TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onpa uskomatonta pelleilyä katsastuksessa 4kw eron takia. Mille teholle se on nyt muutoskatsastettu? 370hv ei liene mitenkään mahdollista...?

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noi muutoskatsastusdokumentit menee käsittääkseni Traficomille syyniin ja noottia tulee konttorille ja leimasedälle, jos ei ole just pykälien mukaan tehty. Ihan sen takia joutuvat nillittämään pikkuseikoista muutoskatsastuksessa.

Mutta hienoa että on muutokset otteessa, onnea leimasta!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

AZP kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 19:55
Noi muutoskatsastusdokumentit menee käsittääkseni Traficomille syyniin ja noottia tulee konttorille ja leimasedälle, jos ei ole just pykälien mukaan tehty. Ihan sen takia joutuvat nillittämään pikkuseikoista muutoskatsastuksessa.

Mutta hienoa että on muutokset otteessa, onnea leimasta!
Jep, tämähän se on se perimmäinen syy. Toinen katsuri jo tokasi, että "on se jo valmis, kyllä ne sieltä kyselee jos jotain meni väärin" :lol:
Tavote, että leimassa täytti ja tästä tyytyväinen :mrgreen:
Eski kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 17:41
Onpa uskomatonta pelleilyä katsastuksessa 4kw eron takia. Mille teholle se on nyt muutoskatsastettu? 370hv ei liene mitenkään mahdollista...?

Eski
Nykyään mahdollista peräti isommatkin tehot ko.autolle, mutta otteeseen otettiin pienemmät tehot.
~250kw tuli otteeseen.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Eski kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 17:41
Onpa uskomatonta pelleilyä katsastuksessa 4kw eron takia. Mille teholle se on nyt muutoskatsastettu? 370hv ei liene mitenkään mahdollista...?

Eski
Nykysäädöksin nuo tehot on ihan mahdollisia, tonnariinkin saa n 400hv tehot ihan lupien kanssa. Eri asia onko se kannattavaa ja mitä tuumaa vakuutusyhtiö, mikäli tieto sinne asti menee.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Lista muutoksista sitten 9/2019 purkamisen jälkeen.

@177tkm , 23.6.2021

Moottori:
-T5 lohko (portattu öljykanava, TP-akselien öljykierrot tulpattu, Tp akselit poistettu käytöstä ja laahaimia muokattu)
-Wössner STD männät, T7 veivit
-Tehdasuusi B23x kampiakseli, laakerit Saab
-3kulma seetit, KL-racing jäykemmät venttiilijouset, B234I nokat
-Jakopää uusiokäytetty (saab) 20k ajettu.
-Uusi öljypumpun kansi & rattaat (saab)
-Tiivisteet Corteco/Saab
-Lohko koneistettu & tarkistettu
-Kansi koneistettu & tarkistettu
-Huohotin vaihdettu "race" malliseen. (protoparts)
-K&N kartiosuodatin toistaiseksi
-Uusittu MAF, mankkuvena ja tulpat (saab / NGK BCPR 7es ja 1.1mm kärkiväli)
-Välijäähdyttimen letkuja vaihdeltu
-Ahtoputki vaihdettu "isompaan"
-TurboSmart Bypass (race.fi)
-3.5" RST dp , 3" väliputki (200cel katti) Martelius
-Topmount pakosarja (tarvikkeet / kollektori Pamppu)
-Garret GT2871R 0,86 pesällä. (KKD-motorsport)
-Bosch EV14 957cc suuttimet (Finjector)
-Softahommia jatkaa Nappe
-Spal VA10-AP9/C-25A flekti ja tälle DIY kehikko (Finjector)
-Turbon öljy/nesteputket teräspunosta
-Määrä x letkuja (öljynpaluu, alipaineet yms.)

