TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)

Viesti Kirjoittaja massse. »

Tästä tuli haaveiltua ja semmoinen piti myös hommata eli triidi Viggenistä :roll:

08.06.2022 @ 186tkm tiemme erkanivat Viggenin kanssa, ns.uusia haasteita kohti :?:
Kiitokset kaikille tänne klubin puolelle mielenkiinnosta ja neuvoista! :saab:

Auton uusi omistaja TeemuHil , Viggeni siirtyi nyt vaikuttamaan Lappeerannan suunnille.
TeemuHil jatkaa triidi päivittelyä :mrgreen:

Merkki / Malli: Saab 93 Viggen 3D
Vuosimalli: 1999
Väri: 268 (hopea)
Kilometrit ostaessa: 148tkm (186tkm atm.)
Sisusta: Sin./Musta
Moottoriteho: 452 hv/ 523Nm

Steam/Wallpaper enginen käyttäjille: Viggen aiheinen taustakuva :lol:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 2755226617

Garaget: https://www.garaget.org/?car=428599

Kokoonpano:
-Garrett GT2871R 0.86 pesällä
-DIY nopeasti virtaava keskelle ylös pakosarja
-Bosch EV14 957cc suuttimet
-Nappe custom
-Wössner STD takomännät
-Kannessa B234I nokat & 3kulmaseetit + KL jäykemmät venajouset.
-AEM 310LPH e85 pumppu
-KL 6-lapa sintteri & Viggenin vakio asetelma.
-1.osainen imusarja vaihdettu 2.osaisen tilalle.
-Diy 60mm alu ahtoputki
-Diy 3.5" RST dp , 3" RST väliputki 200cel racekatti, 2.5" rst ferrita loppuputki
-Do88 alucooleri + ahtoletkut.
-K&N kartiosuodin + muokattu ilmanotto.
-Bilstein B8 edessä , KoniSport säädettävät iskarit takana
-Eibach ProKit Jouset
-Do88 letkut yms. pientä.
-EBC Redstuff & Ate PowerDisc 308mm edessä
-ATE Ceramic palat & 300mm Ate levyt takana.
-HEL teräspunosletkut, takana custom mitoilla
-Spal flekti & diy teline.

7/2021 177tkm
Kuva

7/2018 168tkm
Kuva
Kuva
Kuva


5/2018 164tkm
Kuva

6/2017 160tkm täyteen.
Kuva

Uutena myyty Italiaan josta uitettu takaisin 2007 @ 99tkm
Muistona tästä leimat 16/30 ITALY

Alla vuositasolla muutoksia (huollot erisivuilla)

2015
aiempien omistajien tekemät muutokset.

-BSR:n Stage 1 Ohjelmoiti (papereilla 274hp 424nm)
-JT 3" catback putkisto 2x vaimentimilla
-Koni sport alustasarja , jäykkyys säädöillä.
-T7 Huohotinpäivitys
-Välimallin cobra.

2016
Mäntärikko ja kone uusiksi @155tkm. 4/16

Moottoriremontin jälkeinen setuppi: (lyhyesti , pidempi lista triidissä)
-Wössner takomännät
-T5 B234| Nokat
-Lohkon oikaisu & koneistukset.
-Kannen oikasu + muut & 3-kulmaseetit.
-Kampikseli uusiksi STD mitoissa, kiillotettuna.
-JT 3" Dp
-K&N paneeli suodin + muokattu ilmanotto.

2017
Muutoksia

-JC Biopwer softa.
-AEM 310LPH e85 pumppu
-Bosch EV14 550cc suuttimet
-1.osainen imusarja vaihdettu 2.osaisen tilalle.
-Bolt-on alucooleri Iso (SpeedParts)
-Do88 letkut yms. pientä.
-15T mitsu pikkupuhallin. (06-> malli)
-KingCobra

2018
-Ferrita 2.5" RST catback
-Nordic 3" RST Dp
-6-lapa sintteri.
-Siirtäjään teräsnivelet
-18" Double-Bladet 215/40 Toyo Proxess

2019
-Clamppi (Speedparts)
-PLX dm6 laajakaista (2x anturia DP:ssä ennen kattia)
-Bilstein B8 x4
-Powerflex puslat keulaan (kaikki mahdollinen)
-3"-> 2.5" Väliputken muokkaus uudelleen tiggaus.

