ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Putki on nyt paikoillaan, kiinnikkeet tuli tehtyä ja lämpösuojat tankin kohdalle taittelin ohuimmasta käteen osuneesta alumiinilevystä. Ajokunnossa auto on, kunhan saan siihen taakse jarrulevyt, palat, toisen satulan ja polttoainesuodattimen tiivisteet. Vaikka auto ei ole läheskään valmis, täytyy sitä välillä päästä jossain vaiheessa testaamaan, miten se toimii kaikkien muutosten jälkeen.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oliko täs viel orkkisjarrut takana, ne pienemmät?
Entä paineentasausvenat?

Ja onko manki jo ajos?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Mankilla on jo ekat testilenkit heitetty, vielä pitäis kilvet hommata:

Kuva

Tässä on tosiaan ne pienet takajarrut, kun on vm. '95 auto. Tarkoitus olisi laittaa laadukkaat levyt, esim. brembo ja yellowstuffit paloiksi. Saabihan on keventynyt melkoisesti, joten ehkä nuo riittävät noin. Pysyy ainakin jousittamaton massa pienempänä. Etupään kanssa suunnitelmat ovat hiukan auki, laittaisiko isompaa levyä.

Ja ne paineenalennusventtiilit jäi pois uusia putkia tehdessä. Kysyin Länsiautosta uusia, hinta oli sen verran tähtitieteellinen, etten ostanut. Vanhat olivat niin happamat, että menivät irrottaessa poikki!
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Polttoainesuodattimella on uudet orkkistiivisteet ja auto muutenkin sen verran nipussa ja pyörillään,että piti koittaa sitä käymään. Kaikki"pitäisi" olla kunnossa, mutta ei käynnisty. Pyörittää hyvin mutta ei edes lupaa. Paljon tuosta on ollut purettuna, joten eipä tuo nyt suuri ihme ole. Tiedä sitten, voiko esim. puola ottaa itseensä 2,5v seisonnasta.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi motronicci on kyl ihan vieras.

Eikö siitä pysty kokeilee ihan irtotulpalla et tuleeko kipinää jos kumminki päävirtakytkimen kanssa käyny joku erhe tai unohdus.

Turbos tais hälyttimes tai sen liittimes olla kytkennät kipinä, pumppu ja startti et sekin voi tehä kiusaa...

Entä oliko näissä KAA?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Manki näyttää kyllä tyylikkäältä tuskin on iso onkelma kilpien saaminen.

Jos on vanhaan aikaan poistettu kilvistä niin eivät taida kattoo ku runkonumeron ja että tankon saa lukkoon.

Johonki uudempaan skootteriin sain kilvet ihan vaan hakemalla ilman ettei tarvinnu ees mopoo viedä näytille.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Täytyy koittaa tuo kipinäkin, mutta huomasin, että bensapumppu ei lähde käymään. Eikö sen pitäisi tehdä vähän aikaa paineita sytytysvirrat päällä, ja sitten taas kun tuo kampiakselin anturi (joka tuossa tosiaan on) kertoo, että kone pyörii? Nyt pumpun käynti pitäisi kuulua selvästi, kun ei ole lattiamattoa ja takapenkkiä paikallaan.

Täytyy käyttää huomenna peitelevy pois, niin näkee, olenko sentään liittimet muistanut kiinnittää. Bensaa on tankissa vajaat 1/4. Tankki oli kyllä pitkään kuivana, ilmeisesti pumppukin voi tuosta seisonnan aikana hajota.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Siis turbossa se ainaki tekee just noin.
Voihan sitä syöttää pumpulle vaikka suoraan sähköö testimielessä jos vaikka sit hörähtäis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

It's alive!

Mutta en tiedä miten/miksi...

Ilmeisesti tosiaan vaparissa pumppu käykin vain startatessa. Tarkastin ensin kaikki kytkennät, näyttivät olevan kunnossa. Pumpun sulake oli ehjä, mutta vaihdoin sen silti. Irtotulpalla koitin kipinää, hyvin kipunoi. Auto ei vaan luvannutkaan. Jostain syystä jalkatilasta kuului säännöllinen releen naksutus aina sytytysvirrat päällä? Tämän jälkeen irrotin pumpun sulakkeen, ja testasin virran tulon startatessa. Virtaa tuli, ja Saab hörähti pariksi sekunniksi käymään, siis sulake irrotettuna. Sulake takaisin paikalleen, ja kapine jäi jo vähäksi aikaa käymään. Uusi startti, ja nyt pysyi käynnissä kaasuttelemalla, tyhjäkäyntiä ei jaksanut käydä. Sain kuitenkin ajettua auton ulos tallista. Välillä se myös tukehtui, kun antoi liikaa kaasua. Ja se rele naksuttaa käynnissä ollessa tasaisesti. Voisiko syynä käyntihäiriöön olla siis ryytynyt pumpun rele? Kaivoin sen kojelaudan alta esiin, ja rele oli ainakin lämmennyt.

Sainpahan pestyä "vähän" pitkäksi venyneiden rakentelusessioiden aikaiset pölyt pois päältä:

Kuva

Tuossa näkyy kylkiputken sijainti. Putki laskee viistosti alaspäin vähän liikaa, täytyy kääntää sitä vähän ylöspäin, ja samalla muokata kiinnikkeitä niin, että putki on lähempänä helman kanttia.

Kuva

Ja tiedetään, vannevalinta ei ole vielä ihan lopullinen, helman kantti kukkii keväisesti ja takakaaren etuosa on viimeistelemättä...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ilmeisesti on keventynyt kun näyttää niin korkealta :mrgreen:

Hyvä et lähti käymään, on noita releitä joskus joutunut vaihtaa. Tonnarissa tais olla sama et vapari ei kerää painetta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Tallissa tuo perä näytti matalammalta ( vasta siellä Eibachit paikallaan), mutta se oli vain harhaa,koska oli tottunut katsomaan autoa huomattavasti ylempänä pukeilla. Tästä tulee varsinainen hottentotti, kun saan keulan laskettua. Perä ilmassa,kylkiputki...karvanopat,backoff- läpät ja kromimangelssit vaan puuttuu. Pirullista kun suurin osa painosta lähtee takaa.
Vaihdoin releen, ilmeisesti se ei ole itse syy,vaan seurausta jostain. Naksuu vieläkin, ja auto käy/käynnistyy miten sattuu. Foorumia selattuani tämä on usein aiheutunut viallisesta kampiakselin asentotunnistimesta, ehkä ecusta? Täytyy perehtyä jossain kohtaa.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kyllä on laiskasti tullut tätä päivitettyä. Jotain on kuitenkin tehtykin.

Kuva

Brembon levyt tulivat ilman pinnoitteita, joten ne piti itse maalata. Jarrusatuloiden väri muuttui vielä kertaalleen, ja yellowstuffit löysivät paikkansa. Muistakaa muuten kiertää pultit tms. aina kaikkiin osiin varsinkin teräshiekalla puhallettaessa. Pyöränpulttien ja satuloiden kiinnityskierteisiin olivat parin vuoden takaiset hiekat napanneet todella kovaa, kaikki piti käydä kierretapin kanssa läpi.

Käyntivikaa tuli haettua kissojen ja koirien kanssa. Ohitin sytytysvirran kierrätyksen päävirtakytkimen kautta ja tarkastin bensapumpun liitokset. Ei vaikutusta. Turbokoneessa oli kiinni kampiakselin asentotunnistin, joka näytti olevan varaosanumeroa myöten täysin identtinen vaparin vastaavan kanssa. Eli "uusi" anturi paikalleen, samalla putsasin tyhjäkäyntimoottorin. Tämän jälkeen auto alkoi käydä hienosti! Rele kyllä napsuu vielä, vaikka kaikki toimiikin. Arvauksia?

