Käyttöharraste 9-5 "Börje" :)
Lähetetty: Ke Marras 18, 2015 19:04
Arvelin, että jos sitä itsekin alkaisi kasailla projektitopikkia, jos ei muuten niin ainakin itse pysyy paremmin kartalla mitä tämän rotiskon kanssa on tullut touhuttua. Tilanne kun nyt vaikuttaa siltä, että sen verran tähän on rahaa palanut, ettei hävittääkään enää kannata
Aiheena siis tuollainen 9-5 Aero farkku vuodelta 2000. Yhteistä taivalta takana nyt n. 1,5 vuotta ja ostovaiheen 275tkm on kasvanut tuonne 293tkm, eli kilometreistä ei ole kovin paljoa ehtinyt nauttia.
Ongelmista, huolista ja murheista sen sijaan enemmänkin.
Vaihdoin tosiaan talvellisen hairahduksen jälkeen takaisin Saab kantaan neliveto Passatista. V5 Passatissa tuli heti tehonpuute vastaan kun lumet suli Näistä femmoista ei aiempaa kokemusta ole ollutkaan, edellinen oli 9-3 TTiD, jonka erehdyksissä hävitin pois.
Kirjataan nyt lyhyt historia tähän alkuun, niin pääsee nykypäivän tilanteeseen... Mitä siis on tullut tässä puolentoista vuoden aikana touhuttua:
- uusi mitsun turbo, vanha antautui lähes heti oston jälkeen
- huohotinpäivitys, tätä ei oltu tehty ollenkaan, joten oli jo aikakin
- evappi on poistettu käytöstä
- normaalit alipaineletkukuviot kanssa uusittu silikooniletkuhin
- takalasit tuli kanssa tummennettua lähes heti oston jälkeen, sen verran akvaariomainen olo oli Saabilla ajella
- takaiskarit tuli myös uusittua katsurin ehdotuksesta, menivät vielä läpi mutta uusimpa kuitenkin
- Parkkipaikalle hyytymisen seurauksena kampiakselin asentotunnistin vaihtui kivasti 23 asteen pakkasella
- Peilit on vaihtuneet vähän tuoreempiin muistillisiin ja himmentyviin malleihin
- Taustapeili on myös vaihdettu autom. himmennyksellä olevaan versioon
- Putkeen tuli jo pientä reikää, niin vaihtui 3" putkistoon (dp + catback)
- Ruostepaikat hitsailtu ja maalailtu takakaarista ja helmoista
- Manuaaliset jakkarat vaihdettu tuuletettuihin muistijakkaroihin ja takapenkkiin tuli samalla lämmöt
- Perusviinasofta sisällä, joskin pientä hienosäätöä siihen ollaan vielä tekemässä
- Sisälle tullut tehtyä lisäksi kaikkea pientä lediviritystä, "puu" kuvioidun kojelaudan teippailin uusiksi, jalkalistat ja pari muuta kohtaa teippailtu myös
- Etulipankin sain tuossa joskus kesän aikaan vihdoin hankittua puuttuneen tilalle, vain asennus puuttuu.
Viimeisin isompi kokonaisuus oli tuo vaihdelaatikon antautuminen, jonka seurauksena nyt sitten tehtiin koneremppa samantien. Sanotaanko, että aika viime tingassa koneen sisuskaluista päätellen
Laatikoksi löytyi Jyväskylästä purkaamolta ehjä 5-lovinen ja koneeseen rempassa vaihtui perusjutut, laakerit, jako- ja tasapainosetit yms. sekä samalla kaikki etupään puslat. Powerflexiä tuli eteen laitettua kaikkialle paitsi apurunkoon.
Remppakaan ei mennyt ihan kuin Strömsöössä, mukaan mahtui uusia löydöksiä, kuten koko raidetangon vaihto vuotojen takia, Mätänetin särkynyt kiristin, joka aiheutti päänvaivaa pidemmänkin aikaa. Loppu hyvin kaikki hyvin, nyt näyttäisi kulkevan kuin uusi
Jatkossahan tässä nyt on luvassa koko ajan jotain pientä puuhaa, mutta tallia kun ei ole niin menee aikalailla kesähommina nämä. Tuossa jo vuoden päivät orkkis pysäköintitutka odottanut asennusta, peilien sähköt pitäisi vetää loppuun asti (muistiboksin asennus), kiinasta tulossa öljynpaine- ja lämpömittarit (ihan vaan mielenrauhan vuoksi ), kojelautakameran kiinteät sähköt odottaa myös asennustaan, konepelti ja etupuskurikin pitäisi maalata.
Pitkä lista olisi ideoita ja ajatuksia sekä ostoslistaa, mutta tilin saldo, aika ja asennustilojen puute venyttää kummasti näitä
Viikonloppuna olisi tarkoitus käydä laittelemassa siskonmiehen tallissa talvikumit ja vaihdella samalla öljyt sekä laittaa pitkään irti olleet helmat paikoilleen. Tiedä vaikka samalla saisi tuon etupuskurin lipankin vihdoin paikoilleen
Palaillaan tähän, kun jotain uutta tulee kehiteltyä tai jotain taas pitkästä aikaa särkyy..
Aiheena siis tuollainen 9-5 Aero farkku vuodelta 2000. Yhteistä taivalta takana nyt n. 1,5 vuotta ja ostovaiheen 275tkm on kasvanut tuonne 293tkm, eli kilometreistä ei ole kovin paljoa ehtinyt nauttia.
Ongelmista, huolista ja murheista sen sijaan enemmänkin.
Vaihdoin tosiaan talvellisen hairahduksen jälkeen takaisin Saab kantaan neliveto Passatista. V5 Passatissa tuli heti tehonpuute vastaan kun lumet suli Näistä femmoista ei aiempaa kokemusta ole ollutkaan, edellinen oli 9-3 TTiD, jonka erehdyksissä hävitin pois.
Kirjataan nyt lyhyt historia tähän alkuun, niin pääsee nykypäivän tilanteeseen... Mitä siis on tullut tässä puolentoista vuoden aikana touhuttua:
- uusi mitsun turbo, vanha antautui lähes heti oston jälkeen
- huohotinpäivitys, tätä ei oltu tehty ollenkaan, joten oli jo aikakin
- evappi on poistettu käytöstä
- normaalit alipaineletkukuviot kanssa uusittu silikooniletkuhin
- takalasit tuli kanssa tummennettua lähes heti oston jälkeen, sen verran akvaariomainen olo oli Saabilla ajella
- takaiskarit tuli myös uusittua katsurin ehdotuksesta, menivät vielä läpi mutta uusimpa kuitenkin
- Parkkipaikalle hyytymisen seurauksena kampiakselin asentotunnistin vaihtui kivasti 23 asteen pakkasella
- Peilit on vaihtuneet vähän tuoreempiin muistillisiin ja himmentyviin malleihin
- Taustapeili on myös vaihdettu autom. himmennyksellä olevaan versioon
- Putkeen tuli jo pientä reikää, niin vaihtui 3" putkistoon (dp + catback)
- Ruostepaikat hitsailtu ja maalailtu takakaarista ja helmoista
- Manuaaliset jakkarat vaihdettu tuuletettuihin muistijakkaroihin ja takapenkkiin tuli samalla lämmöt
- Perusviinasofta sisällä, joskin pientä hienosäätöä siihen ollaan vielä tekemässä
- Sisälle tullut tehtyä lisäksi kaikkea pientä lediviritystä, "puu" kuvioidun kojelaudan teippailin uusiksi, jalkalistat ja pari muuta kohtaa teippailtu myös
- Etulipankin sain tuossa joskus kesän aikaan vihdoin hankittua puuttuneen tilalle, vain asennus puuttuu.
Viimeisin isompi kokonaisuus oli tuo vaihdelaatikon antautuminen, jonka seurauksena nyt sitten tehtiin koneremppa samantien. Sanotaanko, että aika viime tingassa koneen sisuskaluista päätellen
Laatikoksi löytyi Jyväskylästä purkaamolta ehjä 5-lovinen ja koneeseen rempassa vaihtui perusjutut, laakerit, jako- ja tasapainosetit yms. sekä samalla kaikki etupään puslat. Powerflexiä tuli eteen laitettua kaikkialle paitsi apurunkoon.
Remppakaan ei mennyt ihan kuin Strömsöössä, mukaan mahtui uusia löydöksiä, kuten koko raidetangon vaihto vuotojen takia, Mätänetin särkynyt kiristin, joka aiheutti päänvaivaa pidemmänkin aikaa. Loppu hyvin kaikki hyvin, nyt näyttäisi kulkevan kuin uusi
Jatkossahan tässä nyt on luvassa koko ajan jotain pientä puuhaa, mutta tallia kun ei ole niin menee aikalailla kesähommina nämä. Tuossa jo vuoden päivät orkkis pysäköintitutka odottanut asennusta, peilien sähköt pitäisi vetää loppuun asti (muistiboksin asennus), kiinasta tulossa öljynpaine- ja lämpömittarit (ihan vaan mielenrauhan vuoksi ), kojelautakameran kiinteät sähköt odottaa myös asennustaan, konepelti ja etupuskurikin pitäisi maalata.
Pitkä lista olisi ideoita ja ajatuksia sekä ostoslistaa, mutta tilin saldo, aika ja asennustilojen puute venyttää kummasti näitä
Viikonloppuna olisi tarkoitus käydä laittelemassa siskonmiehen tallissa talvikumit ja vaihdella samalla öljyt sekä laittaa pitkään irti olleet helmat paikoilleen. Tiedä vaikka samalla saisi tuon etupuskurin lipankin vihdoin paikoilleen
Palaillaan tähän, kun jotain uutta tulee kehiteltyä tai jotain taas pitkästä aikaa särkyy..