ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sarjoista en osaa sanoo, tää on yli kolkyt vuotta vanha biltsun sarja. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Mulla on se Bilteman halpa sarja (jotain 30€ tsp.). Hyvin on onnistunut putken päiden teko silläkin. Se Bahcon sarja vaikuttaa ihan samalta tuotteelta, boksin väri erona.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Projekti on edistynyt välillä isoinkin harppauksin. Jarruputkien kannakkeiden kohdalle on hitsattu uutta peltiä, ja kuskin puolen lattiakin on maalattu sinne jarruputkien liitoskohdalle asti. Loppujen lopuksi sisustakin tuli purettua lähes kokonaan, että lattian paikat saa kunnolla tehtyä yläpuolelta. Pohjan takaosaan tuli toinen kerros pintamaalia.

Kuva

Seuraavaksi oli vuorossa irrotetun tankin pesu ja klemmareiden uusiminen. Kohtiin, jotka tankista ottavat pohjaan kiinni, liimasin Etran säänkestävää tiivistenauhaa pehmikkeeksi. Uusi polttoainesuodatin paikalleen, siitä upotin ne banjot ensin pariksi päiväksi sitruunahappoon, jotta sain niistä ruosteettomat. Seuraavaksi paikalleen tankin täyttöputki ja taka-akseli. Abs-antureiden johtojen reitityksen olen täysin unohtanut, täytyy soveltaa jotain.

Kuva

Päätin sitten kuitenkin hommata sen Bahcon jarruputkityökalun. Mulle kun on jäänyt joku pinttymä siitä, että Bahco ei tee muuta kuin laatutavaraa. Tämä oletus tosin nykypäivänä voi monen merkkituotteen kohdalla osoittautua vääräksi...Mutta ihan kelpo pallopäät tällä pienen harjoittelun jälkeen syntyi. En ole siis koskaan ennen tehnyt itse jarruputken päitä, joten pakko tämäkin aukko sivistyksessä oli paikata. Kriittistä onnistumisen kannalta tuntui olevan se, että putken tuli olla päästä mahdollisimman suora, sekä se "kartiopuristin" tuli saada puristamaan mahdollisimman suoraan sitä putken päähän asetettavaa nippaa.

Kuva

Lopuksi sain vielä idean maalata putket hyllystä löytyneellä metallihohtosinisellä maalilla, ja taiteilin vielä putket paikalleenkin.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Jopa on taas vierähtänyt aikaa viimeisimmästä päivityksestä...
Vähän on heikosti ollut aikaa käytettävissä saab-projektiin, kiitos käyttöauton remontoinnin ja tämän:

Kuva

Eli '89 1,6 kaasari seitenvitonen alfa tuli hommattua jo toukokuussa. Pitkästä aikaa ollut koko kesän harrastepeli ajossa. Mutta tästä lisää alfa-foorumilla...toki jotain on myytykin. 316 BMW lähti uudelle omistajalle, samoin '61 Lancer on kohta lähdössä.

Saabista olen kesän aikana oikeastaan ehtinyt vain kaapimaan äänieristebitumeja jalkatiloista ja maalaamaan sisäpellit Miranolin hopeanvärisellä Metallacilla. Koska tuon 75 Alfan rakentelu on hyvin lähellä tuota aikaisemmin mainitsemaani Mona Lisan restaurointia, niin saabin kanssa voikin nyt toteuttaa itseään oikein kunnolla...jättäkää nyt niitä vikkeneitä yms. turbovehkeitä edes muutama museoon, tuskinpa kukaan jää suremaan viittä vaille paaliin menneen vaparin repimistä osiin...

Saabia on jo kevennetty isolla kädellä, tuskinpa takapenkitkään enää tulevat paikalleen. Ainakin 50 kiloa ylimääräistä painoa on jo lähtenyt. Eli jotain race-henkisempää tästä olen tekemässä. Ja tietysti vaparina! Voisikohan tavoitteena olla vaikka vikkelin/ajettavin ng900 vapari-saab? 35mm madallus, uudet paremmat iskarit, yellowstuff-palat, tuplavakaaja, uretaanit, akku takakontiin ja kaikki mahdollinen paino pois, alemmas tai taaemmas...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mites saab vai onkos alfa vieny kaiken ajan?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Alfa on kieltämättä vienyt suurimman osan harrasteajasta. Mutta on saabiakin hieman rakenneltu, ei vain ole tullut tänne raportoitua. 104 kg on tähän mennessä lähtenyt painoa. Viimeisimpänä irrotin oviverhoilut ja sähköiset lasinnostimet takaa. Kulmaraudan kanssa lukitsin lasit yläasentoon.

Oli silloin joskus juttua, että kävisin siitä sun purkuautosta osia irrottelemassa, taitaa siitäkin pian vuoden verran olla aikaa. Mutta lyhyt aikahan se vuosi näiden projektien kanssa on...ainakin takavakaajatangon tarvitsisin.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Taas melkein vuosi viime päivityksestä...luulitte varmaan, että koko komeus on jo paalattu...

..mutta eipäs ole! Alfa 75 tuli saatettua viime keväänä museorekisteriin, ja kesällä tuli nautiskeltua, kun on vihdoin "valmis" harrasteauto alla. No ainahan siitäkin jotain laittoa löytyy, mutta nyt keskitytään saabiin. Kipinä sen rakenteluun on koko ajan ollut olemassa.

Ensi töiksi tuli hommattua Eibachin pro kit, taakse nuo tuli jo kammettua paikalleen. Tällä hetkellä autosta poistetut osat ovat painaneen 113kg, mukaan lukien tämä "huomattava" 0,5kg:

Kuva

En tiedä saako näin tehdä, mutta tehty se on kuitenkin...eihän tällä mihinkään mitään vaikutusta ole. Joskus on hyvä tehdä jotain älytöntä, niin pysyy kipinä yllä. Huomattavasti järkevämpi projekti oli kuskinpuoleisen takakaaren kunnostus. Mulla oli tuohon hommattuna Klokkerholmin korjauspala. Kaaren sisempi pokkaus oli myös aika happamassa kunnossa, joten kanttasin siihen 15mm x 15mm soiron. Toisen kantin katkoin pätkiin, jotta sain pyöreähkön muodon aikaiseksi. Leikkasin nuo peltisaksilla rälläköinnin sijaan, että tuo rako olis helpompi (kapeampi) hitsata kiinni.

Kuva

Myös korjauspala on jo paikallaan, hieman vielä viimeistelyä, niin kehtaa kuvankin laittaa. Ehkä.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Etupään jalkatiloja tässä laitellut, tuossa hantin puoli, tässä vaiheessa mädät rälläköity pois:

Kuva

Ja kuskin puoli, tässä jo maalit pinnassa ja tietysti turkkipellillä piti jalkatila "verhoilla":

Kuva

Vasemman jalan lepuutustuesta puuttuu vielä yläkiinnike. Ja OBD -töspeli roikkuu vielä vähän pahassa paikassa, täytyy jatkaa johtoja ja siirtää kaikki oleelliset namiskat kojelautaan mankalta ja säilytyslokerolta vapautuneeseen tilaan. Tuonne haluaisin siirtää myös ainoiden jäljelle jääneiden ns. varusteiden eli etulasien nostimien katkaisijat, mutta tuota alkuperäistä keskikonsolin hässäkkää en halua säilyttää, koska koko keskikonsolia ei enää ole. Täytyy jostain metsästää tuollaiset yleismalliset sähkölasin katkaisijat. Mahtavatko ne vaan toimia kaikki samalla periaatteella? Eli ne kääntävät plussan ja miinuksen keskenään siitä riippuen, haluaako lasin ylös vai alas?

Ja sitten tietäjille toinen kysymys, eli kuppipenkkien laillisesta asennuksesta ng900:seen, jos tämä ylipäänsä on mahdollista? Kaksipaikkaiseksihan tämä on tarkoitus muutoskatsastaa samalla tuon madallussarjan kanssa, joten takapenkille ei tarvitse päästä. Ja NG:ssähän ei ole vielä bägejä penkeissä kuten og93:ssa. Mutta onko siellä jonkinlaiset anturit, jotka kertovat istuuko penkeissä joku? Pikaisesti tarkasteltuna näyttäisi että vain penkinlämmittimiä varten tulee piuhat? Tarkoituis olisi tehdä tästä sellainen peli, ettei tarvitse jumpata mitään edestakaisin pelkkää katsastusta varten. Yksi vaihtoehtohan voisi olla jotkut Opelin recarot, mutta niidenkin hinnat ovat nykyään nousseet, eivät ne silti mitkään kupit ole.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täytyy hattua nostaa, että joku hitsaa tän korimallin peliä.

Ei kait siellä penkeissä mitään sähköjä ole grillejä lukuunottamatta. Mullakin on omassa jälkiasennetut R-mallin Recarot...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Samaa mieltä ku Cona, harva ees hitsailee ng900 turboa..
Ohan siellä penkeis joku tunnistin kun turvavyövalo tunnistaa mut saattaa vielä riittää et yhdistää piuhat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Joo, vastavirtaanhan tässä vähän uidaan kun tällaista rakentelee...

Täytyy tutkia viikonloppuna, mitä nuo penkit pitävät sisällään sähköjen suhteen. Tässä kun ei viitsi turhan takia abs:n merkkivaloa sytytellä, kun ei ole ihan helposti nollattavissa.

Takapuskuri tuli kitattua ja maalattua, myös pyöränkaari on pohjamaalissa:

Kuva

Käsijarruvaijeri tuli myös uusittua, vanha oli erittäin rapeassa kunnossa. Vähän outo tuo kaapelin veto, vaijeri jää sen verran pinteeseen tuonne pakoputken lämpösuojan yläpuolelle, että vanha vaijeri oli hangannut lämpösuojan puhki.

Hanttarin jalkatila on nyt hitsattu ja pohjamaalissa, täytyy vetää vielä pintamaali tuon päälle. Siinä samalla tuli vähän äksidenttiä, sulatin yhden polttoaineletkun siinä samalla...onneksi noissa ei ole polttoainetta ollut kohta pariin vuoteen. Taaempana laitoin pellinpalan letkun ja pohjan väliin suojaksi, mutta edempänä unohdin koko letkun olemassaolon. Tuo sulanut letku on onneksi se oikeanpuoleinen, joka näyttäisi olevan huohotusletku? Toinen pää on täyttöletkun yläpäässä olevassa venttiilissä. Toinen pää ilmeisesti menee jonnekin hanttarin puolen pyöräkotelon suunnalle? Vähän vaikea ollut tuota vielä tutkia, koska oikea etukulma on vähän ahtaassa paikassa melkein tallin seinässä kiinni.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Hanttarin puolen jalkatila on valmis, tein tuohon etujalkatilaan tuollaisen "race" tyylisen jalkatuen turkkipellistä. Akulle laitoin kotelon takakonttiin. Lähelle akkua laitoin Bilteman venetarvikepuolelta löytämäni ANL-sulakerasian. Itse sulaketta ei vielä ole, joku sähköistä itseäni paremmin ymmärtävä voisi kertoa, riittääkö 200a, 250a vai 300a startin kuormitusta varten?

Kokopeittävät ovipahvit koin turhaksi painolastiksi, joten leikkasin kuviosahalla vain sopivan kokoisen palat ovien aukkoihin. En halunnut niitä aukikaan jättää, koska noista jää muuten terävät reunat sellaiseen paikkaan, jossa mahdollisen onnettomuuden sattuessa vosivat saada pahaa jälkeä aikaan. Samaisesta eloksoidusta alumiinista tein myös uudet palat mm. puhaltimen säätimiä ja päävirtakatkaisijaa varten. Tuo katkaisija on sellainen FIA -hyväksytty 6 -napainen malli. Isojen napojen kytkentä tässä on ihan pala kakkua, samoin nuo numerolla 1 merkityt navat, joista toiseen tulee maihin menevä vastus (mukana paketissa) ja toiseen plussa päälinjasta. Numerolla 2 merkityt navat sen sijaan tuottavat vähän päänvaivaa. Toinen pitäisi kytkeä virtalukon "IGN" johtoon, tietäisi vain mikä noista johdoista se on. En tiedä, selviäisikö se irrottamalla virtalukko. Toisen navan pitäisi mennä puolalle. Mutta kun sillekin menee liittimessä 2-johtoa...

Kuva

Kuva

Päävirtakaapeli on 50 neliöistä. Erinäisiä palstoja selaillessa jäi vähän epäselväksi, riittäisikö 35mm2 kaapeli. Joillakin ilmeisesti toiminut hyvin. En kuitenkaan halunnut jättää arvailujen varaan tuon johdon riittävyyttä, ja valitsin paksumpaa. Päävirtakaapelin laitoin lisäksi kulkemaan suojassa sähköputken sisällä.

Bensapumpun vaihtoa varten jo joku edellisistä omistajista oli tehnyt luukun takapenkin alle. Peitin tuon nyt ohuesta alumiinipellist ä tehdyllä palalla. Saa nähdä, tuleeko tuosta katsastuksessa sanomista, nyt kun tuo jää näkyviin. Katsastuksesta puheen ollen otin käyttistä katsastaessa puheeksi Saabin muutokset. Kuppipenkkien kanssa ilmeisesti mennään vähän harmaalla alueella. Ainakin alkuperäisiä kiinnityspisteitä tulee käyttää. Jos käyttää myös alkuperäisiä kiskoja, ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Tulevaisuutta varten tuli haettua myös tällainen:

Kuva

Kiitokset tästä foorumilaiselle. Lohkon stanssauksen mukaan kyseessä on tarkemmin B204E -kone. Ollut NG9-3:n nokalla, otettu pois kuulemma toimivana n. 400tkm ajettuna. Tästä voisi ajan kanssa sipistellä viimeistellymmän ja viilatumman koneen Saabin nokalle. Hyrrä vaikuttaisi olevan entinen, sen verran siinä on päittäisvälystä. Lisäksi kompressoripuolen siivestä on irronnut pieni pala. Jos joku kokee omistamisen halua tuossa kiinni olevaa ilmastoinnin kompuraa kohtaan, niin saa hakea pois. Toiminnasta ei ole mitään takeita, mutta itsekään en tuota tarvitse.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Lancer 225 2d kirjoitti:
Su Joulu 27, 2020 20:56
Kiitokset tästä foorumilaiselle. Lohkon stanssauksen mukaan kyseessä on tarkemmin B204E -kone. Ollut NG9-3:n nokalla,
OG:n, ei NG:n. NG:ssä ei ole B204-sarjaa koskaan tehtaalta ollut, OG:ssa oli alkupäässä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Joo, joku ajatuskatko/kirjoitusvirhe tuohon tuli, eli OG9-3:n koneesta kyse. Lohkossa tarkemmin merkintä B204EDM00. Ilmeisesti vuoden 2000 tuotoksia?
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No tämä olikin se odotettu peliliike :mrgreen:

Mä voisin kompuran hakee talteen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin