9-5 2009 Vector Griffin TiD

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tummeli
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 19:52
Paikkakunta: Oulu

9-5 2009 Vector Griffin TiD

Viesti Kirjoittaja Tummeli »

Availlaanpas varsin hankinnasta projektitopikki. Otsikon mukainen auto tullut hommattua viikko sitten. Auto löytyi Ylivieskasta, joku lienee bongannutkin Nettiautosta. :wink: Kilometrejä kertynyt noin 1500, kokonaisuudessaan mittarissa on nyt noin 200tkm. Auto on jämäkämpi kuin aikaisempi 300tkm ajettu Aero. Tullut Ranskasta. Huollot varsin hyvin hoidettu. Kovasti autosta olen tykännyt.

Tänään oli ohjelmassa öljynvaihto. Ei mennyt ihan puikkoihin... Kuka saatana on keksinyt laittaa tuon suodattimen noin huonoon paikkaan!? Melkoinen aivopieru. Piti papukaijapihdeillä koittaa vääntää muovikantta auki. Onko kenelläkään tuohon mitään ideaa? Itse mietin jo että tilaisin uuden kannen 9-3 versiosta, siinä kun ilmeisesti on edes joku mutteri mistä vääntää? Kun kansi oli saatu liikkumaan, oli vuorossa öljypropun avaus. Sehän otti ja pyörähti sileäksi. Tiukassa tuntuu olevan, koitin vääntää ties millä avaimilla ja putkipihdeillä. Tuntuu vaan niin pehmeältä että pyörähtää vaan. Koitetaan uudelleen kun päästään montussa tekemään niin on paremmin tilaa. Meinasin jo hitsata tuohon jonkun mutterin paikoilleen mutta uskaltaako sitä tehdä? Tuota elektroniikkaakin on niin paljon.

Jatkossa autoa olisi tarkoitus hieman hifistää. Aikaisempaan AS3 järjestelmään verrattuna todella huonot äänet, joka ärsyttää suunnattomasti pitkää työmatkaa ajavana. Autossa onkin 2-Din jälkiasennus soitin paikoillaan. Sille pitäisi nyt etsiä korvaaja joka kykenee android puhelimen kanssa handlaamaan spotifyn. Harkinnassa myös laitetaanko eteen 2- vai 3-tie erillissarja(todennäköisesti Rainbow Sound Line). Asennuspaikat puhuvat vähän 3-tien puolesta. Konttiin vielä olisi ideana laittaa 8 tai 10 tuumainen subi, mahdollisimman vähää vievänä. Joko varapyöränkoteloon tai kontin reunoille. Pääsee lasikuidun kanssa leikkimään. Vahvistimeksi tullee joku 5-kanavainen. Onko näitä miten porukka laitellut, löytyykö mistä järkevimmät reitit johdotuksille? Tulee kuitenkin taakse 3xrca, eteen 2x tai 3xkaiutinkaapelit ja virta edestä taakse. 8O Jonkinlaista äänieristystä tehdään samalla.

Muutoin auto tarkoitus pitää mahdollisimman hyvässä käyttökunnossa, ajetaan kuitenkin paljon pitkää matkaa.

Tulossa:
-öljypropun irrotus :evil:
-softa, Egr off
-lasien tummennus
-hifit
-harkinnassa myös kesärengastus ja madallus.

Tönäisen kuvia kunhan saan ne siirrettyä.

Kiitos ja anteeksi.
Viimeksi muokannut Tummeli, To Helmi 11, 2016 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2009 1.9 TiD Vector Griffin

(Ex)9-5 2004 Aero
(Ex)900S -91 3d
(Ex)9-3 -03 2.0t Vector
kaseva
"Viggen"
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: 9-5 2009 Vector Griffin Tid

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Kynnyskoteloissa on johtokourut, joissa tilaa jonkin verran. Kuskin edestä pääsee virralla sisään jos sitä kautta haluaa tulla. Et mainitse onko kyseessä farkku vai sedan, farkussa ainakin on hyvin tilaa kontin pohjavanerin ja korin välissä prossuille ja vahvistimille.

5-kanavainen vahvain ei kyllä riitä, jos olet tekemässä täysin aktiivista 3.1-järjestelmää. Näin ainakin tulkitsen noiden RCA- ja kaiutinkaapelien määrästä.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Tummeli
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 19:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2009 Vector Griffin Tid

Viesti Kirjoittaja Tummeli »

kaseva kirjoitti:Kynnyskoteloissa on johtokourut, joissa tilaa jonkin verran. Kuskin edestä pääsee virralla sisään jos sitä kautta haluaa tulla. Et mainitse onko kyseessä farkku vai sedan, farkussa ainakin on hyvin tilaa kontin pohjavanerin ja korin välissä prossuille ja vahvistimille.

5-kanavainen vahvain ei kyllä riitä, jos olet tekemässä täysin aktiivista 3.1-järjestelmää. Näin ainakin tulkitsen noiden RCA- ja kaiutinkaapelien määrästä.
Farkku kyseessä.

3-tie aktiivietupää olisi houkutteleva, vaatisi vain hieman enemmän prossulta. 2-tie aktiivi itselle tutumpi aikaisemmista tekemisistä. Mitään ei tosiaan vielä ole hankittu.
9-5 2009 1.9 TiD Vector Griffin

(Ex)9-5 2004 Aero
(Ex)900S -91 3d
(Ex)9-3 -03 2.0t Vector
Tummeli
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 19:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2009 Vector Griffin Tid

Viesti Kirjoittaja Tummeli »

Kuvia heitetty dropboxiin.https://www.dropbox.com/sh/7e78nvwcoap8 ... Xx5-a?dl=0

Tänään hieraisin ikkunoihin hieman autoglymin tököttiä, alkoi vesi lähtemään paremmin ja pyyhkimet pyyhkii siistimmin.

Soittimenkin pistin tilaukseen. Tuli joku äkillinen perversio hommata kiina-Android- soitin. Siitä olisi tarkoitus viedä signaali taakse digitaalisena, jonne sitten siihen kykenevä DSP. MiniDSP versiota sinne suunnittelin kun moisesta on vähän kokemusta kotipuolella. Kun soitin tulee niin katsotaan saadaanko tämä onnistumaan.
9-5 2009 1.9 TiD Vector Griffin

(Ex)9-5 2004 Aero
(Ex)900S -91 3d
(Ex)9-3 -03 2.0t Vector
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5 2009 Vector Griffin Tid

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

En tiä onko muut ranetellu, mutta voisit koittaa invertteriä ja esim. Behkun dcx2496 konttiin ja siitä si usb-pistoke näkyville ja tietokoneen kanssa etupenkille säätämään ;) tai sitten helixin tai pioneerin prossua konttiin, helixin saa vissiin 400:lla. Kerro si miten kävi, pohdin omaan farkkuun vastaavaa mutta alpinen phx100-prossulla ja 9886:lla.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Tummeli
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 19:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2009 Vector Griffin Tid

Viesti Kirjoittaja Tummeli »

Örkinrumilus kirjoitti:En tiä onko muut ranetellu, mutta voisit koittaa invertteriä ja esim. Behkun dcx2496 konttiin ja siitä si usb-pistoke näkyville ja tietokoneen kanssa etupenkille säätämään ;) tai sitten helixin tai pioneerin prossua konttiin, helixin saa vissiin 400:lla. Kerro si miten kävi, pohdin omaan farkkuun vastaavaa mutta alpinen phx100-prossulla ja 9886:lla.
En oikein viitsisi lähteä tuohon invertterirumbaan, vaikka tuo behrukin osittain kotoaon tuttu. Tätä tosiaan itse ajatellut: https://www.minidsp.com/products/minids ... /c-dsp-6x8. Onhan noita toki muitakin prossuja ihan suoraan autokäyttöön tehtyjäkin.
9-5 2009 1.9 TiD Vector Griffin

(Ex)9-5 2004 Aero
(Ex)900S -91 3d
(Ex)9-3 -03 2.0t Vector
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5 2009 Vector Griffin Tid

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Aa, näihin en o törmännytkään. Näyttää kyllä ihan asiallisilta wehkeiltä. Meneekö si spdif:llä vai toslinkilla, taitaa olla makuasia. Kiinnostaa kyllä kovasti että kuinka hommat edistyy!

