TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: massen. Viggen harraste ver.3

Viesti Kirjoittaja Cona »

Millä ne siellä päin sitten ajelee, jos ei :saab: illa? :roll:

Mielenkiinnolla odotamme, millaisia lukemia ja käppyröitä sieltä saadaan ulos.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggen harraste ver.3

Viesti Kirjoittaja massse. »

Cona kirjoitti:
La Helmi 27, 2021 20:07
Millä ne siellä päin sitten ajelee, jos ei :saab: illa? :roll:

Mielenkiinnolla odotamme, millaisia lukemia ja käppyröitä sieltä saadaan ulos.
Köhköh semmonen ylihieno kankivetonen kuorma-auton akselilla talviautona :facepalm_man: Käyttis edelleen hakusessa..
Toivottavasti jotain järkevää tulisi ulos :roll:
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggen harraste ver.3

Viesti Kirjoittaja massse. »

13.3.2021

Garrettia hieman soviteltu ja todettu oletukset oikeiksi, että vakio flekti oikeasti turhan möhkäle.

Finjector:lta onneksi löytyi nopea ratkaisu taas kiitokset pamppu:lle :wink:
Ratkaisu: SPAL VA10-AP9/C-25A, 12V, 85W, 1470 m³/h, imevä, 305 mm/ 51 mm

Huohotin kanssa tehty uusiksi paineanturin takia. Protoparts:lta löytyi näppärä pieni nopealla toimituksella.
Laitettu roikkumaan poikkitukeen imusarjan taakse. (Kuvia myöhemmin tästä)

Spal istutettu paikalleensa, kuviakin tuli näpättyä muutama.

Kuva
Kuva
Kuva
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: massen. Viggen harraste ver.3

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Jäähdyttimien parissa touhunneena täytyy kyllä antaa täydet pisteet tarvikeflektin kiinnittämisestä jäähdyttimeen! Erittäin hieno teline, joka sopii vielä orkkiskiinnikkeisiin. Yleinen virhe on käyttää niitä kennon läpi painettavia muovikiristimiä tai jopa pultteja. Ja sitten ihmetellään, kun kenno hankautuu tuosta kohtaa puhki. Yksi helppo tapa on pultata lattikset kennon sivulla (tässä tapauksessa ylhäällä ja alhaalla) oleviin U-mallisiin sivupelteihin. Hitsaa sitten lattiksiin kierteet/pienet pultit takapuolelle ja varmistaa, että latta jää irti kennosta. Kenno ei kestä pitkään jos joku hankaa siihen kiinni, esim. huolimattomasti jäähdyttimen edestä viety lämppäripistokkeen johto kuluttaa kennoon osuessaan sen hetkessä puhki.

Myös tuo SPAL on todella hyvä valinta, sitä on tullut myytyä vuosien varrella kylmäkoneista kivimurskiin ja Buickista Boss Hossiin, kestää ammattikäytössäkin ja virtaus on parempi kuin taiwanilaisissa. Lisäksi ohut rakenne tuo lisätilaa konehuoneeseen.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: massen. Viggen harraste ver.3

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Jep, pitää itsekin tehdä ensi kerralla tuohon tapaan, kun nyt vedettiin rykiin pilipalin flektit pultilla läpi vanhaan kennoon... Saas nähdä miten äkkiä tuo kenno alkaa vuotamaan :twisted:

Eski
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: massen. Viggen harraste ver.3

Viesti Kirjoittaja Cona »

Todella hieno toteutus tuo flektin teline. 8)

Noiden kennojen kanssa on kyllä tuurissa, milloin alkavat vuotamaan. Aikanaan rakensin Femmaa keulalämärin jälkeen ja silmin parempikuntoinen käytetty kenno vuoti ja toinen haulikolla ammutun näköinen kesti 5 vuotta.

Mutta ei se vaadi kuin sen yhden kiven ja uusikin kenno alkaa vuotamaan, ulkoisen vaurion ei tarvitse olla tosiaankaan iso. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen. Viggen harraste ver.3

Viesti Kirjoittaja massse. »

Kiitokset palautteista taas! :) 8)

Idean isähän löytyy aiemmasta päivityksestä eli kreditit hälle :roll:
Ratkaisu oli omaa silmään miellyttävä & sopivan simppeli niin päätettiin tekaista oma versio ko.ratkaisusta

Lancer 225 2d
Itsellä ei kokemuksia juurikaan spalista, mutta kovasti kehuneet joten oletukset on korkealla :mrgreen:
Juurikin kennon keston takia tähän ruvettiin. Nytkin vielä varman päälle pelattiin & muutama milli irti kennosta häkkyrä.

