ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Terve,
Harrasteautoina ennestään '91 Ford Thunderbird, Dodge Lancer '61 ja Mitsu Colt '86. Käyttö (ja osittain harrastepeleinä) 2 e46 bemaria, '01 316i ja '04 320d. Saabit ovat kuitenkin aina kiinnostaneet...Volvoja oli aikanaan 850 ja mk1 V70, mutta ne eivät oikein sytyttäneet harrasteluintoa. Nyt tuli tilaisuus pelastaa paalaukselta '95 ng 900 2,3 se. Parinkymmenen sekunnin harkinnan seurauksena lunastin erittäin muodollisella kauppasummalla tämä itselle.

On aika ynnätä plussat ja miinukset:

+ Leimaa toukokuulle
+ "vain" 306tkm mittarissa
+ räpeltämätön ja suht ehjä yksilö
+ vaikka ei turbo olekaan, niin silti 2,3 SE
+ Perustekniikassa ei mitään suurempaa vikaa...ehkä...
+ Huoltokirja n. 270tkm asti, öljyt vaihdettu 10tkm välein!
+ uudehko akku ja takaiskarit
+ ostohetkellä yli puoli tankkia bensaa...

- Ruostetta paikoitellen, mutta ei ihan paha kuitenkaan
- Kannentiivisteen välistä hikoilee öljyä
- Vitonen ja pakki menee huonosti päälle
- Mittaristo pätkii

Tarkoituksena on taltioida tämä laittamalla Saab sekä teknisesti että ulkonäöllisesti (hieman persoonallista ilmettä lisäten) kuntoon. Kuvia tulossa...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Ja tässä kuvia. Niissä auto näytää jopa hienokuntoiselta:

Kuva

Kuva

Ehkä pahin sanominen ruuosteiden osalta löytyy tuosta takakontin alareunasta ja kuskin puolelta takapyöräkaaresta. Etulokarit sen sijaan ovat ruosteettomat, ja tuossa hanttarin puolen takapyöräkaaressa on vain pientä alkavaa ruostetta. Samoin ovissa on vain muutama ruostepiste.

Ai niin, vikalistasta jäi mainitsematta toimimaton sähköantenni...
Viimeksi muokannut Lancer 225 2d, To Maalis 02, 2017 06:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Audiojack
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Listatut viat ainakin ovat tutun kuuloisia :D

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ng900 on vielä yllättävän paljon liikenteessä. :D

Joo, tuttuja on ja vaikka kolkkiinkin tehtiin paljon kehitystyötä niin nuo takakaaret ja moottoriantenni jäi riesaksi.

Mun -00 kolkissa meinas jokunen vuosi sitten mennä meisseli siitä vasemman kynnyskaaren saumakohdasta läpi, joten varmaan aika monessa on jo jouduttu hitsaamaan uutta peltiä tilalle.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Joo, eivät nuo viat ihan ainutlaatuisia tunnu olevan. Eniten nyt haittaa tuo pakin puuttuminen, siitä olenkin laittanut juttua tuonne mallikohtaisen keskustelun puolelle.

Tarkoitus olisi tehdä tuo kuskinpuoleinen kaari jossain vaiheessa kerralla sen verran perusteellisesti, ettei tarvitsisi siihen ihan pian uudelleen kajota.

Tuli tehtyä kirpparilöytö, päällepäin poikkeuksellisen hyväkuntoinen Pioneerin 90-luvun lopun CD soitin/ radio. Paikallaan ollut, vaikkakin aiwan toimiva (siis AIWA-merkkinen :) ) soitin oli sen verran rimpulan oloinen, että se sai lähteä. Tällainen lähes samanlainen Pioneer tuli aikanaan ekaan autoon ostettua ensimmäisillä kesätyörahoilla, maksoi vähän alle 2000 markkaa silloin!

Kuva

Soitin paikalleen, mutta retroilufiilistä laski se, että oikeanpuoleinen etukaiutin pätki. Soitin irti, tuntui katkovan soittimelle tulevan liittimen juuresta. Kääntelin johtoa ja yritin kiristää liittimiä, mutta ei muutosta. Ei muuta kuin soitin purkuun siinä toivossa, että liittimen nastoissa olisi joku kylmäjuotos tms. CD-soittimen osa lähti suht nopeasti irti, iso piirilevy soittimen pohjalla vaati vähän enemmän pähkäilyä. Mitään näkyvää vikaa ei ollut, joten juotin kaikki kaiuttimien pinnit uudelleen. Soitin paikalleen, ja nyt toimii! kerrankin joku korjaus onnistuu laakista...

Kuva

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Tuli ajettua auto pukille ja öljyt + suodatin vaihdettua. Samalla tuli etsittyä syytä tuohon vaihteensiirron vikaan, mutta siitä enemmän tuolla mallikohtaisen foorumin puolella. Mutta lyhyesti: syyllinen oli rikkoontunut muoviholkki, Saabin numerolla 4387361.

Tässä autossa tuntuu kyllä olevan kaikki ng900 "kliseet". Autoa ekaa kertaa alhaalta syynätessä löytyi taas lisää askaretta tulevaisuutta varten. Ohjaustehostimen putki puskurin takana näytti tosi happamalta, ihme ettei vielä vuoda mistään. Tuolta löysinkin jo keskusteluja siitä, eli keula purkuun että saa vaihdettua.

Pesin konehuoneen, joka on yleisilmeeltään melko siisti. Pahiten silmään osuu hieman patinoitunut venttiilikoppa, mutta käydään sen kimppuun keväämmällä, meinasin silloin yrittää kannen pultteja kiristämällä saada tuota pientä öljyvuotoa tyrehtymään. Vuoto ei tosiaan ole suurta, voidaan ehkä luokitella pieneksi hikoiluksi.

Paisari tuli irrotettua, koska seinämät olivat sisäpuolelta niin pinttyneet, ettei nestepintaa tahtonut läpi erottaa. Laitoin pesuaineeseen likoamaan, katsotaan lähteekö puhtaaksi. Irrotin ajovalojen pyyhkijät, jotka jäivät sojottamaan milloin mihinkin suuntaan. Täytyy varmaan käyttää nuo umpiot irti, että saa myös ne akselinpäät pois näkyvistä. Myös konepellin äänieriste joutaa pois, ilmeisesti ajossa katkennut moniurahihna on repinyt sen aika pahan näköiseksi. Ehkä laitan ehjän tilalle, ehkä en. On mielestäni paremman näköinen ilman. Kaikki poistettavat osat taltioin talliin, enkä muutenkaan tee mitään "peruuttamatonta". Jos vaikka joku pussihousuvaihe iskee joskus tämän(kin) kanssa...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Paisari ei meinaa puhdistua millään. Ensin laitoin sisään astianpesuainetta ja n. päiväksi likoamaan. Puhdistui jonkin verran. Seuraavaksi konetiskiainetta ja kuumaa vettä, siinä annoin taas liota päivän. Ei irronnut paljon mitään. Nyt tuli laitettua konetiskitabletti + kuumaa vettä sisään, katsotaan auttaako tämäkään. Tuota kun ei saa mekaanisestikaan kokonaan puhdistettua, eikä viitsisi mitään liuotinta käyttää, ties vaikka sulaa koko pytty...ja onhan siellä se nestekorkeuden varoitinanturikin...

Rupesin ihan toden teolla suunnittelemaan tuota yläkerran remppaa. Tekis mieli käyttää myös noi nostimet irti ja putsata ne, kylmällä koneella kuuluu sen verran tikitystä. Ei kuulu auton sisälle asti, mutta ulkpuolelle senkin edestä. jotenkin paikallistaisin äänen tulevan yläkerrasta vasemmalta (siis laatikon puolelta).Tietty voi olla, että toi tikitys kuuluu muualtakin. Ton Thunderbirdin 3,8 veekuutosen kanssa meinas mennä joskus järki noiden tikitysten kanssa. Sanottiin, että vaihda nostajat...mutta vikana oli kerrankin vuotava pakosarjan ja pakoputken liitos. Niin se voi olla Saabissakin, sen verran happamalta toi pakosarja ja putkisto näyttää. lisäksi huomasin, että pakosarjasta puuttuu yksi pultti! No, ruuvailua varten tämä auto hankittiinkin...

