Ysipari ja muutakin...

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jooseppi78
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ysipari ja muutakin...

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Jarrut on kyllä mintissä 8O
"Hevoseton" mies on huoleton mies

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5569
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ysipari ja muutakin...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onnee :mrgreen:

No miltä se mese ny maistuu?

Kerran oon vuoden -66 kutosmesee ajanu ja se ei ollu häävi kokemus, toki oli ollu vähäl ajol ja vähä joka paikka ryytyny..
Edit. Kuva

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9919
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ysipari ja muutakin...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea leimasta! Tiedän kyllä miltä tuntuu, kun talven aherrus palkitaan keväällä tuoreella leimalla ja toimivalla autolla.

Mistä tulikin vähän huono omatunto, että pitäisi pikaiseen asentaa ton Kuplan vaihteisto autoon ja koota ja asentaa talvella purettu moottori. Ollaan kuitenkin jo toukokuun puolivälissä. Ettei mene kesä ihan vaan ihmetellessä ja auto valmistu sopivasti talviseisontaan :oops:

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2610
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ysipari ja muutakin...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Onnea vaan leimalle! Sinulla sen uljas Mersu allasi. Sillä voi kyllä oikeasti ”harrastella”, ei muuten tule montaa samanlaista vastaan. :D Katsoin autosi käyttöönottoaikaa 28.2.1971. Muutama kuukausi tuosta ajasta alkoi minun Saab-aikani vuonna 1971.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Lerssinen
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ysipari ja muutakin...

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Totuuden nimissä on sanottava että vaikka auto on yllättävän hyvä ajaa (kulkee suoraan jne) niin kyllä se meteli ja muu yleinen habitus on kaukana preemiumista :mrgreen: No, renkaat ensinnäkin on vuodelta 99 joten ne pitänee raaskia ostaa melko piakkoin, leimalla kelpasivat kuitenkin.
Pikitielle kun lähtee niin on alkuun melkoinen jymps jymps ennenkuin rauhoittuu, kai se on seissy samoilla sijoilla sen kymmenen vuotta ja tiedä kuin vähillä paineillakin.

Samoten moottorissa on jotain pientä nyppimisongelmaa, ikäänkuin kaasupolkimen komento katoaisi sekunniksi jolloin auto ei tiedä mitä tehdä kunnes taas lähtee. Se on ihan mahdollistakin kun kaasua ohjaa ikääkuin potentiometri (samanlainen kuin esim bensatankissa). Sen kuulemma voi irroittaa ja puhdistaa kun se hiilenpala sotkii sen pintakaasu-alueen niin toiminta menee oudoksi, tässä on kenties sellaista mutta ajellaan nyt ensin hetken aikaa.

Moottori noin muuten on kyllä melko väkevää sorttia, välitykset huutais vitos ja jopa vaikka kutosvaihdetta. Ei sillä etteikö kulkisi mutta kierroksia on reilusti mutta näin se kuulemma on tämän ikäluokan mersuissa kaikissa oli koneena ja laatikkona mikä tahansa.

Disclaimer : Saab 99 on mukavempi ainakin toistaiseksi ajaa :mrgreen:
Nissan Terrano 4x4 -04
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
Saab 99 -83
MB w108 3.5 - 71

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2610
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ysipari ja muutakin...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Myö ollaan totuttu nykyisin, niin hyviin kyyteihin, että vanhat premiumitkaan eivät tunnu miltään! Mutta tuo auto on hetken kuluttua 50 vuotta vanha ja luo hyvän aikamatkan siihen aikaan! Kyllä silloin nuorena miehenä tuollaiset autot olivat todella suuria ja tavoittamattomia haaveita! :D
Meillä kotona oli tuohon aikaan ajettu jo Mersuilla vuodesta 1963 ja ne olivat minullekin hyvin tuttuja, koska olin tuohon aikaan jo ajanut nuorena poikana taksia renkinä kuusi vuotta. Nuo taksi-Mersut kuuluivat mopo-luokkaan näiden isojen poikien autojen rinnalla! :lol:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 816
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ysipari ja muutakin...

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Joskus olis ollu ostettavissa tuomonen pystylamppu-pikkusiipinen (w111?) dohc kutosella josta haluaisin muistaa että oli mekaanisella ruiskulla ja automaattivaihteistolla. 2000€ olis ollu neuvottelun lähtökohtana. Ei mitään muistikuvaa ruosteista tmv mutta sisusta oli tehty uusiksi jollaki punasella sametilla tai jollaki ja tupakinsytyttimessä oli hakaristi :mrgreen:. Syy miksi oli myytävänä oli että se ei lähteny käyntiin vaikka oli toiminu jo aiemmin. Ei sitten itelläkään paljon kiinnostanu vaikka poikamiesnä rahakki olis löytyny varmaan aika kätevästi. Enkä usko että se vikakaan kovin paha oli ku myöhemmin näin sen liikenteessä Keminmaan tienovilla, olikohan Tornioon myyty sitten. Loihakka kruisailupeli varmasti jos on enään hengissä.
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Vastaa Viestiin