Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin, suoritettu onnistuneesti.
Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin, suoritettu onnistuneesti.
Tämmöinen projekti työn alla. Homma onnistunee seuraavasti:
Vaihdata sopivan tilaisuuden tullen autoosi sadetunnistimen paikalla varustettu tuulilasi. Osta sadetunnistin joko käytettynä tai uutena, passeli löytyy osanumerolla 93178787.
Sadetunnistimen asennus tuulilasiin on helppo, huolehdit vain pintojen puhtaudesta.
Tässä versiossa liitin on 3-pin ja sellaisen löytää helpoiten purkuosana vaikka ebaystä. AMP:n numero sille on AMP 1355320-1. BMW:n numero sille on 8377064, mutta ainakin kyseisen merkin varaosapuolella työskentelevä kaverini tuumasi, että pääset paljon helpommalla, jos saat liittimen piuhoineen ebaystä.
Bildelbasenista osanumerolla 12803629 tutkimani sadetunnistimet ovat erilaisella liittimellä, vaikka piuhoja siihen ei tule kuin 3. Tässä versiossa on mukana valoisuustunnistin, joka ohjaa jenkkimallin automaattisia päivävaloja. Tällä tunnistimella olisi mahdollisuus toteuttaa automaattiset päiväajovalot, mutta itse en lähtenyt tätä tekemään. Homma olisi vaatinut valojen johtosarjaan pienen muutoksen ja sähkökeskuksen ohjelmointia sekä valokytkimen vaihdon.
No, takaisin projektiin. Tinasin valmiiseen liittimeen(karvoineen) lisää piuhaa reilu 5 metriä ja vedin piuhat Biltemasta ostamani johtosukan sisään. Johtosarjan asennus autoon on helppo, sadetunnistimelta kuskin puolelle A-pilariin, siitä alas ja kynnyskoteloa pitkin johtosarjaa seuraten takakonttiin. Verhoilun irrotus/asennusohjeita en laita tähän, niitä löytyy WISsistä ja tarvittaessa teen PDF kopion sitä tarvitsevalle.
Johdot asennetaan taakse sähkökeskukseen liittimeen HEAD2. Katkaiset tekemäsi johtonippu sopivaan mittaan sähkökeskuksen luona ja liitä kaapelikengät johtoihin. Kaapelikengän osanumero on 12789765. Sadetunnistimen nasta 1 tulee liittimen paikkaan 2, sadetunnistimen nasta 2 tulee liittimen paikkaan 9 ja sadetunnistimen nasta 3 tulee liittimen paikkaan 24. Liittimen lukitus pitää avata ennen kaapelikenkien asennusta työntämällä ulkokuori pitkittäissuuntaan pois. Näet kyllä lukituskynnet avoimessa päässä. Nasta 2 antaa virran sadetunnistimelle, nasta 9 on maadoitus ja nasta 24 on I-bus(väylä).
Sitten vaihdetaan tuulilasinpyyhkijän viiksi sadetunnistinversioon. 4D ja CAB ovat osanumerolla 12787003 ja 5D osanumerolla 12787004. Viiksen vaihto on helppoa, kun työntää pienellä meisselillä lukituskynttä sisään ja vetää viiksen ulos.
Tämän jälkeen on vuorossa ohjelmointi. On ohjelmoitava(Tech termillä lisää) nämä kolme kohdetta; CIM, REC ja UEC. Eli molemmat sähkökeskukset ja rattikonsoli. Ohjelmointiin tarvitset turvapääsyn. Ohjelmoinnissa ei ole liikaa valintoja ja homma etenee käyttämällä tervettä järkeä.
