Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Aikaisemmin omistamani opaalinvihreä 99 Combi Coupé jätti sen verran mukavat muistot, että Ysiysiä on tehnyt mieli hankkia jo jonkin aikaa.
Tammikuun alussa oli vielä töissä sen verran rauhallista, että kehtasin aamupäivällä selailla nettiautoa. Samana aamuna olikin sattumoisin tullut tähän Lahden lähelle myyntiin siistin näköinen hopeinen 99. Pakkohan se oli heti puolisonkin mielipidettä kysellä auton hankintaan. Kun varovainen hyväksyntä auton ostolle tuli, otin yhteyttä myyjään. Ja niinhän se oli vielä samana iltana ajeltava autoa katsomaan. Ostossa tapahtui varmaankin kaikki virheet, mistä aina varoitellaan. Auto oli jo valmiiksi käynnissä ja kone lämpöinen, oli pilkkopimeää ja pakkasta melko kirpeät lukemat. Lisäksi unohdin syynätä kunnolla auton paperit läpi :roll: Jotenkin varmaan ajattelin, että enhän minä nyt autoa siltä seisomalta osta, mutta toisin vaan kävi. Auto tuntui koeajossa tosi tanakalta ja moottori kävi pehmeästi. Vaikka auto oli ollut ihan arkisessa käytössä, se oli kuitenkin pilaamaton ja suht hyvin pidetty.
Kuva
Auton hinnaksi oli laitettu maltilliset 770 euroa, joten ajattelin, että mikäli en nyt osta sitä, sen ostaa seuraava, kuka sitä tulee katsomaan. Pienen tinkimisen jälkeen ladoin rahat myyjän kouraan ja teimme paperit. Tähän ostokseen ei käytetty järkeä tai harkintaa, vaan ostopäätös tehtiin puhtaasti tunteella :lol:
Viimeksi muokannut Lahti411, Ma Helmi 06, 2017 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tarkoitus on hiljalleen laitella autoa siistimpään ja luotettavampaan kuntoon. Osan hommista aloitinkin melkein välittömästi oston jälkeen.
Auton lämmöt seilasivat jo koeajossa ja tippuivat lopulta hyvin alhaiseksi. Myyjä arveli kyseessä olevan rikkinäinen termostaatti -minä taas arvelin oireilun johtuvan haljenneesta kannesta. No, mielessäni ajattelin, että H-koneen kansia nyt saa roposilla vähän sieltä täältä, joten olkoot sitten vaikka halki! Seuraavana päivänä hain sitten uuden termostaatin, jonka vaihdoin välittömästi kotipihalla. Lämpöjen seilailu loppui kuin loppuikin saman tien! Lämpömittari nököttää nykyään oikein kauniisti vaakatasossa, eikä siitä juuri hievahda.
Syy siihen, miksi auto oli käynnistetty, kun menin sitä katsomaan, selvisi pian. Kylmänä auto ei nimittäin meinannut startata millään. Startti oli kiristyneissä pakkasissa jymähtänyt sen verran kovasti, että vaikka solenoidi kovasti naksahtelikin, ei startti lähtenyt pyörimään. Ei muuta, kuin ostoilmoitusta klubin foorumille paremmasta startista ja muistakin osista. Vastauksia ilmoitukseeni tulikin runsaasti, joten päätin lähteä osia hakemaan Urjalasta saakka, sillä saisin sieltä samalla muutakin kaipaamaani hankittua.
Startin vaihtoon meinasin ryhtyä heti seuraavana päivänä kotipihalla, mutta kovassa pakkasessa onnistuin vain kylmettämään itseni. Startin takakannakkeen alemman pultin irroitus ei käsillä olleilla työkaluilla onnistunut, joten päätin kuluttaa seuraavan viikonlopun maalla, tallin lämmössä, autoa rassaten. Tallissa hommat sujuivatkin ihan toiseen malliin!
