Sivu 1/1

Erkin vehkeet 99&900

Lähetetty: Ti Maalis 29, 2016 20:11
Kirjoittaja erko
Morjesta,
Entuudestaan löytyy tollanen 99 vm. 1983 (50tkm ajettuna) ja eilen sen kaveriksi tuli -96 vuosimallia oleva turbo ysisatku, 230tkm ajettuna, kun halpaan hintaan sattui löytymään. Tietysti katsastamaton, käsijarru ei pidä ja ei käy oikein kunnolla tyhjäkäyntiä.
Käsijarru asiaa yritin vähän tutkia kun myyjän mukaan oli juuri uusi käsijarrun vaijeri vaihdettu mutta silti ei tunnu käsijarru pitävän. Varmaankin seuraavana kannattaisi noita käsijarrukenkien kuntoa katsoa?
Sitten tää tyhjäkäynti puoli. Pienen tutkiskelun jälkeen jonkin näkönen (erittäin lyhyt, repsikan puolella sijaitseva) alipaine letku vuoti aika reippaasti, varmaan johtunee siitä. Huomenna yritän sen ehtiä vaihtamaan mutta jos sekään ei auta niin mistä kannattaisi vikaa alkaa etsimään?

99 lepää tällähetkellä talvisäilössä ja odottaa teiden kuivumista. Tarkotus olisi se pestä ja vahata uuteen loistoon kun tosiaan 7 vuotta kerennyt tallissa pölyyntymään. Uuden vuoden aattona kävin sen kuitenkin leimaamassa huomautuksitta samalla reissulla kun sen säilytyspaikka vaihtui Savonlinnasta kymenlaaksoon. Tämän kevään/kesän aikana olisi se tarkoitus saada vielä museorekisteriin.

Re: Erkin vehkeet 99&900

Lähetetty: Ma Kesä 13, 2016 21:44
Kirjoittaja erko
900:sella 7tkm takana ja edellisen ranskalaisvalmisteisen kulkuneuvon (ei pidä sekoittaa autoon) jälkeen on aivan loistava auto. Kaikki toimii niinkuin pitää ja on riittävästi tilaa ajaa autoa jota edellisessa ei ollut.

Viimeviikolla sain vihdoin 99:n museorekisteriin. Tässä vielä kuva kun vihdoin jonkinlaisen sai otettua
Kuva

Re: Erkin vehkeet 99&900

Lähetetty: Ti Kesä 14, 2016 05:54
Kirjoittaja Cona
Hieno 99! 8)

Re: Erkin vehkeet 99&900

Lähetetty: Ti Kesä 14, 2016 14:31
Kirjoittaja KN/Lieto
Minkälainen historia noin hienolla ysiysillä on? Näyttää olevan vieläpä hyvä värikin!

Re: Erkin vehkeet 99&900

Lähetetty: Ti Kesä 14, 2016 17:34
Kirjoittaja erko
Sellainen historia että suvussa ollut uudesta asti. Olen auton kolmas omistaja. Ensimmäinen omistaja oli isäni mummon veli joka piti autosta tarkkaa kirjanpitoa, mukaanlukien kaikki tankkaukset, öljynvaihdot ja jopa lämmityslaitteen summer/winter asennon vaihto näkyy kirjanpidossa. Hänen jälkeen auto siirtyi isäni mummolle jonka jälkeen ostin sen häneltä. Autoa on säilytetty aina lämpimässä tallissa ja se on varmaan suurin syy värin säilymiseen. Talvirenkaat kyllä autoon löytyy mutta katsastusmieskin ihmetteli että miten on vuoden - 86 nastarenkaat pysynyt näin pehmeinä ja hyväkuntoisina :D

Re: Erkin vehkeet 99&900

Lähetetty: Ti Kesä 14, 2016 21:05
Kirjoittaja SAAB 900 GL
Kyllä on komia peli! Nyt kun on ollut nuon tarkalla hoidolla niin loistaa vielä kauan. Hieman haikein mielin tota kyllä katteloo, kun ittellä oli kans 99 GL 1979. :D

Re: Erkin vehkeet 99&900

Lähetetty: Ti Kesä 14, 2016 21:24
Kirjoittaja ristos
Onnea vaan hienolle uudelle museoautolle! Erinomainen asia on, että näitä komeita 99:jä saadaan talteen ja malliksi jälkipolville. 99 oli aikanaan melkoinen "kansan suosikki" ja paljon naapurikateuttakin aiheuttanut automalli! :D

Re: Erkin vehkeet 99&900

Lähetetty: Ti Kesä 14, 2016 21:38
Kirjoittaja AZP
Upean näköinen auto, onnea uudelle museomiehelle! Loppupään 99:t ja samalla myös 90:t on jääneet lapsuudesta mieleen yleisinä autoina ja tietenkin ysiysit poliisiautoina. Alkupään ysiysit oli jo silloin pitkälti paalattuina ja harvinainen näky.

Muistan sen kerran joskus 80-luvun loppupuolelta, kun isäukko bongasi meidän entisen mustakilpisen tupliksen liikenteessä, vaikka luuli sen päätyneen jo romuksi. Auto näytti omaan silmään aika antiikkiselta, vaikka nuo loppupään ysiysit oli vielä ihan modernin näköisiä ja uudehkoja pelejä. Tämä kertoo siitä, että malli oli hyvin muuntautumiskykyinen ja olihan se pitkäikäinen, kun alkupään autot kävi harvinaisiksi jo ennen kuin mallin valmistus ehti loppua.