OG 900 CD -85 kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tuosta löytyis jollekulle takaoven sisäverhous, jos väri sopii
http://shop.speedparts.se/en/prod/clear ... panel.html
Noita saattaa olla useitakin tuolla
9-5, 9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm

peltla
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Hessu kirjoitti:Onko nämä pitkät Saabit jo enimmäkseen hävinneet vai mikä on kun muistelen foorumin alkuhämärissä niistä olleen juttua ihan vähän väliä ja nykyään tuskin ollenkaan?
En usko, että ovat hävinneet, kyllä näiden erikoisuus tiedetään, ainakin toivon näin.
Luulen, että pitkiä OG900-autoja odottaa varastoissa ajoon pääsyä ja/tai kunnostamista.
Minullakin tämän projektin auto oli n. 5 vuotta odottamassa kohtaloaan.
Välillä mietin sen myymistä, mutta sitten viime kesänä innostuin kunnostamisesta.
Tätä päätöstä helpotti se, että viime keväänä myin yhden harrasteauton pois, ja sain
tallipaikan CD:lle.

pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 693
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Hyvän päätöksen olet tehny, että et ole myymään ruennu. Tässä projektissa on ollut todellista tekemisen meininkiä. Ei näitä pitkiä malleja tosiaan pahemmin enää liikenteessä näy. Tsemppiä kovasti tähän :saab: projektiin! :wink:
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

peltla
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Seuraavana on vuorossa moottorin ja laatikon kunnostus. Mitä kaikkea tulen tekemään,
selviää sitten, kun purkuhommat etenee.

Nyt pitäisi päättää, kumpi moottori tuonne nokalle kunnostetaan :D
Kuva
Viimeksi muokannut peltla, Su Huhti 03, 2016 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1180
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Luulin äkkiseltään tuota tahtarin konetta satkun Startiksi.... :lol:

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^samoin :mrgreen:
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5570
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hienoo työtä teet.
Kiva et näitä joku vielä arvostaa.

Yleisellä tasolla väittäisin ettei moni näistä oo juurikaan kiinnostunut.
Pari vuotta sitten myin lähes ruosteetonta, toki muuta huomiota kaipavaa -79 GLE finkkua jolla ajettu vain 210tonnii niin se meni puolen vuoden jälkeen sekamerkkiharrastajalle 300eurolla.

peltla
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Nyt on moottori purettu, aloitin tutkimisen mittaamalla kampiakselin kaulat.
Kierokankien kaulat olivat hieman päälle 51,98mm.
Runkolaakerikaulat olivat hieman päälle 57,98mm.
Laakereissa näkyi kulumaa, mutta kampiakselin laakeripinnat näyttivät hyviltä.
Voiko kampiakseli olla toleranssien sisällä, vaikka autolla on ajettu yli 400 tkm ?
Mitään tietoa minulla ei ole, onko moottori alkuperäinen.

Sylinterit näyttivät kohtalaisilta, renkaiden jättämät jäljet näkyivät ylälaidassa, mutta
mitään isoa kynnystä en sormilla tuntenut. Paikoin sylintereissä näkyi vielä hoonausjäljetkin.
Hoonasin sylinterit, kuvassa näkyy lopputulos.
Kuva

Tein sisämittauslaitteeseen sovitteen, jotta pystyisin mittaamaan tämän isolohkon sylinterit.
Mutta sitten en onnistunutkaan, kun ei ollut riittävän suurta mikrometriä mittakellon kalibroimiseen.
Mittasin sitten sylintereiden soikeudet, alareunasta en havainnut soikeutta, mutta sylinterien yläreunasta löytyi n. 0,04mm soikeuksia.
Kuva

Vielä yksi kuva, tietääkö joku, mitä tuon peltisuikaleen merkinnät tarkoittavat. Kuva

saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Oulu

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saamu »

Omaa h-konetta koneistamolla käyttäessäni oli koneistajan kommentti, ettei näiden Saabien kampiakselit tahdo kulua ollenkaan. Eli on hyvinkin mahdollista, että on edelleen toleransseissa.

saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3630
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saba90 »

peltla kirjoitti:Vielä yksi kuva, tietääkö joku, mitä tuon peltisuikaleen merkinnät tarkoittavat. Kuva
Tuo b202 on moottorikoodi. Olisko tuo alempi sitten vaihdelaatikon tunnus?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002

peltla
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Moottorin kunnostus ei ole paljon edennyt, aikaa on mennyt osien puhdistamiseen,
ja miettimiseen, mitä, ja millä lailla moottorin kunnostan.
Kannesta irrotin pakoventtiilit, ja ei ne kaikki ihan kunnossa olleet.
Tiivistepinnoissa ei ollut yhtenäistä kirkasta pintaa.