Startin vaihdon aloitin avaamalla etupään kiinnitykset. Tätä ennen oli toki pitänyt irroittaa akku, poistaa muovinen kytkinkoppa ja imuilman lämmityksen putki. Foorumilta saatujen vinkkien avulla ymmärsin, kuinka startti pitää muljutella paikoiltaan. Koneen ja kaikkien apulaitteiden sekä pakosarjan ollessa paikoillaan, tulee startti ulos takakautta. Tätä varten irrotin vaihteistoölyn mittatikun sekä lohkolämmittimen johdon. Kun startti oli irroitettu, otin sen pakosaran alle niin hyvin esille, kuin mahdollista, jotta sain irrotettua startin takakannakkeen ja lämpökilven.
Kuva
Kuva
Kun ylimääräiset tilpehöörit oli irroiteltu, piti startti pyöräyttää sopivaan asentoon, jotta sen sai nostettua nokka edellä paikoiltaan.
Kuva
Startin vaihdon jälkeen auto on lähtenyt hyvin käyntiin. Välillä tosin vieläkin joutuu starttia naksauttamaan pari kertaa, ennen käynnistymistä, joten pitää vielä maadoitukset käydä läpi ja muutenkin johdotuksia siistiä. Auto joka tapauksessa käynnistyy erittäin herkästi, kunhan vain saa startilta potkun.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Viime viikonloppuna kävin sitten sisustan kimppuun. Minusta oleellinen osa Saabin identiteettiä on mukava ja ylellinen sisusta. Auton ostohetken tila ei kuitenkaan täysin tukenut tätä mielikuvaa. Onneksi olin Urjalan-reissullani saanut hankittua siistin takaistuimen sekä apukuskin istuimen. Apparin istuin sai toimia elinluovuttajana kuskinpenkille, jota oli paikkailtu vääränlaisella kankaalla ja jonka istuinosan toppaukset ja jousitus oli kursittu kasaan korjauksien yhteydessä.
Kuva
Paremmat istuinverhoilut lähtivät irroituksen jälkeen konepesuun. Pesin verhoilut ihan tavallisella kirjopesuohjelmalla ja -aineella 40 asteessa. Puhdasta ja raikkaan tuoksuista tuli!
Kuva
"Uusia" verhoiluitakin piti hieman korjailla. Viat olivat tuttuja jo entisen Tuplikseni sisustan fiksailuista. Verhoilu kiristetään istuimen ja selkänojan keskeltä, jotta saadaan ergonominen muotoilu aikaiseksi. Verhoiluun on ommeltu kujat metallipuikkoja varten. Noiden puikkojen avulla pintakangas vedetään pehmusteen läpi ja kiinnitetään jousitukseen. Tuo puikkojen kuja kuitenkin hapristuu ja repeää ajan myötä, jolloin pintakangasta ei enää pingota paikoilleen mikään. Niinpä minun täytyi tehdä puikoille uudet kangaskujat.
Kuva
Kuva
Kiinnitin kujan verhoilukankaan nurjalle puolelle. Ompelu piti kutienkin suorittaa pintapuolen kautta, jotta uudet tikkaukset menisivät samaan kohtaan kuin entiset. Muutoin olisi entisistä tikkauksista jäänyt jälki plyysin nukassa näkynyt helposti hieman sivuunn osuneen uuden tikkauksen vieressä.
Kuva
Kuva
Melkein valmista!
Kuva
Vaihdoin varaosaistuimesta paremmat vaahtomuovit ja jousituksen. Samalla tuli istuinlämmittimen lämpövastuksetin liimailtua uudestaan paikoilleen. Sekä selkänojan sivutukia, että istuinosan pehmustetta oli korjailtu lisäfylleillä ja jouset vaihdettu vahvoihin kuminauhoihin -onneksi kaikki tarpeellinen oli hyvässä kunnossa varaosaistuimessa!
Näiden pikku korjailujen jälkeen kuskin penkistä tulikin melkein kuin uusi!
Kuva
Takaistuimen istuinosankin vaihdoin jo parempaan, sillä alkuperäisessä oli iso reikä ilmeiseti tupakan jäljiltä. Vielä pitäisi purkaa varaosaselkänoja, jotta voin hyödyntää sen verhoilun takaniskatukien verhoiluun. Takaniskatuetkin tuli nimittäin jo hankittua, mutta niissä on väärä verhoilumateriaali tähän autoon.
