Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Kyseinen auto tuli haettua Joensuusta syksyllä 2013 käyttöautoksi entisen diesel-kolkin tilalle. Alkuperäisenä tekniikkana 2.0t, eli B204E stage 1 -softalla 304tkm ajettuna ostohetkellä. Jonkin aikaa siitä alkoi kuitenkin polttelemaan ajatus, että tästähän voisi tehdä projektiauton; rahallista arvoa ei suuremmin ole, mutta koriltaan ja tekniikaltaan hyväkuntoinen lähtökohta. Erikoista auton historiassa on, että se on rekisteröity edellisen vuosituhannen viimeisenä päivänä ja ollut ensimmäiset 120tkm leasingautona pääkaupunkiseudulla. Seuraavaa omistajaa autolle ei tule, ennemmin paalaan sen kuin myyn eteenpäin :wink:

Kuva

Omasta ranetushistoriasta sen verran, että pari vuotta sitten renkaiden vaihto oli suurinpiirtein haastavinta mitä on tullut tehtyä. Nyt jo vähän monipuolisemmin, työ tekijäänsä opettaa :lol:

Mutta itse asiaan, tähän mennessä on tullut tehtyä seuraavaa:

- Mekaaniset teollisuusmittarit ahto- ja öljynpaineelle
- Nakutusledi SIDin yläpuolelle
- Lisähiposteluna nappi sähköantennille, jotta sen voi nostaa ylös vain radiota kuunnellessa
- Takasumarit muokattu toimimaan takavaloina
- Aeron ratti

Kuva

- T7-mankkuvenamodaus (teetetty)
- Dieselin 28mm etuvakaaja
- Taakse tuplavakaaja
- Uretaanipuslia edestä taakse kaikki mahdolliset, paitsi etuvakaajassa uudet orkkiskumit (takimmaisen tukivarren korinpuoleinen saisi olla alkuperäistyyppinen, uretaania en suosittele siihen)
- Ohjausvaihteen klamppi
- Käytetyt Aero-jouset
- Etujarrut päivitetty 9-5 Aerosta 308mm ja taakse 300mm, orkkislevyt ja paloina EBC Redstuff
- 3" rosterinen Mossemiehen pakoputkisto kisakatilla ja kahdella (liian) pienellä vaimentajalla
- Parempikuntoinen T25 vaihdettu alkuperäisen turbon tilalle
- T7 välijäähy
- Kaasuläpälle tuleva imuputki avarrettu

- Combiadapteri, jotta voi rakentaa omat softat
- Toinen ECU-boksi softausharjoituksiin
- Rakensin johtosarjan, joka on yhteensopiva T5 ja T7 bokseille BDM-käyttöön

https://drive.google.com/open?id=0B5CEe ... ENtUW45RTA
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Viime talvena tuli bongattua foorumilta myynnissä oleva B234-moottori ja siitä se ajatus sitten lähti: sain kaupat sovittua ja moottorin haettua kaverin avustuksella. Talven aikana purin koneen atomeiksi ja nyt keväällä muutama viikko sitten hankin PCS:ltä uudet osat kasaamista varten. Ikinä aiemmin en ole moottoria kasannut, joten hieman jännityksen sekaisin tuntein tekemään.

Lohkon pesin testimielessä painepesurilla ja kuumalla vedellä, välittömästi pesun jälkeen kuivasin kosaanilla ja laitoin reilusti öljyä estämään ruostumista.
https://drive.google.com/open?id=0B5CEe ... zU4TURpZ2s

T7-jakopääkilkkeet kävivät muuten paikoilleen, mutta tasapainoakseleiden rattaat ovat erikorkeuksisella kauluksella ja myös erikokoisella pultilla kiinni akselissa. Purkuautosta löytyi B204L peräisin olevat tasapainoakselit, jotka kävivät heittämällä paikalleen B234-lohkoon ja sopivat rattaisiin. Tässä vaiheessa rupesi mietityttämään, että millainen soppa syntyy kevyempien tp-akseleiden yhdistämisellä 2,3 lohkoon. Kuitenkin tasurit saa poistettua helpohkosti käytöstä jälkeenpäin, joten projekti eteni.

Otin tietoisen riskin ja en käyttänyt kantta koneistamolla. Moottoriin oli joskus aikanaan vähintään kansiremontti tehty, jonka lisäksi kaikki tiivistepinnat, venttiilit yms. näyttivät (omaan) silmään hyvältä. Verrokkina oli B204L -kansi, joka oli selvästi huonompi. Kolmella teräsviivaimella mittasin kannen moneen kertaan kaikista mahdollisista suunnista ja en löytänyt mitään merkittävää WISsin antamien toleranssien rajoissa. Tällä kannella ei kuitenkaan ole tarkoitus ajaa kuin sen aikaa, että saan kolkin tiputtaa kokonaan projektiautoksi. Kanteen tulee siinä vaiheessa vähintään jäykemmät venajouset ja muutenkin täysremontti.

Muuten projekti entisen moottorin tiputtamisineen ja uuden kasaamisen kanssa oli hyvinkin simppeli. Osat irti entisestä ja tarvittavien tiivisteidenvaihdon yms. jälkeen kiinni uuteen mottiin. Kytkimeksi tuli purkuautosta saatu hyväkuntoinen viggenin asetelma ja levy, uudella työsylinterillä.

Sisäänajon tein koneelle mineraaliöljyllä kahdessa vaiheessa näiden ohjeiden mukaan, myös tällä foorumilla on sitä suositeltu: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Koneeseen ensin öljynpaineet kohdalleen starttaamalla ilman tulppia. Kone käyntiin kaverin pitäessä hieman tyhjäkäyntiä korkeampia kierroksia, nesteet pysyvät sisällä joten samantien ajoon. Ensimmäiset 20km ajoin mahdollisimman vaihtelevilla kierroksilla, kokoajan makskierroksia nostaen kevyellä kuormituksella. Öljyt ja suodatin vaihtoon, hyvin kimalteli metallimuhju. Seuraavat 300km ajoin myös mineraaleilla, joiden jälkeen vaihdoin öljyt synteettisiin.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3537
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pisteet noista takavaloista. Omaan avoon pitäny kans ne viritellä, mutta laiska mikä laiska ollu jo vuosia.

Huomaako noi vakaajamodaukset ajossaki, vai onko vaikutus vain plaseboa? Toki ratatykitys omana lukunaan, johon nyt ei puututa.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Kyllä ne selvästi huomaa. Alunperin dieselkolkin peruja oli tukevuus kaupunkiajossa, jota taas tästä ei löytynyt ollenkaan. Ensimmäisenä laitoin tuplavakaajan taakse, sillä seurauksella että hiekkateillä tuntui auton hyökkäävän ojaan vähäänkään reippaammassa käännöksessä. Asfaltilla ajaessa tilanne oli ok. Dieselin etuvakaajalla auto rauhottui yllättävän paljon, nyt pyrkii oikaisemaan itsensä ja kulkemaan voimakkaasti suoraan. Maantiellä omaan makuun mukavan junamainen, pysyy 225/45 kesärenkailla kaistojen välissä ilman paimentamista.

Käyttöautona kun kerran on ja usein pitää huonohkoja hiekka/mettäautoteitä ajaa, niin madallussarja jäykempien iskarien kanssa on jäänyt vielä hankkimatta. Sitä en tiedä miten nuo toimivat alustasarjan kanssa. Voisin kuvitella tulevan melkoiseksi kivireeksi, mutta sekin tulee joskus testattua.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Muutama päivä sitten tuli purettua alkuperäinen 364tkm ajettu B204E. Ilmeisesti vakiotehoilla ollut n. 240tkm asti, josta eteenpäin BSR stage 1. Suunnilleen viimeiset 10tkm ajoin "itsetehdyllä" stage 3 softalla, joka muutenkin toimi paremmin verrattuna BSR:ään. Kansipahvi oli pidemmän aikaa hieman tihkuttanut jäähynestettä, mikä sitten oli osasyy koneen vaihtamiselle kokonaan toiseen. Kuitenkin toimi hyvin, ei pölläyttänyt käynnistyksen yhteydessä ylimääräistä, eikä ajossakaan. Öljyä ja jäähynestettä kului hiljakseen, kumpaakin n. 1l/10tkm.

Kuva

Kuva
Venakopan alta yllättävän siisti, karstaa ainoastaan jakopään puolella.

Kuva
Alakerrassa ei mitään erikoista, kovaa öljykarstaa lohkon seinämillä reippaasti. Öljypohja oli puhdistettu kahteen kertaan, edellisen kerran n. 5tkm ennen motin irroitusta autosta.

Kuva
Lohkolämppärin kulmasta oli pahvi antautunut, vuoti lohkon ja tiivisteen välistä.

Kuva
Männissä karstakerros. Venttiileistä myös näki, että seokset turhan laihalla olleet. Pytyissä hoonijäljet vielä näkyvissä eikä ylimääräisiä naarmuja.

Kuva
Kammentapeissa tuntui kynnellä pienenpienet urat, runkolaakeritapeissa taasen ei ollut niitäkään.

Kuva
Tuossa kuva huonokuntoisimmista kiertokangenlaakereista, jopa yllättävän siistit.

Kuva
Huonokuntoisin mäntä. Ei kuitenkaan pystysuuntaisia naarmuja ja myös sorvausjäljet tuntuivat kokeillessa.

Tarkoituksena olisi istuttaa kyseinen kampura-kiertokanget-männät -kombo n. 300hp T7-kolkkiin. Kampuran käyttää koneistamolla tarkastettavana ja kaulojen kiillotuksessa, muuten osien pitäisi olla puhdistamalla valmiita asennukseen.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Hyvin on kilometrejä kestänyt! Ei varmaan ole ajettu ylipitkillä öljynvaihtoväleillä
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Audiojack
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Aika lailla sama stoori tuolla koneella kuin oman satkuni B204L:llä, minulla vaan ajettu 50tkm vähemmän.
Odotan mielenkiinnolla jos/kun joskus pääsee senkin purkamaan ja tarkastelemaan kuntoa :) Toivottavasti näyttää jokseenkin samalta kuin sinun.

Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Huoltokirjan perusteella öljynvaihdot olleet 20tkm välein suunnilleen 220tkm asti, siitä eteenpäin huoltokirja on hieman epämääräinen. 300tkm kohdalla auto tuli minulle ja päässyt "tarkalle" huollolle. Öljyt vaihtuneet viimeistään 10tkm välein tulppien kera, sun muuta saabeihin kuuluvaa :wink:
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Väsäsin viimeinkin sopivan johdon CAN-väylän ja combiadapterin välille. Olin jo ennakkoon hankkinut tarvittavat liittimet, johdot, pinnit sun muut tarvikkeet, joten sehän olikin sitten kasaamista vaille valmis. :lol:

Kuva

Kuva
Piti improvisoida pihdeistä teline, yksi käsipari meinasi olla liian vähän amatöörikolvaajalle. Huomatkaa glögipurkki antamassa lisäpainoa kolvitelineelle :wink:

Kuva
Itse liittimessä ei ole mitään erikoista. Vastuksen jätin CAN_H ja CAN_L välistä pois, kerran combiadapterissa itsessään on kytkin jolla sen voi laittaa "päälle".

Kuva
CAN-väylään tulevat piuhat kolvattu pinneihin.

Kuva
Välikaapeli vol. 1 valmiina. Punaisella piuhalla yhdistetään CAN-pinnit #4 ja #6 toisiinsa, tällöin mahdollistetaan softaus. Yleismittarilla tarkistin että liitokset on kunnossa ja tieto kulkee. Tarkoituksena olisi laittaa kaapeli vielä keskeltä poikki ja väliin pikaliittimet. Pikaliittimen toisen pään istuttaisi keskikonsolin vasemmalle puolelle, josta siihen olisi helppoa päästä käsiksi - tällöin ei tarvitsisi kuin tuikata piuhat kiinni ja pääsisi ottamaan läppärillä tietoa pihalle ilman ylimääräistä purkamista.

Kuva
"Lyhyen" säätämisen ja sähläämisen jälkeen sain livedatan läppärille asti! Kaveri lähti kuskiksi ja itse seurasin mitä T5 suite sanoo lennosta. Reilun tunnin verran ajeltiin ja testailtiin miten mikäkin toimii. Laajakaistalambda on seuraavaksi hankintalistalla, jotta uskaltaa enemmänkin softaukseen kajota.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Kovin on hiljaiseloa tullut vietettyä saabin kanssa, ettei ole edes foorumilla malttanut vierailla uusimpien uutisten muodossa. Mutta itse asiaan;

Kuva
Moottorivaihdon yhteydessä tuli huomattua, että laatikonpuoleinen tukikumi oli repsahtanut riekaleiksi ja kaipasi kipeästi vaihtoa. Se ei tullut sinällään yllätyksenä, sillä motti-vaihdelaatikkopaketti tuntui heiluvan konehuoneessa mukavasti. Ylläri oli siinä, että n. 2v / alle 40tkm aiemmin olin vaihtanut kaikki tukikumit uusiin ja jo nyt ensimmäinen oli hajalla. Miten se nyt meni, ostan tarvikeosan ja säästän :roll:


Kuva
Kaverin saabbi oli räjäytettynä konehuonetta myöten nosturilla, joten pääsin vanhoja muistoja verestämään tunkin ja pukkien varassa temuamassa. Onneksi oli helppo homma pulttimopolla entinen irrottaa ja käsipelissä uusi kiinnittää lukitteen kanssa.

Jokunen viikko sitten laturi päätti ilmoittaa valojen vilkkumisella työsopparin olevan katkolla. Eikus laturi irti ja purkamaan, toinen liukurengas oli kulunut puhki. Itsellä ei sopivia välineitä sen vaihtamiseen (eikä intoa) ollut, joten paikallinen autosähköliike fiksasi laturin uuttavastaavaan kuntoon. Osa paikoilleen ja auto ajoon.

Kuva
MUTTA sitten kuului maaginen plimplom ja mikäpäs siellä kojetaulussa paloikaan kuin maaginen airbagin merkkivalo. Huvittavaa, että kilometriluvussa on 666 ja ensimmäisenä ajatuksena, että onneksi leima vanhenee vasta vuoden loppuun mennessä :mrgreen:

Kuva
Lähdin setvimään asiaa helpoimman kautta; nurkista löytyy hieman kaikenlaista kolkkiin sopivaa osaa, myös toinen (ilmeisesti toimiva) turvatyyny. Päätin sen vaihtaa entisen tilalle ja katsoa josko vikavalo sammuisi suunnilleen 50. starttauksen jälkeen. Voihan vika olla vaikka etupenkeissä, mutta jos hulluntuurilla sattuisi kohdalleen.

Kuva
Mutta kun ei niin ei. Tämä kuva on otettu testin alkutaipaleelta, nyt taitaa starttauksissa olla lukema jo liki sataa. Valo vaan mukavasti paistaa, eli vika ei ollutkaan helpoimmassa paikassa. Tyypillistä saabia siis.

Ja loppuun pieni mainos: Klubin kesäpäiville tulee osallistuttua ainakin lauantaina ja jos joku Tech 2:en omaava malttaisi silloin katsoa missä härö on - toki korvausta vastaan. YV:llä voi hihkaista, niin sovitaan tarkemmin.
E: Toistaiseksi techille ei taidakaan olla tarvetta.
Viimeksi muokannut ValPe, Ti Kesä 07, 2016 04:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

Audiojack
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Toimiiko torvi? Veikkaan taas kerran sitä ratin fleksikaapelia kuten täälläkin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4#p1126421 :)

Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Itseasiassa torvi ei toimi, nyt vasta sekin juolahti mieleen! Kiitoksia vinkistä, pitääpä lähteä kaapelia tarkastamaan lähiaikoina.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4948
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja tturku »

Airbagin valo ei muuten taida sammua ilman vikakoodin nollausta techillä tai muulla vempeleellä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI L&K -16, Alfa 159 2,4JTDm Q4 -08, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2833
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Minun entisessä femmassa sammui bägin valo ilman tekkiä kun tarpeeksi monta starttia ehjällä ratin spiraalilla oli saatu tehtyä. Varmaankin juurikin tuo viisikymmentä
Saab 9-3 SS 1.9TTiD Linear MY11
Saab 9-5 2.3t Wagon MY99

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4948
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9³ T5 Stage B234 MY00

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ok. Mulla oli og9-3:ssa apparin istuimen bägivika huonosta kosketuksesta johtuen ja se sammui vasta techillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI L&K -16, Alfa 159 2,4JTDm Q4 -08, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Vastaa Viestiin