9-5 2.3t Vector Wagon + ex og kolkki

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

9-5 2.3t Vector Wagon + ex og kolkki

Viesti Kirjoittaja erska »

Pientä tarinaa alkuun:
Koko hommahan lähti saabien kanssa liikkeelle siitä, kun tammikuussa 2014 olin vihdoin saanut myytyä sen aikaisen talviauton, GSI F Astran. Äärimmäisen autokuumeen lääkkeeksi hankin MY 2001 T7 –moottorinsen og –kolkin. Kaverilla oli noihin aikoihin melkein kyseisenlainen kulkine, josta syystä syntyi kova halu omistaa itsekkin samanlainen. Vaparin jälkeen meno oli vaan jotakin aivan muuta ja muutenkin saabin tyylikäs kabiini ja moottorin hyvät käyttöominaisuudet saivat kääntymään Saabiin Volvon sijaan. Kyseiseen laitokseen tuli hankittua ALU36 vanteet talveksi ja kesäksi NG kolkin aeron vanteet. Taka-akselille tuli laiteltua propartsin uretaanipuslat ja jousiksi Vogtlandin 35mm madaltavat. Musiikkipuolella oli käytössä pioneerin mankka rattiadaptereineen sekä etupäälle oma vahvarinsa ja pari subbaria tukevoittamaan menoa. Iskarit olivat kuitenkin mallia vakiot joten ajo-ominaisuudet olivat karmeat ja jousitus pohjasi koko ajan sekä peräpää roikkui. Moottori oli tähän jo ostaessa softattu biopoweriksi, joten sillä puolella riitti evap –takaiskujen vaihto tehojen saamiseksi. Lopulta auton muutamat pikkuvirheet, nahkojen ja kunnollisen alustan puute sekä ahtaat takatilat saivat katseet suuntautumaan femmoihin. Auton sain menemään kaupaksi alkukesästä 2015, jonka jälkeen aloin katselemaan autoa rauhassa ajellen kesän Calibralla.


Elokuussa 2015 erittäin pitkän harkinnan jälkeen päädyin lopulta ostamaan MY 2002 9-5 2.3t Vector Wagonin. Kriteereissä oli ollut lähinnä manuaali Aero, mutta kun sopivalla hinnalla eteen osui vector niin tuli sitten tuollainen laitettua. Kyseessä on siis Vector varusteltu farkkufemma, jossa varusteina Xenonit, AS2 audiosysteemi ja puolinahat. Autossa oli jo jonkinlainen softa ostaessa, mutta muuten täysin vakio. Etuhelma oli myös hukkunut matkan varrella johonkin.

Tähän mennessä olen laitellut autoon Bilstein B12 pro-kitin, talveksi edellisestä saabista jääneet alu36 vanteet, putsannut öljypohjan sihdin sekä hankkinut autoon uuden etuhelman. Xenoneista toinen välkkyi, jonka takia hankin nuukana miehenä ebaysta 27 eurolla kiwitecc:in d1s polttimot, jota kadun syvästi. Toinen alkoi sammuilemaan viikon päästä vaihdosta ja molemmat syttyvät hyvin hitaasti. Tällä hetkellä toinen polttimo on vanha philips ja toinen kiwitecc. Aivan lähiaikoina päivitän polttimot johonkin laatuvalmisteisiin. Sisustaan olen vaihtanut likimain kaikki valot ledeiksi kuten myös rekisterikilven valot.

Seuraavana vuorossa on auxin puukottaminen vakiomankkaan ja kuten jo mainittua, xenon –polttimoiden uusinta kunnollisiksi. Ikkunoiden tummennus on myös tulossa ajan myötä ja takaluukkuun pitäisi tilata puolan pojilta aeron tai hirsch:in kopiospoileri. Tämän jälkeen tietty voisi alkaa voimapuoleen perehtyä. varmaan reseptillä 3” dp, ev14 670cc suuttimet ja 19t mitsu alkas jo tuntuvaa eroa muodostumaan.

Leimalla pitäs kanssa käydä lähiaikoina, varmaan saa siinä yhteydessä vaihtaa takatukivarsiin puslia kun tuppaavat aika pahasti narisemaan nuo tien epätasaisuuksissa.
Tällaista nyt alkuun. Päivitellään tänne sitä mukaa kun tulee parannuksia tehtyä..

Pari kuvaa:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lisää kuvia: https://www.dropbox.com/sh/h8dhbm7jiq5q ... n8Hxa?dl=0

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01