9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Olis se tuskasta jos aina pitäs tehdä jotakin vaikkei tarviskaan.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Tä! :roll:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kai tarkastit sen etulokarin takimmaisen liimasauman? Meillä oli se kittisauma palasina ja just sama homma menossa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

900i kirjoitti:Kai tarkastit sen etulokarin takimmaisen liimasauman? Meillä oli se kittisauma palasina ja just sama homma menossa.
Tarkoitatko tuota?
Kuva
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei sisäloksu vaan ulkolokasuoja joka ruuveilla kiinni. Siinä ei ole kuin yksi liimasauma ja sekin mielestäni turha joka ei ole onnistunut tehtaalla. 2010 auto tämäkin. Eihän etuovien pintapellin etummaista saumaa ole liimattu ja mitään vikaa ei siinä ole. Siinä etuloksun käännetyn pellin välissä on jo niin hyvin ruoste välissä etten rupea peltiä auki kääntämään. Uudet tulee varmaan ostettua kun korjaus maalaus seuraavan kerran pettää. Fordin luukkuja vaihdettiin urakalla kun liima ei toiminut. Pari vuotta vanhoissa vag tuotteissa olen nähnyt esim konepellin takasaumassa tätä alkua myös.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Aivan juu.. Katsotaan kun pääsen niiden kimppuun.. Hiukan pohjatöitä ja maalausta nekin tarvitsevat.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja 900i »

Oon sitä mieltä että nää tulee räjähtämään käsiin jossain vaiheessa. Tuskin monikaan tietää tän liimasauma riskin. Se kun ei näy kuin siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Tuntuu olevan 93sissa jokainen liimasauma räjähdysherkkää aluetta. Odotan "innolla" koska tässä parisen vuotta uudemmassa sedanissa alkavat ovien liimasaumat kupruamaan ruostetta. Enkä usko että hyvissä ajoin (melkein uutena) tehty ruostesuojaus auttaa tähän ongelmaan! Samoin tuo takaiskarin "kiinnityspelti". Jossain vaiheessa korkkaa ja käy samanlailla kuin vanhoissa 900sissa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja 900i »

Joo tämä emännän ajossa oleva on 2010ss. Koteloaineita pitää nyt kylvää riittävästi. Inerta maalia oli pohjamaalina. Ei vaan tahtonut kestää pintaväriä kiehumatta. Tuossa oli vielä piilossa nuo kohdat joten selvisi pensseli hommilla.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kyllä viitsit vaivaa nähdä, arvostan! Itse en jaksa noin perusteellista työtä edes ajatella omaan käyttöpeliin. Tuntuu ruostuvan luvattoman paljon. Kestäköön minkä kestää, siirryn sitten johonkin muuhun merkkiin. Yli kymmenen vuotta vanhoista ei mitään saa, ja yli 15 v vanhaa ei tahdo kukaan huolia. Vanhempi 9-3 -02 on mulla oikeastaan vähemmän altis ruostumaan, josko sen koittaisi säästää.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ei sinulla olisi mielenkiitoa tehdä sellaista lyhennettyä tiivistelmää kuvien kera esim klubilehteen?

Kovinkaan moni ei osaa ajatella että näin "uusissa" autoissa voisi olla edes ruostetta?

Varmasti monelle harrastaajalle arvokasta tietoa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Saab.96 kirjoitti:Ei sinulla olisi mielenkiitoa tehdä sellaista lyhennettyä tiivistelmää kuvien kera esim klubilehteen?

Kovinkaan moni ei osaa ajatella että näin "uusissa" autoissa voisi olla edes ruostetta?

Varmasti monelle harrastaajalle arvokasta tietoa.
Katsotaan jossain vaiheessa..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

KN/Lieto kirjoitti:Kyllä viitsit vaivaa nähdä, arvostan! Itse en jaksa noin perusteellista työtä edes ajatella omaan käyttöpeliin. Tuntuu ruostuvan luvattoman paljon. Kestäköön minkä kestää, siirryn sitten johonkin muuhun merkkiin. Yli kymmenen vuotta vanhoista ei mitään saa, ja yli 15 v vanhaa ei tahdo kukaan huolia. Vanhempi 9-3 -02 on mulla oikeastaan vähemmän altis ruostumaan, josko sen koittaisi säästää.
Näinhän se on näissä kolk..koslissa. Kyllä ajattelin pitää näistä huoli sen 10v ja katsoa sen jälkeen mitä autoa seuraavaksi. Olen laittanut 3vuoden aikan näihin kahteen autoon yhden hyvän (pari vuotta käytetyn) premium-auton verran euroja tiskiin, joten ajattelin tekeväni kerralla kuntoon. Jos ei tarvitsisi sitten hetkeen ruosteita paklailla. Toki helppo tehdä kun jonkinlainen paikka ja vehkeitä on kertynyt 15vuodessa, millä leikkiä. Tuosta toisesta SS en varmaan hetkeen luovu (aj.78tkm) jääköön se vaikka harrastekäyttöön. Tonnarini myin pois jo viime syksynä.
En kyllä tajunnut aloittaessani, että näin monessa paikassa alkavaa ruostetta olisi ollut. Vertaan vaikka edesmenneen isäni -00 kolkkiin, kun jokunen vuosi sitten tein siihen vähän vastaavaa projektia. Kuvittelin tässä tapauksessa, että pohjaa vähän hiotaan ja oven liimasaumaa paikkaillen ja loput olisi hoitunut pesulla ja ruosteenestoaineilla. Toivottavasti tuon SS:n liikkeessä tehty ruosteenesto toimisi paremmin vrt. kun ei mitään ruostesuojaa. Olkoon sen auton tarkastus vaikka ensi keväänä. Toki lokasuojat voi irroittaa ja pestä. Nyt ainakin tietää mistä etsiä suoraan, ettei tarvitse koko autoa purkaa..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Huoh! Tänään tuli käytyä auton alla poistamassa ruostekohdat mitä oli näkyvillä. Pari paikkaa jää valitettavasti, koska ne vaatisivat bensatankin irroituksen ja tällä kertaa en ajatellu sitä tehdä. Pari huomioitavaa kohtaa on juurikin tuolla bensatankin yläpuolella ja pakoputken lämpösuojuksen alla. Repäisin lämpösuojuksen takapöntön yläpuolelta pois ja peltisaumathan siellä oli alkanut kukkia. Taidan jättää koko lämpösuojan sieltä pois. Alkaa olemaan jo niin laho jokaisesta reiästä, ettei se siellä kauaa pysyisi kuitenkaan. Pohjan rälläköimiseen ja puhallukseen meni useampi tunti suojauskäsittelyn kanssa ja täytyy todeta, että onneksi urakka on ohi!! Enää ei puutu kuin konepellin, takaluukun ja ovien kotelosuojaus. Ruiskutin nyt tuolla aikaisemmin mainitseman "öljylitkun" tai sen tyylisen mömmön. Jännää tavaraa täytyy todeta ääneen. Peittää hienosti ja tunkeutuu kuin öljy, mutta on kuin maalia ja muistuttaa massaa. Ei kuitenkaan kovetu täysin vaan jää hiukan tahmeaksi ja se tuoksu. :D Siinä miten sen voisi näin näkemättä kuvailla. Tässä jälleen parisen kuvaa auton alta. Pahoittelen kuvien huonoa laatua, koska aurinko paistoi juuri väärästä suunnasta.

Kuva


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja 900i »

Onneksi tehtaalla laittoivat sentään konepellin alumiinista. Olisivat voineet tehdä kyllä muitakin osia siitä materiaalista niin ei lahoaisi koko auto.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin