ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Hauska projekti.
Kuulemma ng900 ruostuu jousilautaset ja og93 tolpat siitä yläpäästä. og93 jousi on suora ja ng900 on tynnyrimäinen, https://photo.platonoff.com/Auto/ sivuilla on kuvia eroista.

Mulla oli og93 alatukivarsissa kaikki violettia powerflexiä. Vaihdoin reaktiotangon puslat uusiin orkkiksiin ja poikittaiseen varteen molemmat puslat powerflex black uretaaneihin. Tuli vähän jämäkämpi ja ehkä rengasmelua hiukan lisää. Meyle hd tukivarsissakin on jämäkät puslat.

Radalle jos menee ajelemaan, niin vakiorenkaiden kanssa pärjää madallusjousilla ja vakioiskareilla. Toki sportti-iskareilla korin liikkeet on rauhallisempia ja esimerkiksi koni sporteissa saa säädettyä ulosvaimennusta jäykäksi radalle. Vakiot etujarrut paistuu ekana, vaivaan auttaa kisapalat ja painon vähennys. Tehottoman moottorin kanssa jarrut pääsee vähemmällä, niin suoranopeus pysyy aisoissa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikö näihinki oo mahdettu vaihtaa vectran kynäjousii, vois vanhoista keskusteluista löytyy..

Sää tartteisit siis satulat ja ne kannakkeet?
Satulat ois muttei kannakkeita :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kiitos kommenteista! Rengasmelu ei tässä haittaa, korvat soi jo nyt kun tällä ajelee! Ja nyt löysin myös muualta B6:set kohtuuhintaan, täytyy tilata samalla, kun ottaa käyttikseen uudet takaiskarit.

Tiedä sitten, mitä noille tolpille tekisi. Ainakin yksi syy näiden happanemiseen onntosiaan ollut niissä alumiinipalikoissa, jotka on muuten tuolla esaabissa nimetty osuvasti nimellä "Anti-Corrosion Plate". Pahimmat kappaleet irtosivat juuri tuon alta. Periaatteessa noihin voisi hitsata hiekkapuhalluksen jälkeen uuden pohjalevyn vanhan alle, ja kannakoida sen putkenpätkällä raidetangolle tulevaan varteen. Vähän harmaalla alueelle näiden hitsaamisessa liikutaan, tosin hitsaillaanhan näihin yläpäähänkin niitä korjausholkkeja?

Ja 308mm -levymuutokseen tarvitsen myös ne kannakeraudat satuloiden lisäksi, tetammelle laitettu yv:tä.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Eipä tullut B6:sia vieläkään, saldovirhe...tuntuvat nämä "sport" -tasoiset iskarit olevan aika kiven alla NG900 etupäähän. Kun tuohon nyt on jo tuo NG900 Eibachin pro kittikin hommattuna, niin itsepäisesti sitä vain haluaisi näitä NG:n tolppia käyttää. OG93 iskareistahan on ollut juttua, että periaatteessa holkkien kanssa sopisi? Holkit saisin kyllä väsättyä, eli onko ainoa ero iskariputken halkaisijassa (vai korkeudessa)? Entä sopiiko joku Astran / Vectran / Calibran iskari NG900 tolppaan? Ihan heittämällä ei tarvitse mennä, aikaa on väsätä...

Ja kiitokset foorumilaiselle kaupoista, nyt on '00 - '01 95 Aeron satulat ja raudat odottamassa hiekkapuhallusta ja 308mm levyjä.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kun ei saanut etuiskareita, piti tästä pettyneenä tilata kunnon iskarit taakse kun niitä vielä saa, eli säädettävät keltaiset Konit Autoracingilta:

Kuva

Näiden kohdalla saatavuuden vielä varmistaa ehkä se, että sama osa sopii myös OG93:seen. Vielä kun kuskilla olisi sen verran taitoa, että osaisi hyödyntää näitä. Joku ratavelho voisi esim. neuvoa, kuinka paljon "kireyttä" tuollaiseen aivan liian kevytperäiseen etuvetoon kannattaa takapään Koneihin säätää?

Myös jarrusatulat rautoineen tuli puhallettua, pohjamaaliksi tuttu Temalac ja pintaan Motonetin jarrusatulamaali:

Kuva

Hommat ovat jatkuneet myös oikeanpuoleisen eturipustuksen purkamisella, sekä osien kunnostuksella.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Etujousien alle tulevat sinkityt peltilätyt ovat samat kuin femmassa ja niitä saa uutena tarvikkeenakin.

Koni sport iskareiden säätö vaikuttaa vain paluuvaimennukseen. Paluuvaimennus rauhoittaa korin heilahtelua. Takaiskareita voit hienosäätää näin:
-mutkan sisäänmenossa aliohjautuu: säädä takaa rebound +
-mutkan sisäänmenossa yliohjautuu: säädä takaa rebound -

Epätasaisella pinnalla ja talvikelillä joutuu pitämään säädöt aika löysällä tai muuten lähtee paikat hampaista :lol:
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Vähän edistystä, kunnostelin kuskinpuoleista tolppaa. No, nyt ylipäätään ehdin täysipainoisesti rakentamaan Saabia, kun sain Alfa Romeon kansirempan tehtyä ja auton nippuun. Otin alkuun n. 5mm pois pyörännavasta niitä isompia jarrulevyjä varten. Pyöritin napaa porakoneella, ja samalla hioin sitä rälläkällä ja karkeimmalla rättilaikalla mitä löysin. Hyvin siitä tavara lähti tällaisella köyhän miehen sorvillakin. Jarrukilpien pultit olivat tietysti ruostuneet kiinni ja pyöränlaakeri istui tosi tiukassa. Prässillä painettaessa napa liikkui ensin ulospäin n. 5mm helposti, mutta ei enää siitä eteenpäin. Hieman pidemmälle sain sitä prässäämällä napaa edestakaisin. Lopulta ihan älyttömällä voimalla laakeri tuli palasina läpi! Ulkokehät jäivät vielä paikalleen, eivät liiku mihinkään. Täytyy yrittää lämmittämällä irrottaa ne.

Hiekkapuhalluksen jälkeen tolppa näytti yllättävänkin hyvältä. Jousilautanen oli ohentunut oikeastaan vain tuosta kohdasta, josta se oli ruostunut läpi. Tein lautasen pohjaan ympäri asti uuden levyn, ja hitsasin sen ympäri molemmin puolin sekä täytin alapuolelta sen läpi ruostuneen kohdan. Eipähän mene kosteus väliin muhimaan. Ei varmaan ihan ideaaliratkaisu, mutta on tuo vahvempi kuin uutena, ja päälle päin ei huomaa mitään rikosta tapahtuneen.

