Africa Export 3.0t MY00

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Parempi puolisko tartti uuden auton. Edellinen auto oli MY05 Femma, ja Saabimaiseen tapaan se on nyt menossa paaliin. Montaako muuta automerkkiä paalataan vetreässä 11 vuoden iässä? Oikeen kehumalla kehutaan, että ei kannata pistää paskaa kiertoon. Kaikki voittaa kun myy osiks ja paalaa :lol:

No hänhän on oppinut huonoille tavoille. Vain Saab kelpaa. En tiedä miksi. Väläytti myös, että ehkä V70 saattaisi kelvata, mutta toisaalta tuntuu orvolta maksaa tonneja jostain 800 tkm tuupatusta romusta. Saabit sentään paalataan hyvissä ajoin.

No vaihtoehdothan oli nää:
-Dieselit on kalliita ja 2.2TiD on jo nähty sekä Isuzun räpellyksiä ei edes harkita
-Bensanelonen on *köhköh* nähty, onhan tossa jo yksi sellainen pihassa
-V6, tuo Saabien musta lammas

Niin siinä kävi, että nettiautosta katottiin halvin V6 ja suunta kohti Valkeakoskea. Tamperelainen autofirma dumppaa (ilmeisesti) kaikki romunsa sinne valmiiksi allekirjotetulla luovarilla, ja isomahanen eläkeläinen sieltä niitä jobbaa käheällä äänellä. Kehui vielä avoimesti toimintaa kuinka hän saa siitä vähä eläkettä ja "kaveri säästyy työltä". Tai no kaverin ei tarvi väärentää jälkikäteen kauppakirjojen kuitteja ja autot myydään "yksityisenä" jolloin kuluttajasuoja ei ole voimassa. Ei käy kateeks autokaupalla ittensä elättäviä.

Lähtökohtahan näissä alle 2k autoissa on se, että niissä kaikissa on vikaa ja jostain syystä ne on jobbarin pihalla. Ja jos ostat hyvän, niin siinäki on vikaa. Viiden tonnin autoiski on vikaa. Ja välillä uusiski. Eli auto toimii ja touhutonni varataan. Kaikki positiivinen on plussaa.

Näissä vehkeissä on turha kattella huoltokirjaa. Auto toimii tai se ei toimi. Olen nähnyt sujuvasti korjaamon leimoillaki väärennetyn huoltokirjan. Lisäksi kun kuuntelee korjaamoilla korjauttavien tuttujen tarinoita ja lukee TM:n korjaamotestejä, niin eipä niilleekkään leimoille kovin isoa rahallista arvoa jaksa antaa. Tämän auton mukana seurasi tämmönen satukirja.

Kuva

Trafin hienois historiatiedois on samalta ajalta vasta tiedossa matkamittarilukemat mistä tän vehkeen satukirja alkaa. Sattumaa?

Kuva

Kuva

Lisäksi konehuoneessa oli 211tkm merkattu öljynvaihto. Päiväys vain 13.4. ilman vuosilukua. Ei mätsää ei :lol:

Kuva

No sitä suuremmitta puheitta tuossa oli historiaosuus. Mittaria on varmasti ruuvattu ja autoa tuskin on huollettu ajallaan. Koeajolla en löytäny autosta mitään oikeaa vikaa. Muuta perussäätöä oli eli talvirenkaat vuodelta 2005, takakaarien korjaukset mallia "Mastonin vannehopea" jne. Kone kehräs ja meni ihan kivasti. Jäähdytysnestettä SID pyysi ja tommosta olematonta. PIkkuvikoja.

Varustelutaso on autossa mallia Africa Export: ACC ja kattoikkuna. Ei edes sumuvaloja. Savannilla lienee kuuma ja kattoikkunasta voi ampua virtahepoja. Ei ihan Griffinin tasolle yllä.

No auto kotia kohti ja odottamaan sitä, että mikä se juju on miksi tämä auto oli myynnissä, ja miksi hinta tippui 500e melko pienellä neuvottelulla...

Kuva

Ekana aamuna selvisi, että auto oli sittenkin käytetty lämpimäksi, siis tarpeeksi lämpimäksi. Eli oli poltettu ilmeisesti venttiilinvarsia pitkin vajonneet öljyt pois :D Lisäksi sade haittasi hiukan tutkimista, kun putkesta tuli muutenkin höyryä kunnolla. Mutta siis kunnon savupilvi kylmänä, lämpösenäki pieni jos seisoo puolisen tuntia. Venttiilinvarsien kumit lienee aika tyyppivika näissä.

Jotkut raportoi taikatahnojen auttavan, Colttikin oli sitä mieltä, että voihan sitä koittaa paremman puutteessa, mutta olen silti skeptinen näitä kohtaan. Vissiin näis ne kumit irtoaa ja katoaa johonkin, eikä siis pelkästään kovetu. Mene ja tiedä. En ole expertti. Ostin kuitenki mömmöt ja katon kuinka käy. Jos se edes vähentää savutusta, niin se rajaa vikaa pois turbosta ja männänrenkaista.

Kuva

Kuva

Suositusseoshan oli 3% ja koko purkin kaatamalla tulee joku 3,5% kun arvioitti öljytilavuutta vaihtomäärän ollessa 4,5l. Huomenna pitäisi ajaa n. 400 km testilenkki ja ylihuomenna toiset saman verran. Sitten olen viisaampi.

Jäähdytysnestettä tuntuu katoavan n. 1dl per 100km. Kysyin Coltilta vakiopaikat, vaan ei tässä osunut kohdalle. Auton alle kurkkaaminen teki viisaammaksi, ja downpipen sekä vaihteiston päädyn kohdalla oli kunnon tipat valumajälkineen.

Kuva

Termarin lähettyvillä oli todella märkää. Sieltä lämppärille menevän laipan alta vaikuttais vuotavan. Paperitiiviste korjaannee.

Kuva

Eli imusarja pois, muuta roinaa pois, paljon kaikkea pois :roll: Ikävä tulee 8v og-satkua.

Kuva

Hommahan ei ole niin radikaali kuin annan olettaa. Lämmöt nousee hitaasti ja viisari vähä roikkuu, eli termari on joka tapaukses listalla.

Eli listalla olis sitte jakopää, moniuraroinat, termari, venttiilivarret. Soitin sitte kuitenki edelliselle omistajalle. Oli vuonna 39 syntyny herra Tampereelta. Saabisti automäärästä päätellen... Kertoi että jakopää ja moniura sekä vesipumppu on vaihdettu kuten satukirjassa lukee. Plussana viä oli vaihdatuttanu rosterisen cat-backin vanhan lahottua auton alle. Koko hänen aikansa savuttanu sillon tällön ja paja veikannu turboa tai venttiilinvarsia. Uskoin hänen sanaansa ja moniura näyttääkin uudehkolta. Eli en siihen päähän konetta sitte koske. Karkeasti 350e kuluerä säästyi.

Kuva

Ja totta tosiaan. Auton alla oli uus hormi. Aika laimeat äänet silti, vaikka voisi noilla olettaa päästävän kutosen kehräystä paremmin ulkoilmaan.

Venttiilivarrenkumit tuottaa vähä tuskaa. Uskon niiden falskaamiseen, koska polkies ei savuta ja vain kylmänä tosi paha. Lisäksi se on tyyppivika. Toinen ongelma niiden kanssa on se, että nettitieto kertoo vähä kahta totuutta, et voiko niitä vaihtaa yläkautta vai ei. Yks tuttu lupas paneutua asiaan et onko vaihdettavissa järjellisesti vai ei. Jos on, niin hän saa vaihtaa ja jos ei, niin kai se on sit nypättävä kannet irti. Onneks on pressutalli kasas :D

Mutta tällä näkymää tää on hyvä käyttisprojektiaihio:
-Uudet jarrut joka nurkas. Ei lue satukirjas, mut kattomalla näki :)
-Kattoikkuna ja toimii
-ACC toimii
-Kone toimii
-Laatikko on suorastaan huikea tuohon nykivään 5-loviseen Aisiniin tottuneena
-Kulkee suoraan
-Ei ylimääräsiä ääniä
-Rosteriränni
-Mikään paikka ei repsota sisältä eikä oikeastaan ulkoakaan pl. ne kaarien alaosat
-Vammasten banaanikaukosäätimien lisäks yks "nykyaikanen" avain
-Ihan ok renkaat, eli ajelee tän kesän helposti loppuun ja alottaa myös ens kesänä kautta
-Vetokoukku
-Kattokaiteet (ulkonäkö)
-Hyvät umpiot

Uusia yllätyksiä odotelles :lol:
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4805
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja Risto »

JP_Vette kirjoitti: Kuva
Lisäksi konehuoneessa oli 211tkm merkattu öljynvaihto. Päiväys vain 13.4. ilman vuosilukua. Ei mätsää ei :lol:
Kyllähän se tuohon ensimmäisen ja toisen kirjaan merkityn huollon väliin sopii.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sopii periaatteeessa, mutta miksi sitä ei ole huoltokirjassa? Nooh, jos tää on ajallaan huollettu ja viä sattuis olemaan mittariki ruuvaamaton, niin plussaa se kai on :) Vaikkakaan ajetut kilometrit nyt ei hirveästi merkkaa.

Se savupilvi kylmänä...

Kuva

Kuva

Noin 1 tkm on ajoa takana, ja tikusta tiiraillen öljyntaso ei ole laskenut. Eli ei se sitä mahdottomasti voi viedä. Kaveri ei ole ilmotellut venttiilivarsien kumeista, joten henkinen varaus on jo sille, että kannet nousee irti. Täytyy kyllä myöntää, että ei millään jaksais.

Kulutuspolitiikka on ihan hauska. Avopuoliso ajo tankkauksen jälkeen joku 100 km, ja SID näytti 7,4. Mä ajoin sitte loput 600 km tankillisesta, ja SID ilmotti jo tylysti 10,7. Tankilla laskettu kulutus 8,49 plus mittari heittää prosentin tai kaks, niin 8,7 saa pyöristää. Eli raskasta kaasujalkaa, soratiepätkiä ek-tyylillä 25 km, paljon testailua "viäki tehoa on, vai hajosko tää jo?", kaupunkipyöritystä ehkä 50 km ym. Rehellisesti sanottuna yllätti positiivisesti.

Suurin miete kulutuksessa on tuo nelilovinen aski. Tää heittää nelosvaihteella turbiinilukon kii jo karvan yli 60 km/h vauhdissa. Eli mennään tosi pihisti. Toi allekirjotuksen femman viislovinen heittää osaluistolle jo heti kun tippuu vauhti alle 80 km/h ja samalla kulutus pomppaa yli litralla. Eli taajama-alueella kun hurjastelee sitä normivauhtia eli reilu 60, niin eihän tää vie mitää. Kaikki poltettu bensa johtuu suoraan pyörille, eikä mene öljyn lämmittämiseen. Ei se tekniikka aina kehity...

Touhutonniki alkaa jo teoriatasolla lähentymään.

Kuva

Tohon päälle se turha kokeilu sitä tiivistetaikatahnaa, sit periaattees uus akku (otan purkuautosta vuoden ikäsen) ja jakopää sekä moniura oli henkisesti listalla (mut edellinen omistaja sano tehneensä ne oikeesti) niin onhan rahaa jo mennyt. Viikonloppuna kun jaksais noi ruuvailla paikoilleen viä.

Automaattiaskin öljyjen hinta lähinnä naurattaa, kun vertaa viislovisen Aisinin 10 e/l -hinnotteluun. Sitte taas vastaavasti tulpat on niin erikoiset, että piti erikseen tilata. Motonetis olis ollu Boschin korvikkeita, mut halusin sen mitä ohjekirja pyytää eli NGK BKR 7ES-11. Reilu 6 e/kpl maksaa. Saan ne varmaa tänää tai huomenna.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sitten ku tulppien vaihdossa huomaat poteroiden uivan öljyssä, niin kipaseppa 2,5V6 opelin venakopan tiiviste "kiinteillä" puolikuilla Motonetistä, jos et jaksa orkkista laittaa.

Edit: se 3,0 opel tiiviste EI käy. Tietenkään.
Viimeksi muokannut V.J.S, La Elo 06, 2016 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4467
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Edellinen auto oli MY05 Femma, ja Saabimaiseen tapaan se on nyt menossa paaliin. Montaako muuta automerkkiä paalataan vetreässä 11 vuoden iässä? Oikeen kehumalla kehutaan, että ei kannata pistää paskaa kiertoon. Kaikki voittaa kun myy osiks ja paalaa :lol:
Kyllä on ihan huonon pidon syy yksiselitteisesti jos 2005 vuoden Saabi pitää paalata. En kyllä keksi ainuttakaan syytä paalata 2005 vuoden saabia - ehkä ainoa voisi olla jos se on taksina ollut ja mijoonan rullattu. Ja tietysti kolari/lunastus.
Ikävä tulee 8v og-satkua.
Miksi et hommannut sitten sellaista jos se on kerta niin jumalainen?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

pela
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja pela »

