Kiitoksia 8" Leveet ja et46AZP kirjoitti:Hyvältä näyttää. Mikä noiden vanteiden leveys ja et on?
TeemuHil Viggen harraste (massen ex.)
Re: massen. Viggeni
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Päivitystä
Konttorilla käyty vahvistamassa Euro2 epäilyt oikeiksi Italiassa hyväksytty Euro2 täten myös täällä
3-4 tankillista RE85:lla nyt ajeltu ja oikein mukavasti pelittänyt Viimevuoden rikkaalla käymisongelmat näyttäisi hävinneen
Muistui vain vanha vika taas kun löi tankin täyteen = näyttää 3/4 vaikka täynnä.
Tankkilaite kaivettu ylös ja taas kerran yksi L-liitin poiki samalla huomasin kannessa halkeaman joten vaihdoin uuden tankkilaitteenkin, vanhasta
vain siirsin AEM310:n uuteen. (Koho oli huono vanhassa , arvelin vian olevan siinä) no sama vika edelleen.. Ongelma ratkesi kun käänsi +1cm pois merkistä tankkilaitteen keulaakohti ja nyt pelittää
Hyvä ajettava ollut 18":lla mutta kieltämättä hieman herkempi vetelemään varsinkin Pohjois-Karjalan mahtavilla teillä.
Lisäongelmia
-Kytkin pitää melkoista helinää ja ralkatusta tyhjäkäynnillä (kytkin pohjassa häviää, liekkö jouset helisee vai koko kytkin akselillaan)
-3.vaihteelle nopeasti vaihtaessa kurahtaa..1-2sek poljin pohjassa niin nätisti ja hiljaa menee vaihteet sisään
-140/150km/h vauhissa 3:lla hävisi nelosvaihde kokonaan sama kun ei olisi kytkintä ollutkaan -> hyppy kolmoselta vitoselle. Kierrosten/Vauhdin laskettua nelonen taas normaali.
Nyt saa viisaammat antaa vinkkejä..Onko lootanpuolella vikaa vai kanittaako kytkinakselillaan/ ei irrota.
Tarkoitus oli puottaa laatikko pois vaihtaa 6-lapanen jousitettu sintteri ja koittaa kuinka sillä pelittäisi. Samalla vielä kerran öljyt lootaan.
Nyt paikallaan ~20k ajettu viggenin oem kytkin setti, joka vaihettiin ennen moottoriremppaa 2015/16
Vettäkin löysi konttiin = takavalolta norot , uudet tiivisteet kätevästi procarserviceltä ~30€ alennuksineen
Vaihteiston korjaajat saavat ilmiantaa itsensä
PCS kyselty Viggenin lootia ei saatavilla.
Konttorilla käyty vahvistamassa Euro2 epäilyt oikeiksi Italiassa hyväksytty Euro2 täten myös täällä
3-4 tankillista RE85:lla nyt ajeltu ja oikein mukavasti pelittänyt Viimevuoden rikkaalla käymisongelmat näyttäisi hävinneen
Muistui vain vanha vika taas kun löi tankin täyteen = näyttää 3/4 vaikka täynnä.
Tankkilaite kaivettu ylös ja taas kerran yksi L-liitin poiki samalla huomasin kannessa halkeaman joten vaihdoin uuden tankkilaitteenkin, vanhasta
vain siirsin AEM310:n uuteen. (Koho oli huono vanhassa , arvelin vian olevan siinä) no sama vika edelleen.. Ongelma ratkesi kun käänsi +1cm pois merkistä tankkilaitteen keulaakohti ja nyt pelittää
Hyvä ajettava ollut 18":lla mutta kieltämättä hieman herkempi vetelemään varsinkin Pohjois-Karjalan mahtavilla teillä.
Lisäongelmia
-Kytkin pitää melkoista helinää ja ralkatusta tyhjäkäynnillä (kytkin pohjassa häviää, liekkö jouset helisee vai koko kytkin akselillaan)
-3.vaihteelle nopeasti vaihtaessa kurahtaa..1-2sek poljin pohjassa niin nätisti ja hiljaa menee vaihteet sisään
-140/150km/h vauhissa 3:lla hävisi nelosvaihde kokonaan sama kun ei olisi kytkintä ollutkaan -> hyppy kolmoselta vitoselle. Kierrosten/Vauhdin laskettua nelonen taas normaali.
Nyt saa viisaammat antaa vinkkejä..Onko lootanpuolella vikaa vai kanittaako kytkinakselillaan/ ei irrota.
Tarkoitus oli puottaa laatikko pois vaihtaa 6-lapanen jousitettu sintteri ja koittaa kuinka sillä pelittäisi. Samalla vielä kerran öljyt lootaan.