Nyt pitäisi vielä saada apukuskin penkki yhtä siistiin kuntoon, joten sinisiä plyysipäällysteisiä etuistuimia saa tarjota!
Seuraavaksi alan varmaankin selvittää, miksi mikään sisävaloista ei toimi. Valojen johdothan kulkevat kaikki samaa reittiä, joten eiköhän se vika kohtuullisella vaivalla löydy. Muistaakseni vanhassa 99:ssänikin oli samanlaista vikaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tässä vielä autosta muutama päivänvalossakin otettu kuva.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tämä on niitä tapauksia joissa kaksi miinusta muodostavat plussan: en pidä pahemmin hopeasta auton värinä enkä viimeisistä 2D 99:istä, mutta tämä näyttää todella hienolta. :D Ja vaikuttaa myös varsin hyväkuntoiselta. Museoon? :idea:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mä ajattelin, että nämä viimeisimmät 99:t olisivat vähän helpompia harrastuskohteita, kuin 70-lukuiset. Ainakin B-moottorin lämpöongelmat ja jatkuva pelko vesipumpun pettämisestä hillitsivät intoa ostaa taas vanhempi tuplis.
Minusta hopea on yksi klassisista värivaihtoehdoista autossa, mutta tuosta leikatusta plyysistä en tykännyt edes 80-luvulla. Ainakin 80-luvun lopulla, kun vanhemmilla oli vm -83 Ysiysi, se näytti jo jotenkin nololta :D Nykyään tuo ei enää häiritse ja on ihan hauska oman aikansa kuriositeetti.
Oma lempivärikombo tällaiseen uudempaan Tuplikseen olisi ollut punainen beigellä sisustuksella. Ihan tarkkaan ei ole vielä auton tuleva tyyli itselle selkiytynyt, mutta ehkä vähän sporttisempaan suuntaan maustan tätä Ysiysiä. Silloinhan punainen olisi ollut mitä parhain väri, sillä eikös oikean urheiluauton tunnus ole kirkkaanpunainen pinta :lol:
Museoon tuskin tätäkään autoa laitan. Olen huomannut ajavani myös harrasteautoilla sen verran paljon, että sallitut 30 päivää tulevat liian helposti täyteen.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taas on todella hieno projektipalsta avautunut. Tätä on varmasti mielenkiintoista seurata! Tsemppiä harrastukselle! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja rr »

Joku 86-89 vuoden B201 turbokone tuonne keulalle. Helppo ja halpa toteuttaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

En mä varmaan ala tätä turbottamaan tai tekniikkaa vaihtamaan. Jotain pientä viilailua lähinnä voisin harrastaa. Tuplakaasarit ja paremmin hengittävä putkisto voisi olla ensimmäiset askeleet.
Kunhan nyt rauhassa katselen, millaiseksi tämä projekti alkaa tästä muodostua :D
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kannatan alkuperäistyyliä ja tekniikkaa, kun kyseessä jo noinkin vanha auto. Eikä noita liikaa jää olemaan. Itse hankkisin loppupään ysiysin, mutta ei ole tilaa, eikä oikein aikaakaan. Oma 82-mallinen tuli aikanaan ajettua liian loppuun, alunperin se piti säästää.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kaikenlaista pientä on taas tullut touhuttua. Käytin auton katsastuksessa ja tuore leima jäi saamatta korkeitten co-arvojen vuoksi. En ollut thenyt autolle mitään, ennen katsastukseen viemistä, joten ei minulle tullut yllätyksenä, että jotain löytyi. Eniten pelkäsin mahdollisia ruostevaurioita, joten huonot päästöarvot tuntuivat lähinnä siltä, että auto humpsahti kirkkaasti läpi.