Eski
Suosittelen mikäli vuotoja ilmenee. Hintaa taisi tulla tällekin kehikolle ~10€, eli hyvinkin budjetti ratkaisu :lol:
Kennosta puheenollen, Skandix:lta sai ihan aitoa Nissens:n syyläriä alle satkulla vaikkei merkkiä ollutkaan mainittu tilatessa (mikäli ilmenee siis tarvetta uusia). Paikalliselta kysyin ensikäteen niin olisi Nissens maksanut heillä +250€..

Cona
Samanlaisia kokemuksia itselläkin :lol:
Seuraava lienee mallia Alu itselle nyt kun niitäkin näemmä saatavilla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: massen. Viggen harraste ver.3

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, spedepartsilla näyttää olevan jotain tarvikesyyläreitä noin 140e, joten jos ei aitoa löydy halavalla, niin pitää selvittää tekeekö noilla speden tarvikkeilla mitään. Oman rykiprojektin kanssa on näitä osatarpeita riittänyt, joten ihan kaikkea ei pysty kerralla tekemään uusiksi. Eipä tuon kennon tehoon ainakaan pitäisi vaikuttaa, joten tarvikekin saattaisi jopa kelvata :twisted:

Eski
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni.

Viesti Kirjoittaja massse. »

30.4.2021 Vappuja tännekin

Ollut hieman kiireitä töiden kanssa ja vielä enemmän hallilla niin ole ehtinyt tänne kirjoittelemaan ollenkaan tilannekäänteitä.

Tehtyä viimeaikoina:
-Pakosarja
-3.5" Dp - 3" väliputki 200cel racekatilla.
-Ahtoputkilinjoja, öljynpaluuta, huohotin/pässiväliputkia yms. muuta turhaa ja pientä.
-Vuoden ensimmäinen pesu tehty.
-Taakse 300mm jarrut ja eteen uudet PowerDisc:t (Motulin "hipo" nesteet)
-Koneeseen magnaa, jäähynesteet, uusi MAF (saab), Tulpat (Saab) , suodatin (Saab). yms.

Kolkillahan oli ensikäynnistys viikko takaperin vanhalla softalla jolloin käytetty vain muutama hassu sekunti.
Suokolta saatu nopeaa ja hyvää palvelua viikon aikana ja esisofta purkitettu ja autoa päästy käynnistelemään enemmälti :mrgreen:

Kuvia? no tottakai kuvia
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jaaa, että tämä nyt ei kuulostaisi liian hyvältä niin sama vanha ongelma iski.
-Lambdan korjausarvo huitelee -2500 tapissaa lähes 95% ajasta tyhjäkäynnillä. Kaasua antaessa nostaa kierrokset ja kun höllää = romahtaa ja sammuu mikäli ei vastaa kaasulla heti perään.

Bensapaineet katsottu ok, vuotoja etitään yms.. Aiemmin kun oli samaa vikaa poistui hieman oudosti ja loppui lopulta Lambdan vaiholla, nyt maanantaille tulossa taas uusi Lambda. Vinkkejä ottaisi enemmälti vastaan mitä tutkia.. Onko näissä ollut samaa kuten femmoista J16 splice vikoja esim.??

Olisi tullut vapuksi haettua siirtokilvet ja koeajeltua. Tällähetkellä ei pysty ajamaan ollenkaan joten jäi hakemati.
Seuraavat mahdollisuudet saada tarrakilvet ensi ti/pe. Pyrkimys saada vikaa setvittyä ennen sitä.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...

Viesti Kirjoittaja Cona »

Noi vanteet on kyllä 10+!!!

Eiköhän tämä ole se kesä, kun ajetaan enemmän kuin ruuvataan. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...

Viesti Kirjoittaja massse. »

Cona kirjoitti:
Pe Huhti 30, 2021 21:29
Noi vanteet on kyllä 10+!!!