Nyt paikallaan ~20k ajettu viggenin oem kytkin setti, joka vaihettiin ennen moottoriremppaa 2015/16
Vettäkin löysi konttiin = takavalolta norot , uudet tiivisteet kätevästi procarserviceltä ~30€ alennuksineen
Vaihteiston korjaajat saavat ilmiantaa itsensä
PCS kyselty Viggenin lootia ei saatavilla.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Jos vanha rikki niin korjaaminen voisi olla mielekäs vaihtoehto, sillä samalla suhahtaisi lukko, vahvemmat kolmosen rattaat ja hardox-tukilevy (toki samalla uudet laakerit ja korjaussarja synkkineen). Euro2-vahvistuksen jälkeen voisi muutenkin olla mieleisä vaihtoehto tulevaisuutta ajatellen...
Lisäksi kun F35 perä kyseessä niin tarjontaa kivemmin kuin F25 kanssa lukkojen suhteen (Quaife, Cobalt SS, OBX jne). Itselle tulossa F25 kanssa Quaife kun ei oikein muuta tarjolla.
Lisäksi kun F35 perä kyseessä niin tarjontaa kivemmin kuin F25 kanssa lukkojen suhteen (Quaife, Cobalt SS, OBX jne). Itselle tulossa F25 kanssa Quaife kun ei oikein muuta tarjolla.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: massen. Viggeni
Onko tää Oiro2 siis päästöluokitus joka on virittämisen sallivuuden kannalta hyvä, vai mistä on kyse?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: massen. Viggeni
pamppu kirjoitti:Jos vanha rikki niin korjaaminen voisi olla mielekäs vaihtoehto, sillä samalla suhahtaisi lukko, vahvemmat kolmosen rattaat ja hardox-tukilevy (toki samalla uudet laakerit ja korjaussarja synkkineen). Euro2-vahvistuksen jälkeen voisi muutenkin olla mieleisä vaihtoehto tulevaisuutta ajatellen...
Lisäksi kun F35 perä kyseessä niin tarjontaa kivemmin kuin F25 kanssa lukkojen suhteen (Quaife, Cobalt SS, OBX jne). Itselle tulossa F25 kanssa Quaife kun ei oikein muuta tarjolla.
Jep mahdolliset vahvistelut ei varmasti ois pahitteeksi, saatika lukko. Ei vaan ole aiemmin tarvinnut auton vaihteistoja purkaa, niin mielellään jättäisi ammattimiehelle ko.homat. Olisihan tuolla kyllä yksi femman loota mitä purkaan ja tutustua "sielunelämään". Ovelamies laittaisin F40 lootan, mutta siinä tuntus olevan kyllä hyvä homma
Sen huomasinkin, että F35 tuntuu olevan lukkoja hyvin. Aiemmin joku tarjosikin cobaltin lukkoa
Pitääkin kysellä marmorilta vieläkö saa korjaussarjaa, skandixilla taisi ainakin olla.
Heti jo tuli tekniikan lisämuutokset mieleen kun selvisi tuo Euro2
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Juurikin se, pääasiassa T7 kolkit Euro3 päästöluokiteltuja jolloin vaativat teho & VTT-päästömittaukset mikäli haluaa autoa viritellä/muutoskatsastaa virityksille. Euro2 pitäisi riittää pelkät tehomittaus laput & tarvittavat asiakirjat vaihdetuista osista yms.AZP kirjoitti:Onko tää Oiro2 siis päästöluokitus joka on virittämisen sallivuuden kannalta hyvä, vai mistä on kyse?
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Kesäkuulumisia tännekin välillä
Lomat meni talviautoa korjaillessa, viggenin vaihteisto hommat näyttäs jäävän kovasti talvelle..
Mutta hieman ehditty tekemään töiden ohessa tällekin
- 6lapanen jousitettu sintteri vaihdettu orkkis levyn tilalle
- Castrollit vaihteistoon & propuille luonnollisesti uudet kuparitiivisteet
- Teräksiset tangot & nivelet vaihdettu muovisten tilalle
Mielenkiinnosta ajateltiin testata onko vaikutusta nivelillä & kytkimellä laatikon toimivuuden / ääneen. Tässä välissä ei ollut aikaa rueta nyt vaihteistoa purkamaan.. Lattialla pyöritellessä huomattiin kummiskin, että vaihteisto jo kertaalleen avattu (liimapurseet jokavälissä)
Rempan lopputulema
-Kepin välykset pienemmät
-Kytkimen älytön mekkala/läkätys loppui melkein kokonaan -> vaihteistosta kuulunee loput. (talvella toivottavasti kuntoon)
-Sujuvammin vaihteet sisään.