Mutta tieto lisää tuskaa, löysin täältä keskusteluja, joiden mukaan tikitys voi johtua liian alhaisesta öljynpaineesta, jos öljypumpun imusihti on tukossa. Kai tässä täytyy varmuuden vuoksi käyttää öljypohjakin irti. No, aikaa on suunnitella. En rupea näitä tuolla ulkona pukilla räntäsateessa tekemään. Onneksi muut autot hoitavat käyttöauton virkaa, ja tätä ruuvailen aina kun huvittaa. Ehkä viikonloppuna irrotan pätkivän mittariston, ja yritä kolvailla sitä...

93aero
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 20:35
Paikkakunta: Oulu

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja 93aero »

Ei nuo uudetkaan säiliöt ole hinnan kirossa:
http://webshop-fi.saabparts.com/900-9-3 ... onstank382
9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10689
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuo säiliö näyttäisi olevan ilman tasoanturia.
Jos kelpaa tarvike, niin anturisäiliökään ei ole kovin kallis: https://shop.speedparts.se/sv/prod/900- ... 56390.html
Orkkissäiliö anturilla hinta jo pompsahtaa: https://shop.speedparts.se/sv/prod/orig ... e6390.html

Olen putsannut säiliöitä tulppaamalla lähdöt, täyttämällä säiliöön kourallisen kidesoodaa ja pienen määrän vettä tai bräkleeniä. Soodakiteillä saa seinämien kartoihin vähän mekaanistakin puhdistusta, vähemmän huolta jälkihuuhtelun onnistumisesta kuin käyttämällä ravisteluun sepeliä tai muttereita. Bräkleenillä ei pehmennyt tonnarien säiliöt eikä anturin kohot, ja hyvin synkkä säiliö lähti kirkastumaan. Konetiskiaine ei tuntunut tekevän mitään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kiitoksia vinkeistä, halpoja näyttävät uudetkin olevan. Mutta silti voisin tuota kidesoodaa kokeilla, vaikuttaisi ihan pätevältä tähän tarkoitukseen. Noita "sivukammioita" kun ei saa oikein muuten mekaanisesti puhdistettua. Pitäisi tuosta T-birdistäkin paisari puhdistaa...

Tässä on nyt muutakin pientä puuhasteltu tämän kanssa, juttua ja kuvia tulossa...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kaikennäköistä pientä on touhuttu. Konepellin äänieristeen irrotin, ja alta paljastui pesun jälkeen täysin virheetön maalipinta, näyttää paljon siistimmältä.

Seuraavaksi irrotin mittariston. Ja toisen puolen ilmasuulakkeen osat tietty levisivät ympäri autoa, mm. kojelaudan sisään. Kiva ettiä niitä sieltä.Kävin noita juotoksia aikas paljon läpi. Netin syövereistä löysin haulla, että yleensä vika on sen kuparikäämikelan alapuolella niiden pallonmuotoisten vastusten juotoksissa. Ainoa silminnähtävä juttu oli, että juuri noiden luona piirilevy oli muuttunut hieman ruskeammaksi, liekö lämmennyt? Näihin juotoksiin laitoin melko reilusti tinaa, ettei tarvitsisi heti uudestaan tehdä.

Kuva

Mittaristo paikalleen, ja sehän toimii! Ilo oli siltä osin lyhytaikainen, että kävin vielä iltahämärissä tsekkaamassa mittaristoa. Sieltähän oli pari polttimoa palanut...ja tietty olin ehtinyt kokoamaan kojelaudan takaisin...Ei auta, ei sitä noinkaan voi jättää. Eikun uudestaan irrottamaan mittaristoa, nyt meni jo rutiinilla. Polttimot irti ja autosähkötarvikkeita myyvään liikkeeseen. Mutta nämä perusvalaistusta hoitavat 3,4w polttimot tuntuivat olevan harvinaisempia kuin kanan hampaat. Vain ja ainoastaan orkkiksena näitä olisi saanut Ruotsista tilaamalla, hintaa 8e/kpl! Tässä kohtaa aloin miettiä yleisvalaistuksen muuttamista ledeillä toimivaksi. Noita pieniä merkkivalopolttimoita sai onneksi helposti, ja ne jätin perinteisiksi hehkulankatoimisiksi. Motonetista löytyi sinisiä wide beam -ledejä. Nämä oli tarkoitettu näiden parkki- yms. lasikanpolttimoiden tilalle. Irrotin kannat kevyesti terävällä veitsellä:

