Aerofemman puunausta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
riku900
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2016 12:17

Aerofemman puunausta

Viesti Kirjoittaja riku900 »

Terve,

Laitanpas topicin pystyyn uusimmasta ostoksesta, eli -00 9-5 Aero automaatista. Tämän hain vajaa kuukausi sitten helpottamaan autokuumetta. Autolla on rullattu 300tkm, mutta huoltohistoria on asiallinen ja toimii teknisesti ilman kummempia sivuääniä. Laatikko vaihtaa tosi nätisti. Saab oli myös juuri katsastettu ja huollettu Länsiautossa.

Ikävästi autosta puuttuu kolmannen omistajan kuitit. Hän vaihdattanut ahtimen 260-270tkm kohdilla (tämä selvisi toisesta kuitista, missä vikaa etsiessä on kirjoitettu ylös, että ajoneuvoon vaihdettu turbo hetki sitten) ja mahdollisesti sytytyskasetin, joka on orkkis ja ihan pakasta vedetyn näköinen, ehkä muitakin osia. Parin tonnin edestä on kuitenkin muilta omistajilta kuitteja tallessa ja öljyjä autoon on vaihdeltu ahkerasti. Oli täällä foorumillakin joku topic, missä pohdittiin tämän auton kuntoa.

Autossa oli vähän laittoa ja jonkin verran kerennyt jo tekemään:

-Sid puoliksi irti paikaltaan, myyjän mukaan ei toimi jos painaa kokonaan sisään --> Pientä tarkastelua, uudelleen sisään. Päivän verran oli muutama pikseli kateissa, mutta seuraavana toimii ja kaikki pikselit näkyy.
-Takakaaret kaipailis maalausta, muualta vaikuttaa aika ruosteettomalta. Etupuskurissa pieneltä alueelta lakat lähteneet ja takapuskurissa halkeama jota korjattu. --> Ei vielä tehty mitään, eivät omaa silmää kauheasti häiritse.
-Saabiin oli vedetty ahtomittari rumaan ja huonosti kiinnitettyyn koteloon. --> Sirompi mittarikotelo paikoillaan.
-Muutama alipaineletku vähän haperoa. Evap-vuotoja. --> Evap tulpattu, letkut uusittu.
-Apparin penkin selkänojan pussista sauma ratkennut --> ei vielä tehty mitään, mutta to do-listalle menee.
-Käyttöohjekirja puuttuu --> saa tarjota!
-Etuvalon pesurit irti (ilmeisesti katsastusta varten) --> kiinnitetty, apparin puoleinen ei toimi, to do-listalle.
-Sisältä likainen --> Imuroitu ja puunattu
-Takaa puuttuu toinen kangasmatto --> hankitaan, saa tarjota mattosarjaa.
-Tuhkakuppi ei oikein suostu pysymään kiinni --> to do-listalle.
-Webaston käyttökytkin poistettu, toimivuudesta ei tietoa --> To do-listalle vaikkei ole minkäännäköistä kokemusta lisälämmittimistä.
-Takalambdasta vikakoodia --> softauksen yhteydessä takalambda poistettu käytöstä
-Takaluukun sisäkahva puuttuu --> saa tarjota.

Muuta tehtyä:
-Softattu Biopoweriksi, Open sid
-Uusi ilmamassamittari vaihdettu, nyt toimii softa hienosti
-NGK-tulpat BCPR7ES-11
-Vanteet plastidipattu mattamustalla
-Jarrutehostimen alipainepumppu vaihdettu (koska pelkän pumpulta lähtevän vuotaneen nipan vaihtaminen epäonnistui pahasti :D)
-Bypass-modi
-Moniurahihna ostettu valmiiksi
-Uusi rekisterikilpi eteen tilattu

Suunnitelmissa:
Nahkasisustan kunnostaminen furniture clinicin tuotteilla (ei tämä erityisen huonossa kunnossa ole mutta jos sen värjäis samalla vaikka tummanruskeaksi 8O )
Puskurilistojen ja ovenkahvojen dippaus
Moniurahihnan vaihto, näyttää haperolta
Öljypohjan putsaus, jos sitä viinaa vaikka alkais tankkaamaan
Klubilaiseksi liittyminen :roll: (Ei ole eka eikä vika Saabi)

Joku kuva:
Kuva
riku900
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2016 12:17

Re: Aerofemman puunausta

Viesti Kirjoittaja riku900 »

Pari kuvaa vanteet dipattuina:

Kuva
Kuva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Aerofemman puunausta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvältä kuulostaa ja myös näyttää! Hauska myös huomata, että hoksasit tilata sen uuden rekisterikilven. Aika usein näkee hyvin kunnostettuja ja/tai pidettyjä autoja, joissa etukilpi on kuin sodan nähnyt. Saabeissa varsinkin tuntuu etukilvet menevän ryttyyn, johtuukohan kovin ulkonevasta puskurista. Uusi ehjä kilpi lienee edullisin tapa saada auton keula merkittävästi siistimmän näköseksi.

Mielenkiintoista seurata jatkossa minkälaisia (jos minkäänlaisia) murheita tulee vastaan, kun auto ei kuitenkaan ole enää ihan tuore tai olemattomilla kilsoilla. On nämä nykyautot kuitenkin ylläpidettyinä melko kestäviä pelejä. Oma harrastejenkki oli lähestulkoon samanikäinen mulle tullessaan kuin mitä tämän ketjun femma on nyt. Ja ihan ei sen kanssa selvitty kaarien maalaamisella ja letkujen uusimisella. :mrgreen:
riku900
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2016 12:17

Re: Aerofemman puunausta

Viesti Kirjoittaja riku900 »

Joo on kyllä tiedossa mitä kaikkea näissä voi tulla, edellinen auto oli -98 og9-5 2.3t, jolla oli menty 350tkm. Tässä nykyisessä ei ainakaan pahemmin jakopää äännä ja kaikesta muusta uskoisin selviäväni, mitä eteen voi tulla. Mutta nautitaan nyt vaan ajamisesta ja yksityiskohtien hinkkaamisesta kun auto toimii 8)
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Aerofemman puunausta

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Itselläni oli samanlainen aero 400tkm ajettuna eikä kilometrit siinäkään pahemmin näkyny. Tekniikkapuolella olikin sitten vähän enemmän murhetta
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
riku900
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2016 12:17

Re: Aerofemman puunausta

Viesti Kirjoittaja riku900 »

Tästä tulee hieno ja mielenkiintoinen topic. Nyt on nimittäin vasen käsi paketissa sormia myöten vähintään 8 viikkoa, eikä yksin pysty oikein edes polttimoa vaihtamaan tai autoa pesemään.

Edit: Ja auto myyty :( toivottavasti hyvään kotiin.
Vastaa Viestiin