Sivu 1/1

9-5 Aero -01 rakentelua

Lähetetty: La Helmi 27, 2016 11:55
Kirjoittaja jjonna1
Minäkin kun muutkin, amatöörimuijan päiväkirjamerkintöjä Aeron rempasta. Neuvominen sallittua :D

Kaikki lähti siitä kun mersun vaihdoin saabiin.
Biopower-softattu Aero tuli hankittua käyttöautoksi viime kesänä, mikään silmiä hivelevä näky tämä ei ollut kärsineen maalipintansa ansiosta ja konekin nakutti.
Ensitöiksi maalattiin konepelti (104 kiveniskupaikkaa) ja etupuskuri, ja tietysti uusi keulamerkki vanhan kulahtaneen tilalle. Ajanpuutteen ja auton tarpeen vuoksi loppuauto on vielä maalaamatta.

Kuva

Marraskuussa hankin Aerolle kaverin, mahdollistaen samalla Aeron seisottamisen tallissa. Kaveriksi tuli 9-5 2.3 SE vuosimallia 98.

Kuva
Siinäpä he.

Tammikuussa pudotettiin Aerosta kone alas, aikomuksena mm. vaihtaa jakopää- ja tasapainoketjut hilppeineen, laakerit alakertaan ja hoitaa se nakutus pois.

Kuva
Löytyikin pikku ylläri, nelospytyn mäntä tuli tämän näköisenä ulos.

Nyt on lohko ja kansi koneistajalla ja kaikki muu lattialla levällään.
Sen verran oli naarmua sylinterissä, että taitaa olla poraus edessä ja ylikoon männät hankintalistalla. Wössnerin takomäntiä olen katsellut mut mitään en ole vielä ostanut, odottelen ensin koneistajan tuomiota lohkosta.

Jännityksellä odotan mitä tästä vielä tulee :mrgreen:

Re: 9-5 Aero -01 rakentelua

Lähetetty: La Helmi 27, 2016 13:56
Kirjoittaja like_a_glove
wössikäthän sit mahdollistaa jatkojalostusta huomattavasti :wink:

Re: 9-5 Aero -01 rakentelua

Lähetetty: La Helmi 27, 2016 20:37
Kirjoittaja mestari
miten

Re: 9-5 Aero -01 rakentelua

Lähetetty: La Helmi 27, 2016 21:12
Kirjoittaja vesa67
Jos menee vielä ilman porausta niin nämä T7 männät ei ainakaan ole hinnan kiroissa http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-9 ... 83716.html

Viittaus wössiköihin tarkoittaa sitä että tehotavoite asetetaan yli 300hp. Vakiomännillä siihen saakka.

Re: 9-5 Aero -01 rakentelua

Lähetetty: La Helmi 27, 2016 21:15
Kirjoittaja Mertmi
tonnarin b234 ylikokomäntiä olis speedpartsilla kohtuuhintaan myynnissä. Pitäisi vaan T5:n kiertokangetkin hommata sitten jostain. http://shop.speedparts.se/en/prod/9000- ... 55851.html

edit. tajusin vaan tuossa vuosimalli -93, käyköhän edes? :oops:

Re: 9-5 Aero -01 rakentelua

Lähetetty: La Helmi 27, 2016 21:19
Kirjoittaja vesa67
Niinpä juuri, ne b234 turbotonnarin lyhyet veivithän on turhankin harvassa. Samassa luettelossa on ihan pilkkahintaan vakiokokoista pitkälohkon b234 turbomäntää.
Kaikkiin tarvii sitten myös männäntapit löytää...

Re: 9-5 Aero -01 rakentelua

Lähetetty: Su Helmi 28, 2016 19:27
Kirjoittaja jjonna1
Juu eiköhän siitä vähän voimaakin aleta repimään jos ne wössnerit sinne laitan :D

Kertokaahan fiksummat mitä kaikkea pitää / kannattaa ottaa huomioon kun tavoitellaan sitä yli 300hp; suuttimet, bensapumppu, yms?? Sais jotain suunnitelmaa ja ostoslistaa aikaiseksi.

Putki menee myös jotakuinkin kokonaan uusiksi, oli aika jäätävässä kunnossa alkuperäinen ettei millään viittis laittaa sitä enää takaisin.

Kuva
Putsailin venakopan ja sytytyskasetin aikani kuluks maalausta varten. Ei oikein muuta pääse tekemään ennenkun saadaan osat koneistajalta :roll:

Re: 9-5 Aero -01 rakentelua

Lähetetty: Su Helmi 28, 2016 19:55
Kirjoittaja vesa67
Yli 300:
Männät
Jäykemmät venajouset
Isommat suuttimet softantekijän suosittelemana
Isompi bensapumppu
Isompi välijäähy
Isompi putkisto
Isompi kytkin
Isompi ahdin
Uusiksi maalattu venakoppa ja kasetti

Re: 9-5 Aero -01 rakentelua

Lähetetty: Su Helmi 28, 2016 20:33
Kirjoittaja jjonna1
Juu kyllähän malauksilla tulee vähintään 20 heppaa lisää :wink:

Kytkimestä puheenollen, tämä on automaatti (vielä). Laatikon vaihto on kyllä käynyt mielessä, jos löytyy järkihintaan sopivaa. Viimekädessä vaihtaa vaikka päittäin tuosta toisesta, siitä kun manuaaliaski löytyy.

Re: 9-5 Aero -01 rakentelua

Lähetetty: Su Helmi 28, 2016 22:55
Kirjoittaja Örkinrumilus
Kannattaa perehtyä siihen mitä täällä foorumilla on kirjoteltu tosta vaihteisto-konversiosta. Mitä oon ite lueskellu niin loppukaneetti taitaa olla jotain tyyliin "doable, mutta ei mitään järkeä". Eli sitten melkeen rohkeesti autoa vaihtoon ennemmin :D

Ja kuuntele mitä vesa67 kertoo niin oot hyvissä käsissä ;)