Eihän toi behku kyllä edes riitä i/o:nsa puolesta, muistelin taas omiani. Tuli vaan mieleen että kun virtaahan tommonen ei vie mitään, niin olis ollu mahdollista jonkun pikku inverterin perään tommonen askarrella kiinteesti kontin lattian alle. Olis hauska kuulla miten esim. dynaaminen eq toimii autokäytössä.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
kaseva
"Viggen"
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: 9-5 2009 Vector Griffin Tid

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Mulla on ollut toi Helixin pikku-DSP käytössä parisen vuotta, nyt kiinni jo toisessa autossa. Pirun pätevä laite hintaisekseen, tosin nyt on tullut ihmeellistä käynnistymisvaivaa pakkasilla. Olen koittanut jäljittää ongelmaa, mutta ikävästi vaikuttaa siltä, että vika on itse laitteessa. Kun auto/laite lämpenee ei ole mitään ongelmaa. Säädettävyys on mielestäni tuossa aivan riittävä ja kun signaali menee sisään Toslinkillä niin eipä ole huolta hurinoistakaan, saati signaalitason riittävyydestä.

Voin suositella!

edit: ...ja nyt huomaan, että tuo miniDSP on natiivisti OS X -yhteensopiva. Hemmetti, alkoi kiinnostaa, sillä nyt joutuu pitämään Win-asennusta BootCampissa ihan vain tuon prossun hallinnointia varten. Pääsis siitäkin...
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5 2009 Vector Griffin Tid

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

... no jos aiot hukata pikkuvikaisen helixin niin tiedän mistä löydät ostajan sille ;)
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
kaseva
"Viggen"
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: 9-5 2009 Vector Griffin Tid

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Vieläpä tuon kanssa pärjää, joten tuskin käyn vaihtamaan. Selailin tuon MiniDSP:n manuaalin läpi enkä keksinyt tuon OS X -yhteensopivuuden lisäksi mitään muuta syytä vaihtaa. Nyt on kuitenkin soiva kokoonpano olemassa, vähän tosin vielä pitäis iPadille sorvata kaukaloa. Pian kaksi vuotta sitä on tässä jo suunniteltukin, ehkä ensi suvena saan aikaiseksi. :D Hyvinhän tuo on palvellut tuossa orggissoittimen kolossakin, äänenvaimennusmaton hellässä puristuksessa. :roll:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Tummeli
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 19:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2009 Vector Griffin Tid

Viesti Kirjoittaja Tummeli »

No niin, öljyt saatu vaihdettua. Leikkomeisselillä proppu aukesi suhteellisen nätisti. Edes öljypohja ei haljennut. :lol: Tuntui olevan öljyä liikaa ja melkoista lirua. Huoltovälin nollauskin onnistui. Edelleen olen sitä mieltä että suodatin on huonoimmassa paikassa ikinä koskaan. Onneksi löytyi suodatinavain jolla aukesi suht helposti. Ensi kerralla pitää vääntää joku liitos siihen tyhjennysputkeen.