2020->2021 venähdys
-T5 Lohko, ilman TP akseleita.
-Kannen porttaus & jäykemmät KLvenajouset. Vanhat B234I kepit.
-Vaihteisto huolto, vahvistus & OBX lukko
-Garrett GT2871R 0.86
-Bosch EV14 957cc
-Softa Nappe
-Pakosarja ylös keskelle
-3.5" Dp 200cel kenno 3" väliputki ja loppuun ferrita 2.5"
-Spec 6-lapa sintteri (ilman jousia) , Viggen asetelma
-Do88 Cooleri ja diy ahtoputki/letkuvedot uusiksi.
-Double-bladet alla edelleen, Toyoilla.

2021-2022 Talvenmuutokset
-60*3mm alu. ahtoputki
-K&N uudelleen sijoitus
-Double-Bladet alle ja näille Federal Evo ST-1:t päälle.
-HEL punosletkut eteen & taakse.
Viimeksi muokannut massse., La Syys 16, 2023 18:03. Yhteensä muokattu 78 kertaa.
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Nam :saab: 8)
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Pitihän se tietty tehdä ensihuolto uudelle autolle :roll:

Alkuunsa käytiin tarkemmin autoa läpi ja katsottiin puutteet

Pikahuolto lista:
-Öljyt & Suodatin (GM/Saab)
-Öljytilan puhdistus (huuhteluaine)
-Öljypohjan putsaus.
-Öljyn sumpun putsaus.
-Vaihteistoöljyt vaihdettu.
-Sytystulpat vaihdettu.
-Ahtoletkut 2x Speedparts silikoonia (alkp. haljennut)
-"Cobran" o-rengas
-Jäähdytin järjestelmän huuhtelu & Säiliön putsaus
-Jäähdytin nesteiden vaihto (-36) vihreät.
-Ajovalon polttimot vaihdettu
-Vilkkupolttimita x4 (oranssit , melko kirkkaat oli vanhat)
-Kilvenpolttimot
-Parkkipolttimot (paistoi silmään väriero)
-Takavalon polttimot (toisella puolella oli kirkkaammat)
-Ajovalot suunnattu
-Sumuvalojen kiinnityksiä korjailtu.
-Pyyhkijänsulat x2
-Lohkolämmitin pujoteltu paikalleen.
-Pohjapanssarin kiinnitys korjailtu.
-Helmoijen lätkien kiinnikkeiden vahvistus & korjaus.
-Takalasin pyyhkijänvarren kiristys.
-Talvirenkaat pyörätetty ALU34:lle

Vähän "tuuninkia" piti harrastaa kun en tuon kromin ystävä ole.
Tässä muutama kuvatus.

Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut massse., Ma Tammi 13, 2020 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Näppärän näköinen peli! 8) Omaan silmään nätti kun aavistuksen siistitään/tuunataan mut ei mitään ylilyöntejä. Joskus jos tonnarista luovun niin varmasti kolkki tai femma aerona saattais ulkonäöllisesti kiinnostaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Tahtoo tollasen kans.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

On kyllä hieno!
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Kiitoksia kaikille :mrgreen:

Laittoakin löytyy hieman

Nämä tulossa mahd.pian:
-Takakontin maalaus (putkisto asennettu liian ylös , puskuri kiinni kontinreunassa -> hangannut maalia ja ruostuttanut kontinluukkua..)
-VIGGEN listat kynnyksiin kaipaisi uusimista (jos joku tietää mistä 3D:n listat niin kiitän suuresti)

Ei niin kiirellinen:
-Etupuskurin osto & vaihto (tarkkasilmäiset ehkä huomaakin , että hieman erilainen kuin normi Viggen/Aero puskin. Joskus saanut osumaa , mutta korjattu hyvin)

Ajankuluksi rakennella kestvämpi varatekniikka tallinperälle :roll: tai ehkä ostaa valmiiksi tehty :?:
Perehtyä vain ensin B235R:n sielunelämään kun on aivan uusi tuttavuus.
Vinkkejä otetaan vastaan tekniikkavelhoilta :wink:

Siinäpä oiskin kysymys
Eli riittääkö B235R:lle perus laakerointi , hoonaus , mr-vaihto , mäntien vaihto? (+ketjut & hilppeet)
Vai vaihdellaako H-profiilia ja takomäntiä suoraan.

