900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

900c 1989, pelastettu perusmalli + 900i 16V 1992

Viesti Kirjoittaja raul »

Tervehdys, aloitan tänne oman projektiaiheen ensimmäisestä Saabistani, joka on kotimainen 900c vuosimallia 1989.

Varsinaista projektia ei auton kanssa ole käynnissä nyt, mutta kaikkea pientä pitää aina väsätä ja täällä ehkä jotain kysellä.
Tähtäin on pitää auto kunnossa ja alkuperäisenä. Kilometrejä tulee korkeintaan 5000 vuodessa.

Liitän tähän alkuun lainauksen aiheesta "Pelastakaa satkuja!"
raul kirjoitti:Tervehdys,
Liityin tavallaan sattuman kautta Saabistien joukkoon, kun tuli pelastettua eräs 900c lähes varmalta kuolemalta. Auto tuli kuolinpesän kautta, kun halusivat pihan siistiksi romuista.

Kuva

Eka nopea pesu paljasti ihan siistin auton, vaikka joku ehti jo todetakin että en olisi saanut pestä patinaa pois. Toisaalta eikai tuo ehtinyt kuin pari vuotta maata metsänreunassa. Mittarissa 145 tkm.

Kuva

Muutamia puutteita on ja osa niistä onkin jo korjattu. Pakoputken loppuosa tuli uusittua. Öljyt, suodattimet ja tulpat vaihdoin toki myös. Takaluukku ei halunnut aueta kuin avaimella, tänään kuitenkin jo vertyi vipukin toimimaan. Käsijarrun teho ei riitä katsastukseen, mutta Saksasta on jo matkalla kaiketi kaikki tarpeellinen jarruosa. Vasen takaovi aukeaa ulkoa vain nuppia samanaikaisesti nostamalla. Strömbergin kalvo pitäisi ilmeisesti vaihtaa, tyhjäkäynti on olematon ilman ryypyn apua. Jäähdytysnestettä hukkaa jostain...

Tavaratilan pohjalla, vararenkaan alla on melko paljon vettä, onkohan sillä mitään tarkoitettua reittiä pois sieltä?

Tarkoitus on originaalina pitää, mielestäni tällaiselle autolle ei parempaa käyttötarkoitusta olekaan kuin jonkinasteinen säilyttäminen. Tosin kierroslukumittari on pakko löytää kellon tilalle. Jonkinlaiset orggismatot ovat myös hakusessa.

Ensimmäinen katsastus sujui lähinnä kehujen saattelemana, varsinkin kun säädin nosturilla vielä käsijarrun tehoeron 0 %:iin.
Kohta olisi taas katsastus edessä eikä pitäisi olla mitään moitteen sijaa tälläkään kertaa. Uuden Pilkingtonin lasinkin vaihdatin ja nyt näkee ajaa auringonlaskuun :) Uusin myös vesipumpun ja hetkeä myöhemmin jäähdyttimen, niin loppui se veden läträäminen.

Töissä ehdin vihdoin viimein myllyttämään maalipinnan:

Kuva Kuva

Yleisilme tuli vihdoin siistiksi. Kaksi pientä ruostekohtaa voisi kyllä korjata, oikean takakaaren ja oven välissä sekä vasemmassa takaovessa listan alapuolella. Moottoritila on toistaiseksi pesemättä. Uusi antenni pitäisi löytää ja katon puhelin(?)antenni poistaa. Uuden sivuvilkun tilasin, mutta sitä ei koskaan tullut... Oikean puolen kaarimuovi on aika pahana, mitäköhän sillekin tekisi, liikkuuko sellaisia käytettyinä hyviä?




Saabi edestä, saabi takaa, siellä se saabi makaa:


Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva


Tehtävälistalla syksyksi:
-koteloiden ja pohjan suojaus (nyt siellä ei hämmästyksekseni ollut oikeastaan mitään)
-kesä- ja talvivanteiden hiekkapuhallus ja maalaus
-jo mainitut antennihommat
-edelleen kierroslukumittari hankkimatta
-laatikkoöljyn vaihto

Omasta mielestä tää on aivan ihana ja sympaattinen auto! Ja tosiaan ensimmäinen Saab mulle, joten kaikki saabismit on vielä haussa... Jos tällä nyt alkuun pääsisi. Kattoverhoilu saa mun puolesta roikkua. Hyvät Saabin kuramatot sain kun löysin Eestistä toisen Saabin, vuosimallin 1990 3-ovisen 900i 16-venttiilisen. Se on nyt kaverilla käytössä siellä. Kuva
Viimeksi muokannut raul, La Loka 14, 2017 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1989 900c
1992 900i
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja Ensio »

Onneksi pelastit, tuostahan tulee todella hieno! 8O
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Tosi hieno. Kateeks käy.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja AZP »

Valkoinen väri ei paljoa anna kuvissakaan anteeksi. Kyllä kuvista näkee, että on hienokuntoinen yksilö!

Etukilpi näyttää noin puhtaan valkoisessa autossa jo aika harmaalta, konttoriltahan saa uuden samanlaisen muutamalla eurolla :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllähän kilvessä pitää auton ikä näkyä. :wink: Näin lauantaina Hämeenlinnassa tonnarin mustissa museokilvissä, se vähän sattui silmiin...

Paljon plussaa auton oikeasta mallista, siististä kunnosta ja ennen kaikkea alkuperäisyyden arvostamisesta. Omassa ceessä on moni paikka siinä kunnossa että käytännössä ainoa vaihtoehto on osien vaihto, eli tässä lähtökohta on kadehdittava. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Suojis
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 19:05

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja Suojis »

.
Viimeksi muokannut Suojis, La Loka 22, 2022 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja raul »

Kiitos kaikista kannustavista kommenteista :)

Kuvissa ei näy esimerkiksi oikean takaoven kolhu, eli jotain se valkoinen väri antaa anteeksi sittenkin. Toinen totuus lie se, että kuvat valehtelee aina...

Etukilven vaihto on ollut mielessä, totta. Jos kilpi olis vain patinoitunut ja haalistunut, saisi se jäädä, mutta vääntynyt saa mennä vaihtoon.

Kaasuttimen kalvo oli rikki, vaihdoin sen eilen. Silti jää täyskaasukiihdytyksessä kuollut kohta vaivaamaan. On se toki parempi nyt, siitä tavallaan "pääsee jo yli", mutta ihan kunnossa ei kaikki ole. Tasasella tai pintakaasulla kiihdyttäessä ei mitään oireita olekaan. Kulutus kahdella tankillisella oli nyt tasan kahdeksan litraa sataselle. Mielestäni aika vähän. Matka on ollut sellaista 40 km motaria, 10 kilsaa pikkuteitä ja 10 kilsaa kaupunkia, päivittäin suuntaansa.
1989 900c
1992 900i
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Hieman ongelmallinen tämä kaasutin taisi olla aina. Rikkaammalle säätö auttoi omassa ysikympissä, eikä kulutus noussut. Aina keskimäärin 9 litraa, mukana lyhyttä matkaa. Katsastukseen aina säätö... Tosiaan hieno tuo sinun autosi, ei ysisatkuja liikaa jää jäljelle. Pahuksen kestävä auto.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tarkista vaimenninöljyn (atf) määrä kaasuttimessa. Aiheuttaa juuri puutumista kovassa kiihdytysyrityksessä, varsinkin siinä kohtaa kun ns. polkee lämän tiskiin.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja raul »

Juu kyllä kaasutin sinänsä on tuttu, mutta taidan noudattaa neuvoa ja vielä lisätä hieman öljyä. Nyt siellä on ollut sen verran kun on itsellä ollut tapana pitää. Hienoa jos se lähtis sillä skulaamaan.
1989 900c
1992 900i
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja raul »

Morjensta kaikille.

Tämä satkuhan on ollut vähäisellä käytöllä vanhuksillani ja ilometrejä onkin kertynyt syyskuun katsastuksesta laskien vähän vajaa tuhat. Yhteensä mun omistuksessa (11/2015->) on ajettu hiukan vajaa 5000, eli arviot ajomääristä oli aika kohdillaan.
Otin auton eilen kotiin hetkeksi renkaiden vaihtoa ja pikkufixejä varten. Iskunvaimentimet pitäis vaihtaa, mutta muiden projektien niellessä kaikki rahat, joutuu tässä vielä kärsimään pomppivasta perästä.

Tämän foorumin kautta löytynyt keskuslukon moottori tuli jo jouluna, ja nyt jo neljän kuukauden päästä oli aikaa vaihtaa se :roll:
Takaluukun lukkoa hieman säädin, mutta silti tuntuu että joka kymmenes tai kaheskymmenes kerta se menee itsestään lukkoon suljettaessa.

Mittaristoon löytyi myös kaivattu rundari, jonka yritin tänään asentaa. Ikävä kyllä tämän piirikortissa on sähkökatkos eikä mittarivalot tai vasemmanpuolen varoitusvalot toimi. Rundari ja kello toimivat. Jätin eväät levälleen ja odottelen toimivampaa osaa. Aika paljon sai tehdä työtä että mittariston sai käsiinsä, verrattuna tiettyihin muihin autoihin. Tuli samalla kuitenkin vaihdettua polttimot säätimiin ym, niin ja olihan lämmönsäätimen akselikin onnistunut irtoamaan, samoin kuin radion antenni. Selvis nekin "mysteerit" vahingossa. Rikkinäisen sivuvilkun vaihdoin uuteen ja taakse löytyi aarteiden joukosta käyttämätön antenni katkennen tilalle.

Täältä tähän :D
1989 900c
1992 900i
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mittaristoon käsiksi pääseminen on kyllä tehty juuri niin vaikeaksi, kuin noin yksinkertaisessa kojelaudassa on ylipäätään mahdollista. :mrgreen:

Omaan c:hen vaihdoin mittariston kierroslukumittarin ja toimivien mittarivalojen saamiseksi, mutta nopeusmittarissa on tietysti väärän mittarilukeman ohella väärä välitys, eli sen kanssa pääsee taas telmimään heti kättelyssä kun auton pariin palaan :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
raul
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 27, 2015 21:24
Paikkakunta: pks

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja raul »

Erittäin hyvin sanottu siellä takana :D

Onhan se lauta kaikenkaikkiaan ikäisekseen moderni ja toimiva. Kompromisseja on autot täynnä, sehän on selvä.

Ainiin, kunnioitettava lukema mittarissa:

Kuva
1989 900c
1992 900i
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ainakin 99:ssä mittarilukeman muuttaminen oli todella helppoa. Muutama ruuvi auki mittarin takaa ja yhden akselin nosto paikoiltaan, jotta numeroita pääsi kääntämään. Vaihdoin joskus edelliseen harraste-Tuplikseeni mittarin ja halusin, että lukemat olisivat oikeat.
Hieno on muuten tämä C-malli! Vanhemmilla oli tällainen vielä silloin, kun sain ajokortin, vuonna 1995. Auto oli juurikin valkoinen 4-ovinen 900c sinisellä sisustalla. Rekisterinumeron muistan vieläkin: LKU-290 :D
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Mulla ois täällä yks satkun mittaristo joutilaana. Toimivasta autosta
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Vastaa Viestiin