Omalla kohdalla homma on vielä kesken, sillä ohjelmoinneista huolimatta sadetunnistin ei suostunut toimimaan. Tarkastin tekemäni johtosarjan sähkönsyötön ja kaikki on ok tunnistimelle saakka. SIDiin tulee sadetunnistimen kuvake, mutta SIDin valikosta ei löydy sadetunnistimen herkkyydelle valintaa. Jatkan selvittelyä mahdollisesti uuden sadetunnistimen kanssa(nykyinen on käytettynä hankittu) ja kun homma selviää rapoirtoin sen tänne. Toki jos jollakulla on vinkkiä mitä voisin kokeilla, niin kaikki ajatukset otetaan vastaan. Joku voisi myös kertoa, missä kohtaa SIDin valikkoa tuo sadetunnistimen herkkyyden säätö sijaitsee.
Edit: Se mikä on vielä kokeilematta on MIU:n eli päämittariston ohjelmointi. Jostainhan se valikko täytyy sinne SIDiin tulla ja koska SIDille ei ole omaa ohjelmointia on se lienee tehtävä MIU:n kautta.
Palaamme asiaan.
Matti
Vaihdata sopivan tilaisuuden tullen autoosi sadetunnistimen paikalla varustettu tuulilasi. Osta sadetunnistin joko käytettynä tai uutena, passeli löytyy osanumerolla 93178787.
Sadetunnistimen asennus tuulilasiin on helppo, huolehdit vain pintojen puhtaudesta.
Tässä versiossa liitin on 3-pin ja sellaisen löytää helpoiten purkuosana vaikka ebaystä. AMP:n numero sille on AMP 1355320-1. BMW:n numero sille on 8377064, mutta ainakin kyseisen merkin varaosapuolella työskentelevä kaverini tuumasi, että pääset paljon helpommalla, jos saat liittimen piuhoineen ebaystä.
Bildelbasenista osanumerolla 12803629 tutkimani sadetunnistimet ovat erilaisella liittimellä, vaikka piuhoja siihen ei tule kuin 3. Tässä versiossa on mukana valoisuustunnistin, joka ohjaa jenkkimallin automaattisia päivävaloja. Tällä tunnistimella olisi mahdollisuus toteuttaa automaattiset päiväajovalot, mutta itse en lähtenyt tätä tekemään. Homma olisi vaatinut valojen johtosarjaan pienen muutoksen ja sähkökeskuksen ohjelmointia sekä valokytkimen vaihdon.
No, takaisin projektiin. Tinasin valmiiseen liittimeen(karvoineen) lisää piuhaa reilu 5 metriä ja vedin piuhat Biltemasta ostamani johtosukan sisään. Johtosarjan asennus autoon on helppo, sadetunnistimelta kuskin puolelle A-pilariin, siitä alas ja kynnyskoteloa pitkin johtosarjaa seuraten takakonttiin. Verhoilun irrotus/asennusohjeita en laita tähän, niitä löytyy WISsistä ja tarvittaessa teen PDF kopion sitä tarvitsevalle.
Johdot asennetaan taakse sähkökeskukseen liittimeen HEAD2. Katkaiset tekemäsi johtonippu sopivaan mittaan sähkökeskuksen luona ja liitä kaapelikengät johtoihin. Kaapelikengän osanumero on 12789765. Sadetunnistimen nasta 1 tulee liittimen paikkaan 2, sadetunnistimen nasta 2 tulee liittimen paikkaan 9 ja sadetunnistimen nasta 3 tulee liittimen paikkaan 24. Liittimen lukitus pitää avata ennen kaapelikenkien asennusta työntämällä ulkokuori pitkittäissuuntaan pois. Näet kyllä lukituskynnet avoimessa päässä. Nasta 2 antaa virran sadetunnistimelle, nasta 9 on maadoitus ja nasta 24 on I-bus(väylä).
Sitten vaihdetaan tuulilasinpyyhkijän viiksi sadetunnistinversioon. 4D ja CAB ovat osanumerolla 12787003 ja 5D osanumerolla 12787004. Viiksen vaihto on helppoa, kun työntää pienellä meisselillä lukituskynttä sisään ja vetää viiksen ulos.
Tämän jälkeen on vuorossa ohjelmointi. On ohjelmoitava(Tech termillä lisää) nämä kolme kohdetta; CIM, REC ja UEC. Eli molemmat sähkökeskukset ja rattikonsoli. Ohjelmointiin tarvitset turvapääsyn. Ohjelmoinnissa ei ole liikaa valintoja ja homma etenee käyttämällä tervettä järkeä.
Omalla kohdalla homma on vielä kesken, sillä ohjelmoinneista huolimatta sadetunnistin ei suostunut toimimaan. Tarkastin tekemäni johtosarjan sähkönsyötön ja kaikki on ok tunnistimelle saakka. SIDiin tulee sadetunnistimen kuvake, mutta SIDin valikosta ei löydy sadetunnistimen herkkyydelle valintaa. Jatkan selvittelyä mahdollisesti uuden sadetunnistimen kanssa(nykyinen on käytettynä hankittu) ja kun homma selviää rapoirtoin sen tänne. Toki jos jollakulla on vinkkiä mitä voisin kokeilla, niin kaikki ajatukset otetaan vastaan. Joku voisi myös kertoa, missä kohtaa SIDin valikkoa tuo sadetunnistimen herkkyyden säätö sijaitsee.
Edit: Se mikä on vielä kokeilematta on MIU:n eli päämittariston ohjelmointi. Jostainhan se valikko täytyy sinne SIDiin tulla ja koska SIDille ei ole omaa ohjelmointia on se lienee tehtävä MIU:n kautta.
Palaamme asiaan.
Matti
Viimeksi muokannut G-mies, To Syys 29, 2016 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
Itsestä kyllä välillä tuntuu että tihkukytkimellä varustettu olisi parempi...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
Samaa mieltä, alusta alkaen olen inhonnut sadetunnistimia eikä niistä ole mielestäni vuosien varrella sen parempia tullut. Mielummin säädettävä tihku kuin sadetunnistin jonka herkkyyttä joutuu yhtälailla säätelemään jotta saa sen paimennettua mieleisekseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
No, eipä tuossa ole nyt montaa euroa vielä kiinni, joten en koe suurta menetystä, jos sen siitä heivaan mäkeen kokeilun jälkeen. Kun kerran on hommaan lähtenyt, niin olisihan se kiva saada toimimaan. Jatkamme harjoituksia auton kotiuduttua illemmalla. Valikon pitäisi siis löytyä PARK HEATERista seuraavana.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
En ole käyttänyt muiden kuin Saabin (OG9-3 ja -9-5) säädettäviä tihkuja, mutta noiden kokemuksien perusteella otan mieluummin säädöttömän mallin. Puhelimen käyttö ajaessa tuntuu pieneltä riskiltä siihen verrattuna, että yrittää saada sen minimaalisen pienen napukan johonkin muuhun kuin ääriasentoon. Toki muissa autoissa tämä varmaankin on toteutettu paremmin, koska noin yleisestikin noiden kahden automallin viikset ovat vertaansa vailla käytön kankeudessa.jcarlson kirjoitti:Mielummin säädettävä tihku
Citroen C5 III:n sadetunnistin on ainakin toimivuudeltaan ihan ok, mitä nyt talvella tietysti innostuu pyyhkimään jatkuvasti tai ei lainkaan, mutta tällöin riittää yksi viiksenpainallus alaspäin ja tunnistin on poiskytketty.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
Ng-kolkissa tihkusäädin on paljon parempi kuin femmassa. Nipponissa mulla on sadetunnistin, eikä sen toiminnassa ole moittimista.
OT: on muuten ärsyttävä laite tuo Nipponi. Ollu pari kk, eikä mitään aihetta valittamiseen. Toisaalta on niin hajuton ja mauton, ettei sitä oikeen voi kehuakaan
OT: on muuten ärsyttävä laite tuo Nipponi. Ollu pari kk, eikä mitään aihetta valittamiseen. Toisaalta on niin hajuton ja mauton, ettei sitä oikeen voi kehuakaan
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
Mulla on kokemuksia vain tonnariin asennetusta Hellan Raintronicista ja ng-kolkin sadetunnistimesta. Hellan tuotos nyt on jo vanha, mutta olin ihan tyytyväinen siihenkin, sekä tuohon ng-kolkin tunnistimen toimintaan, kun yhtä autoa kävin koeajamassa tuossa sadekelillä. Femman manuaalisäätö ja kolkin manuaalisäätö on tuttuja, jollain tavalla tuo sadetunnistin kuitenkin viehättää.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
Ainakin NG9-5 automaattinen sadetunnistin toimii ihan hyvin ja senkin herkkyyttä voi säätää. Samoin toimi ok noin -09 vuoden Accordin sadetunnistin. Säädettävistä tihkuista on og9-3 kokemusta ja ei sekään mitenkään hanka ollut säätää. Enemmän tykkään kyllä sadetunnistimesta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
Kolkin sadetunnistimen saa kaiketi techillä muutettua perinteiseksi tihkumalliseksi kun vaihtaa lisäksi sen viiksen malliin jossa kytkin on.
Jos tämän voisi toteuttaa og9-5:n niin tekisin, vaan kun ei ole tietoa onnistuuko.
Jos tämän voisi toteuttaa og9-5:n niin tekisin, vaan kun ei ole tietoa onnistuuko.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
Peukku tälle muutokselle ja etenkin hyvälle dokumentaatiolle!
Itselläni on MY08 9-5 sadetunnistimella ja itse olen sen perusteella sitä mieltä, että saisi olla vakiona kaikissa autoissa. Toimii paljon paremmin kuin edellisessä vanhemmassa 9-5ssä ollut tihku, jonka joutui aina kääntämään off kun raapi kuivaa lasia.
Yksi aivan helmi esimerkki sadetunnistimen toiminnasta on tilanne, kun sade on jo lakannut, mutta tie on märkä ja vettä urissa. Pyyhkijöiden päälläolon ehtii jo unohtaa, mutta vaikkapa vastaantulevan rekan roiskaistua lasin täydeltä vettä sadetunnistin pyyhkäisee ajatusta nopeammin lasin puhtaaksi. Tähän kohtaan voi tietysti kommentoida meikäläisen ajatuksen juoksua, mutta se olkoon jo toinen juttu...
Suomalainen mies on automies.
Itselläni on MY08 9-5 sadetunnistimella ja itse olen sen perusteella sitä mieltä, että saisi olla vakiona kaikissa autoissa. Toimii paljon paremmin kuin edellisessä vanhemmassa 9-5ssä ollut tihku, jonka joutui aina kääntämään off kun raapi kuivaa lasia.
Yksi aivan helmi esimerkki sadetunnistimen toiminnasta on tilanne, kun sade on jo lakannut, mutta tie on märkä ja vettä urissa. Pyyhkijöiden päälläolon ehtii jo unohtaa, mutta vaikkapa vastaantulevan rekan roiskaistua lasin täydeltä vettä sadetunnistin pyyhkäisee ajatusta nopeammin lasin puhtaaksi. Tähän kohtaan voi tietysti kommentoida meikäläisen ajatuksen juoksua, mutta se olkoon jo toinen juttu...
Suomalainen mies on automies.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
En ole koskaan ajanut autoa jossa sadetunnistin, mutta se on oikeastaan ainoa puuttuva varuste mitä olen nykyiseen ja edelliseen käyttöautoon kaivannut. Tietysti huonosti toimiva varuste on aina lähinnä ärsytyksen aihe, joten sanotaan sitten niin että mieluummin hyvin toimiva sadetunnistin kuin perus tihkukytkin.
Ajan lähinnä kaupungissa ja kehätiellä, ja nopeudet vaihtelee paljon välillä 0-120 km/h, paljon pysähdyksiä valoihin jne. Tämän vuoksi sellaisessa perinteisessä eteläsuomalaisessa ärsyttävässä pikkutihkussa saa olla koko ajan säätämässä pyyhkimiä. Paikalla seistessä otetaan vinkuvat pyyhkimet kokonaan pois ja liikkeelle lähtiessä pitää sitten olla jos jotakin tihkuasentoa päällä riippuen nopeudesta ja monesta muusta parametristä.
Ihmetystä on hetättänyt myös se, että OG- ja NG-kolkissa tihkukytkimien säätö toimii eripäin. OG-kolkissa paksummassa päässä tihkun aikaviive on suurimmillaan, NG-kolkissa paksummassa päässä pyyhkimet pyykivät tiheimmin. Ei tuolla nyt niin väliä, mutta kertoo siitä, että ei pyyhininsinööreillä tunnu olevan mitään logiikkajatkumoa
Ajan lähinnä kaupungissa ja kehätiellä, ja nopeudet vaihtelee paljon välillä 0-120 km/h, paljon pysähdyksiä valoihin jne. Tämän vuoksi sellaisessa perinteisessä eteläsuomalaisessa ärsyttävässä pikkutihkussa saa olla koko ajan säätämässä pyyhkimiä. Paikalla seistessä otetaan vinkuvat pyyhkimet kokonaan pois ja liikkeelle lähtiessä pitää sitten olla jos jotakin tihkuasentoa päällä riippuen nopeudesta ja monesta muusta parametristä.
Ihmetystä on hetättänyt myös se, että OG- ja NG-kolkissa tihkukytkimien säätö toimii eripäin. OG-kolkissa paksummassa päässä tihkun aikaviive on suurimmillaan, NG-kolkissa paksummassa päässä pyyhkimet pyykivät tiheimmin. Ei tuolla nyt niin väliä, mutta kertoo siitä, että ei pyyhininsinööreillä tunnu olevan mitään logiikkajatkumoa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
Hyvä sadetutka on ihan kiva varuste. NG-kolkissa eniten hämmentää se, että siinä missä tihkua säädetään viiksestä, sadetutkan herkkyyden säätö on valikossa piilossa. Jotenkin tuo sotii minulle vastaan, eikä se oikein tue Saabille luonteista "keskity ajamiseen, hallintalaitteita voi käyttää katsomatta" -filosofiaa.
No, jos se toimii niiiiin hyvin, että herkkyyttä ei tarvitse säädellä niin mikäs siinä.
No, jos se toimii niiiiin hyvin, että herkkyyttä ei tarvitse säädellä niin mikäs siinä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
AZP kirjoitti:
Ihmetystä on hetättänyt myös se, että OG- ja NG-kolkissa tihkukytkimien säätö toimii eripäin. OG-kolkissa paksummassa päässä tihkun aikaviive on suurimmillaan, NG-kolkissa paksummassa päässä pyyhkimet pyykivät tiheimmin. Ei tuolla nyt niin väliä, mutta kertoo siitä, että ei pyyhininsinööreillä tunnu olevan mitään logiikkajatkumoa
Vai onko toisessa Saab viiksi ja Saab filosofia, kun taas toisessa Opel viiksi ja Opel suunnittelijoiden mielipide toiminnasta?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
^jos oikein rumasti kiroilee, niin ooppelimiesten autohan se OG:kin on
Mutta ehkäpä se todistaa vain sen, että Opelin pyyhininsinööreillä ei ole logiikkaa
Mutta ehkäpä se todistaa vain sen, että Opelin pyyhininsinööreillä ei ole logiikkaa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin
Kyllä kyllä, mutta onko NG malliin tullut sitten lisäksi myös nuo viiksetkin opelista? OG:n viiksiä en ole kyllä opeleissa tavannut, muita osia löytyy paljon kyllä Vectroista ja Corsista
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713