Sivu 1/15

Saab 9³ 2.0t SC 2008 BioPower

Lähetetty: Ke Joulu 02, 2015 11:17
Kirjoittaja Saab.96
Ostettiin Ruotsista viime viikolla tuollainen 9-3 sc vaimolle käyttöautoksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Autossa on Vector-varustelu ja on päällepäin tosi siistissä kunnossa.
Vaalea nahkasisusta on siisti lukuunottamatta kuskinpenkin paria pientä vikaa.

Auto tullaan pitämään suhteellisen vakiona, eli projektit on lähinnä kunnostus hommia.

Reksiteröintikatsastuksessa tuli pari huomautusta jotka korjataan ekana:
Koiranluu oik etu
Poikittaisten takaylätukivarsien ulommat puslat
Ohjaustehostimen stefa (moottoriöljyä pääsee pumppuun)

Lisäksi jouduin tilaamaan vaatimustenmukaisuustodistuksen että saan katsastettua (120 €!!)

Kuva

Auton mukana tuli ostettaessa vain 17" (Alu 45) alkuperäisalut kitkarenkailla. Meillä oli kuitenkin omasta takaa jo hyvät 16" nastarenkaat joten ostin niille sopivat vanteet.
Vanteet ovat Alutec 7"x16" ET40 kokoa ja tosi siistissä kunnossa. Vielä pitää tehdä rengastyöt ja vaihtaa nastat alle. Nuo 17" vanteet menevät kesärenkaille ja talven aikana ne mahdoillisesti kunnostetaan.

Päivittelen juttua lisää sitä mukaan kun saadaan autolle jotain tehtyä

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006

Lähetetty: Ke Joulu 09, 2015 11:05
Kirjoittaja Saab.96
Kolkin huolto- ja korjaustoimet etenee :lol:

Kuva

Koiranluun vaihto oli aika simppeli juttu, mutteri auki pulttipyssyllä ja uusi koiranluu vanhan tilalle.

Kuva

Takana ylempien tulivarsien ulompien puslien kanssa meni hetki miettiessä kunnes keksin kokeilla Saab 9-5:sen puslatyökalua. Sehä toimii tässäkin mainiosti! Työkalu kiinni ja pulttipyssy laulamaan. Homma olikin helompi kun luulin.

Kuva

Kun alustan puslat oli vaihdettu vaihdoin alle kunnolliset nastarenkaat 16" vanteilla. Lopuksi kiillotin autoa hieman Meguiar´s Swirlrfemowerilla ja AutoGlymin punaisella vahalla. Pinnasta tuli jo parempi mutta vaatinee kuitenki myllytyksen jossain vaiheessa.

Kuva

Kun auto oli oli valmis kävin koe-ajolla ja oli kiva huomata että kaikki pienet kolinat alustasta oli poissa. Myös ajovalot ja kori näyttää paljon paremmalta pienen kiilloituksen jälkeen.

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006

Lähetetty: Pe Joulu 11, 2015 18:48
Kirjoittaja Saab.96
Huollot ja korjaukset on päässeet alkuun mukavasti.
Koneeseen tein ensin huuhtelu STP engine flushilla:lla ja perään uudet öljyt ja kaikki suodattimet.
Sitten käytin auton SmartService:llä nahkapenkkien puhdistuksessa ja hoidossa.
Myös viallinen peruutustutkan anturi saatiin vaihdettua kiitos hyvien neuvojen.

Vielä olisi tekemistä vähän jäljellä :lol:

Uudet 570cc suuttimet kävin hakemassa Finjectorilta ja viikon kuluttua olis tarkoitus saada biopower-softa sisään.

Katsotaan miten etenee...

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006

Lähetetty: Su Joulu 13, 2015 10:08
Kirjoittaja Thorhammer
Sehän alkaa jo näyttämään autolta. Hienoa.

Tätä täytyy alkaa seurailemaan mitä tulet keksimään autolle. Sinut tuntien ei kyllä vaimosi auto tule jäämään ilman kosketustasi (Muokkaus sormet) :)

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006

Lähetetty: Su Joulu 13, 2015 10:44
Kirjoittaja Saab.96
Hiljaa hyvä tulee :lol:
Voi olla että jotain pientä keksin.
.

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006

Lähetetty: Ma Tammi 25, 2016 14:15
Kirjoittaja Saab.96
Biopower päivitys saatiin tehtyä jo ennen joulua. Kyllä tuli hyvä!

Päivityksen vuoksi moottoriin pitää vaihtaa: Tulpat, Suuttimet ja ECU. Ensiksi moottorin johtosarja irroitetaan ja käännetään sivuun. Kun johtosarja on pois edestä pääsee irroittamaan suutintukin. Suutintukki on kiinnitetty kahdella pinnapultilla ja suuttimet vat kannesa kiinni o-renkailla. Kun pinnapultit, suuttimien sähköliittimet ja polttoainelinjat on irti lähtee suutintukki irti vetämällä.

Kuva

Kuva

Uusi ja vanha suutin vierekkäin. Uudet suuttimet 570 cc ovat lähes 4 x suuremmat kun alkuperäiset. Suuttimiet ovat kiinni tukissa o-renkailla ja metalliklipsuilla. Niiden vaihto sujuu nopeasti.