Vaihteisto:
-Saab oem. korjaus-sarja
-Timken laakerisarja
-Hardox tukirauta
-93ss holkki
-Vahvemmat kolmosen rattaat
-Lyhkäsemmät viitosen rattaat
-OBX:n lukko, tämä vaati hieman muokkauksia.
-Muutaman vahvempi pulttikin löysi tiensä askiin.
-"uudet" kuoret tuli myös askiin koska vanhat pilalla.

Jarrut, alusta, ohjaus jne.
-Etujarrut Ate powerdisc 308mm + EBC redstuff palat
-Takajarrut Ate 300mm (9-5) + ate ceramic palat.
-Jarruletkumuutokset ja jarrukilpi muutokset taakse.
-Takaiskunvaimentimet säädettävät KoniSport (ehjät vanhat, bilsteinin B8 oksensi öljyt ulos)
-Hammastanko.
-Eteen pyöränlaakeri SKF(kuskinpuoli)

Öljyt, nesteet yms.
-Jarrunesteet: Motul RBF600
-Moottori: Castrol (tällähetkellä magna c3)
-Tehostin: LiquiMoly
-Vaihteisto: GM punaviini
-Jäähytinestejärjestelmä: Perus punaiset.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja Eski »

G-mies kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 22:42
Nykysäädöksin nuo tehot on ihan mahdollisia, tonnariinkin saa n 400hv tehot ihan lupien kanssa. Eri asia onko se kannattavaa ja mitä tuumaa vakuutusyhtiö, mikäli tieto sinne asti menee.
Eil meneekös tuo tehon nostaminen nykyään tähän tapaan, jonka löysin GTI-magazinen sivuilta ->
-Tehon nousu 20 % tai alle –> ei edellytetä muutoksia autoon. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, ei mallisarjan tehokkain –> muutettava vastaamaan mallisarjan tehokkainta. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, mallisarjan tehokkain –> ei edellytetä muutoksia, ylärajan muodostaa tehopainosuhde.
Eli paljonkos sitten onkaan maksimiteho, jolle viggenin voi katsastaa? Aeron tai minkä tahansa 2.0Turbon vertailussa tehokkain on kuitenkin Aero, koska Viggenin tehoihin niitä ei voi verrata, ellei tee niitä kaikkia muutoksia alustaan yms, johon ei uusia osia taida saa enää mistään... Paitsi jos ostaisi jonkun viggenin raadon, josta purkaisi tarvittavat osat :twisted:

Eski
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Eski kirjoitti:
Ke Kesä 23, 2021 09:29
G-mies kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 22:42
Nykysäädöksin nuo tehot on ihan mahdollisia, tonnariinkin saa n 400hv tehot ihan lupien kanssa. Eri asia onko se kannattavaa ja mitä tuumaa vakuutusyhtiö, mikäli tieto sinne asti menee.
Eil meneekös tuo tehon nostaminen nykyään tähän tapaan, jonka löysin GTI-magazinen sivuilta ->
-Tehon nousu 20 % tai alle –> ei edellytetä muutoksia autoon. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, ei mallisarjan tehokkain –> muutettava vastaamaan mallisarjan tehokkainta. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, mallisarjan tehokkain –> ei edellytetä muutoksia, ylärajan muodostaa tehopainosuhde.
Eli paljonkos sitten onkaan maksimiteho, jolle viggenin voi katsastaa? Aeron tai minkä tahansa 2.0Turbon vertailussa tehokkain on kuitenkin Aero, koska Viggenin tehoihin niitä ei voi verrata, ellei tee niitä kaikkia muutoksia alustaan yms, johon ei uusia osia taida saa enää mistään... Paitsi jos ostaisi jonkun viggenin raadon, josta purkaisi tarvittavat osat :twisted:

Eski
Äkkiseltää:
1465/165 =8.878 eli tehopainosuhde alle 10. (tehtaan ilmoittama paino jaettuna tehtaan ilmoittamilla tehoilla, 99vm Viggen)
1465/5 = 293kw -> ~398hp.

