Sivu 13/18

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Ti Kesä 22, 2021 17:41
Kirjoittaja Eski
Onpa uskomatonta pelleilyä katsastuksessa 4kw eron takia. Mille teholle se on nyt muutoskatsastettu? 370hv ei liene mitenkään mahdollista...?

Eski

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Ti Kesä 22, 2021 19:55
Kirjoittaja AZP
Noi muutoskatsastusdokumentit menee käsittääkseni Traficomille syyniin ja noottia tulee konttorille ja leimasedälle, jos ei ole just pykälien mukaan tehty. Ihan sen takia joutuvat nillittämään pikkuseikoista muutoskatsastuksessa.

Mutta hienoa että on muutokset otteessa, onnea leimasta!

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Ti Kesä 22, 2021 22:36
Kirjoittaja massse.
AZP kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 19:55
Noi muutoskatsastusdokumentit menee käsittääkseni Traficomille syyniin ja noottia tulee konttorille ja leimasedälle, jos ei ole just pykälien mukaan tehty. Ihan sen takia joutuvat nillittämään pikkuseikoista muutoskatsastuksessa.

Mutta hienoa että on muutokset otteessa, onnea leimasta!
Jep, tämähän se on se perimmäinen syy. Toinen katsuri jo tokasi, että "on se jo valmis, kyllä ne sieltä kyselee jos jotain meni väärin" :lol:
Tavote, että leimassa täytti ja tästä tyytyväinen :mrgreen:
Eski kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 17:41
Onpa uskomatonta pelleilyä katsastuksessa 4kw eron takia. Mille teholle se on nyt muutoskatsastettu? 370hv ei liene mitenkään mahdollista...?

Eski
Nykyään mahdollista peräti isommatkin tehot ko.autolle, mutta otteeseen otettiin pienemmät tehot.
~250kw tuli otteeseen.

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Ti Kesä 22, 2021 22:42
Kirjoittaja G-mies
Eski kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 17:41
Onpa uskomatonta pelleilyä katsastuksessa 4kw eron takia. Mille teholle se on nyt muutoskatsastettu? 370hv ei liene mitenkään mahdollista...?

Eski
Nykysäädöksin nuo tehot on ihan mahdollisia, tonnariinkin saa n 400hv tehot ihan lupien kanssa. Eri asia onko se kannattavaa ja mitä tuumaa vakuutusyhtiö, mikäli tieto sinne asti menee.


Matti

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Ti Kesä 22, 2021 23:05
Kirjoittaja massse.
Lista muutoksista sitten 9/2019 purkamisen jälkeen.

@177tkm , 23.6.2021

Moottori:
-T5 lohko (portattu öljykanava, TP-akselien öljykierrot tulpattu, Tp akselit poistettu käytöstä ja laahaimia muokattu)
-Wössner STD männät, T7 veivit
-Tehdasuusi B23x kampiakseli, laakerit Saab
-3kulma seetit, KL-racing jäykemmät venttiilijouset, B234I nokat
-Jakopää uusiokäytetty (saab) 20k ajettu.
-Uusi öljypumpun kansi & rattaat (saab)
-Tiivisteet Corteco/Saab
-Lohko koneistettu & tarkistettu
-Kansi koneistettu & tarkistettu
-Huohotin vaihdettu "race" malliseen. (protoparts)
-K&N kartiosuodatin toistaiseksi
-Uusittu MAF, mankkuvena ja tulpat (saab / NGK BCPR 7es ja 1.1mm kärkiväli)
-Välijäähdyttimen letkuja vaihdeltu
-Ahtoputki vaihdettu "isompaan"
-TurboSmart Bypass (race.fi)
-3.5" RST dp , 3" väliputki (200cel katti) Martelius
-Topmount pakosarja (tarvikkeet / kollektori Pamppu)
-Garret GT2871R 0,86 pesällä. (KKD-motorsport)
-Bosch EV14 957cc suuttimet (Finjector)
-Softahommia jatkaa Nappe
-Spal VA10-AP9/C-25A flekti ja tälle DIY kehikko (Finjector)
-Turbon öljy/nesteputket teräspunosta
-Määrä x letkuja (öljynpaluu, alipaineet yms.)

Vaihteisto:
-Saab oem. korjaus-sarja
-Timken laakerisarja
-Hardox tukirauta
-93ss holkki
-Vahvemmat kolmosen rattaat
-Lyhkäsemmät viitosen rattaat
-OBX:n lukko, tämä vaati hieman muokkauksia.
-Muutaman vahvempi pulttikin löysi tiensä askiin.
-"uudet" kuoret tuli myös askiin koska vanhat pilalla.

Jarrut, alusta, ohjaus jne.
-Etujarrut Ate powerdisc 308mm + EBC redstuff palat
-Takajarrut Ate 300mm (9-5) + ate ceramic palat.
-Jarruletkumuutokset ja jarrukilpi muutokset taakse.
-Takaiskunvaimentimet säädettävät KoniSport (ehjät vanhat, bilsteinin B8 oksensi öljyt ulos)
-Hammastanko.
-Eteen pyöränlaakeri SKF(kuskinpuoli)

Öljyt, nesteet yms.
-Jarrunesteet: Motul RBF600
-Moottori: Castrol (tällähetkellä magna c3)
-Tehostin: LiquiMoly
-Vaihteisto: GM punaviini
-Jäähytinestejärjestelmä: Perus punaiset.

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Ke Kesä 23, 2021 09:29
Kirjoittaja Eski
G-mies kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 22:42
Nykysäädöksin nuo tehot on ihan mahdollisia, tonnariinkin saa n 400hv tehot ihan lupien kanssa. Eri asia onko se kannattavaa ja mitä tuumaa vakuutusyhtiö, mikäli tieto sinne asti menee.
Eil meneekös tuo tehon nostaminen nykyään tähän tapaan, jonka löysin GTI-magazinen sivuilta ->
-Tehon nousu 20 % tai alle –> ei edellytetä muutoksia autoon. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, ei mallisarjan tehokkain –> muutettava vastaamaan mallisarjan tehokkainta. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, mallisarjan tehokkain –> ei edellytetä muutoksia, ylärajan muodostaa tehopainosuhde.
Eli paljonkos sitten onkaan maksimiteho, jolle viggenin voi katsastaa? Aeron tai minkä tahansa 2.0Turbon vertailussa tehokkain on kuitenkin Aero, koska Viggenin tehoihin niitä ei voi verrata, ellei tee niitä kaikkia muutoksia alustaan yms, johon ei uusia osia taida saa enää mistään... Paitsi jos ostaisi jonkun viggenin raadon, josta purkaisi tarvittavat osat :twisted:

Eski

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Ti Heinä 06, 2021 08:58
Kirjoittaja massse.
Eski kirjoitti:
Ke Kesä 23, 2021 09:29
G-mies kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 22:42
Nykysäädöksin nuo tehot on ihan mahdollisia, tonnariinkin saa n 400hv tehot ihan lupien kanssa. Eri asia onko se kannattavaa ja mitä tuumaa vakuutusyhtiö, mikäli tieto sinne asti menee.
Eil meneekös tuo tehon nostaminen nykyään tähän tapaan, jonka löysin GTI-magazinen sivuilta ->
-Tehon nousu 20 % tai alle –> ei edellytetä muutoksia autoon. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, ei mallisarjan tehokkain –> muutettava vastaamaan mallisarjan tehokkainta. Ylärajana tehopainosuhde.
-Tehon nousu yli 20 %, mallisarjan tehokkain –> ei edellytetä muutoksia, ylärajan muodostaa tehopainosuhde.
Eli paljonkos sitten onkaan maksimiteho, jolle viggenin voi katsastaa? Aeron tai minkä tahansa 2.0Turbon vertailussa tehokkain on kuitenkin Aero, koska Viggenin tehoihin niitä ei voi verrata, ellei tee niitä kaikkia muutoksia alustaan yms, johon ei uusia osia taida saa enää mistään... Paitsi jos ostaisi jonkun viggenin raadon, josta purkaisi tarvittavat osat :twisted:

Eski
Äkkiseltää:
1465/165 =8.878 eli tehopainosuhde alle 10. (tehtaan ilmoittama paino jaettuna tehtaan ilmoittamilla tehoilla, 99vm Viggen)
1465/5 = 293kw -> ~398hp.

Katsastuksessa mitattua painoa tälle minun vehkeelle tankki täynnä 1553kg jos oikein ymmärsin 1553/5 = 310kw -> ~422hp.