Vuodenvaihteessa olin ostanut varakannen, se on samanlainen kuin tämän auton kansi, eli
symmetrisillä imukanavilla, ja epäsymmetrisellä imunokalla.
Tämä varaosakansi on parempi kuin auton alkuperäinen kansi.
Tällä hetkellä aikomukseni on tästä kannesta kunnostaa kansi tähän autoon.

Innostuin ostamaan vielä yhden kokonaisen varamoottorin, tonnarin B202 koneen. ( sain halvalla )
Tästä koneesta tarina kertoi, että se on jollakin tavalla kunnostettu, ajettu koeajo, ja irrotettu
autosta. Purin moottorin, ja tarina piti paikkansa, koneessa oli uudet laakerit, tiivisteet, ym.
Myös kytkinpaketti näytti uudelta, kytkinlevyssä näkyi vielä tekstiä, asetelma näytti uudelta.
Tämän kytkimen taidan laittaa satkuun, samalla täytyy myös laittaa tonnarin vauhtipyörä.
Tämän koneen kantta en purkanut, mutta ainakin tasopinta oli plaanattu suoraksi.
Tässä on symmetrinen imunokka, taidan laittaa tästä molemmat nokka-akselit satkun koneeseen.

Pakoventtiili CD:n alkuperäisestä koneesta.
Kuva

peltla
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Tarkistin vielä laakerivälykset uusilla laakereilla.
Aika tasaiset olivat välykset kaikissa kauloissa.
0,05mm on ohjearvojen ( 0,026... 0,061) yläpäässä, mutta tällä mennään.

Kuva

peltla
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Moottorin kokoonpano ei ole edennyt, kaikkia tarvittavia osia en ole vielä saanut.
Kannen vein koneistamoon, tehdään sille tasohionta.
Apulaitteita olen viime aikoina puhdistanut ja huoltanut.
Startin sisältä löytyi löytyi lohjennut planeettapyörästön runko.
Kuva


Onneksi varastossa oli toinen startti, jonka huolto on nyt meneillään.
Kuva


Ohjaustehostimen pumpunkin purin, koska se oli vuotanut öljyä.
Uudet tiivisteet tilasin Amerikasta asti, kun en lähempää löytänyt.
Laakeri oli sentään ihan peruskokoinen 6203.
Kuva

peltla
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Nyt pääsee kasaamaan moottoria, uudet ketjun ohjaimet saapuivat.
PCS toimitti osat, tuo kiinteä ohjain oli aika pitkällä toimitusajalla,
tosin sillä ei ollut minulle merkitystä, koska tätä ei tehdä kiireellä.
Kuva

Tässä välillä pesin vaihdelaatikon, vaihdoin akselitiivisteet 4 kpl, ja
vetarimaljojen laakerit. En ruvennut avaamaan laatikkoa. koska se
muistini mukaan on toiminut hyvin.
Kiristin kaikki näkyvät ruuvit, osa niistä oli melko löysällä.
Kuva

peltla
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Hölmöilykertomus välillä.
Eilen sain moottorin asennuksen siihen malliin, että päätin pyörittää moottoria startilla.
Otin tulpat pois, ja starttaamaan. Startti pyöri hyvin, mutta kuuntelin, että moottori ei pyöri.
Tietysti epäilin, että startin vapaakytkin luistaa.

Ei muuta kuin startin irrotukseen, se ei ole ihan pikkujuttu, kädetkään eivät säästyneet verinaarmuilta.
Tänään sitten vaihdoin starttiin toisen vapakytkin-ratas paketin.
Ähellystä tarpeeksi, niin startti oli paikallaan, ja taas kokeilemaan.

Ihan sama juttu, moottori ei pyöri. No mitä ihmettä, vai pyöriikö sittenkin.
Kävin katsomassa mäntien asentoja ja sitten taas starttaamaan.
Sitten tarkastamaan mäntien asentoja, olihan se moottori sittenkin pyörinyt.

Ihan turha startin irrotus vain sen takia, että tein väärän johtopäätöksen kuuntelun perusteella.

Kuva

Vastaa Viestiin