Vikoja
-Täyskaasulla alottanut tekemään nykimistä, pari kertaa nykäisee jonkajälkeen toimii hyvin?
-Missfirejä keräsi 331kpl 3km matkalla.. nämä kummiskin loppui kasetin liittimen ropailulla.
-Jotain hämminkin vieläkin Mair jää Mreq turhanpaljon 1230-60/1300 tällöin PWM 650-750. Cobran evap ohitettu - muutoin uudetletkut & takaiskut.
Kuvia sain kanssa otettu kuukausi takaperin
Lomat meni talviautoa korjaillessa, viggenin vaihteisto hommat näyttäs jäävän kovasti talvelle..
Mutta hieman ehditty tekemään töiden ohessa tällekin
- 6lapanen jousitettu sintteri vaihdettu orkkis levyn tilalle
- Castrollit vaihteistoon & propuille luonnollisesti uudet kuparitiivisteet
- Teräksiset tangot & nivelet vaihdettu muovisten tilalle
Mielenkiinnosta ajateltiin testata onko vaikutusta nivelillä & kytkimellä laatikon toimivuuden / ääneen. Tässä välissä ei ollut aikaa rueta nyt vaihteistoa purkamaan.. Lattialla pyöritellessä huomattiin kummiskin, että vaihteisto jo kertaalleen avattu (liimapurseet jokavälissä)
Rempan lopputulema
-Kepin välykset pienemmät
-Kytkimen älytön mekkala/läkätys loppui melkein kokonaan -> vaihteistosta kuulunee loput. (talvella toivottavasti kuntoon)
-Sujuvammin vaihteet sisään.
Vikoja
-Täyskaasulla alottanut tekemään nykimistä, pari kertaa nykäisee jonkajälkeen toimii hyvin?
-Missfirejä keräsi 331kpl 3km matkalla.. nämä kummiskin loppui kasetin liittimen ropailulla.
-Jotain hämminkin vieläkin Mair jää Mreq turhanpaljon 1230-60/1300 tällöin PWM 650-750. Cobran evap ohitettu - muutoin uudetletkut & takaiskut.
Kuvia sain kanssa otettu kuukausi takaperin
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
170tkm pamahti mittariin
~7k ajettu tällekesää
Eli 170tkm/7000km huolto:
-Pyyhkijänsulat 2kpl
-Raitisilmansuodatin
-Öljynsuodattimia 2kpl
-Castrollia koneeseen.
70Ah akun olisin ottanu kolkkiin marmorilta, mutta olivat loppu.
Talviautosta akku sökö olisin kolkista Bosch:n siirtänyt sinne ja kolkkiin uuden, mutta pitää käydä myöhemmin uudelleen kyselemässä.
Ps.vaihteisto vuotaa öljyä edelleen, mikä ei tullut yllätyksenä.
Ideana puottaa moottori&vaihteisto pakettina pois JNS potkijaisten jälkeen ja laittaa auto talviteloille.
~7k ajettu tällekesää
Eli 170tkm/7000km huolto:
-Pyyhkijänsulat 2kpl
-Raitisilmansuodatin
-Öljynsuodattimia 2kpl
-Castrollia koneeseen.
70Ah akun olisin ottanu kolkkiin marmorilta, mutta olivat loppu.
Talviautosta akku sökö olisin kolkista Bosch:n siirtänyt sinne ja kolkkiin uuden, mutta pitää käydä myöhemmin uudelleen kyselemässä.
Ps.vaihteisto vuotaa öljyä edelleen, mikä ei tullut yllätyksenä.
Ideana puottaa moottori&vaihteisto pakettina pois JNS potkijaisten jälkeen ja laittaa auto talviteloille.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
15.10.2018 @ 171150km
Kolkki viety hallille talviunille isojenpoikien sekaan
Syksy taas niin kiireistä aikaa, että saas nähdä millon ehtii aloittamaan huoltotoimet..
Yritetään nyt kummiskin ensikesällä taas ajella
Pikahoito ennen talvisäiliö:
-Nahkojenhoito , elvytys , värinpalautus & suoja-aineet
-Liuotinpesu & Fussoa niskaan.
-Alustanpesu vielä hallin pihassa + auton huuhtelu.
ToDo lista:
-Vaihteistonhuolto
-Poikkitukea & vahvistuksia sinnetänne
-Vetarit irti ja tarkastus missävika kun ravistaa & tarvittavat huollot.
+riippuen aikatauluista jos ehtii niin vaihdellaa lohko tp-akselittomaan ja päivitetään muutenkin.