Jatka JP tyylilläsi joukkoomme aina mahtuvista tosikoista huolimatta
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4467
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tiedän, että Vette ottaa tuon huumorilla - ja keskustelun avauksena - onhan se keskustelu saatava jotenkin syntymään. Eteenkin kun Vette tietää kuinka GM-saabisti olen. :mrgreen: Ja tuo "taikatahna" heitto oli mulle tarkoitettu piikki 8)

Joko me tästä saadaan sitten koekaniini V6 Etanolikonversiolle? Jos kerta se pitää edelleen paikkaansa kuten JC kirjoitti jossain ketjussa, että V6:sta ei kukaan ole tuonut viinakonveroitavaksi.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2218
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tälläkin foorumilla myydään jatkuvasti noita paljon ajettuja 02-04 Femmoja, joissa on "kaikki kriittiset osat" vaihdettu ja korjattu. Pyyntihinta on näissä monesti sen 5-7k€ :roll:

Jos ostaa 1-2k€ Femman, ja pessimistinä olettaa sen olevan aivan pommi, niin parhaassa tapauksessa tekee hyvät kaupat ja huonoimmassakaan ei "tipu korkealta". :lol:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2798
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Paitsi sitten kun ottaa huomioon suuremman kulutuksen ja uuden vieraan tekniikan opetteluun käytetyn ajan, erikoistyökalujen metsästämisen ja hinnat yms.
On kyllä itselläkin käynyt muutamaan otteeseen mielessä tälläsen virittely ja e85 hommat, mutta ei oo aikaa ja ei oo tarpeeksi kiinnostanut...

Tsemppiä uuden tulokkaan kanssa!
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

V.J.S kirjoitti:...
Kiitos vinkistä. Tulppien vaihto jäikin seuraavalle kerralle, eli varmaan huomiselle, kun *köhköh* homma ei edennyt aikataulun mukaisesti.

Pakari kirjoitti: Kyllä on ihan huonon pidon syy yksiselitteisesti jos 2005 vuoden Saabi pitää paalata. En kyllä keksi ainuttakaan syytä paalata 2005 vuoden saabia - ehkä ainoa voisi olla jos se on taksina ollut ja mijoonan rullattu. Ja tietysti kolari/lunastus.

...

Miksi et hommannut sitten sellaista jos se on kerta niin jumalainen?
Yksi syy paalata 11 vuotta vanha auto on laittaa siihen käytetyt rahat Excelissä toiseen sarakkeeseen ja toiseen siihen menevät rahat, jos sen saattaa kuntoon. Sen jälkeen kun arpoo siitä nykyisestä autosta paskat ominaisuudet, niin homma on hyvinkin pian järkevää, etenkin kun se käytetty raha on tasoa öljyä ja suodattimia. Edes moniurahihnaa hihnapyörineen ei jaksettu vuoden aikana vaihtaa. Tonnin remontit siihen oli tulossa, ja siitä huolimatta se olis ollu laiska ja kylmä romu, jossa ei toimi Eber eikä lähde mäestä käyntiin. Aika huolettomat ja edulliset 30 tkm se palveli avopuolisoni käytössä. Ja kun siihen ei käytetty edes rahaa nimeksikään, niin ei tullu sitä pahaa mieltä, että ei malta luopua, koska liikaa rahaa kii.

OG900 on jumalainen. Kuplaki on jumalainen. Kaikki vanhat paatut muistelee kaiholla, kuinka kuplas moottorinvaihto oli normaali huolto, ja siihen meni aikaa alle tunti. Silti kukaan täysjärkinen ei jaksa semmosella romulla enää ajaa vappua ja juhannusta enempää - huoltohelppoudesta huolimatta :D

pela kirjoitti:Jatka JP tyylilläsi joukkoomme aina mahtuvista tosikoista huolimatta
Ei Pakaria kannata tosikkona pitää. Vittuilee vaa sopivasti menemättä överiks.

Pakari kirjoitti:Joko me tästä saadaan sitten koekaniini V6 Etanolikonversiolle?
Ei taida mun lompakko tällä kertaa taipua siihen, että lähden hakemaan säästöä ja ekologisuutta viinalla. Jos joku ihmettelee, että miksei raha ja kaunis ideologia kelpaa, niin tutustukoot mun toiseen projektiketjuun "FarkkuFemma" :roll:

Tosin ei se silti sitä poista, että FarkkuFemman kone oli jo muutenki valmis, ja olis se joka tapaukses lauennu ennemmin tai myöhemmin. Mut olkoot nyt kuitenki siitäki huolimatta. Tosin kattelin kyllä siihen malliin, että öljypohjan pitäis irrota aika helpolla, ehkä jopa apurunkoa irrottamatta, joten voishan sitä aina harkita. Varsinki jos se kansiremontti tulee tehtyä/teetettyä :)

