ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kompura menossa tetammelle.

Jo pitkään on tehnyt mieli värkätä tällainen mahdollisimman paljon kevennelty peli, mielenkiintoista nähdä, miten vaikuttaa ajettavuuteen yms. Teho/painosuhdekin pitäisi mahdollisesti tulevaisuudessa tuon turbotekniikan kanssa olla kohdillaan. Painojakauma taas tulee olemaan aivan hanurista, paljon huonompi kuin tehtaalta lähtiessä. Suurin osa painosta on lähtenyt takaa, ja nyt vielä etupäähän on tulossa lisää painoa. Seuraavassa lista punnitsemistani osista, joita olen irrottanut. Yhteenvetona voidaan todeta, että aivan ylivoimaisesti merkittävin kevennys tuli takapenkistä.

Takaa:
- Takalasinpyyhkijä+moottori 1,4kg
- Tankin luukun solenoidi 0,2kg
- Sähköantenni 0,9kg
- Vetokoukku 11kg
- Varapyörä 13kg
- Takapenkki 39,3kg
- C-pilarin verhoilut 1,2kg
- Hinauskoukku 0,6kg
- Takakaiuttimet+telineet 4,5kg
- Takakontin sivuverhoilut 3,3kg
- Takalasien sähkönostimet 2,3kg
- Takapuskurin rei'itys 0,5kg
Yht. 78,2 kg

Keskeltä:
- Muovihelmat 2,7kg
- Lattiabitumit 7,1kg
- Oviverhoilut 10kg
- Kumimatot 6,4kg
- Lattiamatto 3,7kg
- Kahvat 0,5kg
- Kattoverhous ei vielä punnittu
- Keskikonsoli ei vielä punnittu
Yht. 30,4kg

Edestä:
- Sumuvalot 1,1kg
- Valonpesurit 0,9kg
- Jalkatilan ilmakanavat 0,7kg
- Etujalkatilan äänieristeet 5,7kg
- Radio 1,5kg
-Etukaiuttimet 0,7kg
- Akkuteline 0,9kg
-keskikonsolin pystyosa 0,8kg
Yht. 12,3kg

Erinäisistä uusista asennuksista on tullut tähän mennessä lisäpainoa n. 9kg. Etupenkit toivon mukaan kevenevät vaihtuessaan kuppipenkeiksi. lasinpesurin säiliö lähtee vielä edestä, sen on korvannut pieni säiliö takakontissa. Peltinen konepelti painaa julmetusti keulalla, mutta eipä tuollaista kuituista missään ole, eikä sellaista varmaan tule itsekään tehtyä. Kaaretkin tuonne kabiiniin voi jossain kehitysversiossa vielä tulla, niistä ilmeisesti tulee painoa yli 40kg. Pakoputken ulostuloa olen suunnitellut kylkeen takapyörän eteen. Putki kevenee, mutta painoa siirtyy valitettavasti eteenpäin. Tuonne "kardaanitunneliin" mahtuisi nimittäin 2 vaimenninta. Yllä olevasta listasta voidaan päätellä, että parista Peltoreita tulee vielä vähän lisäpainoa...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Risto »

Lancer 225 2d kirjoitti:
Ma Joulu 28, 2020 21:06
Peltinen konepelti painaa julmetusti keulalla, mutta eipä tuollaista kuituista missään ole, eikä sellaista varmaan tule itsekään tehtyä.
http://rpglasfiber.com/?go=pro_info&id= ... at=7949876
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Ei mitenkään pahan hintainen tuo kuitupeitto.

Tein läpiviennin päävirtakaapelille hanttarin puolelta tulipellin läpi. Tietysti tuohon tuli läpivientikumi, mutta laitoin kaapelin vielä suojaan jäähdytinletkun sisään. Kytkin sen konehuoneeseen startin napaan, johon akulta normalistikin virta tulee suoraan. Tuon konehuoneen akunkenkä täytyy vielä irrottaa, ja laittaa vain se suoraan siihen pieneen sulakeboksiin, jossa on nuo kolme suurikokoista sulaketta.

Tuon 6-napaisen päävirtakytkimen kytkentään tuli vielä perehdyttyä. Eli virtalukolta tuleva sytytysvirta täytyy kierrättää noiden kakkosella merkittyjen nastojen kautta. Piti vain selvittää, mikä noista virtalukolta tulevista piuhoista on sytytysvirralle. Aikani googlailtuani löysin, että ruskea/punainen kaapeli kuuluu virtalukon nro 15 napaan. Ja 15 on aina sytytysvirran napa. Seuraava ongelma oli se, että virtalukolta tulee 2 ruskea/punaista johtoa, tosin toinen paksumpi ja toinen ohuempi. Irrotin virtalukon ja vaihdekepin kotelon, jotta homma selviäisi. Virtalukon liittimessä oli tuo napa 15, ja siihen tuli se paksumpi ruskea/punainen johto. Eli sen laitan nyt poikki ja kierrätän päävirtakatkaisijan kautta. Samalla sain putsailtua ja voideltua noita shifterin puslia. Tässä vielä virtalukolta lähtevien johtojen funktio, jos joku muukin tietoa tarvitsee. Tosin ihan kaikkea en saanut selville. Ensin mainittu virtalukon nastan numero, sitten johdon väri, sitten johdon käyttötarkoitus:

50, start-asento, musta/valkoinen
15, sytytysvirta (IGN -asento), ruskea/punainen
54, ACC, ruskea/harmaa
X, katkaisee virran ajovaloilta, pyyhkijöiltä yms. starttauksen ajaksi, vihreä/punainen
30, suora + akulta,näitä tulee 2 kpl, punainen
B, tämän tarkoituksesta en tiedä! B:llä yleensä ilmeisesti tarkoitetaan myös + johtoa akulta?, ruskea/punainen

Joku autosähköistä oikeasti ymmärtävä voi tehdä lisäyksiä/korjauksia. Sanotaan, että Alfa Romeon omistajat saavat suoraan sähköinssin paperit, taitaa käydä niin, että Saab opettaa niista mulle Alfaa enemmän...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Niin ja löytyihän tuosta sähkökaaviokin:

www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/900 ... /13716.pdf
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kojelautaa tuli hierottua kuntoon, vihdoin kaikki päävirtakatkaisijan johdot on vedetty.

Projektikoneesta irrotin laatikon, kytkimen ja apulaitteet jo pian sen jälkeen, kun sain sen talliin. Eilen irrotin venakopan, vauhtipyörän, jakopään kopan ja kampuran hihnapyörän. Viimeksi mainittukin irtosi yllättävän helposti. Tasapainoakselien ketjut tästä onkin jo jossain vaiheessa poistettu. Saa nähdä, jos irrottaisi koko kepit ja tulppaisi niiden öljykanavat.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eikös se tp-akselien poisto sopisi painonpudotusteemaan?! :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Saab -projekti on nyt hieman "jäissä", kirjaimellisesti. Meikäläisen henkilökohtainen kylmänsietokyky ei enää kestä näissä pakkaslukemissa kylmässä tallissa ruuvailua.

Ettei aivan laiskaksi luultaisi, niin mainittakoon vähän offtopiccina että tuli tällainen projekti hommattua tyttärelle:

Kuva

Tätä olen nyt työpaikalla hiekkapuhaltanut ja maalaillut:

Kuva

Kuva

Tuossa lampunkoppa ja poski vielä hiomapohjavärissä. Huomisen jälkeen kaikki osat vanteita ja tankkia lukuunottamatta ovat toivottavasti pintamaalissa. Väriksi tulee musta kullanvärisillä vanteilla. Ja kyseessähän on vm. 82 puoliautomaattipeli.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No nyt on kunnon nostalgiapeli :mrgreen:
Meinaatko päivittää jarrut tälle vuostuhannelle vai pysytäänkö orkkislinjalla?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Orkkislinjalla pysytään, jarruja myöten. Orkkiskonekin on ihme kyllä tallella, mukana tulivat uusi alkuperäinen pytty + mäntäsarja.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Harvinaisia uudet puolarin osat.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Hiukan taas tullut tallilla touhuttua. Rästiin jääneitä sähkö- yms. hommia tuli tehtyä. Taakse menevää johtosarjaa fiksailin vetokoukun sähkökytkentöjen jäljiltä ja poistin ylimääräisiksi jääneitä piuhoja. Samalla tinailin jatkot obd-pistokeelle, jotta pystyin siirtämään sen kojelautaan. Päävirtakytkimelle rakentelin sen kanssa Autoracingiltä tulleen vaijerihässäkän, jotta auton saa sammutettua ulkopuolelta. Porasin sille kylmästi reiän lokarin takakulmaan A-pilarin juureen. Samalla poistin pyöräkotelosta pois käytöstä jäävän lasinpesunestesäiliön. Liitin takakontista tulevan letkun tuulilasille menevään letkuun.

Pitkään työlistalla ollut vuotava termarin tuli myös korjattua, tiiviste oli mennyt aivan korpuksi. Ei ihme, että vuoti aina kylmillä keleillä. Laatikon päällä olevat poterot olivat aina pakkasten jäljiltä täynnä glykolia. Saa nähdä, joko nyt olisi tämän konehuoneen vuodot historiaa. Tällä koneella kuitenkiin mennään vielä jonkin aikaa.

Projektikone tuli myös purettua. Yllättävän hyvässä kunnossa vaikuttaisi olevan. Toki mönjää oli öljypohjaankin jo kertynyt, ja tiivisteliiman palasia sihtiin.

Kuva

Öljypohja tästä ilmeisesti on joskus ollut auki, ehkä tasapainoakselien ketjun poistoa varten. Tiivisteliima vain on ollut vähän väärän tyyppistä, kun yli pursunnut osa on tuolla tavalla sihtiin joutunut. Mitään muuta moskaa siinä ei ollut, ja kai tuosta on vielä öljy hyvinkin päässyt virtaamaan. Sitten se kuuluisa kolmosen pukki:

Kuva

Tallin hämyssä tuo näytti yllättävän hyvältä peruskuluneelta laakerilta. Kuvassa kyllä näkyy, että kuparin väri paistaa jo hennosti läpi.

Kampiakselin, männät ja veivit irrotin myös, niissä ei mitään ihmeellistä. Männissä ei ole lainkaan naarmuja yms. jälkiä. Ja pytyissä hoonausjäljet näkyvissä, eikä niissä tunnu minkäänlaista pykälää. ei myöskään mitään ylimääräisiä jälkiä.

Kuva

Tarvinneeko nuo pytyt vielä ilmeisesti mitata, muiden projektikertomusten mukaanhan keskimmäiset ilmeisesti voivat kulua soikeiksi. Sitten vain lohkon perusteellinen puhdistus, ulkopuolelta se on erittäinkin hyvässä kunnossa, kiitos päälle ajan saatossa valuneiden öljyjen.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Cona »

Liekö tuo lohko ainakin hoonattu joskus uusiksi? Just purin vastaavanlaista n. 250tkm ajettua mosaa ja ei ollut kyllä noin selkeitä hoonausjälkiä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Joo, näyttäisivät pytyt kyllä erikoisen hyvältä, jos tällä on perimätiedon mukaan se 400tkm päästelty. Aivan lähiaikoina tuota ei ainakaan ole avattu, sen verran moskaa oli ulko- ja sisäpuolella, ainoastaan öljypohjasta näki, että se on joskus irti käytetty.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Putkistoa on tullut rakenneltua, päädyin tekemään sen jo nyt tässä vaiheessa katilta eteenpäin 3" rööristä tulevaisuutta silmällä pitäen. Tehdään downpipe sitten "uuden" koneen myötä myös vähintään tuosta 3" tavarasta. Katin jälkeen tässä on nyt pieni pätkä putkea, sitten pitkähkö Motonetin 625mm pitkä ja 125mm halkaisijalla oleva vaimennin. Tämän jälkeen orkkiskiinnike, josta putki riippuu pohjassa. Tästä eteenpäin homma on vielä kesken, mutta lyhyen väliputken jälkeen tähän tulee Bilteman lyhyt pyöreä vaimennin. Sitten muutama mutka ja putki takapyörän edestä viistosti ulos. Saa nähdä, millainen teinipörinäputki tästä tulee. Aikanaan turbokoneella voisi olla sivistyneempikin, huhupuheiden mukaan "mutka" putkessa toimii myös osaltaan vaimentimena? No, enempää tuohon tilaan ei oikein vaimenninta mahdu, kun nyt sen kylkiputken päätin tehdä.

En oikein ole malttanut olla hieromatta tuota projektikonettakaan. Kansi on perusteellisesti putsattu mm. kuumapesurilla, jollain teollisuuskäyttöön tarkoitetulla pesuaineella ja oksaalihapolla. Kansi on tosiaan kokonaan purettuna, ja venttiilit läpätty. Seetit ovat hyväkuntoiset. Imuvenat olivat todella siistit, mutta pakovenoissa oli jo pieniä laikkuja tiivistepinnoissa. Hieman ahkerammalla hionnalla nuokin katosivat. Täytyy tarkistaa vielä venttiilien suoruus.

Männät on irrotettu myös veiveistä ja putsattu. Ne ovat hyvässä kunnossa ja punnituksessa ne olivat kaikki gramman heiton sisällä. Veiveissä oli hieman suuremmat heitot, ilmeisesti näistä voi hioa esim. tuosta pohjassa olevasta tasopinnasta hieman pois? Tiedä sitten, onko tällaisella hieromisella mitään merkitystä mihinkään, mutta ihan mielenkiintoista ja mukavaa puuhastelua tuollainen on. Lohko on myös jo suht puhdas pensselin ja dieselin ansiosta.

Katsotaan jos viikonloppuna ehtisi putkistoa jatkamaan ja kuviakin siitä otettua. Ensin täytyy hoitaa pois alta suht v-mäinen startin vaihto tuohon kakkoskäyttis e46 bemariin. Yläpuolelta tuossa operaatiossa täytyy purkaa melko paljon romua tieltä, mm. imusarja.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kuva

Tuollainen siitä tuli. Tai puuttuu siitä vielä kannakkeet takaosasta, sekä lämpösuojapellit, niitä varten tuossa on nuo mutterit hitsattuna.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Vastaa Viestiin