Sivu 1/2

Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Su Tammi 31, 2016 19:45
Kirjoittaja JP_Vette
Asuntovaunu on jo pitkään ollut mielessä, lähinnä Saabi-tapahtumia (kesäpäivät, IntSaab, ens syksyn Lapin reissu jne) ajatellen. Niitä kuitenkin vaivaa kolme hoota: hinta, hinattavuus ja home. Melkein tein jo telttavaunun itse, kävi villimpääkin mielessä. Kuitenkin tuossa joskus viime vuoden lopulla näin Lännen autokatsastuksen fb-sivulla kuvan autoperäkärrystä, vuosimallia 2015. Puhelin käteen ja varmistus: aisa kiinni pulteilla ja yllettävä taka-akselin taakse. Yksittäishyväksynnän hinta n. 200e eli projekti sai siunauksen :)

Projektiaihio on aina hankala. Purkuauto on halpa, mutta siitä on julmetusti työtä. Jos sen haluaa joskus saada kasaankin, niin sen on onnistuttava ns. kaupunkiolosuhteissa. Toisaalta mulla ei ole inspiraatiotakaan purkaa kokonaista autoa tätä varte. Soitto savihousulle joulukuussa ja en sitte tiä, että mitä mies mietti, mutta tänään tuli noudettua sovittu tilaus. Eli femman raato, jonka vaatimuksena oli seinä- ja kattoverhoilut ja luukut paikallaan. Sekä tietenki sähkölasit ja keskuslukko. Ja luonnollisesti aito Aero. Tosin ei savihousulla varmaan muita oo ollukkaa.

Kuva

Savihousu jätti jotain rahan arvostakin tuohon - saa sitte vähä projektirahaa. Mitä nyt mieleen tulee lähinnä downpipe ja lokasuojat. Saa niistä muutaman kympin. Myynti-ilmotuski tuosta on jo. Jos joku ei mee kaupaks, niin menee Topinojalle. En ala vitosen osia säilöön.

Kuva

Nyt tänä viikonloppuna sain myös avaimet uuteen osoitteeseeni. Parempi puolisko hymyili kuin Naantalin aurinko, kun ensimmäinen muuttokuormani oli auton raato. No nyt on ainaki tilaa harrastaa, siitä ei pääse mihinkää.

Kuva

Joku romukauppias tua asunu ennen meitä. Aika pihatalkoot on. Paskovien lintujen pönttöjä oon jo roudannu ainaki kymmenen kokkopaikalle, ja tuossaki keskellä pihaa on polttoroskapönttö ja joku pystyyn läsähtäny pressukoppi. Hyvin se auton raato sekaan mahtuu :lol: Mut eiköhän piha tosta siivoonnu, kun femmasta tulee kärry ja romumiehen perinnöt on viety kaatikselle.

Mut joo. Femman poislastaus oli helppoa: kippi pystyyn, liina puuhun ja kaasua.

Kuva

Kuva

Turha sitä on hienostella. Tosin lokari vähä kärsi :oops:

Kuva

Sitte vähä ajas taaksepäin. Viikko sitte ostin myös sen asuntovaunun.

Kuva

Yhden illan jälkeen se näytti tältä

Kuva

Toisena päivänä tältä

Kuva

Kauppa se on joka kannattaa. Homeisesta vaunusta jäi itselleni runko (myyntiin, semihaluttuja jopa), kaksi kattoluukkua, kaasulla toimiva kiertoilmalämmitin sekä kaasuhella ja kolmetoiminen (kaasu, 240v, 12v) jääkaappi. Eli ne oleellisimmat varusteet asuntovaunuun :D

Projektin ideahan on seuraava: tulipellistä poikki, patjat ym matkustamoon ja keittiötarvikkeet ja muu painava taka-akselin taakse. Paljon on vielä mietittävää, paljon joudun vielä soveltamaan. Mutta en osaa elää kaljapullo kädes sohvalla kasseja neppaillen. Jotain pitää tehdä.

Eka tavote on nyt purkaa kaikki turha pois ja katkasta etupää tulipellistä. Sen jälkeen jos lihasvoimin keula nousee ilmaan, niin aisa kii ja leimalle. Jos ei, niin pitää soveltaa joko akkua ja muuta taakse vipuvoimaksi tai sitten viimeisenä oljenkortena katkaista auto (en haluis alkaa). Mut eiköhän se kevene, kun kaikki sähköt ja matot ym lähtee pois.

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Su Tammi 31, 2016 20:32
Kirjoittaja vmt
Nyt rupee olemaan aika vahvasti sitä kuuluisaa tekemisen meininkiä. Haen naulakosta hatun päähäni, että voin nostaa sitä!

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Su Tammi 31, 2016 20:58
Kirjoittaja Tuha
pitääpä alkaa seurailemaan tätä topiccia.

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 08:32
Kirjoittaja öljysormi
offtopic: Riittääkö femmassa vetokyky laillisesti vetää autonkuljetustraileria jossa toinen femma?
itselläkin tarvetta vedellä traileria..

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 08:46
Kirjoittaja JP_Vette
Kiitos kannustamisestanne positiivisten viestien merkeissä :D Auttaa projektia eteenpäin henkisellä tasolla :)

Netistä ongitun "tiedon" perusteella (Trafin sivuilta en löytäny tähän kantaa) autojen kuljetus menee aina worst-case scenarion mukaan eli auto laskettaisiin suoraan kokonaismassan mukaan ilman puntaria. Eli ei onnistu.

Tästä mun kuljettamasta autosta puuttui sisältä penkit ja muut himmelit sekä koko voimansiirtopaketti ja muutenki konetilasta oheisroinastaki viä 90%. Niin ja eturipustukset ja kaikki. Jos joku olisi tuohon soveltanut kokonaismassaa, niin kai mä sitte linnaan olisin joutunut. Mut jos toi yhdistelmä olis vaa'alle ajettu, niin hihasta ravistetulla valistuneella veikkauksella oltais viä kaukana siitä koukun rajottamasta maksimista (traileri paino 650 kg eli kuormaa sai ottaa 1150 kg).

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 09:15
Kirjoittaja öljysormi
niin ja jokatapauksessa sakot maksaa vähemmän mitä ostaa panssarivaunu traileri vetoon.

enivei hieno projekti, ja ennenkaikkea upeat kuvat.

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 09:25
Kirjoittaja pamppu
Itse meinasin tonnarilla (1800kg jarrullisena) lähteä aikoinaan hakemaan konevikaista femmaa, mutta tulin tulokseen ettei sittenkään kannata. Tuollainen moottori jne. purettu auto varmaankin rajojen sisällä...

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 10:58
Kirjoittaja JP_Vette
Ne sakot ei sitte välttämättä ole ihan pieniä. Eli sen hinnalla voi hyvinki vuokrata vetoauton tavalla tai toisella... Ja sakot on viä satasis (todennäkösesti) mutta auta armias jos kärry on vastaantulevien kaistalla ja itse joutuu syntipukiksi. Ei se kuorma välttämättä vaikuttanut siihen, että itse olisi sen enempään syyllinen, mutta koska Suomi. Jos vaikka muistelee taannoin ylinopeutta ajanutta kuorma-autoa, jonka eteen tuli tukevassa humalassa stop-merkin takaa rattijuoppo, niin kappas vaan kuka olikaa syyllinen. "Jos olisi ajanut 60 km/h, niin rattijuoppo olisi ehtinyt pikkupieruissaan pois alta."

Ja omamassahan ei sitten ole pelkkä auton raato, vaan se on se raato tieliikennekelpoisena kuljettaja (ellen ihan väärin muista, niin 70 kg meillä, Japanis vähemmän jonka takia on niitä 3-paikkasia JDM-autoja) mukaanluettuna.

Katsastajan käsikirjasta (Ake 2008)
omamassa on
- ajoneuvon massa täydessä ajokunnossa kuljettaja, kaikki tavanomaiset varusteet,
vararengas, työkalut, ja voiteluaineet sekä jäähdytysneste ja 90 % polttoaineesta
sekä kuljettaja mukaan luettuina.
Olikos se sit viä niin, että puntarilla katotaan akselimassat, eikä kärryä irroteta? Eli 1800 kg saa olla kärryn akseleilla ja koukulle sitte tulee mitä tulee. Ainaki joku EU-säädös muutti niin, että 750 kg kärryt on nyt isompia, koska 750 kg on akselimassana ja koukulle se jotain päälle jolloin kärryn kokonaismassa on jarruttomanaki sen 8XX kg. Plus viä ainaki raskaas kalustos oli viä 10 vuotta sitte muistaakseni sillain, että jos painoa ei lue kuormakirjas (sementtisäkin leima, auton rekisterote, keksi jotain muuta), niin 10 % ylikuorma sallitaan :D

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Ma Helmi 01, 2016 13:00
Kirjoittaja tttalja
Jos olettaa että mikä tahansa vähänkään kunnollinen ja auton kantava traileri painaa vähintään sen 450kg (joka sekin on aika heppoinen), niin ei jää paljon autolle varaa, vaikka femmassa onkin aika juhlallinen vetokyky (1800kg jarruin, jos kortti riittää).

Itse hain 1240kg painavan Venton tossa Joulun jälkeen, noin 500kg traikulla, eli oli justiinsa rajalla. Pari poliisiakin tuli vastaan, mutta eivät kiinnostuneet, ei mulla tosin olis ollu kärryn lappujakaan mukana, mistä omamassan olisi voinut todeta.

Mutta ei tosiaan kannata lähteä leikkimään vetokyvyn ja kantavuuden osalta. Vaikka teknisesti paketti kestäisikin painot, niin ilkeä polliisisetä voi laskea otteessa olevien massojen mukaan, jolloin tyhjä femmankin kori painaa saman verran kuin ajokuntoinen. Pahimmassa tapauksessa lähtee kortti, kevyemmässä tapauksessa ajetaan lähimmälle vaa'alle.

Edit. Tossa trafin summittainen ohjeistus, josta voi mennä jopa normaalia enemmänkin solmuun...
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Ti Helmi 02, 2016 09:41
Kirjoittaja JP_Vette
Soitin nyt vielä viimeisen puhelun Seinäjoelle Lännen autokatsastukseen ja varmistin, että mihin olen ryhtymässä. Jos siis jotakuta muutaki kiinnostaa...

-Eli aisan on oltava yksimittainen taka-akselin taakse (tässä tapauksessa iskaritolpat) ja kaikki liitokset vetopää mukaan lukien alkaen holkitetuilla pulteilla, ja holkkeja ei saa hitsata. Ei tarvi hyväksyntää, kilohinnalla myyty musta rauta riittää.
-Auton sisälle tuleva apurunko saa olla hitsattu, mutta se aisan liitos siihen hitsattuun apurunkoon niillä holkitetuilla pulteilla.
-Valojen hyväksyntää en jaksanu kirjata ylös, mutta ostan Motonetin halvimmat magneettivalot. Tosin ehkä ne vois viä Googlata kertaalleen ja kattoa josko kävis vakiot. Ei kuitenkaan päälimmäinen ongelma tätä purkkia kasates.
-Vanha pikkupistoke riittää ja koska O1 niin peruutusvaloa ei tartte (joka taas tarttis sen ison pistokkeen).
-Auton VIN-koodia ei saa tuhota, koska ne tekee siitä jonku merkinnän johonki, ettei sitä sitte voi "väärinkäyttää" muualla. Tosin kerroin, ettei tää ruho oo ollu koskaan Suomen kilvis, mutta kehotti silti säästämään sen.
-Legenda siitä, että kärry ei saa muistuttaa autoa, niin tua Pohojanmaalla se tulkitaan siten, että taakse tulee ne kolmiot, jokka on kaikis kärryis. Eli auto, jossa on kolmiot, ei ole auton näköinen :) Tosin ennen tätä tulkintaa olin sanonut, että auto katkeaa tulipellistä, mutta tuulilasi säilyy.

Hinnat yksittäishyväksynnälle ympäri Suomea 180 e O1 ja 200 e O2. Tosin mä vien tän Seinäjoelle, koska heillä on ollut hyvä palvelu jo vuosia ja olen heitä puhelimessa jo kahdesti vaivannut.

O2 taas sit vaatis papereilla yhteen naitetut renkaat, akselin, jarrut ja vetopään, eli en lähde edes miettimään. 750 kg riittää. Inssi muistutti kyllä, että kantavuutta ei jää, mutta kerroin kuormana olevan pari patjaa, peitto ja tyyny, niin ei sit enempää valistanu keventämään :D

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Ti Helmi 02, 2016 09:47
Kirjoittaja nalleolut
valot kerralla kuntoon elä rupea oikomaan

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Ti Helmi 02, 2016 09:53
Kirjoittaja JP_Vette
Kerrasta kuntoon eli hion vakioumpiot puhtaaksi ja kaiverran laser-kaivertimella puutteelliset merkinnät? :D Pitäis nyt jaksaa selvittää, että mikkä ne oli. Tuli sellanen litania, että en jaksanu kirjata ylös. Pessimisti ei pety eli tuskin kelpaa femman valot.

Toki tuoltahan ne selviää, kun tulostaa ton ja korostuskynän kanssa lukee ton läpi. http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... muksia.pdf

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: Ti Helmi 02, 2016 11:10
Kirjoittaja Tuha
Itse meinasin joskus tehdä varaosatonnarin peräpäästä perävaunun (kuten nalleoluella on satkun perästä tehtynä) ja katsastus mies sanoi että auton omat takavalot eivät kelpaa katsastuksessa valoiksi vaan tilalla täytyy olla esim. magneettivalot.....katsastuksen jälkeen kukaan tuohon tuskin enää kiinnittää huomiota jos ei nyt virkaintoista Poliisia lasketa.

Minun kohdalla projekti jäi päähän hautumaan, kun tonnarissa oli takapäässä liikaa hitsattavaa. Sitäkin pohdittiin katsastusmiehen kanssa kun tonnarissa on jäykkä taka-akseli, jos se saisi olla alkuperäisenä ja vetoaisa olisi siihen kiinnitettynä pulttiliitoksella. Totesi vain että ei niistä trafin perävaunuohjeista ota itse pirukaan selvää.

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: To Helmi 04, 2016 08:35
Kirjoittaja suorsa
Äärimmäisen mielenkiintoinen projekti. Itsellä on ollut sama monta kertaa mielessä, mutta vielä en ole alkanut toteuttamaan.

Mitä tuohon vetoasiaan tulee niin korttia katsoessa pelataan teknisillä massoilla. Sitten kun tutkitaan mitä autolla saa vetää katsellaan todellisia painoja.

Re: Wnb (Aero) Saabo

Lähetetty: To Helmi 04, 2016 08:38
Kirjoittaja nalleolut
joko kesällä pidetään :saab: kärryjen kokoontumisajot.