Cona kirjoitti:Jos ostaa 1-2k€ Femman, ja pessimistinä olettaa sen olevan aivan pommi, niin parhaassa tapauksessa tekee hyvät kaupat ja huonoimmassakaan ei "tipu korkealta". :lol:
Olet asian ytimessä. Mun ajatusmaailmassa ne kaikki autot on yhtä paskoja ja niistä pitää vain valkata se vähiten paska. Tuuripeliäkin siinä on mukana. Parin tonnin kokeilu on aina mukavempaa kuin vaikkapa viiden tonnin, varsinki jos se pitää sit viä persaukisena ottaa rahotusyhtiön nimiin. Jossa taas sit rahotuskulut on sen tonnin ruoskan verran. Vihaan ostaa valmista vikaa, vaikka ne halpoja autoja onki, mut toisaalta miksi ostaa kalliimmalla "ehjää" kun seki hajoo kuitenki, ja sit seki on valmis vika. Ei tartte maksaa mielikuvista, ku ostaa rehdisti paskan ja korjaa sitä sit. Toki rajansa kaikella.

Coltti kirjoitti:uuden vieraan tekniikan opetteluun käytetyn ajan, erikoistyökalujen metsästämisen ja hinnat yms.
Tuossa on kyllä pointtinsa. Tuttu on aina tuttu ja helppo kattoa jo ostaes. Mäki halusin tutun ja turvallisen kolme vuotta sitte ja ostin tonnarin. Tosin nopeasti se tuttu olikin tylsä. Ei sitä jaksanu. Jotenki oli niin nähty. Toisaalta samoja nää kaikki femmakki on vuosimallista riippumatta. Samaa paskaa eri paketis, vaikka penkit, nappulat ja lamput välillä vaihtuu.

Sulla tietty on eri kun ammattilaisena puuhaat, mut itelle uus tekniikka (kuten tää V6) on jotenki avartavaa ja mielihyvää tuovaa harrastamista, vaikkaki siinä usein vittuuntuuki mitä ihmeellisimpiin asioihin. Vrt vaikka tonnarin lämppärin kennoa ei kolmannella kerralla paljoa yli tuntia vaihtanu... Mut toisaalta mun remonttihommat lieneeki aika paljo pinnallisempia kuin mitä sä teet. Mut on mullaki yks kansipahvin vaihto takana, ja yks OG900:n kytkin (hihhei, se oliki kova homma) :D


Tutusta ja turvallisesta puheenollen, kaikkine säätöineen termarin vaihto vei ihan kohtalaisesti aikaa. Oikeastaan lähes koko päivän. Tulipa taas opeteltua jenkatapin käyttöä, ihmeteltyä edellisten huoltomiesten perseilyä ja kotimatkallaki melkein soitin Autoliiton hinurin paikalle. Opel yllätti, tai sit tapahtu jotain ihmeellistä. Mut ilman hinuria tulin sittenki kotiin, ja nyt taas näyttäis kaikki olevan ok. Huomenna kuvia tulossa :)
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1418
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja anv »

JP_Vette kirjoitti:
Vrt vaikka tonnarin lämppärin kennoa ei kolmannella kerralla paljoa yli tuntia vaihtanu... Mut toisaalta mun remonttihommat lieneeki aika paljo pinnallisempia kuin mitä sä teet. Mut on mullaki yks kansipahvin vaihto takana, ja yks OG900:n kytkin (hihhei, se oliki kova homma) :D
Kevennystä väliin, et taisi vaihtaa sinäkään passattiin lämppärin kennoa "ihan tunnissa" https://www.youtube.com/watch?v=rgwiJDusp84 :lol:
Muutaman kytkimen kyllä 99:hin ja OG900:siin vaihtaneena, onnistuu vaikka työkaluina olisi vain rautakanki ja pikkusisko :lol:

Ei herneitä :lol:
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No niinhän se onnistuuki. Siltiki usein kun tietämättömät tietäjät puhuu Saabeista, niin kolme asiaa tuntuu nousevan pintaan:

-Sedällä/isällä/äitillä/appiukolla oli OG900
-OG900 puskee talvella
-OG900:n kytkinremontti on helvettiä

