saabel Ascona B

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ascona
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Joulu 18, 2016 18:11

saabel Ascona B

Viesti Kirjoittaja ascona »

Moro kaikille.
Uusi foorumilla ja muutenkin saabien kanssa.

Tuossa on aluillaa saabin moottorin tunkeminen B-Asconaan ja kaikki vinkit on tervetulleita, netti linkit, meneillään tai valmiit projektit ko. Rakennelmista.

Moottoriksi päätyi b202 jostain vanhasta 9000sta.
Tarkoitus oli ostaa b204, joka kuulemma istuis helpommin tuohon Opelin keulalle, mut tuollanen nyt sattui löytymään halavalla.

Kori on vanha f-ryhmän ralli auto ja laatikkonsa on tällä hetkellä pikku getrag ja Asconan lukoperä.

Ensimmäisenä tarvitsen apua laatikon löytämiseen. (Nykyisessä starttin paikka väärällä puolella).

Lisäilen tänne kysymyksiä sitä mukaa kun niitä ilmenee.

Kiitos jo etukäteen. Timo.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: saabel Ascona B

Viesti Kirjoittaja Keme »

B202 koneen jatkoksi ei taida käydä mikään takavetoaski suoraan. B2x4 koneen jatkoksi sopisi OHC/16v/V6 Omegojen askit suoraan. Siinä mielessä lyhytlohko olisi varmaan kaikinpuolin helpompi ja todennäköisesti kokonaiskustannuksiltaan halvempi vaihtoehto. Opelin pikkugetrakin kytkinkopan hitsauksessa taasen ei ole yhtään mitään järkeä. Samalla vaivalla sinne sitten pistää BMW ZF vaihteiston 5- tai 6-vaihteisena, koska ne kestää sen ~700hp.

Mielenkiintoisen kuuloinen projekti joka tapauksessa!
jeeeeeee!
ascona
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Joulu 18, 2016 18:11

Re: saabel Ascona B

Viesti Kirjoittaja ascona »

Keme kirjoitti:B202 koneen jatkoksi ei taida käydä mikään takavetoaski suoraan. B2x4 koneen jatkoksi sopisi OHC/16v/V6 Omegojen askit suoraan. Siinä mielessä lyhytlohko olisi varmaan kaikinpuolin helpompi ja todennäköisesti kokonaiskustannuksiltaan halvempi vaihtoehto. Opelin pikkugetrakin kytkinkopan hitsauksessa taasen ei ole yhtään mitään järkeä. Samalla vaivalla sinne sitten pistää BMW ZF vaihteiston 5- tai 6-vaihteisena, koska ne kestää sen ~700hp.

Mielenkiintoisen kuuloinen projekti joka tapauksessa!

Näin sitä itsekkin pikaisen googlettelun tuloksena päättelin...
Seuraava kysymys onkin, miten tuosta B202:sta käy osat B2x4? Eli käykö kansi, moottorin ohjaus, etc B2x4:een? Mitä eroa on vaparin lohkossa?
NM. Ostinko moottorin turhaan :D
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: saabel Ascona B

Viesti Kirjoittaja Keme »

Kansi käy sovittamalla, mutta B202 kansi on huonommin virtaava kuin b2x4 kansi. Moottorinohjaus ei käy.
Kaikki B2x4 lohkot on samanlaisia.
2.3 kiertokanget ja männät on erilaisia turbon ja vaparin välillä. Vaparissa on 153mm kiertokanget ja ahdetussa 147mm, joten männät ovat myös erikorkuiset.
2.0 on erilaiset männät ahdetussa ja vaparissa. Kiertokanget on molemmissa 153mm.
Kuva
Vaparissa on siis hieman pienempi monttu männän päällä. B204i ja B206i vaparin männät ovat keskenään samanlaiset.
ascona kirjoitti:NM. Ostinko moottorin turhaan :D
Oikeestaan kyllä.
jeeeeeee!
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: saabel Ascona B

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Täältä minä hommailin oman B204sen, ja oikeestaan kaikki koneet mitä ostanut olen. Eivät ole enää hinnankiroissa ja noisssa ruotsin koneissa laatu on vähän eriluokkaa kuin Suomen vastaavassa purkaamo tarjonnassa.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/ ... nsin/Alla/

Ja tosiaan kannattaa ottaa vaan noita vuoteen 1998 asti tehtyjä patoja, niin ei tarvi käydä miettimään kestääkö se kellari vai ei.

Onnittelen projektin valinnasta, ei meinaan tuu vapaa-ajan kanssa ongelmia kun näihin lähtee. :D
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: saabel Ascona B

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. ... 8&start=20
http://www.opel6070club.com/forum/viewt ... 23&t=50384
Siinä pari linkkiä vastaaviin projekteihin mitkä kannattaa lukasta läpi.
Olen myös sitä mieltä taisit ostaa tuon moottorin turhaan valitettavasti :roll:
Tuohon lyhytlohkon perään menee esim. b omegan laatikko bolt on kunhan vaan painelaakerille tekee jatkoholkin taikka sitten jos vaihtaa kytkin kopan niin bemarin kuusvaihteista kehiin.
Öljyn kierrossa on oma askartelemisensa esim. ö-pohja joutuu muuttamaan ja suodattimen joutuu siirtämään. Itse tein kokonaan uuden pohjan.
Ei muutakun onnea projektiin :) Kori valinnalle iso peukku :)
Vastaa Viestiin