Heti katsastuksen jälkeen tilasin Kaasutinexpertiltä Strömbergin korjaussarjan (44 euroa), mutta päädyin näin alkuun käyttämään siitä vain kalvon. Vanhassa kalvossa nimittäin oli selvä reikä ja lisäksi kaasuttimessa oli tuskin lainkaan vaimennusöljyä.
Kuva
Uuden kalvon puhdistin talkista parafiiniöljyllä, jota saa apteekista n. 2,50 euron hintaan.
Kuva
Kuva
Ulkona on ollut kireiden pakkasten jälkeen niin mukava touhuta, etten edes viitsinyt ajella maalle tallin lämpöön. Näillä säillä tällaiset pienet huoltotyöt onnistuvat kotipihallakin :D Kalvon vaihdon jälkeen sitten vain uudet punaviinit vaimentamaan liikkeitä! Tavallinen lääkeruisku on mielestäni paras työkalu vaimennusöljyn laittoon. Sopiva koko olisi n. 10 mm halkaisijaltaan, jolloin ruiskun säiliö nojaa juuri siihen kaasarin sylinterin olakkeeseen. Tällöin ruiskun nokka on n. 10 mm olakkeen alapuolella, joten tarvittaessa liiat öljyt saa imastua kätevästi pois ja tuloksena on juuri oikea öljymäärä.
Kuva
Muita huoltotoimenpiteitä olivat ilmanputsarin vaihto ja kaasarin vaijerin korjaus. Vanha suodatin olikin jo aika tukkoisen näköinen!
Kuva
Kaasuvaijeriin löysin sopivia korjaustarpeita Lahden Storm Motorista. Heillä on runsas valikoima kaikenlaisia vaijereiden korjauksessa tarvittavia tilpehöörejä ja hinnatkin noille pikkuosille olivat sopivia. https://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkee ... /vaijerit/
Olen etsinyt alkuperäistä vaijeria autoon jo jonkin aikaa, mutta ehjiä on vaikea löytää. Lisäksi kaasarinpäässä oleva muovinen kierre murtuu todella helposti, kun vaijeria alkaa esim. varaosa-autosta irrottamaan.
Tässä vielä esimerkkinä vanha, murtunut muovikierre:
Kuva
Vanha vaijerinpää piti nakerrella sivuleikkureilla tuossa paikoillaan irti. Rintapellissä nimittäin on tosi ahtaassa välissä vaijerin kuorien läpivienti, joka sekin on kierteellä varustettu. Kaksi kertaa olen aiemmin tuon vaijerin vaihtanut (entisessä Tupliksessani) ja tuo rintapellin läpivienti on rasittava avattava! Niinpä ajattelin, että tällä kertaa en ala sitä tuossa pihalla nyhertämään auki. Vaikka tuo vaijerin kierrepää helposti murtuukin, on muovi silti muutoin sitkeää, eli aikamoista tuhertamista ja silppuamista oli senkin posito. Vaijerin päässä olevaa tinaknööliä piti myös vähän viilata, jotta sen mahtui pujottamaan uudesta kierreosasta läpi. Onneksi tuossa kierreosassa oli sen verran avara rööri, että tinaa ei tarvinut paljoa viilata. Hyvin on tämä uusi viritelmä toiminut. Vaijerin kireyden pystyy nyt helposti säätämään, eikä tarvitse pelätä, että tuo kierre ihan helposti napsahtaa poikki!
Kuva
Iltapuhteina väsäsin vielä takaistuimen pääntukiin uudet verhoilut, kun en löytänyt sopivia mistään. Varaosaksi hankkimani takaistuimen selkänoja, sekä autoni alkuperäinen, tupakalla pilattu istuinosa saivat luopua verhoiluistaan pääntukien ehostamiseksi.
Kuva
Aikamoista käsityötä on kyllä ollut näiden autojen kokoonpano tuolloin 80-luvun alkupuolella. Verhoilujen alta paljastui ihan kunnon metallijouset, jotka oli nidottu aika rouhean näköisiin vanerisiin taustoihin. Onneksi takapenkin verhoiluissa oli juuri sopivan kokoiset tikkaamattomat kohdat, joista sain leikattua kankaat. Päälipinnat sain istuimen ja selkänojan keskiosasta ja kylkien verhoilut syntyivät selkänojan reunoilla olevista kangaspinnoista. Plyysin nukan suunta piti vielä muistaa katsoa oikein päin -sen sain tarkistettua pääntukien alkuperäisistä verhoiluista, jotka myöhemmin purkasin kaavoitusta varten. Onneksi keskellä takaistuinta ollut n. 2x2 cm reikä jäi juuri sopivasti pääntuen vaatiman kangaspalan ulkopuolelle!
Kuva
Ihan kohtuulliset noista pääntuista sitten lopulta tuli. Toivottavasti pääsen asentelemaan ne huomenna paikoilleen!
Kuva
Nyt pitää vielä tulpat ja öljyt vaihtaa, jonka jälkeen vien auton päästömittaukseen ja kaasarin säätöön (mikäli tarpeen).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ois ehkä kannattanu käyttää koko luisti osuus ulkona ja pyyhkäistä karstat pois.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä se luisti tuli putsattua. Nuo kuvat on vähän väärässä järjestyksessä, eli alemmassa kuvassa oli tarkoitus vaan näyttää se vanha vaijeri, vaikka kuva onkin työjärjestyksen alkupäästä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kaikenlaista on tullut taas autolle tehtyä -niin kosmeettista, kuin vähän tekniikkapuoltakin.
Melkeinpä heti, kun hankin auton, ostin Etrasta lokasuojan kaarien nauhaa. Autoon oli edellinen omistaja tehnyt peltitöitä, joiden tohinassa alkuperäiset reunalistat oli otettu pois takapyörien kaarista. Löysin kyllä vanhat listat sitten myöhemmin takakontista, vararenkaan alta, mutta olin joka tapauksessa ajatellut laittaa tätä uudempaa, leveämpää reunanauhaa, että ulkonäkö vähän tanakoituisi. Minulla olisi nyt 3 kpl ok kuntoista alkuperäistä reunalistaa ylimääräisenä, mikäli jollakulla on tarvetta.
Kuva
Nuo uudet reunanauhat istuvat kyllä hyvin ja ovat pysyneet paikoillankin ihan ongelmitta. Onneksi lokareiden kaarissa oli vielä jonkin verran alkuperäistä peltiä jäljellä, sillä kaarissa on sellainen pokattu kynsi, jonka taakse tuo reunanauha takertuu tehokkaasti. Vähän sinnepäin korjatuissa kaarissa ei tuota kynttä ihan joka paikassa enää ollut, joten niissä kohdissa nauha ei pureudu paikoilleen yhtä hyvin.
Laitoin ostoilmoituksenkin foorumille muutamista osista, mutta vähänlaisesti on tarjouksia tullut. Talvella ei varmaankaan foorumilaisilla ole hirveästi kiinnostusta lähteä irroittelemaan pellonlaidassa seisovista varaosa-autoista osia :D Yksi kaipaamistani varusteista oli keskikonsoli. Autossa oli kyllä konsoli, mutta se oli sitä kovamuovista mallia, mikä on mielestäni liian 70-lukuinen näin uuteen Tuplikseen. Yhtäkkiä, muistin, että edellisessä 99:ssäni taisi olla sopiva konsoli, jonka olin purkanut juuri päinvastaisesta syystä pois: se oli liian moderni vuoden -76 autoon! Kävin vähän penkomassa varastolla, ja kyllähän sieltä konsolikin löytyi. Vähän se oli jo kärsinyt, kun oli jäänyt jonkin romupinon alle ja kosteassa varastossa se oli vähän ruostumaankin päässyt. Ei muuta, kuin pesua pinnoille, enimmät ruosteet pois ja uutta maalia päälle!
Kuva
Konsoliin asentelin sitten modernin radion ja ylimääräisiin aukkoihin laitoin Motonetistä ostamani DIN-peitelevyn ja -lokeron. Pitää yrittää muistaa ottaa sisustasta päivänvalossa kuvia ja lisäillä tänne.