Taannoin kun äitin OG-satkuun piti tehdä kytkinremontti, niin isä kysy kaikilta kylän pajoilta, ja kukaan ei suostunu tekeen. Ja yks vanha Scanian huoltomies sano, että jos ite teette niin ikänä ette saa kasaan. Ja joo. Alle tuntihan siihen meni, vaikka kumpikaa (minä tai isäni) ei koskaan ennen ollu kytkintä mihkään vaihtanu, jossei moottorisahan keskipakokytkintä lasketa :lol:

Se oli sitä aikaa kun minä en ollu mitää koskaa autoille tehny ja ei isäkää, ku se oli aina laskenu niin, että hänen on parempi yrittäjänä olla tekemäs laskutettavaa työtä kuin korjata ite. No kauas on tultu niistä ajoista kun nykyään on kunnon halli nostureineen päivineen hänen eläkepäivilleen. Ehkä sitäki alko vituttaan ulkopuolisella teettäminen kun kriittinen silmä iän myötä kasvo. Ruostekorjaukset oli aina ratsupaikkoja jonka itekki tekis nopsaa ja paras tais olla katsastusremontti, josta tuli tietenki leima ilman huomautuksia mutta lisävalossa ei ollu johto polttimos kii... Oli jopa etsinyt vikaa miksei valo toimi, mutta ei ollu löytäny ja pahotteli kovaa.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Noniin tosiaan viikonloppuna tämäki raato oli ekaa kertaa nosturilla.

Halli on ollut siitä hyvä, että tähän saakka kaikilla romuilla on päässy sisälle. Purussa oleva Vector oli sen verran matala, että sen alle ei nosturi mennyt ilman tunkkausta. Tässä taas sitte pakoputki ottaa kiinni kynnykseen...

Kuva

Komea rosteripönttö koki kolauksen heti ensiyrittämällä ennen lankkuja :oops:

Kuva

Yleisesti ottaen ei ylläreitä auton alla ollut, mitä nyt ihailin, että takakontin pohjaa on jo hitsattu. Muuten pohja oli sen suurempia tonkimisia ihan ok 16-vuotiaaksi. Vesireikien ympärystät olivat jo vähän ruosteessa ja muuta "normaalia". Helmojen alle en halunnut kurkata...

Kuva

Tää on taas niitä hetkiä, kun aina pysähdyn miettimään, että katsatuksessa kitistään led-polttimoista rekisterikilven valois, mittaillaan huomiovalojen keskinäistä etäisyyttä ja pohditaan vetonivelen suojakumin kuntoa, mutta jarruputki ei ketään kiinnosta. Eikä oo eka auto, jossa samaa mietin. Ja tääki on aika näkyvällä paikalla, heti tankin etupuolella.

Kuva

Joku tätä autoa on ennenki huoltanu, ku ilmanputsari oli ihan puhdas. No vaihdoin silti.

Kuva

Uudes Fram-merkkises (Motonetin OE-vaihtoehto) on kuminen tiiviste, joka on oikeasti tiivis. Toi vanha Bosch taas on tollanen löysä pallero. Taitaa kyl munki femmas olla Bosch tällä hetkellä. Toivottavasti on kuitenki tiivis :?

Kuva

Polttoainesuodatin piti kans vaihtaa, mutta *köhköh* pitää varmaa ostaa uudet banjot ennen irrotusta. Jos näitäki vaihtais edes kerran viiteen vuoteen, niin menis tollaseks.

Kuva

Laatikon öljyt on joku vaihtanu jo ennen mua. Ilmeisesti jopa huuhtelemalla oikeaoppisesti. Tai ainaki jäähdyttimen banjo vuotaa snadisti. Todella positiivinen yllätys, siis se, että laatikko toimii ja öljyt on hyvät.

Kuva

Vaihtoa lisäksi puoltaa se, että kun kiristin propun kiinni, niin jo hyvissä ajoin ennen "narahdus ja vartti takaisin" -momenttia kierteet korkkas :lol: No jätin sitte siihen korkkausmomenttiin ja seuraavalla kerralla pitää sitte varata Helicoilit tms mukaan. Eipä se ainakaa viä vuoda, ku katoin auton alle...

Minähän en vaihtanut oikeaoppisesti. Lorotin öljypohjan tyhjäks, heitin koko 4l kannun kamaa sisään ja käytin varttin eri vaihteilla ja taas tyhjäks ja 3l satsi tilalle. Harkittu oikaisu, kun ei jaksanut säätää. Vanhat öljyt ei haisseet palaneelta ja oli muutenki vain miedosti tummunu, joten ajattelin, että olkoot. Parempi kuin ei mitää. Pikaisella laskukaavalla 29% jäi vanhaa öljyä sekaan. Olishan tos tietysti viä toisenki 4l kannun voinu lantrata, ku se makso aika vähä kuitenki. Mut näillä mentiin.

