masssen. Ex Viggen harraste
masssen. Ex Viggen harraste
Tästä tuli haaveiltua ja semmoinen piti myös hommata eli triidi Viggenistä
08.06.2022 @ 186tkm tiemme erkanivat Viggenin kanssa, ns.uusia haasteita kohti
Kiitokset kaikille tänne klubin puolelle mielenkiinnosta ja neuvoista!
8.6.2022 -> Auton uusi omistaja TeemuHil , Viggeni siirtyi nyt vaikuttamaan Lappeerantaan. (TeemuHil päivitellyt triidiä lisää)
26.5.2024 -> Viggeni vaihtoi kotia uudemman kerran, nykyään Joensuussa. (~200tkm mittarissa)
Merkki / Malli: Saab 93 Viggen 3D
Vuosimalli: 1999
Väri: 268 (hopea)
Kilometrit ostaessa: 148tkm (186tkm atm.)
Sisusta: Sin./Musta
Moottoriteho: 452 hv/ 523Nm
Steam/Wallpaper enginen käyttäjille: Viggen aiheinen taustakuva
https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 2755226617
Garaget: https://www.garaget.org/?car=428599
Kokoonpano:
-Garrett GT2871R 0.86 pesällä
-DIY nopeasti virtaava keskelle ylös pakosarja
-Bosch EV14 957cc suuttimet
-Nappe custom
-Wössner STD takomännät
-Kannessa B234I nokat & 3kulmaseetit + KL jäykemmät venajouset.
-AEM 310LPH e85 pumppu
-KL 6-lapa sintteri & Viggenin vakio asetelma.
-1.osainen imusarja vaihdettu 2.osaisen tilalle.
-Diy 60mm alu ahtoputki
-Diy 3.5" RST dp , 3" RST väliputki 200cel racekatti, 2.5" rst ferrita loppuputki
-Do88 alucooleri + ahtoletkut.
-K&N kartiosuodin + muokattu ilmanotto.
-Bilstein B8 edessä , KoniSport säädettävät iskarit takana
-Eibach ProKit Jouset
-Do88 letkut yms. pientä.
-EBC Redstuff & Ate PowerDisc 308mm edessä
-ATE Ceramic palat & 300mm Ate levyt takana.
-HEL teräspunosletkut, takana custom mitoilla
-Spal flekti & diy teline.
7/2021 177tkm
7/2018 168tkm
5/2018 164tkm
6/2017 160tkm täyteen.
Uutena myyty Italiaan josta uitettu takaisin 2007 @ 99tkm
Muistona tästä leimat 16/30 ITALY
Alla vuositasolla muutoksia (huollot erisivuilla)
2015
aiempien omistajien tekemät muutokset.
-BSR:n Stage 1 Ohjelmoiti (papereilla 274hp 424nm)
-JT 3" catback putkisto 2x vaimentimilla
-Koni sport alustasarja , jäykkyys säädöillä.
-T7 Huohotinpäivitys
-Välimallin cobra.
2016
Mäntärikko ja kone uusiksi @155tkm. 4/16
Moottoriremontin jälkeinen setuppi: (lyhyesti , pidempi lista triidissä)
-Wössner takomännät
-T5 B234| Nokat
-Lohkon oikaisu & koneistukset.
-Kannen oikasu + muut & 3-kulmaseetit.
-Kampikseli uusiksi STD mitoissa, kiillotettuna.
-JT 3" Dp
-K&N paneeli suodin + muokattu ilmanotto.
2017
Muutoksia
-JC Biopwer softa.
-AEM 310LPH e85 pumppu
-Bosch EV14 550cc suuttimet
-1.osainen imusarja vaihdettu 2.osaisen tilalle.
-Bolt-on alucooleri Iso (SpeedParts)
-Do88 letkut yms. pientä.
-15T mitsu pikkupuhallin. (06-> malli)
-KingCobra
2018
-Ferrita 2.5" RST catback
-Nordic 3" RST Dp
-6-lapa sintteri.
-Siirtäjään teräsnivelet
-18" Double-Bladet 215/40 Toyo Proxess
2019
-Clamppi (Speedparts)
-PLX dm6 laajakaista (2x anturia DP:ssä ennen kattia)
-Bilstein B8 x4
-Powerflex puslat keulaan (kaikki mahdollinen)
-3"-> 2.5" Väliputken muokkaus uudelleen tiggaus.
