9000 Aero M94

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

Joujou!

Moni on ihmetellyt miksi projekteissa on niin vähän aero-tonnareita. Kannanpa kaikkien iloksi omat korteni kekoon. Tarkoituksena on pitää jonkinlaista muistiota, laittaa tonttu koriltaan alkuperäiseen kuntoon, sekä virittää lievästi.

Lähtökohta: Ostin heinäkuussa 2015 tällaisen etupuskurivammaisen aeron, koska halvalla sain.

Kuva
Auto on siis manuaalivaihteinen, rakennettu 9/1993 ja vuosimallia 1994, eli ensimmäisiä lyhytlohko B234R:ia.
Kuva

Kyseinen lotjake on tuotu Genevestä 2005, jonka ansiosta kori on jopa melko vähäruosteinen. Tekniikkakin tuntuu olevan hyvässä kunnossa ja voimaa löytyy. Kuitenkin syy miksi sain auton halvalla on tyyppivikabingosta löytyvät saabismit :D :

-Ilmastointi antaa vain kuumaa tai kylmää
-Sisävaloista toimii vain ovivalot
-Vakionopeudensäädin ei toimi
-Kuskin penkinlämmitin ei toimi
-Apukuskin penkin selkänoja nousee toispuoleisesti
-Vaihdekeppi muistuttaa jo vähän soppakauhaa

-Lisäksi moottorin tukikumit ja pakoputki ovat nyt entisiä
-Auto on saanut pienen pusun keulaan, koska etupuskuri on vaihdettu vakio cs-malliseen
-Pieniä lommojakin on siellä täällä

Laitettavaahan tässä siis riittää enkä harmillisesti osaa tehdä kaikkea itse. Olen koneteekkari, mutta sähkövikojen korjaus tuntuu välillä aika hermoja raastavalta. :roll:

Katsotaan kuitenkin mitä saadaan aikaan...
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

On tullut hommattua saabiin vähän uutta palikkaa:

Kuva

-Maptunin 3" rosteri dp ja 2,5" catback *toivottavasti ei tule liian amis-pörinät :D
-Moottorin tukikumit
-Moottorin ja vaihteiston uretaanipuslat
-K&N filtteri *luin foorumilta liian myöhään, että on ihan turha alle 500 hp virityksille :?
-Silikoni jäähdytinletkut
-Bensansuodatin, öljynsuodatin, sisäilmasuodatin sekä tulpat
-Toinen ECU virityksille
-Ehjä aero-etupuskuri ja -spoileri puretusta jubileesta.

Näillä systeemeillä olisi tarkoitus tehdä "340 tkm huolto". Samalla öljypohja käy auki ja tasapainoketju lähtee vekeen.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Killerhangar
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 18:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Killerhangar »

Mitä ysitonnariin kustansi dp? Pitäis tohon omaan 9-5 semmonen hommata mutta perkele kun kaikki maksaa ja jätkät jotka tiedän osaavan semmosen suorasta putkesta tehdä niin ei kerkee. :lol:
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

Ei ollut minullakaan aikaa alkaa hitsaamaan. Ostin dp:n ja flexin Maptunin joulukampanjasta ja hinta oli alennuksesta huolimatta suolainen 550€...

Tekeeköhän mossemies enää noita putkia ysi-femmoihin?
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Sumar
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 23:58
Paikkakunta: Alavus

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Sumar »

Hienoa, että Aero-Tontuistakin on ruvennut tuleen stooria. Kyllä musta näyttää hyvältä.

Vakkarin toimimattomuus lienee 95% varmuudella viallisesta cruisen ecusta. Meidän taloudessa kanssa M94 Aero, jossa vakkari lähti toimimaan cruisen ecun vaihdolla. Monissa vanhemmissa alipaine vakkareissa tuo boksi vika. Täälä on puolen tosinaa nuita ecuja, jotka päätin viedä viime viikolla sähkärille uudelleen juotettaviksi.

Onkos tuossa TCS?
Saab 9-5 2,3t aero wagon
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

Joo tattista! Tuo cruisen boksin uudelleenjuottaminen on hyvä idea. Ainakin poljinanturit ovat kunnossa.

Ei ole onneksi varmasti hajoavaa luistonestoa.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Swag-J kirjoitti: Tekeeköhän mossemies enää noita putkia ysi-femmoihin?
Tekee, just kimppa menossa ja DP näyttäs olevan 335€
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

Hain Saabin tänään MapTunilta pakoputkiston ja moottoritukien vaihdosta. Vastassa oli savupilvi ja katsoin jo, että ****lauta nyt se poltti kannen, mutta se olikin jonkun musta femma. Unlucky :?

Auto on paljon parempi ajaa kun moottori ei heilu. Ei edes tärise enää vaikka on jäykät Powerflexin puslat ja Impergom hydraulikumit. Rosteriputkistokaan ei voisi edes parempi olla! Tuli hyvä perjantaifiilis 8)
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Turbohullu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Turbohullu »

Paljonko makso uudet moottorintukikumit?
Omaan olisi tarkotus vaihdella kun tuntuu olevan finaalissa.. :mrgreen:
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

Ostin kumityynyt Skruvatilta. Jotain 120 euroa ne maksoi, mutta käytin 15% alennuskoodin. Powerflexit tuli Maptunilta.

On tämäkin päivä. Ajoin saabin ojaan. :oops: Onneksi vain etuspoileri otti itseensä, sillä se oli jo ennestään halki. Ei kerrota kellekään :lol:

Huomenna ajattelin ihmetellä sitä cruisen boksia. Sen pitäisi muistaakseni löytyä jalkotilasta.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

Vähän kerkesin fiksaamaan aeroa. Vaihdoin ehjän kojetaulun kannen ja heitin lattialle alkuperäiset matot. Kiitokset nimim. Turbohullulle näistä osista.

Kuva

Samalla käsittelin nahkapenkit. Laitoin ronskisti puoli pulloa turtle leather carea, eli varmaan miljoona kertaa liikaa, mutta ihan hyvä tuli :wink:

Pari kuvaa mustanpuhuvasta Sabriinasta:

Kuva
Kamera tekee huonoa jälkeä ihme häiriötä
Kuva

Vaihdan vielä parempikuntoisen nahkaratin niin alkaa olla ihan siisti sisältä ikäisekseen. Kiitokset myös nimim. Sumarille nahkaratista! Laitan kuvaa kun se on paikallaan.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

Tilasin myös TIM turbo ahtopainemittarin ebaysta.
Linkki: http://www.ebay.com/itm/LMA-Turbo-Boost ... 5W&vxp=mtr

Ajattelin sijoittaa mittarin A-pilariin Auto Gauge podilla. Varastin idean hyvin pitkälti tältä saabistilta, linkki: http://johnossaab9-5.synthasite.com/9-5-boost-gauge.php

Sopii minun mielestäni hyvin ja värityskin on aivan kuin alkuperäisessä :saab: ahtomittarissa.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

On muuten ihme juttu tuo ilmastointi. Antaa tosiaan vain kuumaa tai kylmää, eikä sopivaa lämpöa siltä väliltä. Kalibroitu on monta kertaa ja antaa yhden vian.

Ilmastointi testattiin syksyllä typellä, ei ollut vuotoja. Täytön jälkeen kylmän tuotoksi mitattiin 12 astetta, mikä on kai melko hyvä.

Katsoin kojetaulun alta, että askelmoottori liikkuu, kun lämpötilaa säätää. Akvaariossa vipu on ehjä. Edellinen omistaja vaihtoi lämpötilan haistelijan. Myös puhaltimen säätö toimii, ainakin kun aikansa rämpyttää nappia.

Ihan kuin paneeli itsessään sekoilee vai liekö joku lämmönsäätövastus rikki. No, ei siinä oikein muuta vikaa voi olla. Pitää lukea se vikakoodi.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja TTH »

Haistelija kannattaa käyttää auki ja putsata vastus, kerää jo vuodessa aika kivasti pölyä. Samalla ropellin öljyäminen aseöljyllä niin ei ala pärisemään.
Läpötilan saatö häröilee juurkin tuon likaisuuden takia aika usein..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000 Aero M94

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jos ei muualta vikaa löydy niin kokeile varmasti ehjällä ilmastoinnin käyttö paneelilla. Osaa tehdä erikoisia temppuiluja kun on rikki..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin