Saab 9³ 2.0t SC 2008 BioPower

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Uudet jouset on asennettu iskreihin ja molemmat iskarit on asennettu takaisin autoon. Myös vasen koiranluu on vaihdettu. Nyt on etupää taas kunnossa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tätä kun katsoo, niin näyttää, että Trollhättanissa on selvästikin pysähdytty miettimään asioita. Onhan se eri kätevää, että tuo jousipaketti lähtee tuolta pois ilman, että tarvitsee repiä vetoakseleita irti, tms.

Nimim. 206:n yläkääntölaakerit vaihtanut.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vähemmän tonnaris on purettavaa, kun ei oo edes tota kallistuksenvakaajan tankoa kii :wink:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja AZP »

On myös aika fiksu rakenne NG-kolkissa verrattuna OG-kolkkiin, jossa tolppa ja iskari eri osia, tolpat ruostuu käsiin ja maksaa mansikoita. NG:ssä jos tolppa ruostuu, niin ostaa uudet iskarit muutamalla kympillä, niin saa samalla uudet tolpat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Aurauksen säätötangon vaihto meni yllättävän kivuttomasti. Olin aiemmin jo puhdistanut kierteet ja laittanut niihin irroitusöljyä vaikuttamaan. Olin myös merkannut Säätöpultin asennon malaalin täplällä, näin auraus ei muutu kun tanko vaihdetaan. Pultit lähtivät hyivin auki ja pulttasin vain uuden vanhan tilalle. Nyt Saabi on korjattu ja valmis!

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower *Myytävänä*

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tänään on Saabi katsastettu! Nyt on ajoaikaa taas vuodeksi eteenpäin. Hyvän fiiliksen saattelemana otin muutaman kuvan. Kyllä se nyt kiiltää, mutta ei se kiilto helpolla tullut, menihän siinä toistakymmentä tuntia maalipintaa kunnostaessa. Tästä autosta luopuminen tulee olemaan vaikeaa...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Auto on nyt siis myynnissä!

Hinta on 7800 € (Suomen halvin alle 200 tkm ajettu Vector)

https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9928859

Moottori:
- 2.0 turbo 150 hv/240 Nm bensalla ja 170 hv/ 260 Nm etanolilla
- B207E (1 998 cc)
- Mitsubishi TD04L-11T turboahdin
- Alkuperäinen tehtaan BioPower (Flexifuel)
- Co-päästöt 184 g/km
Voimansiirto:
- 5-vaihteinen manuaali (Fm507)
Alusta:
- Alkuperäinen sportalusta (-10 mm)
Jarrut:
- Alkuperäiset
- 285 mm levyt edessä ja 278 mm levyt takana (15")
Vanteet ja renkaat:
- Kesällä 7"x17" alkuperäiset vanteet (Alu 45) ja 225/45 Continental kesärenkaat
- Talvella 6,5 "x16" Alessio tarvikevanteet ja 205/55 kitkarenkaat
Kori:
- Kori alkuperäinen
- Väri: Jet Black (298)
Sisusta:
- Vector varustelu
- Sporttipenkit sähkösäädöilla ja kuskinpenkki muistilla
- Sportratti
- Kaksiväriset mustat nahkapenkit vaaleilla inserteillä (B09)
ICE:
- Alkuperäinen Bose 300w 9+1 kaijuttimen järjestelmä subwooferilla
- RDS radio 6 cd-levyn vaihtajalla
- Aux-liitin
Varusteet:
- Xenon-valot
- ESP-Ajonvakautusjärjestelmä/luistonesto
- Automaattisesti tummeneva tausta- ja sivupeilit
- Sähköisesti sisään kääntyvät sivupeilit
- Automaatti -ilmastointi
- Jäähdytetty hansikaslokero
- Peruutustutka
- Sadetunnistin
- Ajotietokone
- Vakionopeudensäädin
- Keskuslukitus
- Kattokaiteet
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hieno on.

Voisitko hankkia NG93 aero-automaatti-avon ja myydä sen mulle ens kesänä :lol:

Nyt tosiaan tuli hankittua toi Captur, mutta monesti mietin, että juurikin tuollainen kuin sulla, mutta mielellään 2.0T ja automaatti, olisi ollut myös erittäin vahva ehdokas itselleni. Sopivia ei vain tullut Suomesta vastaan viimeisen vuoden aikana realistiseen hintaan. Pari oli, mut pyynnit jotain 13ke melkein 200tkm ajetuista, niin en vaivautunut edes kyselemään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja patu »

Olisin ostanut tämän, jos olisi ollut jo 3vuotta sitten myynnissä. Vaihdoin kaksi Saabia yhteen 93farkkuun. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tänään Saabi lähti uuden onnellisen omistajan mukaan.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt voitaneen esitellä vaimon uusi auto kun vanha on myyty :lol:

Saab 9³ SC 2008 2.0t (175 hv)