Kolkki viety hallille talviunille isojenpoikien sekaan
Syksy taas niin kiireistä aikaa, että saas nähdä millon ehtii aloittamaan huoltotoimet..
Yritetään nyt kummiskin ensikesällä taas ajella
Pikahoito ennen talvisäiliö:
-Nahkojenhoito , elvytys , värinpalautus & suoja-aineet
-Liuotinpesu & Fussoa niskaan.
-Alustanpesu vielä hallin pihassa + auton huuhtelu.
ToDo lista:
-Vaihteistonhuolto
-Poikkitukea & vahvistuksia sinnetänne
-Vetarit irti ja tarkastus missävika kun ravistaa & tarvittavat huollot.
+riippuen aikatauluista jos ehtii niin vaihdellaa lohko tp-akselittomaan ja päivitetään muutenkin.
Viimeksi muokannut massse., To Touko 02, 2019 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
No huomentapäivää
Tuli taas tehtyä ostoksia joista yksi oli koiranpentu niin tuli hieman taukoa hallilla olemiseen urakalla
Enemmän tähän kyllä vaikuttanut tuo epäsäännöllinen 3vuorotyö..
Mutta nyt taas kuukauden verran hallilla pyöritty
Pölyinen peitto heitetty kolkin päältä pois kuukausi takaperin ja aloitettu purkaan
Ensialkuun oli ideana purkaa hieman osia pois, jotta saa hieman tilaa eikä tarvitse varoa niin paljoa maalattuja pintoja.
Konepelti nostettu hallin nurkkaan seinää vasten, etulokarit samaan vaivaan ja etupuskuri. Innostuin vielä helmatkin irrottelemaan autosta pois, jotta sai paremmin pukit aseteltua alle. Innostuin myös ostamaan paremman helman kuskinpuolelle, valmiiksi 268 Silver väristä kun tarjottiin
Hitsaamis tarpeita/ruosteita ei löytynyt onneksi helmojenkaan tai lokarien välistä/alta
Hieman lokarin alakiinnityksestä puuttuu maalia, mutta korjataan tilanne.
Homma hieman karkasi käsistä ja purkamisella jatkettiin.
Etutolpat irti ja osiksi, tukivarret irti ja osiksi. Puslat olikin elämää nähneet jo tarpeeksi vaikkei väljiä olleetkaan.
Toinen etuiskari epäilytti kun oli patruuna ympäriinsä öljyinen, stefat kaikki ok ei vuotoja? Liekkö asentaja ajatellut suojata hienolla öljyllä vai mikälie.
Tämän purkamisvimman innoittamana tein sitten hieman niitä ostoksia joista ylempänä mainitsinkin
Osalistaa:
-Powerflex puslat eteen kaikki (PCS)
-Clamppi (PCS)
-Bilstein B8 tolpat x4 (NEO)
-Meyle HD tukivarret oik. & vas. (NEO)
-Koiranluut (PCS)
-Kytkimen työsylkkä oem. (PCS)
-Öljynpaluu putki oem. (NEO)
-Vaihteistoon stefa & tiiviste oem.(PCS)
Tähän lisänä:
-Hammastanko (omasta bongasin vuodon kuskinpuolelta)
-Kuskinpuolen helma
-50Kg Nilsiäläistä hiekkaa
-Kyynärnoja eteen, konsolin kanteen
-02 9-5 Ajellaan tällä hetki, volvoista vapaa piha nyt. Etsinnässä FL ng93 SC jos löytyisi mieluinen ehkä jopa xwd.
Tehtyä:
-Etutolpat, jarrukilvet hiekkapuhallettu
-Pisittäiset tukivarret hiekka/lasikuula puhallettu
-Powerflexit asennettu 4/6
-Vetarit huollettu, tripodi vaihdettu ja suojakumeja uusittu & rasvat uusittu.
-Vaihteisto puotettu lattialle 18.3.2019
"To do:"
-Heräsi epäily vuotavasta työsylkästä eli se tarkastellaan seuraavaksi se.
-Vuotokohtakin bongattu vaihteistosta. Siksi tiivisteitä & stefa.
-Maalia tolpille
-Tolppien & tukivarsien asennusta, jahka vaihteistoa setvitty kaipaako huoltoa vai kuinka.
Paljon taas jäi tästä, mutta lisätään kuvia korvaamaan tilannetta.