Auto tuli katsastettuakin, mutta vielä ennen päästömittausta päätin vaihtaa imusarjasta ne alipaineletkujen kumitiivisteet. Pelkäsin, että pahimmassa tapauksessa muoviset liittimet murtuvat ja tippuvat imusarjaan, mutta päätin silti tuossa pihassa yrittää tiivisteiden vaihtoa. No, niinhän siinä sitten kävi, että jarrutehostimen liitin murtui ja tippui lopulta imusarjaan. Imusarjasta liittimen rippeitä noukkiessani onnistuin sitten pökäämään rojut syvemmälle koneeseen. Ei muuta, kuin imusarja irti...
Kuva
Siellä se tiiviste ja murtunut liitin kollöttävät venttiilin päällä :)
Kuva
Imusarjan irroitushan ei tällaisesssa koneessa ole mikään iso operaatio (siksi uskalsin yrittää tiivisteidenkin vaihtoa). Kaasari irti imusarjasta, Öljyntäyttöputki irti kaasarin kiinnikkeestä ja vesiletku irti imusarjan päädystä. Pieni napautus imusarjan kupeeseen, ja kogu lugu!
Hain Motonetista vähän tarviketta, kuten sopivan kokoisen liittimen alipaineletkulle, tasotiivistettä (varmuuden vuoksi) ja tiivistepaperia. Sain leivinpaperin avulla jäljennettyä imusarjan tiivisteen muodon osin piirtäen imusarjan tiivstepinnan päällä ja osin käytten vanhan tiivisteen rippeitä apuna. Ihan hyvin tuo itse tehty tiiviste on toiminut, eikä vuotojakaan ole ilmaantunut.
Katsastuksessa kehotettiin vaihtamaan etuiskarit, sillä ne antoivat jo varsin huonot arvot ja oiken puolen alakiinnikekin kolahteli ikävästi. Päätin ostaa foorumin suositusten mukaan KYB:in kaasuiskarit. Alle satasen maksoi pari, joten varsin edullisia ovat iskarit vanhaan Saabiin! Vanhat iskarit olivat kyllä jo elämään nähneen näköiset...
Kuva
Onneksi etuiskareiden vaihto on näihin klassikoihin suorastaan naurettavan helppoa, joten homma onnistui noin tunnin ahkeroinnilla kotipihalla.
Kuva
Iskarin vaihdossahan ei tarvitse kuin nostaa keula, irroittaa pyörä ja mutterit iskarin ylä- ja alapäästä. KYB:in iskarit ovat sen verran pehmeät, että ne jaksoi helposti puristaa sen verran kasaan, että menivät paikoilleen.
Kuva
Vielä ennen päästöjen mittausta oli pakko vaihtaa pakoputken takapönttö, sillä vanha ratkesi väliputken tumpin hitsaussaumasta. Tuo ratkeama eteni todella nopeasti, joten päätin irroitella pöntön pois ennen maalle ajoa, sillä pelkäsin putken menevän matkalla poikki.
Kuva
Aika muhkeat soundit oli, kun ajelin ilman takapönttöä ja häntäputkea :lol: Roikkuvan putken sidoin räikkäliinalla niin, että liina kulki putken alta ja räikkä oli kabiinissa takajalkatilassa. Onneksi Saabissa on nuo kynnyksettömät oviaukot, niin liinan sai kätevästi ujutettua auton mahan alitse.
Putken vaihdon jälkeen käytin auton päästömittauksessa ja tulokset olivat niin hyvät, ettei mitään seossäätöjä tarvinut tehdä. Nyt auto on sitten katsastettu ja voin keskittyä puunailuun ja nautiskeluun -eli siihen, mihin tarkoitkseen tämän auton ostinkin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Hopeinen Tuplis -raudan hinnalla. 99 GL 1983

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Mukavalta näyttää ja koko ajan näköjään vaan paranee! Hyvän näköistä puuhastelua kaikin puolin.
Paljonko maksoi tuo lokasuojien kaarien kumilista Etralla?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Vastaa Viestiin