Kuva

Moottori:
- 2.0 turbo (175 hv/260 Nm)
- B207L
- Mitsubishi TD04L-11t turboahdin
- Alkuperäinen BioPower
Voimansiirto:
- 6 -vaihteinen manuaali (Fm67)
Alusta:
- Alkuperäinen sporttialusta (-10 mm)
Jarrut:
- Alkuperäiset 16" jarrut
- 302 mm jäähdytetyt levyt edessä ja 292 mm jäähdytetyt levyt takana
Vanteet ja renkaat:
- Kesällä 7,5"x17" alkuperäiset vanteet (Alu 45) ja 205/50 kesärenkaat
- Talvella 6,5 "x16" alkuperäiset vanteet (Alu 57) ja 205/55 nastarenkaat
Kori:
- Kori alkuperäinen
- Väri: Nocturne Blue (290)
Sisusta:
- Vector varustelu
- Kaksiväriset mustat nahkapenkit vaaleilla keinonahkainserteillä
ICE:
- Alkuperäinen Premium 150w
- 7 kaijuttimen järjestelmä
Varusteet:
- Xenon ajovalot
- Sumuvalot edessä ja takana
- ESP-Ajonvakautusjärjestelmä/luistonesto
- Automaattisesti tummeneva taustapeli
- Sähköisesti sisään kääntyvät sivupeilit
- Automaatti-ilmastointi
- Jäähdytetty hansikaslokero
- Peruutustutka
- Sadetunnistin
- Ajotietokone
- Vakionopeudensäädin
- Keskuslukitus

Kuva

Kuva

Mitään erityisen erikoista autossa ei ole, poislukien mittarilukema joka ostettaessa oli vain hieman yli 90 000 km.
Sisusta on erityisen hyvässä kunnnossa mutta kori on 10 vuotta vanhan auton kori. Korissa on kolhuja ja naarmuja jne joita pääsen tässä tulevaisuudessa korjaamaan :lol:
Tämä auto oli todellinen löytö ja sitä tullaan hoitamaan kun kukkaa kämmenellä :wink:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 1.8T SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja aero »

Saab.96 kirjoitti: Tämä auto oli todellinen löytö ja sitä tullaan hoitamaan kun kukkaa kämmenellä :wink:
...eli lähes yhtä hyvin kuin talouden muitakin kulkineita. Komea on, rock on.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9³ 2.0t SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt Saabi on ollut meillä jo yli vuoden verran ja siinä ajassa on ehditty ajamaan mittariin jo 107 000 km lukema. Talvea ennakoiden auto kävi DMX autopesussa ja sai ylleen pinnoitteen.

Kuva

Ruotsin reissulla tarttui matkaan sarja hyväkuntoisia Saabin alkupeäisiä alu39 vanteita, saa nähdä mihin käyttöön ne tulevat.

Kuva

Lisäksi tulin ostaneeksi autoon MY12 mallin Griffin etupuskurin, tällaista olen himoinnut jo monta vuotta :lol: nyt sitten lopulta semmoinen hankittiin.

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9³ 2.0t SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

13.11.2019
Nyt kun tallissa oli taas tilaa otin Niinan Saabin sisään jotta pääsen korjaamaan maalipinnan konepellistä ja etuoven yläkulmasta. Konepellin etureunasta on kiveniskeämät päässet lohkaisemaan maalia ja pientä ruosteen alkua on havaittavissa. Konepellin takareunaan on joku aiempi omistaja onnistunut hakkaamaan maalit pois ilmeisesti lumiharjalla tms. Etuoven yläkulmaan on taasen joku parkkipaikalla kolhinut oikein kunnolla kun on tullut useampi klommo ja maalikin mennyt rikki.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

14.11.2019
Ennen kuin varsinainen työ pääsee alkuun piti pestä auto kunnolla jotta pinnoilla ei olisi hiekkaa yms epäpuhtauksia.

Kuva

Kuva

17.11.2019
Aloitan purkamisen etupuskurista, sen irroitaminen on suht helppo operaatio ja aikaa ei mennyt kuin parikymmentä minuuttia. Enemmän aikaa meni siiihen että otin talteen vanhasta puskurista maskin osat, sumuvalot, johtosarjan, valonpesimet ja lohkolämmittimen piuhan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vanhan puskurin hylsy menee toistaiseksi vaan varastoon. Konepellistä irroitin vielä keulamerkin ja lasipesurin suuttimet. Sitten aloin hiomaan etuoven kulmaa jotta näen mikä kohta on kuopalla jamikä kohollaan. Klommoja oli kolme ja yksi kohta oli kohollaan. Enismmäiseksi koputtelin vasaralla alas kohollaan olevan kohdan ja maalasin sen pohjamaalilla. Ensi kerralla kun pohjamaali on kuivunut hion alueen uudestaan jotta näen että kohta ei ole enään kohollaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9³ 2.0t SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hommaa siihen uuteen puskurinkuoreen toinen alaritilä, jossa valmiina lohkolämppärin pistokkeen paikka. Löytyy sekä Aeroversiona, että tavallisena. Reikä on Calixin reikä, mutta ihan hyvin siihen saa Defankin asettumaan.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9³ 2.0t SC 2008 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

G-mies kirjoitti:
Su Marras 17, 2019 21:11
Hommaa siihen uuteen puskurinkuoreen toinen alaritilä, jossa valmiina lohkolämppärin pistokkeen paikka. Löytyy sekä Aeroversiona, että tavallisena. Reikä on Calixin reikä, mutta ihan hyvin siihen saa Defankin asettumaan.


Matti
Ai sellainenkin on olemassa!?
Pitää selvittää....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin