OG 900 CD -85 kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näyttää priimaa pukkaavan! Tätä on hieno seurata, kun taitavat kädet tekevät työtä! :D

Tsemppiä jatkoon, sitä aina tarvitaan.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Tänään jatkoin moottorin irrotusta, meni välillä melkoiseksi noitumiseksi.
Onneksi olin tallissa yksin. ei haitannut muita.
Vaihteensiirtotangon irrotus oli hankalaa, samoin moottorikannakkeiden, koska
tietysti se viimeinen mutteri oli ruostunut muodottomaksi. Hakkasin siihen pykälää
pienemmän hylsyn, ja lopulta sekin irtosi.
Seuraavaksi pääsee nostamaan konetta pois, ehkä huomenna ?
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja orava »

Tietysti myöhäistä kommentoida, mutta vaihteensiirtotanko irtoaa helpoiten siitä kiristyspannasta. Kartiotappi osaa olla todella tiukassa, eikä siinä ole vastapuolella ulosvetoa varten kierteitä, kuten kajakissa nerokkaasti on. Säätö menee tietysti samalla, mutta sen saa helposti kohdilleen kohdistusreiän avulla vaihdekepin edestä. Kohdituksessa käytettävä vaihde riippuu vuosimallista, uusissa (joissa keskitys on laatikossa) oli muistaakseni kolmonen ja vanhemmissa joku muu, jota en just nyt muista.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Yritin tosiaan ensin irrottaa sitä kartiotappia.
Auto on tallin lattialla, keula pukkien päällä, alla oleva tila ei kovin korkea,
en saanut kartiotappia irti.
Irrotin sitten kiristyspannasta, sen mutterin löysääminen oli hankalaa,
kun ei oikein mikään avain mahtunut siten, että mahtuu mutteria kiertämään.
Tehostimen putket olivat tiellä. No, lopulta sain tangon irti.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja orava »

Jossain vehkeessä (oisko ollu ysiysi) ei tappi hievahtanutkaan, eikä siinä ollut vaihtoehtoisia katkaisupaikkoja, joten jouduin rakentamaan ulostyöntimen. Järeästä raudasta tehty U:n muotoinen kalikka, jossa toisessa sivussa pultti kierteellä (pultin päässä kolo tapille) ja toisessa sivussa reikä tapille. U:n kun vielä vetää päästä pakettiin toisella pultilla, niin ei anna periksi. Piukassa ne osaa olla.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Tänään sain nostettua moottorin pois.
Nyt on hyvä tutkia ruostetilannetta eturipustuksien seudulta.

Tuossa esimerkki.
Kuva
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oho onpa ollu vähän öljyä vuotava moottori paikoillaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Ruostevaurioiden tutkiskelua ja pientä puhdistelua.
Hitsattavaa löytyy, mutta ei vallan mahdottomasti
Vasemmanpuoleinen ylätukivarsi on lopussa, ehjää saa tarjota.
Ovatko ylätukivarret samanlaisia kummallakin puolella ?

Kuva

Oikea tukivarsi kunnossa.
Kuva

Jotain pitäisi tehdä.
Kuva
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onneksi peltiä saa kaupasta = vielä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Oikean puolen vetaritunneli leikelty alustavasti auki, pitää vielä leikata lisää.
Suunnitelma on, että ensin teen uuden pohjapellin, jonka sovitan paikalleen,
ja sen jälkeen teen korjauspalat pystyseiniin, ja hitsaan ne kiinni.
Lopuksi vielä sisälokasuojan alareunaan uutta peltiä.
Pohjapeltiä varten tein 2D-piirroksen, jonka avulla teen aihion, johon sitten naputtelen
tarvittavat muodot.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikö valmis korjauspala olisi ollu helpoin vaihtoehto?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

eikö valmis korjauspala olisi ollu helpoin vaihtoehto?
Olisi helpoin, mutta....kun on sellainen vika, että pitää yrittää tehdä ite.
Onko noita korjauspaloja saatavilla, jos on, niin missä?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja stara »

- olen käyttänyt sopivan notkeaa paperia/ pahvia ja painellut sen vanhan risan kohdan muotoihin, sen mukaan sitten leikellyt pellin + olen lisäksi jättänyt hieman työvaraa eli leikannut pellin hieman ylisuureksi joltain reunaltaan. nimenomaan siltä reunalta, joka hitsataan kiinni vasta sitten , kun muut kohdat on hitsattu niin paljon, jotta kestää naputella pelti muotoonsa. lämmitys tietenkin auttaa tarvittaessa.
ylimääräiset sitten poistaa joko laikalla tai ylivirralla polttaen yms..
- tuon vetaritunnelin yläreuna ( mihin katsarin jousivoiman kumouspalikka kohdistaa voimaa) kannattaa myös samoin tein vahvistaa ( jos siltä näyttää), ettei siihen tarvitse myöhemmin palata.
Painanteiden alimpiin kohtiin porasin reikiä, ettei vesi seiso.
pintakäsittelyyn kannattaa myös panostaa, monta kerrosta maalia, jotta kalvonpaksuus estää kosteudenläpimenon ja voi esim vedenkestävällä vaseliinilla vedellä pinnat lopuksi, koska vanhoissa ruosteisissa pinnoissa ei oikein mikään kiinni pysy.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tilattavissa todenäköisesti jokaiseen varaosaputkaan.

ymmärrän toki että kiva tehdä itse.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Kuten stara kirjoitti, pintakäsittely on tärkeää hitsauksen jälkeen.
Olen pyrkinyt aina ne kohdat, jotka pystyy riittävästi puhdistamaan,
maalaamaan kahteen kertaan. pohjamaali + pintamaali.
Kotelorakenteet ym. puhdistan mahdollisimman hyvin paineilmalla, ja ruiskutan
kotelosuojaa.
Vetaritunnelin korjaus eteni taas.

Piirsin aihioon syvennyskohdat.
Kuva

Kuva

Naputtelin syvennykset, ja leikkasin ylimääräisen pois
Kuva

Sovitin paikalleen, ja hitsasin tunnelin pystyseiniin korjauspalat.
Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin