Puoli miljoona ajetun 9-5 TiD:n, 2003 ''kunnossapitoa''

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
KASA
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2015 16:05

Puoli miljoona ajetun 9-5 TiD:n, 2003 ''kunnossapitoa''

Viesti Kirjoittaja KASA »

Viime syksynä alkoi kiinostamaan turbodiesel-moottorilla varustetun farmariauton hankkiminen 1.6 litraisen bensa-Audin tilalle, joka oli melkoinen nuhapumppu ja rimpula. Budjetti auton hankintaan oli pienehkö ja kiikarissa oli aluksi toiset kansanautovalmisteet dieselinä, mutta näitten siipensä saaneiden kotteroiden sijaan mukaan tarttui lähes edustuskelpoinen Saab 9-5 2.2 Tid farmari. 8) .

Kuva Kuva Kuva

Elikkä vuoden 2003 valmiste, uutena ollut maahantuojan edustusautona ja huoltohistoria pitkälti kunnossa (kilometrejäkin takana jo 490tkm). Auton väri on Capuccino black ja sisutan Sand leather, mukavuusvarusteita runsaasti joista kaikki muut toimivat paitsi eberi. Ei voi muuta sanoa kuin että kulkee todella hyvin - ja jopa suoraan - eikä kulutuskaan päätä huimaa (tietokone näyttää 6,3-6,7).

Ostohetkellä autossa oli leima ummessa (syystäkin halpa) kun oli pakoputki päässyt öljyyntymään, käsittely cliinerillä ja räteillä antoi taas vuoden ajoaikaa. Nyttemmin olen paikallistanut öljyvuodon öljypohjan sivussa (keulan puoli) olevaan anturiin, liekö tasoanuri? Sen tarkastus tulee eteen kunhan öljynvaihtohommiin pääsee. Lisäksi moottorin takana, tulipellissä oleva musta laatikko pitää melkoista surinaa ja ininää hetken aikaa aina auton sammuttamisen jälkeen. Pohja paljastui yllättävänkin kovapeltiseksi, en löytänyt yhtään hitsattua paikkaa, merkkejä massaustarpeesta alkaa tosin jo näkyä että ensi kesänä olisi siinä työsarkaa.

Noin 7000 kilometrin ajon jälkeen alkoi kääntäessä kuulumaan melkoinen rutina, ja ohjaustehostimen öljyt olivat vähissä. Lisäsin originaaliöljyä mutta hetken päästä taas sama homma. Auto ylös ja siellä oli jotakuinkin koko hanttarin puolisko konehuonetta ja pyöräkoteloa öljyssä. Vika löytyi nopeasti, hammastangolta tuleva putki-letku-putki hässäkkä oli rikki. Paineletku nojasi suoraan pakoputkeen ja siinä oli iso reikä 8O ! Pudotin apurungon takareunasta alas vaihdon helpottamiseksi ja siellähän oli ne takapuslatkin rikki :mrgreen: . Nyt on osat tilauksessa ja vuodenvaihteen jälkeen taas auton alle köhnäämään.


Kuva Kuva Kuva Kuva

Muita piilovikoja / miinoja en ole autosta vielä paikallistanut, mutta kaikenlaistahan näin paljon ajettuun voi ilmaantua. Muuten saa kyllä nauttia ajosta ! :wink:

28.2.2016

Uusi paineletku saapui Maptunpartsilta Ruotsista ja apurungon puslat tilasin Englannista (ebay.co.uk). Uusi letku meni vaivatta paikalleen, mutta kahden puslan vaihtamiseen meni useita tunteja. Vanhat puslankumit putosivat pois melkein itsestään ja metallikehiin sahasin rautasahalla viillon ja naputtelin ne pois. Uretaanipuslissa oli melkoiset kaulukset ja niiden asentaminen ilman prässiä vaati vähän kekseliäisyyttä, lopulta puupalkin, pukkien ja tunkin yhdistelmällä sain korin painon avulla painettua ne paikkoihinsa.

Kuva Kuva Kuva Kuva
KASA
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2015 16:05

Re: Puoli miljoona ajetun 9-5 TiD:n, 2003 ''kunnossapitoa''

Viesti Kirjoittaja KASA »

Kevät-kesä 2016

Piakkoin ohjaustehostimen letkun vaihdon jälkeen auto alkoi jälleen merkkaamaan reviiriään voimakkaasti, jakopään puoleinen pääty alkoi jälleen öljyyntymään. Aloin voimakkaasti epäilemään kampiakselin stefaa ja sitä vaihtaessani huomasin kännykän kamerakuvasta laturin pohjan olevan öljyssä (kiitos salamavalon). en kuitenkaan onnistunut paikallistamaan vuotoa tarkasti, joten päätin irroittaa turbon nähdäkseni koneen taakse.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Kävi nopeasti ilmi että sitä on jo aiemmin irroitettu kenties huoltoa varten (välykset eivät olleet suuret), ja vuotoja olikin ahtimen voitelupuolella useita. Banjoliittimissä oli tiivisteprikkoja satunnaisesti jos ollenkaan ja voiteluputken moottorin puoleinen kiinnitys oli löystynyt jo sormikireyteen. Lisäksi tässä samassa putkessa olevan noin 5cm pitkän paineletkun prässätyt liitokset olivat antaneet myöten kenties väkivaltaisen asennustyön seurauksena (putkessakin pahoja taitoksia).
Teetätin siihen uuden teräspunosletkun ja asensin putket takaisin uusin tiivisteprikoin, öljynkulutus on jälleen minimaalista luokkaa. Ajeltiin 5w30 öljyillä 15tkm ja taidettiin kerran pari lisätä joitain desilitroja. Tällä hetkellä mittarissa 510 000 kilometriä :saab:

Kuva Kuva

Noita apurungon pusliakin olisi jouten 4kpl kun vaihdoin talvella vain takimmaiset (kenttäolosuhteissa en lähtenyt ehjiä kumipuslia kirvoittamaan :mrgreen: ). Jotenka jos jollain tarvetta voin myydä parina tai neljän settinä loput :wink: .

Kuva
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Puoli miljoona ajetun 9-5 TiD:n, 2003 ''kunnossapitoa''

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Hatunnoston paikka todelliselle SAAB-henkisyydelle. Pihapukkien päällä työskentelylle ja itse tehdyille virityksille ja sovelluksille :mrgreen: täältäpäin täysi kymppi. Kuvat ovat aina kivoja projektihommissa, mutta harva jaksaa/muistaa ottaa niitä työn touhussa. Juuri näistä DIY-jutuista kuvineen harrastelijat saavat vinkkejä ja virtaa tekemisilleen, minä mukaan lukien, kiitos.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
KASA
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2015 16:05

Re: Puoli miljoona ajetun 9-5 TiD:n, 2003 ''kunnossapitoa''

Viesti Kirjoittaja KASA »

Kieltämättä tuo apurungon puslien vaihto pakkasessa pihalla oli jo melko epätoivoista meininkiä kun ei ollut yhtään tallitilaa silloin käytettävissä, onneksi nykyään on sentään sen verran jo tiloja käytettävissä että saa sentään säältä suojassa touhuta :mrgreen: . Kunhan saisi vielä tuon oman tsaarinaikaisen hirsitorpan kuntoon niin voisi alkaa tallia pystyttämään :roll: .

Nyt paukahti kuskin puolelta takajousi että seuraavana projektointina iskarien ja jousien uusiminen takapäähän. Lisäksi tuntuu vähän täristävän välillä maantienopeuksissa, en usko että renkaissa vikaa mutta alkaa nekin olemaan jo aikasta loppu, katsoo sitten niiden vaihtamisen jälkeen.
KASA
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2015 16:05

Re: Puoli miljoona ajetun 9-5 TiD:n, 2003 ''kunnossapitoa''

Viesti Kirjoittaja KASA »

Remontit Heinäkuu-syyskuu 2016 ~ 513 000 km.

Kolkottava etupään kallistuksenvakaaja oli aika saada kuntoon, eli apurungon sai taas pudottaa takapäästään alas. Hain uudet puslat merkkiliikkeestä, dieselissä on paksumat 21mm kumit, hintaa oli jotain huikeat 3€ kipale. Vanhat olikin jo aivan soikean muotoiset, koiranluut kun otti auki niin koko tanko liikkui vapaasti kaikkiin ilmansuuntiin. Kuumensin pultteja huolella pikkuisella kaasutoholla että paskat palaisi kierteistä ja jotta pultit irtoaisivat helpommin. Sehän toimi hyvin ja kaikki sai ehjänä auki. Kumit paikkaansa, tervaa jenkoihin ja paketti kasaan.

Kuva Kuva

Takajousien vaihto tuli ajankohtaiseksi kun toinen niistä meni poikki, melko työläs homma tuli noiden vaihdosta. Takaiskunvaimentimet ovat neljällä pultilla sisälokasuojassa kiinni omassa tukirungossaan , ja alapäästään yhdellä pultilla tukivarressa, eipä tarvitse mitään verhoiluja purkaa. Ainoa huono puoli olikin sitten itse iskuvaimentimen yläpään mutteri, joka on täysillä ruostunut kiinni kun on siellä kurapaskojen puolella. Näissä oli vielä akselin pää täysin syöpynyt niin mutterin avaaminen osoittautui mahdottomaksi rikkomatta iskaria.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Tuli sitten iskarit uusittua samalla ja nyt kulkee auto taas aivan eri ryhdissä. Samalla tuli vähän takajarruremonttia tehtyä, kun oli jarrupalojen liukupinnat kovin ruosteiset niin tuli ne rassattua puhtaaksi ja uudet palat laitettua. Katsastukseen alkoi olla jo kiire, tankin panta siellä oli mätinyt poikki ja kiireessä tuli tehtyä vahvasta peltinauhasta uusi. Vanhan pannan toinen mutteri oli sinne ahtaaseen väliin mätinyt niin pahasti ettei sitä saanut enää millään auki kun ei ollut pultissa kulmiakaan jäljellä, joten leikkasin sen poikki ja asensin uuden pannan pultilla ja mutterilla vähän viereen akselissa olevaan valmiiseen reikään. Käsijarrukin oli säätöä vailla joten löysäsin käsijarrun säädön hytin puolelta, ja kenkien säätöhän tapahtuu jarrulevyn reiän kautta. Näillä eväin tuli uusi leima laakista.

Kuva

Syksyn kynnyksellä pamahti moniurahihnan kiristin, meni koko kiinnityspultti poikki 8O . Oli säätöiskari jotenkin täysin jumiintunut ja pultti kai väsyi :| . Sieltä sitten kynin apulaitteet tieltä pois ja tehostimen pumpun kyljessähän se pultin tynkä oli, siihen kovalla virralla hitsailin mutterin ja veivasin pois. Rojut takaisin ja kiristin kiinni, uusi hihna on melko hankala asentaa kun on ahdasta, laitoin sen rullilleen ja työnsin tylpällä palikalla alakautta sen kiristimen rullan päälle kun muissa pyörissä on korkeat kaulukset.

Kuva

Tämän remontin jälkeen auto ei enää lähteny käymään :? . Konetta sai sahata mutta ei edes luvannut. Ilmaushommilta alkoi kuulostamaan ja rakensin bilteman osasista ilmauslaitteen joka toimi hyvin ! Eli laitoin tuollaiseen pikkupumppuun letkunpäähän renkaantäyttöventtiilin kiinni ja imaisin sillä tuosta pumpun paluulinjan venttiilistä tavaraa samalla kun kaveri starttasi ja heti hörähti tulille. Ihan kätevä laite pitää mukana ja hyvä apu vaikka naftasuodattimen vaihtoon jos hommat menee pieleen ja järjestelmään pääsee ilmaa.

Kuva Kuva

Hienostihan se Saabbi taas lipuu eteenpäin. Vähän työläitä remontteja tuli kesälomiksi mutta lähinnä kulutusosiahan nuo olivat että turha tässä sen kummemmin valittaa, onhan noita kilometrejäkin kertynyt mittariin :mrgreen: :saab:
KASA
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2015 16:05

Re: Puoli miljoona ajetun 9-5 TiD:n, 2003 ''kunnossapitoa''

Viesti Kirjoittaja KASA »

Marraskuu - Joulukuu 2016, 525 000km

Hieman alkoi ihmetyttää syksyn mittaan kasvanut polttoaineen kulutus, joka oli noussut sieltä 6,3-6,7l/100km jo yli 7 litraan satasella. No eipä sitä tarvinnut kauaa pohdiskella kun alkoi tuo vikavalo (vain se salama puuttuu siitä vikavalosta, ooppeleissa se tuntuu palavan vakiona :mrgreen: ) alkoi välkähtelemään ja tänään se jäi palamaan.

Motonetin motomaatilta lukivat vikakoodeiksi seuraavat:
P0106 imusarjan abs. paine / ulkoilmanpaine piiri alue / toiminta
P2413 EGR järjestelmän toiminta

Perehtymistä ja opiskelua nyt sitten noiden ratkomiseksi tiedossa. Noiden korjaamisen lisäksi tulevaan huolto-ohjelmaani kuuluu laatikon öljyjen, moottoriöljyjen ja pakoputkiston kannatinkumijen vaihto (heiluu kuin heinämies siellä auton alla :lol:) .
Sakkepa
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 15:37

Re: Puoli miljoona ajetun 9-5 TiD:n, 2003 ''kunnossapitoa''

Viesti Kirjoittaja Sakkepa »

KASA kirjoitti:Marraskuu - Joulukuu 2016, 525 000km

Hieman alkoi ihmetyttää syksyn mittaan kasvanut polttoaineen kulutus, joka oli noussut sieltä 6,3-6,7l/100km jo yli 7 litraan satasella. No eipä sitä tarvinnut kauaa pohdiskella kun alkoi tuo vikavalo (vain se salama puuttuu siitä vikavalosta, ooppeleissa se tuntuu palavan vakiona :mrgreen: ) alkoi välkähtelemään ja tänään se jäi palamaan.

