-PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

-PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » Ke Tammi 27, 2016 19:15

Kokeillaanpas väsätä elämäni ensimmäinen projektikertomus. Tämän kyseisen satkun ostin 2015 vuoden helmikuussa, kun edellinen tuhoutui tulipalossa. Kyseessä on siis vuoden -90 2d satku varustettuna 8-venttiilisellä koneella ja K-jetillä. Värinä Beryl Green. Ostohetkellä mittarissa oli noin 336 tkm.
Kuva
Kuva
Kevät ja kesä ajettiin suht tyytyväisenä, pieniä K-jetin tuomia murheita lukuunottamatta. Syyskuun alussa laitoin auton seisontaan kun tarkoituksena oli talven aikana laittaa muutamat ruostekohdat kuntoon ja muutenkin hipistellä autoa talven aikana. Syksyn ja talven aikana alkoi mielessä pyöriä ajatus, että vaihtaisin 16V tekniikan pellin alle. Aluksi ajattelin tuota B202 moottoria, mutta päädyin kuitenkin B212 moottoriin. Päätökseen ehkä vaikutti myös se, että tekniikan luovuttaja löytyi samalta kylältä... Tässä kohtaa moni varmasti ajattelee, että miksi vaparikone. No, itse pidän tätä vaparia luotettavampana vaihtoehtona ja halvempana ylläpitää. Voin olla toki väärässä, en ikään ole turbollista satkua omistanut. No, ehkä vielä joskus...
Tekniikan luovuttajaksi haettiin -92 vuoden 4d satku, joka oli saanut pienen osuman vänkärin puolen etukulmaan ja sen takia jäänyt ajosta reilu kolme vuotta sitten. Auto oli kyllä sen näköinenkin, että se oli jonkin aikaa seissyt. Hieman epäilin että lähteekö käymään, mutta suht helposti se hörähti käymään. Kaupat tehtiin ja hinattiin auto kotiin.
Kuva
Kuva

Seuraavana päivänä alkoikin jo luovuttaja-auton purkaminen. Muutaman illan aikana siitä tuli purettua kaikki tarpeellinen pois.
Kuva
Kuva
Kuva

Sittenhän tuli aika nykäistä toinen satku talliin ja alkaa siitä purkamaan vanha tekniikka, sisusta ym muuta pakollista. Tällä hetkellä purku on vasta aluillaan.
Kuva
Kuva

Tuolle uudelle tekniikalle on tarkoitus tehdä pieni kunnostus, ennen kuin se laitetaan autoon paikalleen. Kaikki stefat, jakopää ja ehkä kannentiiviste. Kuitenkin sillä mielellä, ettei heti tarvitsisi alkaa isompiin remontteihin sitte, kun auton taas joskus saa ajoon.
Projekti etenee aina silloin, kun on aikaa värkkäillä tallissa. 2-vuorotyö ja kaksi pientä lasta rajoittavat aika paljon tallissa oloa. Mutta aina tehdään, kun motivaatiota ja aikaa on!

Projektin edetessä tulen varmasti tarvimaan neuvoja ja vinkkejä teiltä. Kaikki vinkit ja parannusehdotukset auton suhteen ovat tervetulleita!
Palaan asiaan taas, kun jotain tapahtuu.
:saab:
Viimeksi muokannut -PETTERI-, Pe Heinä 14, 2017 08:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja Mertmi » To Tammi 28, 2016 18:04

Miksipä ei voisi päivittää tehokkaammaksi vapariksi? Kun tekniikkaa vaihdat, niin ota kone tosiaan auki. Harmittaa sitä kansiremppaa alkaa tekemään melkein heti tekniikanvaihdon jälkeen. Eli kunnosta moottori. Alakerta ei välttämättä mitään ihmeellisiä vaadi, mutta sylinterikansi kannattaa ainakin käyttää irti. Venttiilien läppäys, venttiilivarrenkumit, uusi jakoketju ja sitärataa. Samoin kytkin paketti maksaa varsin vähän näihin, niin uusi kytkin laakereineen. Uusi kampiakselin stefa ja kytkinakseliin luonnollisesti.

Tsemppiä projektiin!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » To Tammi 28, 2016 20:31

Mertmi kirjoitti:Miksipä ei voisi päivittää tehokkaammaksi vapariksi? Kun tekniikkaa vaihdat, niin ota kone tosiaan auki. Harmittaa sitä kansiremppaa alkaa tekemään melkein heti tekniikanvaihdon jälkeen. Eli kunnosta moottori. Alakerta ei välttämättä mitään ihmeellisiä vaadi, mutta sylinterikansi kannattaa ainakin käyttää irti. Venttiilien läppäys, venttiilivarrenkumit, uusi jakoketju ja sitärataa. Samoin kytkin paketti maksaa varsin vähän näihin, niin uusi kytkin laakereineen. Uusi kampiakselin stefa ja kytkinakseliin luonnollisesti.

Tsemppiä projektiin!
Kytkin tuossa olikin melko tuore, joten sitä ei tarvitse vaihtaa. Mitä tuommoinen kansiremppa suunnilleen kustantaa? Jakopään osat varmaanki löytyy PCS:ltä? Kampiakselin stefat ajattelin tosiaan myös vaihtaa.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri » To Tammi 28, 2016 20:58

Varmasti siihen kannen kunnostukseen vaikuttaa paljon et pystytkö itse tekemään jotain ja paljonko siinä on kunnostettavaa..
Varmaankin yläpään tiivistesarjan mukana tulee venavarren kumit ja tuo kannentiiviste.Ei tarkkaa tietoa hinnoista.
Kansi pitää aina tasohioa kun auki on,varmaan paikasta riippuen 50-100e. Jos mahdollisia venttiili töitä,niin luulisin et siellä 10e/reikä liikutaan. Pelkkä kevyt venttiilin hionta/läppäys onnistuu kotioloissakin,kairaukseen tarttee jo ammattilaitteet.

Kysele ja vertaile eri koneistamoilta,voi olla hinnoissa eroja.

Täälläpäin ei voi vertailla kun ei ole kilpailua..yksi Tammer Diesel.
Nyt taas:Saab 9-3 ttdi-09 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6381
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde » To Tammi 28, 2016 22:22

Kun kone on osina, kannattaa varmaankin puhdistaa ne venttiilinpaininkupit, vaikkei vielä nakuttaisikaan pahasti. En tiedä kuuluuko tuo muutenkin ohjelmaan, mutta ajattelinpa ny kumminkin mainita. Olisi mielenkiintoista kuulla, miltä tyhjäkäynti kuulostaa ilman ko. nakutusta, B212-satkun entisenä omistajana. :D
#5168 ∣ SAAB 900c Combi Coupé '89Citroën C5 HDi 136 A Exclusive Sedan '08 | Citroën C4 HDi 110 BMP Exclusive Berline '07

Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » Pe Tammi 29, 2016 04:48

Itse en tuolle kannelle oikein mitään osaa tehdä, eli ammattilainen saa hoitaa sen puolen. Sais nyt edes itse kasattua tuon moottorin. :lol: En ole ikinä tuollaista moottoria vielä kasannut, mutta tekemällähän sen oppii!
Tuo paininkuppien puhdistus on myös to-do listalla. :wink:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » Pe Helmi 26, 2016 09:07

Nyt olisi vanha tekniikka purettu pois satkusta. Sisusta purettu ja sähköt otettu kaikki pois. Vaihdan siis kokonaisuudessaan sähköt tuosta toisesta autosta.
Yllättävän vähän löytyi hitsattavaa, olin varautunut pahempaan. Peräkontin nurkat, iskarien yläpäät, kuskin ja vänkärin jalkotilaan pienet laput ja vetarintunnelia kuskin puolelta joutuu hieman paikkaamaan.
Muuten näyttäisi yllättävän hyvältä tuo kori. :D
Homma jatkuu keväämmällä ilmojen lämmettyä, saa pestyä konehuoneen ym. ennen hitsauksen aloittamista.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » Pe Kesä 24, 2016 08:07

Tämä projekti on edelleen samassa tilassa, mutta ehkäpä nyt kesäloman aikana yritän aloittaa...
Konehuone pestään, lykätään auto talliin ja aloitetaan hitsaaminen. Sitten olisi ainakin se omasta mielestä ikävin vaihe takana. Joskus aina on se turbotekniikkakin kummitellut mielessä, mutta ehkä pysyn kuitenkin alkuperäisessä suunnitelmassa. :roll:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » Ma Tammi 23, 2017 17:37

Vihdoin ja viimein tällekin on jotain tapahtunut. Auto lykättiin viime viikolla talliin ja aloitetaan hiljalleen korin paikkaus. Vapaa-aikaa on vaan valitettavan vähän, joten projekti etenee hitaasti. :(
Ohessa muutama yleiskuva:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Näiden lisäksi ainakin kuskin jalkatilaan saa yhden paikan hitsuutella. Myöhemmin taas lisää! :saab:
Viimeksi muokannut -PETTERI-, To Heinä 06, 2017 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » La Maalis 18, 2017 08:35

Nyt olisi vihdoin hitsaushommat saatu päätökseen. Seuraavana olisikin sitten vuorossa tankin ja taka-akselin asennus. Myös etupään saisi kasata, että saisi auton renkailleen ja ulos tallista. Ensi kuun aikana pitäisi alkaa tuota uutta moottoriakin kunnostamaan. Kansi koneistamolle, uusi jakopää, tiivisteet, stefat ym. Sisustaa en ala vielä kasaamaan, kun olisi tarkoitus laittaa hieman vaimennusta lattiaan ja oviin.
Ohessa muutama räpsy satkun nykytilasta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut -PETTERI-, To Heinä 06, 2017 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja Cona » La Maalis 18, 2017 10:36

Hyvännäköistä jälkeä. Tuolla tervaamisella pysyy ruoste poissa. :D

Vaikka vauhti olisi verkkainen niin ainakin etenee. :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Wasabisti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Elo 22, 2016 08:55

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja Wasabisti » Ma Touko 29, 2017 19:03

Hyvännäköinen rojekti, onko edistynyt? :D
Erityisesti iski silmään se, että omistan itse hämmästyttävän samanlaisen Suapin :lol:, nimittäin oma ysisatku on täsmälleen tuon värinen, vuosimallia -90 ja muutenkin samat yksityiskohdat omaava :P ,mittarissa muistaakseni myöskin melko lailla samat lukemat :) ja siinä kohtaa kun näin tuon autosi kilven: UFB-922, niin hätkähdin että toihan on mun! Koska oman kilpi on: UFB-923 :lol: :idea:, taitavat autot olla jotain serkuksia näköjään :lol:. Kiva nähdä muillakin näitä berylgreen värisiä ysisatasia. Mutta ei siinä, jatka vain päivittelyä, itsekkin oon suunnitellut pientä projektin tynkää tuolle omalle ojahauelle, mutta saa nähdä teenkö siitä kummempaa topiccia tänne.

Tässä oma suappi: :mrgreen:
Kuva

Seuraillaan!
" Oli vastustuskykysi kuinka hyvä tahansa niin aina voi kuitenkin sairastua..., saabismiin siis "

Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » Ke Touko 31, 2017 06:23

Wasabisti kirjoitti:Hyvännäköinen rojekti, onko edistynyt? :D
Erityisesti iski silmään se, että omistan itse hämmästyttävän samanlaisen Suapin :lol:, nimittäin oma ysisatku on täsmälleen tuon värinen, vuosimallia -90 ja muutenkin samat yksityiskohdat omaava :P ,mittarissa muistaakseni myöskin melko lailla samat lukemat :) ja siinä kohtaa kun näin tuon autosi kilven: UFB-922, niin hätkähdin että toihan on mun! Koska oman kilpi on: UFB-923 :lol: :idea:, taitavat autot olla jotain serkuksia näköjään :lol:. Kiva nähdä muillakin näitä berylgreen värisiä ysisatasia. Mutta ei siinä, jatka vain päivittelyä, itsekkin oon suunnitellut pientä projektin tynkää tuolle omalle ojahauelle, mutta saa nähdä teenkö siitä kummempaa topiccia tänne.

Tässä oma suappi: :mrgreen:
Kuva

Seuraillaan!
Onpas hieno sattuma, että satkulle löytyi serkku! :lol: Milloin autosi on rekisteröity? Tuo oma oli muistaakseni 4.1.1990. Olen ymmärtänyt ettei näitä -90 vuoden 2d satkuja liikaa ole, kokeillaan säilyttää nämä "serkukset" hyvässä kunnossa vielä pitkään! 8)
Projekti on edennyt hieman nahkeasti, kun tuo uusin tonnari on vienyt kaiken ylimääräisen rahan/ajan... Satkun kansi on nyt koneistamolla ja sen jälkeen aletaan pikkuhiljaa uutta konetta kasailemaan. Täytyy vaan säästellä rahaa, niin saisi viimeistään ensi kesäksi satkun taas ajoon.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Wasabisti
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Elo 22, 2016 08:55

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja Wasabisti » Ke Heinä 05, 2017 19:17

Muistaakseni oman auton käyttöönoton pm. oli vuonna -89 joulukuun lopuilla eli hyvin samanikäisiähän nämä ovat. :) Ja jees! hiljaa hyvä tulee, :wink: itsellä tavoitteena saada oma saabbi täksi kesäksi ajoon, mutta eipä siinä sen suurempia ongelmia olekaan näiltä näkymin toimivuuden kannalta. :)
" Oli vastustuskykysi kuinka hyvä tahansa niin aina voi kuitenkin sairastua..., saabismiin siis "

Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: -PETTERIN- OG900 tekniikan päivitys + muuta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » To Heinä 06, 2017 10:42

Kansi haettu koneistamolta. Myös toinen satku ilmestyi pihaan vajaa pari viikkoa sitten. 900 T16 -91. 8)
Kuva
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Vastaa Viestiin