Eiköhän tämä ole se kesä, kun ajetaan enemmän kuin ruuvataan. 8)
Vanteet taitaakin olla taas ainoa kiva asia tässä :lol:

Tänään vaiheltu Lambda, alipaineletkut samalla, tulpat uudelleen (5km sit viimeksi) ja tankkipumppu käytetty irti ja letkut uusittu.
Ei taida tulla ajettavaa tästäkää ihan heti. (Näillä ei mitään merkitystä , lambda toki oli ainoa millä ois voinu olla)

Pitäs keksiä miten, mistä ja millon saisi kyydin hommattua / trailerin vuokrattua (kun omalta kylältä ei edes semmosta löydy) jotta sais vietyä etelään tutkittavaksi mikä hällä on. Männät ui bensassa nii kehtaa käytellä oikein yhtää enempiä. :|
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Hienoa jälkeä ja hieno auto. Minulla on tulossa 9000 Aeroon myös tuollainen kuulalaakeroitu Garrett. Sinullakin taitaa olla sisäinen hukkaportti ahtimessa? Mistä hankit tuon 5-pulttilähtöön tarvittavan adapterin V-bändiä varten? Entä DP:n? Sekin näyttää todella siistiltä tekeleeltä.
Matti
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...

Viesti Kirjoittaja massse. »

MattiR kirjoitti:
Ti Touko 04, 2021 09:26
Hienoa jälkeä ja hieno auto. Minulla on tulossa 9000 Aeroon myös tuollainen kuulalaakeroitu Garrett. Sinullakin taitaa olla sisäinen hukkaportti ahtimessa? Mistä hankit tuon 5-pulttilähtöön tarvittavan adapterin V-bändiä varten? Entä DP:n? Sekin näyttää todella siistiltä tekeleeltä.
Kiitoksia :)
Sisäisellähän tämäkin kyllä, KKDmotorsportilta 5-pultti / V-panta adapteri peräisin,ihan hyllytavaraa oli tilatessa.
RST version otin ittelle. (musta, valu & rst vaihtoehdot) Ainoa miinus ettei ole keskittävä v-panta. Toki tuossa kohtaa ei ole paha homma keskittää kun on niin näkösällä.

DP tekastiin ihan kaverin kanssa. Martelius:n kautta muut mm. jousto, katti & muut v-pannat.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kiitokset, minäpä katson josko tuolta löytyisi.

Ja kiitos vielä tästä projektitopikista, mukava seurata tämän yksilön kehitystä ja pedantin työn tuloksia!
Matti
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Saabistin lokikirja ,päivä 173. Ei ollut synkkä ja myrskyinen yö.
22.6.2021 , @ 177tkm

Päivän agenda.
-Penkitys onnistunut
-Vuosikatsastus onnistunut
-Muutoskatsastus onnistunut.

Yhteenveto:
meni niinkuin piti, toki ongelmitta ei selvitty katsurin takia.. Tarina alla

Katsastuksessa kesti vaivaiset 3tuntia
Kyseessähän on -99 Viggen tehot vakiona 165kw ja vuotta uudemmassa 169kw.
Katsuri tuumasi, että tämä ei mallisarjan tehokkain ja täten täytyy verrata vuotta uudempaan ja tarvitsemme paperit joista käy ilmi onko eroja kyseisissä osissa: Jarrut etu/taka (sis.kannatinraudat, palat, männät, liukutapit) tukivarret, heilahduksen vaimentimet, jousitus etu/taka, kallistuksenvakaajat, vaihteisto yms..

Pitkän väittelyn jälkeen ja PDF lueskelun jälkeen ei muuttanut mieltään soitteli puheluita. Ei tosin Trafille mitä ehotin.
Tuumasin sitten hälle, että kyllä saan ne laput mikäli ei nyt ilman onnistu. Läppäri sattui olemaan takakontissa, tulostelin 10sivua A4:a EPC:stä hälle tutkittavaksi. Lopulta nämä riitti ja ajoaikaa myönsi vuodeksi eteenpäin ja kirjasi muutokset otteeseen :twisted:

Hieman keskeneräisellä softalla 370/472 98:lla. Joku ahdistaa tai IC vuotaa = tilataan uusi ja säätöä ja uusiksi penkkiin :mrgreen:

Päivitellään tähän vielä illan mittaan uusiksi lista mitä tehty ja tekemättä. Lomat alkoi niin aikaa ehket jopa tännekin rustata :saab:
Vastaa Viestiin