Kuva

Jäljelle jäi ledit, joissa oli vastukset mukana. Nämä istuivat hienosti noiden alkuperäisten polttimoiden reikään. Langat tinasin piirilevyyn:

Kuva

Haasteellista tuosta teki ledien napaisuus, koska plus ja miinus täytyy olla oikein päin, että ledi toimii. Napaisuus selvisi kokeilemalla. Kaikissa muissa miinus oli hanttarin puolella, paitsi kiekkamittarin oikeanpuoleisen valon, nopeusmittarin valaistuksen 2 valoa 90km/h eteenpäin, sekä polttoainemittarin kohdalla. Tämä tieto helpottaa kummasti hommaa, jos joku vaikka innostuu saman tekemään. Täytyy ottaa pimeällä kuva tuosta mittaristosta, niin näette minkälainen siitä tuli.

Tuskaa tuotti myös paisarin puhdistus. Mulle on tärkeää, että näen helposti konepellin alle vilkaisemalla, onko jäähdytinnesteen pinta OK. Montaa eri ainetta kokeilin, mutta kiitokset tuosta vinkistä kidesoodan käytöstä! Vähän vettä ja kourallinen tuota, niin hetken ravistuksen jälkeen kaikki pinttynyt lika oli poissa! Päätin vaihtaa myös jäähdytinnesteet, kun niiden kunnosta ei ollut tietoa. Eikä viitsi tuota paisaria heti likastaa Ja tässä tulos:

Kuva

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kävin äsken kuvaamassa mittariston. Himmenninkin toimii, mutta yhtä kirkkaaksi valaistusta ei saa kuin orkkispolttimoilla. Mun silmiin tuo on ihan sopiva kirkkaus:

Kuva

Samalla laitoin myös uusia polttimoita palaneiden tilalle tuohon kojelaudan keskiosaan:

Kuva

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Konehuoneessa nojaillessani löytyi tuollainen:

Kuva

Eli kyseessä lienee jonkinlainen alipaineella toimiva venttiili, joka päästää ilmapumpulta ilman virtaamaan pakosarjaan koneen ollessa kylmä. Muovilähtö tästä oli poikki, Ennen pakosarjan haaroihin meneviä rosteriputkia siellä on vielä joku toinenkin (takaisku?)venttiili. Joku paremmin tästä ymmärtävä voi valaista asiaa. No, tuohon pierburgin tekemään pönttöön pakokaasuja oli ainakin jonkin verran tullut läpi haurastuttaen tuon putken. Volvoista opin sen verran, että näitä Pierburgin purkkeja/tunnistimia/säätimiä ei yleensä alle satasella saa. Ja tällä kun ei mitään kovin tähdellistä tehtävää edes ole, niin päätin ratkaista asian jollain ns. budjettikorjauksella. Saisikohan koko ilmapumpun jotenkin poistettua käytöstä...no tässä kuitenkin korjauksen tulos:

Kuva

Kalvo oli ehjä. Sisukset tein sopivan kokoisista messinkiputken pätkistä. Tuossa on juotettu vain pari saumaa, muuten paketti pysyy kasassa keskellä olevan läpipultin ja liiman kanssa. Toisenkin muoviputken sisällä on vahvikkeena messinkiputki, eli ainoastaan kuoret tässä ovat enää muovia.

Epäilin jo tuota pakoputken jousto-osaa rikkinäiseksi konehuoneessa kuuluvasta pärinästä päätellen. Nyt kuitenkin kun korjasin tuon venttiilin, niin ääni poistui. Onko tuo lähempänä pakosarjaa oleva mötikkä jonkinlainen takaiskuventtiili, joka mulla on rikki päästäen pakokaasut tuonne korjaamalleni venttiilille asti?

-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Mistä hommasit tuota kidesoodaa?
#6983 Olli-Petteri Pentti

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19735
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

näyttää olevan jopa prismassa kidesoodaa = google haku.

juu nätisti puhdistui säiliö
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Vastaa Viestiin