Africa Export 3.0t MY00

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10542
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikä on hedelmäkoriloma? Kuulostaa hauskalta.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Äitiysvapaa. Tosin pilkkua viilaten onhan hän ollut semmosella jo kuukauden päivät...
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

Sten
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja Sten »

Pakko myöntää että hauska seurata tätä projektia ja sen kommelluksia, oikeasti.

En ole mekaanikko mutta koko touhu olisi pitänyt aloittaa moottorin nostolla. Varmasti nopein ja helpoin tapa.

Pyytää varaosatiskiltä hinnat kaikille tiivisteille ja laakereille/vaihdettaville osille, suunnitelmien mukaan.
Punnita mäntien ja arvokkaiden osien hankintaa suhteessa koneen alkuperäisiin. Käyttää kelvollinen uudestaan konetta kasatessa onnistuneiden mittailujen jälkeen.

Eli tarkoitan että tekisi moottoriremontin halvalla ja toimivasti jos tehoa ei olla hakemassa... Säästyisi moni arpominen ja turha ostos pois. Ja se oppiminen on rikkaampaa kun onnistuu eikä tulisi myöhemmin niitä pikkuvikoja niin herkästi. :roll:

Mutta joka tapauksessa, hienoa jos viat saat korjattua näin :P

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos palautteesta :)

Ei tätä autoa sentää museoimas olla. Turbon, termostaatin ja lämmönvaihtimen tiivisteen takia konetta nyt on turha nostaa. En oo femmasta koskaan nostanu ja oletan sen olevan ihan kohtalainen operaatio.. Venavarren kumit ei vuoda ja vesiki pysyy taas sisällä, et kyl ne syvällisemmät vaivat oli pessimistin itsepsyykkausta pahimman varalle.

Mun oma femma makaa nyt pajalla odottamas ja oon tällä veekuutosella ajanu n. tuhat kilsaa. Ei savuta, ei hukkaa vettä, ei mitään. Nyt se on kunnos, jollei sitä jo valmiiksi ostettua puslaa lasketa. Tosin sen vaihtohan on pyörä irti, yks pultti irti, pusla puslatyökalulla pois, pusla puslatyökalulla paikalleen, pultti paikalleen, pyörä paikalleen.

Kaikin puolin hyvä auto. Reilu 10tkm ollu jo talos ja vähävikasin Saab tähän mennes (10v ollu Saabeja) jos 2.2 Dieselien ominaisuuksia ei vioiks lasketa.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2218
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja Cona »

Pakko sanoa, että mitä viihdyttävää olisi ropaustarinoissa, jossa selostetaan seikkaperäisesti ja oppikirjan mukaisesti esim. jarrupalojen vaihto ilman ongelmia ja kommelluksia kohta kohdalta. :lol: Kyllä nää JP:n tarinat on hauskaa luettavaa!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

pela
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja pela »

Ja vielä erityiskiitos rennosta ja huumorintajuisesta asenteesta vastoinkäymisten kohdatessa.
Näitä lukiessa tulee hyvälle mielelle.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Älkää ny liikaa kehuko. Ei suomalainen sellaseen oo tottunu :lol:

Mut pakkohan nää vastoinkäymiset on huumorilla ottaa. Ei näitä vanhoja romuja muuten jaksais :mrgreen: Ja toisaalta se uudempiki on nopeesti vanha romu, niin sama sit kerrasta ottaa se vanha ja romu :lol:
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oma raakeli koki porsimus maximuksen esiasteen, ja ajelin V6:lla pari viikkoa. Kiva peli, ei täristä tyhjäkäynnillä ja paha keksiä rumaa sanottavaa. Maastoauto se ei ole.

Kuva

Kuva on huono, mutta mäki oli pääkallokeliä simuloivassa kunnossa ja jyrkkyyttä on sen verran, että läskimpi hengästyy kävellessä. Eka yritys ylös, ei onnistunut. Kovapäinen kuski ei tietenkään lannistunu, vaan kokeili josko vauhtia lisäämällä pääsis ylös ja niinhän siinä kävi, että alas liutellessa etupyörät putos polanteelta keskelle (joka seki peilijääs ruohosta huolimatta) ja siinähän se raato meni poikittain. Vieres vain 3 m pudotus :lol: Mut jäi siinä pari senttiä, ja kuskin ovesta pääsi sirkustaiteilijan notkeudella ulos.

Noh, olis se saattanu nousta periaatteella "yhden talven jäät sulaa pyörän alta" mutta soitin Autoliittoon ja odotin kiltisti. Työpäivän kalenteri meni vähä uusiks :oops: Mä oon aina pitäny tota Autoliiton Plussapalvelua maailman turhimpana, mutta parempi puolisko mulle perhejäsenyyttä maksaa niin menkööt. Nyt se sitte makso ittensä kerrasta takasi :) Nolo mikä nolo.

Kuva

Lantaruiskusta laitettiin vaijeri koukkuun kii, nyppäys suoraan sivulle n. puoli metriä ja siinähän se sitte oli taas matkavalmiudessa.

Kilometrejä tuli joku parisen tuhatta koko laina-aikana, ja vettä ei tarvinnu lisätä ollenkaa sen aikana. Kuitenki nyt sitte tänään laitoin kunnon letkuklemmarin siihen turbon vesiputkeen. Kuvastaki näkee, että putki oli jo ihan pinkkinä, eli kyl se vuotaa.

Kuva

Jätin vanhan jousiklemmarin hilkulle kumiletkun päälle. Jos sitä yrittäis pois sorkkia, niin ihan varmasti irtois ja menis turbolle saakka. Sitte se joko helisis siä tai pitäis purkaa imucobraa ja muuta roinaa pois tieltä. Tos se ei häiritte ketään :D

Kulutusta tuli innolla seurattua, ja tuossa mun ajossa bensaa palo 10-11 l/100km. Euroissahan se tekee 15-16 e/100 km, joten ei se etanolirouskuttimen rinnalla paljoa kalliimpi ole (12-14 e/100km). Matkaakin tossa ajossa oli, mutta aika paljo 10 km siirtoja taajama-alueella pitkin päivää ja toisinaan kunnon tuuppaus 100 km suuntaansa. Ajoprofiililtaan siis sama, kuin omallaki normaalisti.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10542
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se on toi jäisessä mäessä ekan yrityksen jälkeen peruuttelu monta kertaa se viimeinen virhe (ensimmäinen on se, että lähtee yrittämään sitä mäkeä). Itse vetelin nuorempana faijan Chevy Vanin perse edellä ojaan sellaisella pienellä mökkitiellä. Kun nousuyritys alkoi näyttää toivottamalta, auto pysyi vielä jarrulla ihan nätisti siinä mäessä paikallaan, mutta kun siitä jarrusta kerran helppasi, niin aika pian tiesi tehneen virheen. Alla oli vielä jenkki-M+S:t elikkäs älykkäiden ihmisten kielellä kesärenkaat, joten jäällä ei pitoa sitten yhtään. Siihen yhtälöön kun lisää amerikkalaiselle tyypilliset täysin tunnottomat ohjauksen ja jarrun, niin kuski muuttui matkustajaksi heti siinä kohtaa kun auto nytkähti taaksepäin.

Oli pimeää, tie todella kapea ja auto päätyi tasan poikittain tiehen nähden niin, että etupuskuri oli tien toisen laidan kohdalla, auton keskikohta mahasta kiinni tien toisen laidan kohdalla ja siitä taaksepäin auto oli ilmassa ojan päällä, takapuskuri nojasi kallioon. En aluksi ajatellut että sitä saa siitä pois millään muulla kuin helikopterilla, mutta kyllä hinurikuskeilla on kikkansa vähän oudommissakin paikoissa. Vinssillä se sieltä saatiin takaisin tielle, ja kun tekniikka säilyi ryminässä ehjänä, niin matka jatkui omin voimin.

No, meni vähän offtopiciksi, mutta tiedän kyllä melko tarkkaan miten paljon sitä tuollaisessa tilanteessa haluaa lyödä itseään nyrkillä naamaan. Hyvä että Saappi nousi ojasta ja jatkaa menojaan, tätä topicia on ollut kiva seurata!

molokki
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja molokki »

Senpä takia toi ei oo siellä Afrikassa pysynykään,vaan ovat lähettäneet takas kun ei talvella pito riitä. :D
9.3 SS TURBO X.Ex:9.3SS tid-08
K.orean
I.nvestigation
A.gency Cerato 2.0 EX(clusiveluxus)automaatti.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tylsä projektiauto. Ei mitää projektihommaa :lol: Toisaalta ihan jees, että talos on edes yks kunnon auto. Alkupään femma, paras mahdollinen kone, Saabin historian lujin laatikko... Eihän siitä voikaan tulla kuin hyvä käyttis?

No jos jotain huonoaki välillä. Kuskin puolenen kaukovalo sammu. Pohdein jo, että olipas ne syyskokouksesta ostetut polttimot kehnoja kunnes huomio kiinnitty pitkien merkkivalon puutteeseen. Boschin rele Saabissa on samaa paskaa kuin ennenki. Eli se punanen kommunistirele siä konehuonees oli taas syypää. Ilmankos se onki kirkas, jotta huomio kiinnittyy aina ensin siihen.

Kuva

Tarpeeks ku ranettaa, niin kaiken saa paskaks.

Kuva

Kolvin koko potenssiin tinan halkasija on hyvä määre pieniin hommiin: isompi aina parempi.

Kuva

Noh väliäkö kauniilla lopputuloksella, pinnallisuus on nykypäivää ja valot taas pelaa.

Kuva

Muuten autolla on vain ajettu. Bensansuodatin tuli uusittua ja mädäntymisasteesta johtuen ulkoistin sen Tampereelle saakka. Vähä pitkä reissu 5min homman takia, mut tietääpä et mistä makso.

Isofixit pitäs lattiaan viritellä, kun alkaa hedelmäkorin köyttäminen vöihin jo nyppimään. Mun femmas ne on, mut se on aina niin täynnä työroinaa et jos tessu pitää ottaa kans mukaan niin V6 houkuttelee puoleensa. Laiska mikä laiska. Toinen olis sit et ostais turvavyöllä köytettävän telakan hedelmäkorille, mut kaikki lastenkama on niin pilviin hinnoteltua, että turvavyörumba tuntuu helpommalta kuin 200e kerääminen jotain pikalukituslelua varten. Ja ite jos taivuttelee vähä romurautaa ja pulttaa lopputuloksen lattiaan, niin siinä ei mee kuin aikaa, asennuskaljaa ja ihan snadisti asetyleeniä ja happea.

Ite taivuttelus on vain se vika, et jos jotain sattuu ja paskaraudan liitos petti, niin siinä saattais pimahtaa pää. Toisaalta en mä tiä onko se alkuperänen ulkopuolelta ruostuva lattia sen lujempi. Ja sit taas jotain helmoja kun hitsaillaan, niin eipä niittenkään lujuus sivutörmäykses enää tehtaan suunnitelmia vastaa. Mut en mä sentään niin alas vajoa, et himmennän ajovaloja jonne-kalvoilla. Kai seki on jo jotain :mrgreen:
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5840
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Volvo-kaupasta tollanen ja läpipultit?
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/ ... 0-08)_2006

Seuraavalle ipanalle sit telakka. :mrgreen:

Edit. Overdrivella kommenttien mukaan ei ees kallis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5014
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja tturku »

Saabiintaitaa saada marmorilta niitä isofix korvakkeita, niin ainakin muistelen. Semmoset hankkien ja sit sitä migiä näyttäen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos vinkistä! eBaystä saa Fordin kiinnikesettejä alkaen n. 20e. Pitää soittaa PCS:lle kun kerkee jos sieltä sais Saabin omat suht samaan hintaan, toki rahtikulut on sitte yli kympin eli tuskin pärjää kilpailus. Tuo pari kymppiä on kuitenki sen verran vähän, että ei jaksa kyl ruosteisesta jämäraudasta paskarrella siihen hintaan. Toki säästöä se on pieniki säästö.

Nostin takapenkin pohjan ekaa kertaa tän femman aikana, ja altahan paljastu ylläripylläri edellisen ranettajan jäljiltä.

Kuva

On jännäs momentis tuo turvavyön mutteri ollu. Ja kun se on Nyloc, niin ei se kyl ittellään oo tohon jamaan pyöriny. Noh, pääasia et huomasin ajois. Ei vaan oo koskaan edes tullu mieleen tollasia tarkistella.'

Ryobilla kakkosteholla sekunti ja homma hoidettu.

Kuva

En tiä paljoko kierteen vetolujuus on, mut tuskin se tolla yhden kierroksen matkalla paljoa on. Siinä ku olis läski mies istunu tyytyväisenä kolaris, niin olis varmaan kuollu sekä takapenkkiläinen että kuskin paikalla istuva. Perheellisenä mun kuuluis luonnollisesti vetää itkupotkuraivarit et oon huono isä ku oon lastani tommosen mutterin varas kuljetellu ja edellinen asentaja on suunnilleen murhaajasta seuraava, mut nyt lähinnä pohdin, et kaikkia ranettajia niitä onki. Toki ihmisiä me kaikki ollaan, helppohan tollanen on unohtaa kiinni asti vetää, jos sen on ajatellu tekevänsä "sitte 5 min päästä".
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1942
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Africa Export 3.0t MY00

Viesti Kirjoittaja pjv »

Huh huh, joku raja saisi olla ranetuksellakin. Hyvä kun jaoit. Pitää lisätä omalle käytetyn auton ostajan tarkastuslistalle...
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Vastaa Viestiin