Muuten ei pidetä kiirettä, mutta kivahan se ois kesällä kesäautolla ajella
Camarokin pitäisi saada pihalle eli pitää nyt rullaavaksi ainakin kasata edestä pois
Tuli taas tehtyä ostoksia joista yksi oli koiranpentu niin tuli hieman taukoa hallilla olemiseen urakalla
Enemmän tähän kyllä vaikuttanut tuo epäsäännöllinen 3vuorotyö..
Mutta nyt taas kuukauden verran hallilla pyöritty
Pölyinen peitto heitetty kolkin päältä pois kuukausi takaperin ja aloitettu purkaan
Ensialkuun oli ideana purkaa hieman osia pois, jotta saa hieman tilaa eikä tarvitse varoa niin paljoa maalattuja pintoja.
Konepelti nostettu hallin nurkkaan seinää vasten, etulokarit samaan vaivaan ja etupuskuri. Innostuin vielä helmatkin irrottelemaan autosta pois, jotta sai paremmin pukit aseteltua alle. Innostuin myös ostamaan paremman helman kuskinpuolelle, valmiiksi 268 Silver väristä kun tarjottiin
Hitsaamis tarpeita/ruosteita ei löytynyt onneksi helmojenkaan tai lokarien välistä/alta
Hieman lokarin alakiinnityksestä puuttuu maalia, mutta korjataan tilanne.
Homma hieman karkasi käsistä ja purkamisella jatkettiin.
Etutolpat irti ja osiksi, tukivarret irti ja osiksi. Puslat olikin elämää nähneet jo tarpeeksi vaikkei väljiä olleetkaan.
Toinen etuiskari epäilytti kun oli patruuna ympäriinsä öljyinen, stefat kaikki ok ei vuotoja? Liekkö asentaja ajatellut suojata hienolla öljyllä vai mikälie.
Tämän purkamisvimman innoittamana tein sitten hieman niitä ostoksia joista ylempänä mainitsinkin
Osalistaa:
-Powerflex puslat eteen kaikki (PCS)
-Clamppi (PCS)
-Bilstein B8 tolpat x4 (NEO)
-Meyle HD tukivarret oik. & vas. (NEO)
-Koiranluut (PCS)
-Kytkimen työsylkkä oem. (PCS)
-Öljynpaluu putki oem. (NEO)
-Vaihteistoon stefa & tiiviste oem.(PCS)
Tähän lisänä:
-Hammastanko (omasta bongasin vuodon kuskinpuolelta)
-Kuskinpuolen helma
-50Kg Nilsiäläistä hiekkaa
-Kyynärnoja eteen, konsolin kanteen
-02 9-5 Ajellaan tällä hetki, volvoista vapaa piha nyt. Etsinnässä FL ng93 SC jos löytyisi mieluinen ehkä jopa xwd.
Tehtyä:
-Etutolpat, jarrukilvet hiekkapuhallettu
-Pisittäiset tukivarret hiekka/lasikuula puhallettu
-Powerflexit asennettu 4/6
-Vetarit huollettu, tripodi vaihdettu ja suojakumeja uusittu & rasvat uusittu.
-Vaihteisto puotettu lattialle 18.3.2019
"To do:"
-Heräsi epäily vuotavasta työsylkästä eli se tarkastellaan seuraavaksi se.
-Vuotokohtakin bongattu vaihteistosta. Siksi tiivisteitä & stefa.
-Maalia tolpille
-Tolppien & tukivarsien asennusta, jahka vaihteistoa setvitty kaipaako huoltoa vai kuinka.
Paljon taas jäi tästä, mutta lisätään kuvia korvaamaan tilannetta.
Muuten ei pidetä kiirettä, mutta kivahan se ois kesällä kesäautolla ajella
Camarokin pitäisi saada pihalle eli pitää nyt rullaavaksi ainakin kasata edestä pois
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Ilahduttavan tervekorinen harrasteauto. Tuohon on mukava uhrata aikaa ja resursseja.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: massen. Viggeni
Kyllä, itseä varsinkin kun etoo ihan nuo mätähommat yleisesti ottaen
Pitäisi kai niitäkin rueta vaan enemmän tekemään.. Femmasta olisi kyllä aihioksi.
Jätkät jo hallilla ehotteli pakosarjan ja turbon vaihtoa, mutta testaillaa nyt ensin laatikko
ex. Viggen harraste
#7409 TH
#7409 TH
Re: massen. Viggeni
Kunnon välijäähdytin hankintalistalle ensin Esimerkiksi klubialen kera tuo päivitetty DO88 bolt on.
Edittiä... Siellähän oli jo kunnollinen "Original look"
Edittiä... Siellähän oli jo kunnollinen "Original look"
#6049
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko / 9-5 2.3t Vector -07 Biopower
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko / 9-5 2.3t Vector -07 Biopower