Kuva

Seuraavaksi etupuskurin kimppuun. Lasikuidutin Defan töpselin reiän umpeen, kittasin puskurin ja maalasin mattamustaksi. Ajovalon pyyhkimien koloihin niittasin tyyliin sopivat, tai sitten sopimattomat alumiinilevyt. Samalla kanttasin puskurin alle tuollaisen DTM -henkisen spoilerin. Alhaalta siitä vielä puuttuu itse "huuli". Myös maski ja valot löysivät pitkästä aikaa paikalleen.

Viime viikonlopun ng vietti pukeilla ulkosalla, viimeistelin kaapeleiden vetoja, maalauksia yms. Pohja näyttää nyt hyvältä. Käytin myös putken takaosan vielä irti, koska sen pään asento ei miellyttänyt silmää. Nyt se kääntyy hieman yläviistoon, on paremman näköinen kuin tuossa edellisen viestin kuvassa. Kaadoin myös pitkästä aikaa jarrunesteet (Motul RBF 600) järjestelmään ja ilmasin jarrut. Vaikka tuo etupää pitääkin vielä laittaa, niin mielenterveyden vuoksi tällä on pakko päästä jokunen metri ajamaankin. Kävin tuossa pikkutiellä kokeilemassa, auto toimii yllättävän hienosti. putkistosta ei tule mitään teinipörinää/kuminaa, vaan sopivan räyhäkkä ääni. Oikeastaan niinkin räyhäkkä, että muutaman sadan metrin jälkeen otti kyllä korviin...ihmettelin vain auton sammuttamisen jälkeen, että mikä siellä vielä ujeltaa. Ulospäin äänet ovat ihan siedettävät, mutta tyhjä peltikoppa ja kylkiputki saa aikaan sen, että kuulosuojaimia kaivataan. No, tätähän tällä haettiinkin, matkustusmukavuutta saadaan toisilla laitteilla.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Maalaushommia on tullut tehtyä. Ensimmäisessä erässä maalasin uusiksi sen takaluukun osan, joka on siinä rekkarin ympärillä. Tämähän oli siis maalattu aikaisemmin spraymaalilla ja lakalla, enää en kyllä näihin koske. Lakka nimittäin krakleeraantui yhdessä talvessa, vaikka auto oli tallissa. Vaatimustaso nousi, ja tein pohjatkin uusiksi hiomapohjaväreineen. Tässä kohtaa maalasin myös kuskinpuoleisen takakyljen, johon se kaari oli vaihdettu.

Viime viikonloppuna toisessa sessiossa maalasin takakontin yläosan sekä kolmesta ovesta kylkilistan ja ylhäällä olevan taitoksen välisen osan. Noissa oli useissa kohdissa sinkki kuohahtanut kera pienen ruostetäplän. Jostain ihme syystä (olikohan pohjatyöt tehty vahingossa uutena oikein?) hantin puolen etuovi oli näiltä osin virheetön.

Oikeanpuoleisesta takakaaresta oli tarkoitus maalata vain kaariosa ja häivyttää raja siihen taitokseen. Ei onnistunut, raja näkyi kilometrin päähän. Päätin maalata tuon kokonaan. Tuloksena se, että maali kuohahti kapeana raitana kohdassa, johon olin rajan aikaisemmin tehnyt. Mikäköhän tämän aiheuttaa? Joku oikea maalari voi kertoa. Päätin "eristää" kohdan hiomapohjavärillä, ja tämän kikka onnistui, ei enää kiehunut. Sen sijaan kunnon lakkavaluman sain aikaiseksi...täytyy yrittää raaputella partakoneen terällä yms. kunhan maali on joskus kunnolla kuivunut.

Kuva

Kuva

Muutama raitakin tuli autoon maalattua ja tarroja liimailtua, niistä myöhemmin...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Pitkästä aikaa täällä. Autoa tuli tosiaan maalailtua sen verran, että ainoastaan katto, lokarit kylkilistasta ylöspäin ja ovet siitä kahvan alla olevasta vekistä ylöspäin ovat alkuperäisessä maalissa. Kaikki pinnat mattamustia kohtia lukuunottamatta tuli myllytettyä, ja tämän jälkeen maalasin raidat koko auton yli. Raidoista tuli omasta mielestä liian kapeat, ehkä lisään tuohon vielä rinnalle teippaamalla pienet raidat.

Kuva

Yllämainittu tuli siis tehtyä kesällä. Nyt syksyllä hitsasin kuskinpuoleiseen pyöräkoteloon pari paikkaa ja askartelin lasikuidusta tuon lipan puskurin alle.

Kuva

Ja pakollinen auringonlaskukuva "tapaninajelulta" tallista ulos. Se relekään ei muuten enää napsu, liekö vain ollut pitkän seisonnan aiheuttamaa häröä.

Kuva

Isoimmat jutut TO DO -listalla olisivat vielä etupyöräkoteloiden läpikäynti, eturipustusten, iskareiden, jarrujen yms. päivitys kisahenkisemmiksi. Ja tietysti kuppipenkit puuttuvat vieläkin, ja turvakaaret, ja...

Hienoahan tämä olisi ratakuntoon saada. Loppukesästä tuli käytyä Ahveniston autourheilijoiden ratapäivillä kiertämässä rataa käyttöbemarilla. On kyllä kivaa ja todella koukuttavaa hommaa. Tuo M-sportti toimi kyllä hyvin radalla, toki painoahan tuossa on ihan liikaa.

Ja yksi projektikin tuli lisää hommattua, tosin jälkikasvulle. Vaikka kyllähän tuohon tulee itsekin osallistuttua:

Kuva
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Purin kuskin puoleiset eturipustukset atomeiksi. Alatukivarsista prässäsin puslat irti. Poikittainenkin varsi on käyttökelpoinen, koska se vaikuttaa suht uudelta. Tähän viittaisi myös uudenveroiselta tuntuva alapallo. Käytin kumin irti, ja uudet vaseliinit sisään. Ja eikun odottelemaan päätöstä, laittaisiko mustat vai violetit Powerflexit.

Muuten kaikki pultit olivat ihan älyttömän piukassa, ruosteessa ja osa meni poikkikin, mutta iskarin tolpan päässä oleva, itse iskunvaimentimen putkeen lukitseva kiinnitysmutteri oli sormikireydessä. Outoa. Itse tolppa oli tietysti vielä huonompi/ruosteisempi kuin luulin:

Kuva

Se yläpää, johon ainakin OG 9-3:seen on saanut korjauspaloja, on vielä melko hyvä, ei tuo ihan heti ole poikki menossa. Mutta pahimmassa kunnossa on jousilautanen. Ruoste oli päässyt muhimaan jousen alapäässä olevan alumiinirinkulan ja lautasen välissä. Ehkä näitä jostain vielä löytäisi irrallaan? Vai voisiko tähän vaihtaa OG 9-3 tolpan? Ja käykö silloin enää nuo NG 900:sen Eibachit tuohon tolppaan? Isompia jarruja varten pitäisi myös pyörännapaa sorvata.

Myös iskarivalinta aiheuttaa harmaita hiuksia. Autodocista olisin vielä raaskinut nuo Bilsteinin B6:set hommata, mutta ovat sieltäkin loppumassa, enää 1 varastossa. Mitenköhän tässä mahtaisivat toimia budjettiratkaisuna KYBin Gas a justit, ilmeisesti nuo kuitenkin ovat jämäkämmät kuin aivan vakioiskarit. No, tämä voi olla väärä paikka säästää.

Saa muuten tarjota, jos löytyy 308mm -jarrupäivitystä varten kunnostuskelpoiset etusatulat, eli 95 aeron tai viggenin palikat ilmeisesti tarvitaan.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Vastaa Viestiin