Irrotin myös etuvakaajan. Yllättävän hankala irrotettava, pudotin etukelkkaa sen verran, että ylipäätään sain runkopuslien kiinnityspultit irti. Eipä sitä varmaan muuten olisi saanut pujoteltua poiskaan. Runkopuslat pitäisi vaihtaa uretaanisiin. Ainakin päät pitäisi hiekkapuhaltaa, kun en viitsisi ruosteisia palikoita autoon jättää. Jos nyt tuo tanko sinne edes takaisin tulee. Nyt tarvitaan taas apuja alustaguruilta. Yleensähän NG900:sen saa paremmin käyttäytyväksi laittamalla taakse paksumpi tai tuplavakaaja. Eli yliohjaavampaan suuntaan. Mutta nyt kun ajatellaan kokonaisuutta, niin lopputulos on huomattavasti kevytperäisempi auto kuin mitä se on tehtaalta lähtiessä ollut. Eli sehän jo itsessään lisää yliohjautuvuutta, kuten myös nuo takapään sportimmat jouset ja iskaritkin. No, eteenkin olisi hienoa saada konit, ja eibachin jouset ovat jo valmiina. Eli millä vakaajakombolla tästä saisi mahdollisimman tasapainoisen?Jos taakse laittaisi vielä sen tuplavakaajan, niin tuleeko tästä jo liian yliohjaava? Toki tuohon takavakaajaan on helppo tehdä muutoksia jälkikäteenkin, mutta mitä tuon etupään kanssa kannattaisi tehdä? Orkkis on 24mm, eikö jossain OG93 dieselissä ole paksumpi tanko?
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Dieselistä purettu näyttää olevan 30mm.
Vanhemmissa ng satkuissa koiranluu kiinnittyy eri kohtaan ku kolkissa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lancer 225 2d kirjoitti:
Su Helmi 27, 2022 19:08
…lopputulos on huomattavasti kevytperäisempi auto kuin mitä se on tehtaalta lähtiessä ollut. Eli sehän jo itsessään lisää yliohjautuvuutta…
Ohjautuvuuteen vaikuttaa luonnollisesti tosi moni muukin seikka, mutta kevyempi perä kyllä johtaa yleensä aliohjautuvampaan käytökseen ja raskaampi perä yliohjautuvaan. Tämä voi tuntua seisovass autossa pitoa pohtiessa epäloogiselta. Mutta kun miettii mitä massa tekee siinä mutkassa kurvaillessa, niin kyllä sillä on tapana hamuta tangentin suuntaan eikä sinne minne kuski autoa vie.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toisaalta se perän kevennys vie pitoa pois niin taitaa enempi tosiaan yliohjata.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse asiassa renkaan kitkakerroin paranee kun sille kohdistuva kuorma vähenee, jolloin suhteellinen pito kevenemisen myötä paranee. Ja toisinpäin eli lisämassa ei tuo massanlisäyksen suhteessa samaa pidon lisäystä, eli suhteellinen pito vähenee.

On totta, että mutkassa jarrutettaessa kun auton painoa siirtyy takapyöriltä etupyörille auto alkaa yliohjata. Mutta siinähän ei siirretäkkään oikeasti massaa minnekään (paitsi jos autossa on kuorma heikosti kiinni :D )

Joka tapauksessa vanha sääntö ohjautuvuuden balansoinnissa on että raskaampi pää pyrkii kevyttä päätä kovemmin metsähallituksen puolelle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tän luulis porukka saappifoorumilla tietävän, kun eikös kaikki saapit oo kauheita puskemaan ja käsijarruki ottaa etupyöriin...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teoriasta en tiiä mitään mutta V6 ng 900 oli hauskin soralla ja cabbe tylsin. :mrgreen:

Kutonen on noista selvästi keulapainoisin ja sen tosiaan sai soralla ja talvella kulkemaan kylki edellä kovin helposti. Avo taasen vaan puski kun taka-akselilla on se reilu sata kiloo extraa kattokoneiston muodossa. 5D taasen sijoittuu johonki siihen väliin.

Silleen joo toi paino pitänee paikkansa et pidon karatessa se heilahdus (pyörähdys) on rajumpi takapainoisella mitä ny joskus sai väkisin takatuuppari skodan tai kuplan sladiin. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tetammi kirjoitti:
Ma Helmi 28, 2022 18:53
Dieselistä purettu näyttää olevan 30mm.
Vanhemmissa ng satkuissa koiranluu kiinnittyy eri kohtaan ku kolkissa..
Tuolta löytyy kuva eroista, jos sulla vakaaja kiinnittyy alatukivarteen niin toi dieselin pitäis sopii, tosin rungon kiinnikkeitä ei taida olla.

https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... uspension/
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kiitos kommenteista ja tetammelle dieselin vakaajasta! Kokeillaan tätä ensimmäistä kehitysversiota tuolla paksummalla etuvakaajalla, taakse laitetaan pelkästään 1 orkkisvakaaja.

Hanttarin pyöräkoteloon tein yhden paikan, sekä asensin "racing" lukot konepeltiin. Onko jollain suht varmaa tietoa, saako noiden kanssa orkkis konepellin lukitussysteemin poistaa? Huomasin, että pellin avaus on turhauttavan monimutkainen operaatio, kun molemmat systeemit ovat käytössä. Esim. tulipalotapauksessa voi tulla vähän kiire...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Vastaa Viestiin