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Ti Heinä 06, 2021 09:38
Kirjoittaja massse.
2.7.2021 @177600km

Osatoimituksia saapui Do88:lta ja Trollpartsilta samalle päivää = hallille.
Tonnikin tuli täyteen taas edellisestä öljynvaihdosta niin nekin laskettu ulos. Nyt palataan omiin normaaleihin vaihtoväleihin.

Huolto & "viritys"
-Öljyt & Suodatin (Edge 5w40 dex2 & GM)
-Do88 IC & ahtoletku muutos cooleri - ahtoputki välille.
-Lämpösuojaa vesikierrolle pakopesän läheisyyteen.
-Kangasmatot asennettu, kiitokset Trollparts:lle taas sujuvasta palvelusta :mrgreen:

Todistetusti ajettukin autolla@ Ruunaa, Lieksa
Kuva

Kuva vertailu Speedparts & Do88 Coolereista ja keulakuvaa.
Kuva
Kuva

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Su Heinä 25, 2021 12:08
Kirjoittaja massse.
24.7.2021 @ 179450km

Väliaikaremonttia lauantain kunniaksi.
-Kytkin vaihdettu: 6-lapainen jousittamaton sintteri KL-Racing & 0.5mm shimmattuna.
-Vivuston nivelet tarkistettu ja nipat lisätty mekanismiiin
-Vaihteistoöljyt luonnollisesti. GM-punaviinit.
-Nesteet RBF 600 Motul kuten aiemmin.

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Su Heinä 25, 2021 13:53
Kirjoittaja Cona
Siistiä jälkeä jälleen kerran. Mikäs ton coolerimuutoksen tarina? Vanha myynnissä? :D

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Su Heinä 25, 2021 21:24
Kirjoittaja massse.
Cona kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 13:53
Siistiä jälkeä jälleen kerran. Mikäs ton coolerimuutoksen tarina? Vanha myynnissä? :D
Penkissä oli ongelmia coolerin kanssa niin arvelin suoriltaan tilata uuden enempiä tutkimatta. Nosti painetta ennen cooleria reilusti ylemmäs kuin coolerin jälkeen, oli siis anturi ennen ja jälkeen coolerin penkissä. (Arveltiin ettei vaan virtaa tarpeeksi hyvin)

Vika löytyi coolerin sisältä kun rupesi tutkimaan, jostain syystä X oli paperinen käsipyyhe eksynyt coolerin sisään?
Se tästä tekeekin jännää etten moisia käsipyyhkeitä omista saatika käytä tulppauksessa :?

Noo tulipahan vaihdettua taas hieman turhaan osia, mutta onpahan isompi cooleri taas :lol: Onneksi vikakin löytyi..
Coolerin ehdin jo putsailemaan ja myymäänkin valitettavasti :)

Spec 2 levy ja KL-6lapa jousisintteri ois kaupan :wink:

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Su Heinä 25, 2021 21:54
Kirjoittaja VKe
massse. kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 21:24
paperinen käsipyyhe eksynyt coolerin sisään
No jopas nyt jotakin 8O

Hyvä että "vika/syyllinen" löytyi, mutt atoki mokomaa että tuon sorttinen. Vuan eikös ne sano joskus että sh*t in, sh*t out...

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Ma Heinä 26, 2021 12:16
Kirjoittaja Mertmi
Paperituppo kompressorin siipeä vasten on kanssa kokeiltu. Turbo ahtaa tosi huonosti... :wink:

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Ma Heinä 26, 2021 13:34
Kirjoittaja vesa67
Selviskö mistä se iso lambdan korjausarvo tyhjäkäynnillä johtui ?

Re: massen harraste Viggeni

Lähetetty: Pe Heinä 30, 2021 10:39
Kirjoittaja massse.
vesa67 kirjoitti:
Ma Heinä 26, 2021 13:34
Selviskö mistä se iso lambdan korjausarvo tyhjäkäynnillä johtui ?
Kokonaan uuden softan pohjineen tekasi, enkä kyllä rehellisesti sanottuna ruennut vertailemaan eroja kun siirtelin purkkiin softan.
Ahtojen jälkeiseen sammuiluun löytyi syy = massamäärämittari liian lähellä kompurapesää, lie teki jonkinmoista pyörrettä takasinpäin (mahtoi vaikuttaa vielä se vastapainetta tehnyt paperikin coolerissa). Mittaria siirretty ja viivettä nostettu.