2020->2021 venähdys
-T5 Lohko, ilman TP akseleita.
-Kannen porttaus & jäykemmät KLvenajouset. Vanhat B234I kepit.
-Vaihteisto huolto, vahvistus & OBX lukko
-Garrett GT2871R 0.86
-Bosch EV14 957cc
-Softa Nappe
-Pakosarja ylös keskelle
-3.5" Dp 200cel kenno 3" väliputki ja loppuun ferrita 2.5"
-Spec 6-lapa sintteri (ilman jousia) , Viggen asetelma
-Do88 Cooleri ja diy ahtoputki/letkuvedot uusiksi.
-Double-bladet alla edelleen, Toyoilla.
2021-2022 Talvenmuutokset
-60*3mm alu. ahtoputki
-K&N uudelleen sijoitus
-Double-Bladet alle ja näille Federal Evo ST-1:t päälle.
-HEL punosletkut eteen & taakse.
08.06.2022 @ 186tkm tiemme erkanivat Viggenin kanssa, ns.uusia haasteita kohti
Kiitokset kaikille tänne klubin puolelle mielenkiinnosta ja neuvoista!
8.6.2022 -> Auton uusi omistaja TeemuHil , Viggeni siirtyi nyt vaikuttamaan Lappeerantaan. (TeemuHil päivitellyt triidiä lisää)
26.5.2024 -> Viggeni vaihtoi kotia uudemman kerran, nykyään Joensuussa. (~200tkm mittarissa)
Merkki / Malli: Saab 93 Viggen 3D
Vuosimalli: 1999
Väri: 268 (hopea)
Kilometrit ostaessa: 148tkm (186tkm atm.)
Sisusta: Sin./Musta
Moottoriteho: 452 hv/ 523Nm
Steam/Wallpaper enginen käyttäjille: Viggen aiheinen taustakuva
https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 2755226617
Garaget: https://www.garaget.org/?car=428599
Kokoonpano:
-Garrett GT2871R 0.86 pesällä
-DIY nopeasti virtaava keskelle ylös pakosarja
-Bosch EV14 957cc suuttimet
-Nappe custom
-Wössner STD takomännät
-Kannessa B234I nokat & 3kulmaseetit + KL jäykemmät venajouset.
-AEM 310LPH e85 pumppu
-KL 6-lapa sintteri & Viggenin vakio asetelma.
-1.osainen imusarja vaihdettu 2.osaisen tilalle.
-Diy 60mm alu ahtoputki
-Diy 3.5" RST dp , 3" RST väliputki 200cel racekatti, 2.5" rst ferrita loppuputki
-Do88 alucooleri + ahtoletkut.
-K&N kartiosuodin + muokattu ilmanotto.
-Bilstein B8 edessä , KoniSport säädettävät iskarit takana
-Eibach ProKit Jouset
-Do88 letkut yms. pientä.
-EBC Redstuff & Ate PowerDisc 308mm edessä
-ATE Ceramic palat & 300mm Ate levyt takana.
-HEL teräspunosletkut, takana custom mitoilla
-Spal flekti & diy teline.
7/2021 177tkm
7/2018 168tkm
5/2018 164tkm
6/2017 160tkm täyteen.
Uutena myyty Italiaan josta uitettu takaisin 2007 @ 99tkm
Muistona tästä leimat 16/30 ITALY
Alla vuositasolla muutoksia (huollot erisivuilla)
2015
aiempien omistajien tekemät muutokset.
-BSR:n Stage 1 Ohjelmoiti (papereilla 274hp 424nm)
-JT 3" catback putkisto 2x vaimentimilla
-Koni sport alustasarja , jäykkyys säädöillä.
-T7 Huohotinpäivitys
-Välimallin cobra.
2016
Mäntärikko ja kone uusiksi @155tkm. 4/16
Moottoriremontin jälkeinen setuppi: (lyhyesti , pidempi lista triidissä)
-Wössner takomännät
-T5 B234| Nokat
-Lohkon oikaisu & koneistukset.
-Kannen oikasu + muut & 3-kulmaseetit.
-Kampikseli uusiksi STD mitoissa, kiillotettuna.
-JT 3" Dp
-K&N paneeli suodin + muokattu ilmanotto.
2017
Muutoksia
-JC Biopwer softa.
