99 1974 "Staffan"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Tuli noudettua tuollainen ikuisuusprojekti. Tavoitteena lyhyesti saada kilpiin ennen syksyä ja aloittaa sitten pikkuhiljaa laittelemaan siistimpään kuntoon.

Kuva

Auto on 74-vuotinen alunperin Triumphin 1.85 koneella, mutta nyt paikoillaan 77-vuotinen 2.0 kone. Viimeksi tuo on leiman saanu kesäkuussa 1997, joten ihan äsken ei ole ajossakaan ollut.

Emäntä jo tämän Staffaniksi nimesi, nyt on siis Börjellä kaveri..

Ihmettelyähän tässä riittää, koska ei ole mitään kokemusta yhdestäkään Saabista ennen GM aikakautta :) Katsotaan mitä tästä tulee vai tuleeko mitään :D

Pikavilkaisulla konehuoneeseen, niin tekemistä riittää jonkin verran jo käyntikuntoon selvittelyssä. Mutta toivottavasti sisuskalut olisi ehjänä, ettei tarviis heti sinne pureutua.

Kunnollisia reikiä bongattu vasta kaksi kpl, toivottavasti ei enempää tulisi vastaan...

Kuva Kuva
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Kytkinletkua ja laturia piti vähän ihmetellä ja alkaa näyttää siltä, että koneen vaihto on jäänyt tuossa puolitiehen ja tuo tuskin on koskaan tuolla b-koneella ollut käyntikuntoinen :roll:

Laturi oli siis survottu tuonne alas, missä se ilmeisesti triump koneisessa on (?).

Kuva

Oli ainoastaan yhdellä kiinnikkeellä, koska eihän se kahdella voinut olla kun otti pakosarjaan kiinni eikä liikkunut sopivaan asentoon.

Tuo 35A laturi on ulkomuodoltaan sellainen, ettei käy tuohon oikealle paikalle koneen yläpuolelle. Joten nyt on laturi metsästyksessä. Johtosarjan joutunee kanssa ranettamaan uusiksi, koska tuo nykyinen ei tuonne asti yletä mitenkään päin.

Ja tuo toinen laturin kiinnikepulttihan on nyt sellaisessa paikkaa, ettei tule pois konetta irroittamatta :D ottaa tulipeltiin kiinni. Se jääköön siis sinne missä on..

Kytkinletku vaikuttaisi myös olevan vanhasta koneesta, koska kytkimen päähän tuleva liitos jää pieneksi eli ei ota kierteelle vaan painuu suoraan pohjaan.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Lomareissun jälkeen taas palailtu Staffanin äärelle. Matkalta (ja sitä ennen) löytyi sopiva laturi, virranjakaja, kytkinletku ja kaasuvaijeri ja tietty kattotelinehässäkkä :)

Laturi on nyt oikealla paikallaan ja samalla sitten tuli älyttyä, että eihän se kaasuvaijeri sen laturin läpi mahdu kulkemaan, eli imusarjan nappasin joutessani irti ja pitää seuraavaksi metsästää kaasari (tai ainakin se vaijeri systeemi), joka tuohon kävisi. Nythän siinä on se Triumph koneen kaasari, jossa siis kaasuvaijeri tulee tuohon melkolailla imusarjan päälle.

Kytkinletkun osalta jo tuossa kyselinkin 99 palstalla. Tänään tulin sitten teettäneeksi kahdesta kytkinletkusta yhden, katotaan miten tuossa nyt sitten lopulta käy. Ainakin se nyt sentään on paikallaan.

Laturi kun vaihtoi paikkaa sinne minne kuuluu, niin nyt sitten pitää sähkötkin vetää sinne uusiksi. Vaikutti sen verran nihkeältä tuossa startin nurkilla tuo tila, että arvelin seuraavaksi napata sitten pakosarjan pois tieltä, niin saa rauhassa touhuta sielläkin puolella.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Pientä päivitystä tapahtunut tässäkin hommassa.

Laturin sähköt tuli päiviteltyä sinne missä laturikin on :) Kaasuvaijerin kanssa piti pohtia vähän pidempään, mutta nyt on sitten kokonaan uusin kiinnikkein rakennettu systeemi, joka vaikuttaisi toimivan. Vaijeri pitää tietty vielä lopullisesti laitella paikoilleen.

Kuva

Seuraavana listalla sitten lyhyesti imusarjan laitto takaisin paikolleen -> Sähköt pakettiin -> Nesteiden vaihto -> Eka starttaus(?) 8O
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Kaasuvaijeri ei ollutkaan niin yksinkertainen, mistään ei löydy sopivia pieniä vaijerinippoja tuohon vaijerin päähän. Nyt kun tuo kiinnitys on noin, niin joutuu vähän eri mittaista vaijeria laittamaan kuin mikä mulla tuohon oli. Ensi viikolla tulee yhdestä mopokaupasta jotain nippoja testiin, että oisko käypäset.

Piti alkaa tuossa välissä vielä jarrujen purkuun. Samalla tuli huomattua, että kuskin puolella on vetarin ulompi kumi entinen, pitänee siihen nyt heittää tässä kohtaa vaan liimattava kumi.. Käsijarrujen asennussarjaa, ei tietty motonetistä saa, senkin joutuu jostain skandixilta tms. ettiä.

Ajovalot meinasin kanssa asennella takaisin paikoilleen, auton mukana tuli ehjät siistit Hellan umpiot noiden paikallaan olleiden ruostuneiden Cibien tilalle. Noh, eihän se tietty se Cibien kiinnitysrauta käy tuohon Hellaan, joten nyt pitää nekin raudat jostain etsiä. Ei nimittäin noilla Cibiellä mene varmasti enää leimasta läpi.

Kuva
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mitä eroa umpioissa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Näkyvin ero tuo pituus, edellisen viestin kuvassa oikealla nuo Cibiet ja vasemmalla Hellat. Helloissa vähän lyhempi runko.

Kiinnitykset erottuu vähän huonosti näistä minun kuvista;

Hella
Kuva

Cibie
Kuva
Ja Cibien kiinnitys
Kuva

Sikäli mikäli oon oikeilla jälillä, niin alempi on Hella ja ylempi on Cibie
Kuva
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitos. tiedänpä jemmata osia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Tänään taas kerkesi pikavisiitin tehdä Staffanin luona... Alkaa olla pikkuhiljaa jo kylmät illat touhuta pihalla, pitäisi alkaa saada hommaa nopeammin pakettiin, että saisi ajokunnon (ehkä jopa leiman leiman) ja pääsisi talveksi suojaan.

Kaasuvaijerin nipat tuli, niin kokeilin että saako ne pysymään kiinni noilla perus juotosvehkeillä. Kesti tuo nyt ainakin jo poleksia tuota ihan polkimelta, joten toivottavasti nyt ainakin rekisteröintikatsastuksen ajan kestäisi :)
Kuva

Jarruprojektia ei ehtinyt edistää pidemmälle, männät jumissa ja ne pitäisi saada nyt auki ja liikkelle, niin voisi sen jälkeen siistiä nuo satulat ennen takaisinlaittoa.

Vetarin kumin kanssa totesin aikalailla samantien kuitenkin tuosta liimattavasta kumista, että v*** mitä p******.... Joten
Kuva
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Tänään ehti taas jotain...

Vetarin kumit pantoja vaille paikoillaan, pitää vielä hakea perma-quick pihdit ettei tarvii tapella niiden kanssa. Eli huomenna voisi saada vetarin takaisin paikoilleen (jos ei ole rapulaa)...
Motonetin 75- eteenpäin oleva kumi meni kuin menikin lopulta ulommaksi kumiksi paikoilleen, toivottavasti se nyt siellä nätisti asettuisi lopulta, eikä pääse heti antautumaan.

Jarrusatulat on maalattu ja kuivumassa, huomenna voisi koittaa saada jarrut kasaan siis myös. Toki siinä nyt on vielä omat mutkat matkassa, että saanko nuo männät nätisti takaisin paikoilleen.
Käsijarruja varten ei onneksi tarvinnut asennussarjaa hankkia, kun entiset sai siistiksi fosforihapolla.

Tuossa tuli huomattua tänään myös, että etujarruletkut oli molemmat tukossa, eli ne pitänee uusia kanssa jo tähän alkuun.

Valo-ongelmatkin on (toivottavasti) setvitty. 96:n lamput nyt keulalla paikallaan, ihan suoraan ei käyneet, mutta ovat siellä nyt jokatapauksessa :)
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
99Koupe
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 10:59

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja 99Koupe »

miikka555 kirjoitti:Kaasuvaijeri ei ollutkaan niin yksinkertainen, mistään ei löydy sopivia pieniä vaijerinippoja tuohon vaijerin päähän. Nyt kun tuo kiinnitys on noin, niin joutuu vähän eri mittaista vaijeria laittamaan kuin mikä mulla tuohon oli. Ensi viikolla tulee yhdestä mopokaupasta jotain nippoja testiin, että oisko käypäset.

Piti alkaa tuossa välissä vielä jarrujen purkuun. Samalla tuli huomattua, että kuskin puolella on vetarin ulompi kumi entinen, pitänee siihen nyt heittää tässä kohtaa vaan liimattava kumi.. Käsijarrujen asennussarjaa, ei tietty motonetistä saa, senkin joutuu jostain skandixilta tms. ettiä.

Ajovalot meinasin kanssa asennella takaisin paikoilleen, auton mukana tuli ehjät siistit Hellan umpiot noiden paikallaan olleiden ruostuneiden Cibien tilalle. Noh, eihän se tietty se Cibien kiinnitysrauta käy tuohon Hellaan, joten nyt pitää nekin raudat jostain etsiä. Ei nimittäin noilla Cibiellä mene varmasti enää leimasta läpi.

Kuva
Hyviä muistoja tulee mieleen tuollaisesta veronanvihreästä 99:stä. Itsellä oli monta vuotta käyttäautona 80-luvulla
vuoden 1974 veronanvihreä 2.0 LE. D-jetronic ja 110 tosi pirteää hevosvoimaa. Otti 180 mittariin ja todellistakin
lehtien koeajojen mukaan yli 170. Kilometrejä kertyi n. 350 000, ennenkuin luovuin siitä. Jakoketju rouskutti jo
melko miehekkäästi, mutta muita isoja murheita ei vieläkään ollut. Kytkinakseli jossain vaiheessa pyörähti pooreissaan,
mutta Kemppiliimalla tehtiin pysyvä liitos. Seuraava omistaja kyllä on kironnut, jos on kytkinlevyn vaihtoon joutunut.

Lämpimin auto koskaan. En muista mikä vuosi oli tarkalleen kyseessä, mutta Lahdessa oli yli 40 pakkasta. Lämmityslaitteen
toimintaa testailin ja lämpömittari näytti parhaimmillaan jalkatilassa 40 plussaa. 80 asteen lämpötilaero, moniko auto pystyy
samaan? Ehkä Volvo 140/240 tai sitten ei. Liikennevaloissa luotiin hämmästyneitä katseita, kun oli pakko olla t-paidassa.

Minulla on muuten varastossa 2 kpl tehdasuutta Cibien umpiota, jotka on juuri tuohon sinun autoon sopivat. Hommasin
ne vuosimallin 78 saabiin, mutta eihän ne siihen käyneet. Jäivät sitten hyllyyn, kun löysin sopivat Hellan umpiot.

Jos umpiot kiinnostaa, niin olen valmis niistä luopumaan ilman voiton tavoittelua. Maksoin niistä 50 ekua kappaleelta ja samalla
hinnalla voin myydä eteenpäin. Postikulut kuitenkin lisäksi, muuten menee tappiolla. Umpiot on Cibien tehtaan pakkauksessa ja
täysin käyttämättömät ja virheettömät. Ei näitä enään mistään kaupasta saa ja jos haluat autostasi alkuperäisen, niin Cibiet siinä
olla pitää. Hella tuli vasta myöhempiin vuosimalleihin. Laita yksityisviestiä, jos kiinnostaa.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Pientä edistystä tänään... https://www.youtube.com/watch?v=Gc7Zz9GqrmE

Kone pyörii ainakin.. Polttoainetta ei vielä saa.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Päivitetääs tännekin muistiin päivän ihmettelyjä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=173174

Pitää huomenna alkaa hakea kipinää tuohon tuossa samalla, kun alkaa metsästää uutta bensapumppua.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Kipinäkin löytyi pienen arpajaisen jälkeen
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=173206

ja eipä taida edes uutta pumppua kaivata ainakaan ihan tällä sekunnilla.
https://www.youtube.com/watch?v=rqjw2ule_ag

Kone kun pääsi nyt vähän pyörimään, niin laatikkoöljyä näyttää tulevan kytkimen aivan etupäästä.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 1974 "Staffan"

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Kyllähän sieltä vaan lopulta sopiva vetarin kumi löytyi. 96:n puolelta kun etsittiin, niin sopiva löytyi.

Kuva
Kuva

Noissa koivusen keltapunaisissa paketeissa on kuulemma laatu muuttunut huonoksi jossain kohtaa, mutta tässä vaiheessa sillä ei ole enää merkitystä. Kunhan nyt hetken kestää :)

Sitten seuraaviin kysymyksiin; kuvanlaatu vähän on vähän peruna, kun piti ottaa etukameralla suoraan syyläriä vasten :D
Kuva Kuva

Kuuluuko kytkinkopan pään näyttää tuolta, vai pitäisikö tuossa olla jotain "kantta"? Vuotaa suoraan tuolta laatikkoöljyjä..
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Vastaa Viestiin