Katsastuksessa mitattua painoa tälle minun vehkeelle tankki täynnä 1553kg jos oikein ymmärsin 1553/5 = 310kw -> ~422hp.
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

2.7.2021 @177600km

Osatoimituksia saapui Do88:lta ja Trollpartsilta samalle päivää = hallille.
Tonnikin tuli täyteen taas edellisestä öljynvaihdosta niin nekin laskettu ulos. Nyt palataan omiin normaaleihin vaihtoväleihin.

Huolto & "viritys"
-Öljyt & Suodatin (Edge 5w40 dex2 & GM)
-Do88 IC & ahtoletku muutos cooleri - ahtoputki välille.
-Lämpösuojaa vesikierrolle pakopesän läheisyyteen.
-Kangasmatot asennettu, kiitokset Trollparts:lle taas sujuvasta palvelusta :mrgreen:

Todistetusti ajettukin autolla@ Ruunaa, Lieksa
Kuva

Kuva vertailu Speedparts & Do88 Coolereista ja keulakuvaa.
Kuva
Kuva
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

24.7.2021 @ 179450km

Väliaikaremonttia lauantain kunniaksi.
-Kytkin vaihdettu: 6-lapainen jousittamaton sintteri KL-Racing & 0.5mm shimmattuna.
-Vivuston nivelet tarkistettu ja nipat lisätty mekanismiiin
-Vaihteistoöljyt luonnollisesti. GM-punaviinit.
-Nesteet RBF 600 Motul kuten aiemmin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja Cona »

Siistiä jälkeä jälleen kerran. Mikäs ton coolerimuutoksen tarina? Vanha myynnissä? :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

Cona kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 13:53
Siistiä jälkeä jälleen kerran. Mikäs ton coolerimuutoksen tarina? Vanha myynnissä? :D
Penkissä oli ongelmia coolerin kanssa niin arvelin suoriltaan tilata uuden enempiä tutkimatta. Nosti painetta ennen cooleria reilusti ylemmäs kuin coolerin jälkeen, oli siis anturi ennen ja jälkeen coolerin penkissä. (Arveltiin ettei vaan virtaa tarpeeksi hyvin)

Vika löytyi coolerin sisältä kun rupesi tutkimaan, jostain syystä X oli paperinen käsipyyhe eksynyt coolerin sisään?
Se tästä tekeekin jännää etten moisia käsipyyhkeitä omista saatika käytä tulppauksessa :?

Noo tulipahan vaihdettua taas hieman turhaan osia, mutta onpahan isompi cooleri taas :lol: Onneksi vikakin löytyi..
Coolerin ehdin jo putsailemaan ja myymäänkin valitettavasti :)

Spec 2 levy ja KL-6lapa jousisintteri ois kaupan :wink:
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja VKe »

massse. kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 21:24
paperinen käsipyyhe eksynyt coolerin sisään
No jopas nyt jotakin 8O

Hyvä että "vika/syyllinen" löytyi, mutt atoki mokomaa että tuon sorttinen. Vuan eikös ne sano joskus että sh*t in, sh*t out...
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paperituppo kompressorin siipeä vasten on kanssa kokeiltu. Turbo ahtaa tosi huonosti... :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4564
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Selviskö mistä se iso lambdan korjausarvo tyhjäkäynnillä johtui ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
massse.
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: To Marras 29, 2012 22:56
Paikkakunta: Lieksa

Re: massen harraste Viggeni

Viesti Kirjoittaja massse. »

vesa67 kirjoitti:
Ma Heinä 26, 2021 13:34
Selviskö mistä se iso lambdan korjausarvo tyhjäkäynnillä johtui ?
Kokonaan uuden softan pohjineen tekasi, enkä kyllä rehellisesti sanottuna ruennut vertailemaan eroja kun siirtelin purkkiin softan.
Ahtojen jälkeiseen sammuiluun löytyi syy = massamäärämittari liian lähellä kompurapesää, lie teki jonkinmoista pyörrettä takasinpäin (mahtoi vaikuttaa vielä se vastapainetta tehnyt paperikin coolerissa). Mittaria siirretty ja viivettä nostettu.
Vastaa Viestiin