-AEM 310LPH e85 pumppu
-Bosch EV14 550cc suuttimet
-1.osainen imusarja vaihdettu 2.osaisen tilalle.
-Bolt-on alucooleri Iso (SpeedParts)
-Do88 letkut yms. pientä.
-15T mitsu pikkupuhallin. (06-> malli)
-KingCobra
2018
-Ferrita 2.5" RST catback
-Nordic 3" RST Dp
-6-lapa sintteri.
-Siirtäjään teräsnivelet
-18" Double-Bladet 215/40 Toyo Proxess
2019
-Clamppi (Speedparts)
-PLX dm6 laajakaista (2x anturia DP:ssä ennen kattia)
-Bilstein B8 x4
-Powerflex puslat keulaan (kaikki mahdollinen)
-3"-> 2.5" Väliputken muokkaus uudelleen tiggaus.
2020->2021 venähdys
-T5 Lohko, ilman TP akseleita.
-Kannen porttaus & jäykemmät KLvenajouset. Vanhat B234I kepit.
-Vaihteisto huolto, vahvistus & OBX lukko
-Garrett GT2871R 0.86
-Bosch EV14 957cc
-Softa Nappe
-Pakosarja ylös keskelle
-3.5" Dp 200cel kenno 3" väliputki ja loppuun ferrita 2.5"
-Spec 6-lapa sintteri (ilman jousia) , Viggen asetelma
-Do88 Cooleri ja diy ahtoputki/letkuvedot uusiksi.
-Double-bladet alla edelleen, Toyoilla.
2021-2022 Talvenmuutokset
-60*3mm alu. ahtoputki
-K&N uudelleen sijoitus
-Double-Bladet alle ja näille Federal Evo ST-1:t päälle.
-HEL punosletkut eteen & taakse.
Viimeksi muokannut massse., Ke Kesä 26, 2024 00:00. Yhteensä muokattu 80 kertaa.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Pitihän se tietty tehdä ensihuolto uudelle autolle
Alkuunsa käytiin tarkemmin autoa läpi ja katsottiin puutteet
Pikahuolto lista:
-Öljyt & Suodatin (GM/Saab)
-Öljytilan puhdistus (huuhteluaine)
-Öljypohjan putsaus.
-Öljyn sumpun putsaus.
-Vaihteistoöljyt vaihdettu.
-Sytystulpat vaihdettu.
-Ahtoletkut 2x Speedparts silikoonia (alkp. haljennut)
-"Cobran" o-rengas
-Jäähdytin järjestelmän huuhtelu & Säiliön putsaus
-Jäähdytin nesteiden vaihto (-36) vihreät.
-Ajovalon polttimot vaihdettu
-Vilkkupolttimita x4 (oranssit , melko kirkkaat oli vanhat)
-Kilvenpolttimot
-Parkkipolttimot (paistoi silmään väriero)
-Takavalon polttimot (toisella puolella oli kirkkaammat)
-Ajovalot suunnattu
-Sumuvalojen kiinnityksiä korjailtu.
-Pyyhkijänsulat x2
-Lohkolämmitin pujoteltu paikalleen.
-Pohjapanssarin kiinnitys korjailtu.
-Helmoijen lätkien kiinnikkeiden vahvistus & korjaus.
-Takalasin pyyhkijänvarren kiristys.
-Talvirenkaat pyörätetty ALU34:lle
Vähän "tuuninkia" piti harrastaa kun en tuon kromin ystävä ole.
Tässä muutama kuvatus.
Alkuunsa käytiin tarkemmin autoa läpi ja katsottiin puutteet
Pikahuolto lista:
-Öljyt & Suodatin (GM/Saab)
-Öljytilan puhdistus (huuhteluaine)
-Öljypohjan putsaus.
-Öljyn sumpun putsaus.
-Vaihteistoöljyt vaihdettu.
-Sytystulpat vaihdettu.
-Ahtoletkut 2x Speedparts silikoonia (alkp. haljennut)
-"Cobran" o-rengas
-Jäähdytin järjestelmän huuhtelu & Säiliön putsaus
-Jäähdytin nesteiden vaihto (-36) vihreät.
-Ajovalon polttimot vaihdettu
-Vilkkupolttimita x4 (oranssit , melko kirkkaat oli vanhat)
-Kilvenpolttimot
-Parkkipolttimot (paistoi silmään väriero)
-Takavalon polttimot (toisella puolella oli kirkkaammat)
-Ajovalot suunnattu
-Sumuvalojen kiinnityksiä korjailtu.
-Pyyhkijänsulat x2
-Lohkolämmitin pujoteltu paikalleen.
-Pohjapanssarin kiinnitys korjailtu.
-Helmoijen lätkien kiinnikkeiden vahvistus & korjaus.
-Takalasin pyyhkijänvarren kiristys.
-Talvirenkaat pyörätetty ALU34:lle
Vähän "tuuninkia" piti harrastaa kun en tuon kromin ystävä ole.
Tässä muutama kuvatus.
Viimeksi muokannut massse., Ma Tammi 13, 2020 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: massen. Viggeni
Näppärän näköinen peli! Omaan silmään nätti kun aavistuksen siistitään/tuunataan mut ei mitään ylilyöntejä. Joskus jos tonnarista luovun niin varmasti kolkki tai femma aerona saattais ulkonäöllisesti kiinnostaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: massen. Viggeni
Tahtoo tollasen kans.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: massen. Viggeni
Kiitoksia kaikille
Laittoakin löytyy hieman
Nämä tulossa mahd.pian:
-Takakontin maalaus (putkisto asennettu liian ylös , puskuri kiinni kontinreunassa -> hangannut maalia ja ruostuttanut kontinluukkua..)
-VIGGEN listat kynnyksiin kaipaisi uusimista (jos joku tietää mistä 3D:n listat niin kiitän suuresti)
Ei niin kiirellinen:
-Etupuskurin osto & vaihto (tarkkasilmäiset ehkä huomaakin , että hieman erilainen kuin normi Viggen/Aero puskin. Joskus saanut osumaa , mutta korjattu hyvin)
Ajankuluksi rakennella kestvämpi varatekniikka tallinperälle tai ehkä ostaa valmiiksi tehty
Perehtyä vain ensin B235R:n sielunelämään kun on aivan uusi tuttavuus.
Vinkkejä otetaan vastaan tekniikkavelhoilta
Siinäpä oiskin kysymys
Eli riittääkö B235R:lle perus laakerointi , hoonaus , mr-vaihto , mäntien vaihto? (+ketjut & hilppeet)
Vai vaihdellaako H-profiilia ja takomäntiä suoraan.
Kannelle tulossa vain perus plaanaus , pesut , puhallutukset & R-seetit.
Teho tavoitteita 280-330hp. Bensalla mennään.
Laittoakin löytyy hieman
Nämä tulossa mahd.pian:
-Takakontin maalaus (putkisto asennettu liian ylös , puskuri kiinni kontinreunassa -> hangannut maalia ja ruostuttanut kontinluukkua..)
-VIGGEN listat kynnyksiin kaipaisi uusimista (jos joku tietää mistä 3D:n listat niin kiitän suuresti)
Ei niin kiirellinen:
-Etupuskurin osto & vaihto (tarkkasilmäiset ehkä huomaakin , että hieman erilainen kuin normi Viggen/Aero puskin. Joskus saanut osumaa , mutta korjattu hyvin)
Ajankuluksi rakennella kestvämpi varatekniikka tallinperälle tai ehkä ostaa valmiiksi tehty
Perehtyä vain ensin B235R:n sielunelämään kun on aivan uusi tuttavuus.
Vinkkejä otetaan vastaan tekniikkavelhoilta
Siinäpä oiskin kysymys
Eli riittääkö B235R:lle perus laakerointi , hoonaus , mr-vaihto , mäntien vaihto? (+ketjut & hilppeet)
Vai vaihdellaako H-profiilia ja takomäntiä suoraan.
Kannelle tulossa vain perus plaanaus , pesut , puhallutukset & R-seetit.
Teho tavoitteita 280-330hp. Bensalla mennään.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Onko ne kynnyslistat ihan rikki vai vaan ne kiinnitysklipsit mitkä usein menee? Kiinnitysklipsejä saa ihan erikseen ostettua jos ne vain mäsänä.
Re: massen. Viggeni
Miksi bensalla? Kunhan siis kysyn, ei mitään kettuilua.
Re: massen. Viggeni
supersaab
Tähän bensalla menemiseen on niinkin yksinkertainen selitys , että lähimpään RE85 pisteelle matkaa +100km
Tämän takia viinavehkeet jääny suoraan rakentamatta aiemminkin
saabi90
minun käsittääkseni nämä Viggen koristelistat on ihan liimalla kiinni
Voisin väittää että keräävät kosteutta / vettä laminoinnin väliin jonka seurauksena tulee tämännäköistä jälkeä
Kuva alla
Ko.kuvan otin googlesta , tuo on tainnut ihan ruostuakkin alta.
Kuvan lista ~10kertaa huonommassa jamassa kuin omani.
Tähän vielä "arkistokuva" ko. listasta.
5.oviseen malliin löytyisi Speedpartsilta, mutta 3.oviseen ei
Tähän bensalla menemiseen on niinkin yksinkertainen selitys , että lähimpään RE85 pisteelle matkaa +100km
Tämän takia viinavehkeet jääny suoraan rakentamatta aiemminkin
saabi90
minun käsittääkseni nämä Viggen koristelistat on ihan liimalla kiinni
Voisin väittää että keräävät kosteutta / vettä laminoinnin väliin jonka seurauksena tulee tämännäköistä jälkeä
Kuva alla
Ko.kuvan otin googlesta , tuo on tainnut ihan ruostuakkin alta.
Kuvan lista ~10kertaa huonommassa jamassa kuin omani.
Tähän vielä "arkistokuva" ko. listasta.
5.oviseen malliin löytyisi Speedpartsilta, mutta 3.oviseen ei
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Marmorilta? Ainakin toisen puolen listaa tarjouksessa Webshopissa http://webshop.saabparts.com/9009-3-199 ... -viggen510
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: massen. Viggeni
Aa joo oli joku muistikuva et ne olis ollu sellasseet normit missä vaan lukee viggen tms. Pahoittelen.
Re: massen. Viggeni
Nuo on vielä pelastettavisssa. Otat tuon läpinäkyvän muovin päältä pois koska kosteus on päässyt sinne muovin ja rosterin väliin = ruosteessa. Lähtee nätisti ihan sormilla kun vetää. Sitten metallin kiillotus tahnalla (itse käytin autoglymin metal polish) hinkkaamaan ja ruosteet pois. Lopuksi kiveniskuteipit päälle ja ovat kuin uudet. Tuli tuo operaatio tehtyä viime kesänä. Nyt tosin tuli hommattua joka oveen uudet kun tulivat outlettiin, mulla siis 5d malli.massse. kirjoitti:supersaab
Tähän bensalla menemiseen on niinkin yksinkertainen selitys , että lähimpään RE85 pisteelle matkaa +100km
Tämän takia viinavehkeet jääny suoraan rakentamatta aiemminkin
saabi90
minun käsittääkseni nämä Viggen koristelistat on ihan liimalla kiinni
Voisin väittää että keräävät kosteutta / vettä laminoinnin väliin jonka seurauksena tulee tämännäköistä jälkeä
Kuva alla
Ko.kuvan otin googlesta , tuo on tainnut ihan ruostuakkin alta.
Kuvan lista ~10kertaa huonommassa jamassa kuin omani.
Tähän vielä "arkistokuva" ko. listasta.
5.oviseen malliin löytyisi Speedpartsilta, mutta 3.oviseen ei
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
Re: massen. Viggeni
Pitänee marmoriltakin varmistaa kunhan käyntiä , juuri löysin itsekin tuo webshopin listan. Kun olisi vain molemmat
Aloitella tosiaan tuolla muovin poistolla ja kiillotuksella
Hyvän ensivaikutelman saa tältä foorumilta , kiitoksia paljon pamppu & 93aero
Aloitella tosiaan tuolla muovin poistolla ja kiillotuksella
Hyvän ensivaikutelman saa tältä foorumilta , kiitoksia paljon pamppu & 93aero
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Tarkistappa takaluukun sisäpuolella olevat kumitutit, luultavasti ovat liian matalalle säädetty. Muutaman kierroksen kääntämällä viimeistään nousee kontti parilla millillä ylemmäs takapuskurista. Muistaakseni kontin aukon sivuissa on lisäksi muoviset ohjaimet, joilla pystyy myös kontin asentoa justeeraamaan, ne kannattaa samalla vilkaista.massse. kirjoitti:-Takakontin maalaus (putkisto asennettu liian ylös , puskuri kiinni kontinreunassa -> hangannut maalia ja ruostuttanut kontinluukkua..)
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173