Kuva

Moottoriöljyt oli tuttua ja turvallista Saabia eli auto ylös ja sekä suodatin että proppu sillai, ettei tarvi miettiä miten päin käsiä vääntää. Siinä se suodatin oli pystyasennos turbon alla ja mallina mikäs muukaan kuin jo 70-luvulta tuttu.

Vammasesta 4,5l tilavuudesta johtuen pääsi ostamaan lirukannun lisäksi, ja asteikko oli niin tarkka että helppohan se liru oli lisätä. Kivempi se tasan 4,0l vaihtotilavuus siltiki on.

Kuva

Vettähän tulee oikeen urakalla alas. Sitä tippuu suoraan pakoputkeen, sitä valuu laatikon kyljes.

Kuva

Starttiki on vesijäähdytetty.

Kuva

Jakopääki ui vedes.

Kuva

Ekan illan ohjelmassa oli öljyjen vaihto, jotta seuraavana päivänä sitte saa termostaattia äheltää moottorin ollessa ympäröivän ilman lämpötilassa. Vesinorot johti tiensä ylös, ja lämmöt nousee hitaasti... Eli termarista jos alottais.

Mut joo. Sit vedet alas. Hieno hana keksitty. Kattelin muovien viettävän siihen malliin, et jos vedet laskee muovin päälle, niin siitä se valuu astiaan. Eli ei tarttis sitä muovia irrotella. Laiska mikä laiska.

Kuva

Ei se nyt ihan menny niinku elokuvis, mut isoin osa vedestä tuli talteen :D

Konetta purkaes kaasuläpäs on purkaamon merkinnät eli se on ainaki joskus vaihdettu käytettyyn ja toisaalta öljyäki on putkes niin paljo, että ahtimestaki tulee jotain.

Kuva

Ahtimen välys on n. 1-2 mm poikittain ja pitkittäin sormilla koittaes en huomannu mitää. Imupuolelta koitin. Voiko toi välys aiheuttaa kylmänä pölläytykset? Esim ilmailun jälkeen kone oli tunnin seis ja sen jälkeen startates ei savua tullut yhtää. Eikö ahdin savuttais aina, myös polkies?

Toisin kuin AZP:llä, niin mulle on siunattu käyttöön kunnon työkalut. Rehtejä E-hylsyjä, ei mitää monitaitureita saralla milli-tuuma-E :)

Kuva

Imusarjan purkaminenhan on tunnetusti kolmiosainen vaihe. Kuulostaa pelottavalta, mutta aika nopiaa se homma eteni ja yhtäkää pulttia ei ollu pahas paikas. Imusarjan väärin päin oleva pulttiki oli niin hyvin, että jopa mun sormilla sen sai sieltä kertayrittämällä ilman kirosanoja. Ei valittamista, vaikka vähä ihmetyttiki operaatio ennen alotusta.

Kuva

Huomaa myös potero termarista koilliseen. Joku 2cm syvä kolo täynnä vettä.

Isoin vitutus hommassa oli ahtimen imuputken irrotus. Vaati meinaan aika monta jatkopalaa että sai yläkautta auki. Kissojen ja koirien kans etittiin kaikki tallista ja lopulta kasas oli varmaan kuudesta osasta koostuva pötkylä. Sanomattaki selvää, että kasates käänsin pannan niin päin, että sen saa alhaalta auki... Ehkä joutuu renklaan nosturilla ylimääräsen tai kaks nostoa ja laskua, mut ihan sama.

Kuva

Tämäkin vaihe tuotti tuskaa, kun ei älynnyt tehdä kerrasta oikein. Termarin jatkeena on putki lohkon etupuolelle, tohon öljytikun viereen. Se on kiinni vain kahdella o-renkaalla, mutta osaa olla jumissa. Valehtelematta tunnin sitä nitkutin tuloksetta, kunnes Facebookin puolella Coltti neuvo ottamaan pihdit ja vasaran.

Kuva

Pajavasara ja putkitonget tarttu käteen ja yhdellä napautuksella homma hanskas.

Kuva

Kuva

Vanha termari oli vuodelta 99 (mikäli noi 12 99 on valmistusmerkinnät) eli lieni alkuperäinen. Kotelon o-rengas oli kivikova koppura, joka piti puukolla kaivaa ulos poterostaan. Tuskin oli turha remontti...

Kuva

Mikään DIY-remontti ei oo onnistunu, ellei kerran pääse tekeen kierteitä uusiks. Se 8mm pultilla kiinni oleva hässäkkä, jossa on öljytikku, vesiputki ja koneen nostokorva kiinni, niin onnistuin vetäseen väärälle kierteelle. Fiksumpi kattois jonku helpomman uudelleenkierteytyskohteen jos on pakko jotain paskoa :evil: Niin ahdas paikka että pakko papukaijoilla pyörittää jenkatappia ja kulma sellanen, et peilin kans piti kokoajan tiirata, niin hermothan siinä meinas mennä.

Kuva

Mutta lopussa hymy persees asti sai kaataa vettä koneeseen ja kysyä "lyyäänkö v8 tulille" vaikka pari pyttyä puuttuuki.

Kuva

Mitähän tohon meni aikaa...

Klo 11:50 on kuva vesien valuttelusta.
Klo 19:30 on kuva vesien laitosta koneeseen.

Eli 7,5h. Sit söin tunnin, parit kahvitauot, niin jäisköhän 5,5h.

Jenkaepisodi otti helposti tunnin, samaten turhautuminen sen putken irrotukses. Eli jäljelle jää säätämisen jälkeen 3,5h.

Eka kerta on aina jännin, niin kai ton toisella kertaa kolmeen tuntiin vaihtais jos homma sujuu ilman isoja murheita. Kolmannella ehkä sit jo kahteen, kun ei jokasta työvaihetta tarttis itekseen miettiä. WIS:n tavaajat sitte omana lukunaan. Minä en siihen kerhoon alennu niinki olemattomas hommas kuin termostaatin vaihto.

Mut ei toi oikeesti niin paha oo kuin pelotellaan. Imusarjan purku kuulostaa kamalalta, mut jokanen pultti oli tosiaan suoraan ylöspäin eikä mitää edes... Ja ylin osa meni tulipelliä vaste kaasuläppineen, keskiosa kellahti jakopään yli suuttimineen ja bensatukkeineen ja alin oliki vaa muovilirpake.

Jotain jännäkakkaa autoon jäi, kun 50km jälkeen ilmotti et vettä tarttis lisää. No ei siinä mitää, ilmat lähteny ja vettä tilalla. Korkkia auki, ja sitte alko tulva. Puski ainaki litran vettä paisarista ulos.

Siinä ihmettelyn jälkeen löin koneen tulille ja sitte se hörppäs paisarin tyhjäks ja lisäsin sinne sit taas reilun litran. En tiä mitä tapahtu, mut varuiks vaihdoin nyt sit paisarin korkin purkuautosta. Ei oo ikinä ennen noin käyny. Oli jännä reilu 200km kotimatka, ku vähän väliä kävin lampulla tiirailemas paisaria. Tänään tuntuis kuitenki toimivan ihan normaalisti.

Remontti oli kannattava ainaki siinä mieles, että nyt lämmöt nousee nopeesti ylös ja pysyy siä. Ei silti näin kesäkelillä ihan yhtä nopea ole kuin toi mun 4-pyttynen. Lisäks ku tiirailin auton alle niin ei enää ollu vesipisaroita siä tää roikkumas. Ehkä se sit oli toi termari, joka vuosi pääosan vedestä.

Tänää viä lisäsin vähä vettä paisariin mut joskus myöhemmin olen viisaampi siitä, että tartteeko sitä nyt lisätä vai ei. Toivottavasti ei.

Mut miten se ahdin? Onko kylmäpölläytys reilun 1mm poikittaisvälyksellä realistinen tuomio? Ainaki remonttina se kuulostaa kivemmalta kuin kansien irrotus :)
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Hyvä topicci jälleen kiitoksia! Näitä on mukava seurata.

Kyllähän tuo läppäkotelokin ahdin viasta kielii kun tuolla tavalla ui öljyssä.
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2798
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Saatat joutua kannet irrottamaan ehkä sittenkin.
Näyttää ainaki kuvien perusteella vuotavan toi kansien välissä oleva lämmönvaihtimen tiiviste :(.
Luultavaa, että sitä lämmönvaihtimen sisältävää kantta ei saa irti ilman kansien irrotusta, mutta voin myös olla väärässäkin.

Kurkkaa sinne alle kun kerkiät, sieltä löytynee uusi lammikko, jos vuoto ei tullut pelkästään termarin tiivisteen välistä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.

Vastaa Viestiin