Motonetin motomaatilta lukivat vikakoodeiksi seuraavat:
P0106 imusarjan abs. paine / ulkoilmanpaine piiri alue / toiminta
P2413 EGR järjestelmän toiminta

Perehtymistä ja opiskelua nyt sitten noiden ratkomiseksi tiedossa. Noiden korjaamisen lisäksi tulevaan huolto-ohjelmaani kuuluu laatikon öljyjen, moottoriöljyjen ja pakoputkiston kannatinkumijen vaihto (heiluu kuin heinämies siellä auton alla :lol:) .

Mulla samaa ongelmaa 9-5 2.2Tid -02. Imusarja on täynnä paskaa ja EGR on tullu puhdistettua jo pari kertaa. Tuolla EGR:n puhdistamisella saa annettua vähän ensiapua, mutta joka tapauksessa jossain vaiheessa pitää imusarja irroittaa ja puhdistaa täysin. Juttelin erään ooppelin huoltomiehen kanssa ja syynä tavaran kerääntymiselle imusarjaan on öljyn huohotinputki. Eli käytännössä imusarja on täynnä nokea/öljyä. Ja eikös tuon EGR:n saa poistettua käytöstä niin on ainakin yksi vika vähemmän? :D
KASA
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2015 16:05

Re: Puoli miljoona ajetun 9-5 TiD:n, 2003 ''kunnossapitoa''

Viesti Kirjoittaja KASA »

Avasin tuota EGR:ää ja aikomoista tervaa oli röörit täynnä. Puhdistin kotelossa olevan anturin crc:n air sensor cleanerillä, ja muita osia tuolla saman valmistajan egr/ kaasari -puhdistuslitkulla. Aika humpuukia tuo viimeiseksi mainittu tavara tähän hommaan, apuna käytin erilaisia rasseja ja jotain tekarihammasharjaa. Sain sillä kuitenkin sen verran puhdistettua että vikavalo ei ole enää syttynyt kuin parhaimmillaan hetkeksi. Vikakoodin oli kaiketi aiheuttanut tuo imusarjan ja egr:n välisen kanavan täydellinen tukkeutuminen ja ilma-anturin hautautuminen tuohon tervaan.

Täytyy irroittaa koko imusarja ja liottaa se jossain asetonissa, samalla uusii sitten nuo suuttimien paluupuolen letkuntyngät jotka ovat jo aivan lakritsia. Tulee muuten uskomattomasti mustaa liejua lattialle kun alkaa noilla kilikalipulloilla töhräämään, että jotain lumppua kannattaa muistaa laittaa alle :mrgreen:

Kuva Kuva
KASA
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2015 16:05

Re: Puoli miljoona ajetun 9-5 TiD:n, 2003 ''kunnossapitoa''

Viesti Kirjoittaja KASA »

Joulukuu 2016

530tkm mittariin ja oli öljynvaihtojen aika. Elikkä moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn vaihto, joista jälkimmäinen huuhtelun kera.
Foorumilta löytyikin hyvät ohjeet tähän prosessiin, ja voin suositella automaattilaatikon huuhtelua, kyllä sieltä vaan aikamoista sakkaa tuli öljyn mukana ulos huuhtelun aikana 8O . Näillä ohjein vaihdoin, foorumilta lainaten:

''WISsin ohjeen mukaan lasketaan ensin 4l ulos, ja sitten laitetaan uutta 4l sisään. Sitten otetaan lauhduttimen letku irti ja lasketaan 2l ulos. (käytetään autoa P-asennossa) Lisätään 2l uutta. Lauhduttimen letkusta taas 1l ulos ja lopuksi lisätään 1l.''

Kätevä mitta-astia huuhteluun oli vanha pakkasnestepurkki jonka leikkasin auki.
Kuva

Auton alla touhutessa huomasin että oli kone rintapuoleltaan hikoillut taas öljyä. Tartuinki tällä kertaa härkää sarvista ja otin suodatinjalan ja lauhduttimen käsittelyyn. Tässä hyvä huomioida että tulee aika reilusti pakkasnestettä koneesta ulos kun tuon lauhduttimen irroittaa. Vähän siltä vaikutti että olisi tiivisteet hiema ajan oloon kovettuneet paikkoihinsa ja täten alkaneet falskaamaan. Koitin parannella niiden tiiveyttä moottorisilikoonilla huolellisen puhdistuksen jälkeen.

Kuva Kuva Kuva
Vastaa Viestiin