Karkasi mopo ihan käsistä noiden hifien kanssa. Tuloillaan on siis eteen Rainbow Germanium 3-tienä, Ground Zero Uranium 10 tuumaisena, 2 kpl Rainbow Beat 4 vahvistimia. StP Black Gold- vaimennusmattoa. Myös MiniDSP tilattu sekä Android-mankka. Tuo soitin tuossa setissä nyt epäilyttää eniten, kokeillaan nyt kuitenkin. Helpotti ainakin pahin paine lompakossa. 8O Asennuspäivää odotellessa, katsotaan jos viikonlopuksi ehtii osia tulla niin aloitetaan vaimennusta ja peräkontin sumplimista. Tuota subbarin sijoitusta olen kovasti pähkäillyt, alkaisiko tekemään lasikuidun kanssa vai tekisinkö konttiin ihan vaan pirun ruman laatikon. :lol:
9-5 2009 1.9 TiD Vector Griffin

(Ex)9-5 2004 Aero
(Ex)900S -91 3d
(Ex)9-3 -03 2.0t Vector
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5 2009 Vector Griffin TiD

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Olis pitäny olla aktiivisempi, koska hokasin että tuossa omassa pommarissahan ei ole ovissa kaiuttimille paikkoja. Ei tekis mieli ranettaa midejä oviin. Olisin siis voinu luopua tosta omasta etupäästä: Hybrid audion legatia l3se + dls nordica 6.2. Kai se on sitten vaan hommattava toiset ovipahvit ja puukotettava ankarasti että saa sovellettua dls:t oviin ;)

Parilla tutulla on android-mankka autossaan, eikä heillä ole ollut pahaa sanottavaa. Saa kivasti torquenkin näytölle tarvittaessa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Tummeli
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 19:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2009 Vector Griffin TiD

Viesti Kirjoittaja Tummeli »

Örkinrumilus kirjoitti:Olis pitäny olla aktiivisempi, koska hokasin että tuossa omassa pommarissahan ei ole ovissa kaiuttimille paikkoja. Ei tekis mieli ranettaa midejä oviin. Olisin siis voinu luopua tosta omasta etupäästä: Hybrid audion legatia l3se + dls nordica 6.2. Kai se on sitten vaan hommattava toiset ovipahvit ja puukotettava ankarasti että saa sovellettua dls:t oviin ;)

Parilla tutulla on android-mankka autossaan, eikä heillä ole ollut pahaa sanottavaa. Saa kivasti torquenkin näytölle tarvittaessa.
Onpahan sulla hyvä syy laittaa vermeet omaan autoon kiinni. Toiset ovipahvi hommaamallahan saa heti eri tavalla uskallusta omaan tekemiseen. :wink:
9-5 2009 1.9 TiD Vector Griffin

(Ex)9-5 2004 Aero
(Ex)900S -91 3d
(Ex)9-3 -03 2.0t Vector
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5 2009 Vector Griffin TiD

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Joo se on kyllä must olla toiset pahvit, ja mielellään vielä niin että säästää noi orkkikset ja kikkailee ylimäärästen kanssa. Ja timanttilaikkaa dremeliin. Myöskään lasikuidun kanssa en o ennen ollu tekemisissä, nyt sitten pitäs varmaan alkaa sitäkin harrastamaan. Meinasitko ite miten toteuttaa ton etupään, tuleeko täysaktiivi 3-tie ja jos tulee niin miten keskarit aattelit sijotella?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Tummeli
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 19:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2009 Vector Griffin TiD

Viesti Kirjoittaja Tummeli »

Kyllähän ne aktiivisena on tarkoitus laittaa. Ihan noille alkuperäisille paikoille minä ne tässä vaiheessa laitan. Toki koitan paikkoja vaimentaa. Ei ole ihan optimaaliset nuo vakiopaikat, mutta näillä mennään. Diskanttien sijoittelukin on hieman auki, tekisinkö noihin peilikolmioihin niille asennuspaikat.

Lasikuituhan on sinänsä varsin helppo materiaali työstää, vähän vaan hajuhaittoja.
9-5 2009 1.9 TiD Vector Griffin

(Ex)9-5 2004 Aero
(Ex)900S -91 3d
(Ex)9-3 -03 2.0t Vector
Vastaa Viestiin