Kannelle tulossa vain perus plaanaus , pesut , puhallutukset & R-seetit.
Teho tavoitteita 280-330hp. Bensalla mennään.
saabi90
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja saabi90 »

Onko ne kynnyslistat ihan rikki vai vaan ne kiinnitysklipsit mitkä usein menee? Kiinnitysklipsejä saa ihan erikseen ostettua jos ne vain mäsänä.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Miksi bensalla? Kunhan siis kysyn, ei mitään kettuilua.
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

supersaab
Tähän bensalla menemiseen on niinkin yksinkertainen selitys , että lähimpään RE85 pisteelle matkaa +100km :lol:

Tämän takia viinavehkeet jääny suoraan rakentamatta aiemminkin :?

saabi90
minun käsittääkseni nämä Viggen koristelistat on ihan liimalla kiinni :?:
Voisin väittää että keräävät kosteutta / vettä laminoinnin väliin jonka seurauksena tulee tämännäköistä jälkeä

Kuva alla
Ko.kuvan otin googlesta , tuo on tainnut ihan ruostuakkin alta.
Kuvan lista ~10kertaa huonommassa jamassa kuin omani.
Kuva

Tähän vielä "arkistokuva" ko. listasta.
Kuva

5.oviseen malliin löytyisi Speedpartsilta, mutta 3.oviseen ei :cry:
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Marmorilta? Ainakin toisen puolen listaa tarjouksessa Webshopissa http://webshop.saabparts.com/9009-3-199 ... -viggen510
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
saabi90
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja saabi90 »

Aa joo oli joku muistikuva et ne olis ollu sellasseet normit missä vaan lukee viggen tms. Pahoittelen.
93aero
"Aero"
Viestit: 351
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 20:35
Paikkakunta: Oulu

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja 93aero »

massse. kirjoitti:supersaab
Tähän bensalla menemiseen on niinkin yksinkertainen selitys , että lähimpään RE85 pisteelle matkaa +100km :lol:

Tämän takia viinavehkeet jääny suoraan rakentamatta aiemminkin :?

saabi90
minun käsittääkseni nämä Viggen koristelistat on ihan liimalla kiinni :?:
Voisin väittää että keräävät kosteutta / vettä laminoinnin väliin jonka seurauksena tulee tämännäköistä jälkeä

Kuva alla
Ko.kuvan otin googlesta , tuo on tainnut ihan ruostuakkin alta.
Kuvan lista ~10kertaa huonommassa jamassa kuin omani.
Kuva

Tähän vielä "arkistokuva" ko. listasta.
Kuva

5.oviseen malliin löytyisi Speedpartsilta, mutta 3.oviseen ei :cry:
Nuo on vielä pelastettavisssa. Otat tuon läpinäkyvän muovin päältä pois koska kosteus on päässyt sinne muovin ja rosterin väliin = ruosteessa. Lähtee nätisti ihan sormilla kun vetää. Sitten metallin kiillotus tahnalla (itse käytin autoglymin metal polish) hinkkaamaan ja ruosteet pois. Lopuksi kiveniskuteipit päälle ja ovat kuin uudet. Tuli tuo operaatio tehtyä viime kesänä. Nyt tosin tuli hommattua joka oveen uudet kun tulivat outlettiin, mulla siis 5d malli.
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Pitänee marmoriltakin varmistaa kunhan käyntiä , juuri löysin itsekin tuo webshopin listan. Kun olisi vain molemmat :|

Aloitella tosiaan tuolla muovin poistolla ja kiillotuksella :)

Hyvän ensivaikutelman saa tältä foorumilta , kiitoksia paljon pamppu & 93aero 8)
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: massen. Viggeni

Viesti Kirjoittaja ValPe »

massse. kirjoitti:-Takakontin maalaus (putkisto asennettu liian ylös , puskuri kiinni kontinreunassa -> hangannut maalia ja ruostuttanut kontinluukkua..)
Tarkistappa takaluukun sisäpuolella olevat kumitutit, luultavasti ovat liian matalalle säädetty. Muutaman kierroksen kääntämällä viimeistään nousee kontti parilla millillä ylemmäs takapuskurista. Muistaakseni kontin aukon sivuissa on lisäksi muoviset ohjaimet, joilla pystyy myös kontin asentoa justeeraamaan, ne kannattaa samalla vilkaista.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Vastaa Viestiin