Kuva

Kuva

Auton luonne muuttui todella paljon paremmaksi kertaheitolla. Ja lähtee käyntiin kovallalkin pakkaslla, jopa ilman esilämmitystä. Voimaa on noin 240 hv/300 nM 8O

Lopulta viime viikonloppuna sain moottorinlämmittimen, sisäpistokkeen ja sisälämmittimen asennettua (Calix)
Oli muuten aikamoinen urakka! Aikaa meni kaikenkaikkiaan 7,5 tuntia ja kädet on täynnä naarmuja.
Onneksi kuitenkin nuo kovat pakkaset loppui samalla sopivasti :lol:

Nyt olisi autoon saatu kaikki perustoimenpiteet tehtyä ja voidaan miettiä tuleeko autoon jotain pientä kivaa ja ylimäräistä :wink:

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006

Lähetetty: Ma Tammi 25, 2016 16:33
Kirjoittaja jooseppi78
Saab.96 kirjoitti: Auto tullaan pitämään suhteellisen vakiona, eli projektiit on lähinnä kunnostus hommia.
Tirsk :mrgreen:

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006

Lähetetty: Ti Tammi 26, 2016 12:24
Kirjoittaja Saab.96
jooseppi78 kirjoitti:
Saab.96 kirjoitti: Auto tullaan pitämään suhteellisen vakiona, eli projektiit on lähinnä kunnostus hommia.
Tirsk :mrgreen:
Ei kun ihan OIKEASTI. Auto on vaimon ja en kuullema saa tehdä sille mitään ilman lupaa :oops: :(

Voi toki olla että saan hänet ylipuhuttua johonkin ihan pieneen juttuun...

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006

Lähetetty: Ti Tammi 26, 2016 12:56
Kirjoittaja AZP
Saab.96 kirjoitti:Auto tullaan pitämään suhteellisen vakiona, eli projektiit on lähinnä kunnostus hommia.
Saab.96 kirjoitti:Voimaa on noin 240 hv/300 nM
Niin niin, kaikki on suhteellista :mrgreen:

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Lähetetty: Ti Tammi 26, 2016 14:46
Kirjoittaja jcarlson
Lukemat tosin kuulostaa vähän oudoilta jos kyseessä on vielä vakioahdin jolla irtoaa maksimissaan 220-225hv luokkaa etanolillakin. Vääntöä vakiokytkin kestää jotakuinkin luotettavasti 330Nm ja se tulee etanolilla helposti.

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Lähetetty: Ke Helmi 24, 2016 20:19
Kirjoittaja Saab.96
Saatoin muistaa nuo lukemat väärinkin...

Auton kunnostus on nytkähtänyt taas vähän eteenpäin, hyvän kaverin avustuksella löydettiin Englannista ehjä verhoilu kuskin penkkiin. Se kun saapuu pitää vaihtaa verhoilu, saa nähdä millainen homma se on...

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Lähetetty: Ma Helmi 29, 2016 15:06
Kirjoittaja Saab.96
Tällainen sieltä tuli!

Kuva

Hemmetin siisti ja täysin ehjä. Pikkuisen likainen mutta se on helppo fixata.

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Lähetetty: Ma Maalis 14, 2016 11:41
Kirjoittaja Saab.96
Alkuperäiset 7"x17" vanteet (Alu 45) ovat muutoin hyvässä kunnossa mutta vuosien huono hoito on johtanut siihen että vanteisiin on kertynyt paksu kerros erittäin tiukkaan tarttunutta likaa. Osin tästä johtuen ja osin siksi että haluan uutta ilmettä maaltaan vanteet uusiksi. Pinttyneeseen likaan puri lopulta vain porakoneen hiontalaikka jolla sain lian pois.

Kuva

Kuva

Ulkopuolelta hioin pinnat ensin epäkeskohiomakoneella p120 paperilla karheiksi ja samalla sain kaiken lopun lian pois. Sitten vesihioin pinnat vielä p800 vesihiomapaperilla. Myös vanteiden sisäpuoli on pinttyneen lian peitossa.

Kuva

Kuva

Useita eri pesuaineita, liuettimia ja jopa brakecleaneria, tinneriä ja maalinohennetta kokeiltuani sain lian irti puukolla ja teräsharjalla. Nyt vanteiden sisäpuoli on riittävän puhdas.

Kuva

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Lähetetty: Pe Maalis 18, 2016 17:48
Kirjoittaja Saab.96
Vanneprojekti on edennyt jo niin pitkälle että kaikki vanteet on hiottu ja maalattu pohjamaalilla.
Seuraavaksi on vuorossa uusi väri...

Re: Saab 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Lähetetty: Ma Maalis 21, 2016 11:10
Kirjoittaja Saab.96
Puhdistin vanteet vielä rasvanpoistoaineella ja sitten ryhdyin ruiskuttamaan hopeaa vanteisiin.
Ruiskutin kaikki vanteet huollella kolmeen kertaan jotta tulisi tasainen väri. Päälle ruiskutin vielä kolme kerrosta kirkasta lakkaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä lopputulos. Lakka kiiltaa hienosti ja hopea kimaltelee valossa mukavasti. Muutos vanhasta on aikamoinen. Nyt vanteet on valmiita uusille renkaille.