ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Molemmat pyöräkotelot on nyt paikkailtu ja ruosteet hiottu. Temalac pohjalle ja kiiltävä musta metallimaali pintaan. Irrottelin jarruletkuja, ja putkien nipat oli tietysti ruostuneet kiinni. Hain Motonetista uudet valmiit putket eteen, jos nyt jossain joskus päästää itsensä helpommalla...pitäisi vain vielä taitella nuo paikalleen.

Alatukivarret on siis kunnostettu ja maalattu. Molemmilla puolilla alapallot olivat hyvässä kunnossa. Pitkän jahkailun jälkeen päädyin tilaamaan etupäähän Powerflexin Black series -puslat. Reaktiotangon takapuslat tosin täytyy hommata jostain muualata, kun olivat Autoracingiltä loppu. Ja vakaajan runkopusliksi löytyi vain violetteja tuolla paksummalle vakaajalle. Vakaajastakin hioin ne vähäiset ruosteet mitä siinä oli ja heitin maalin päälle.

Hammastankoon hommasin vain hanttarin puolelle tuollaisen Black series -puslan, mutta tässä tuli läksyt tehtyä vähän huonosti. Alkupään NG:n puslan reikä on isompi, keskityin vain tuohon muotoon, eli onko pyöreällä vai reiällä vai onko yksi sivu suora. Täytyy katsoa mitä tuolla tekee, tuohon tarkoitettua uretaanipuslaa ei taida olla saatavana. Ulkokehä on tosin aivan identtinen. Ehkä laitan tuon tukiraudan kanssa puslan puristimeen ja poraan reikäsahalla pylväsporalla reiän isommaksi.

Ai niin, nyt on 16" 3-puolaiset vanteetkin odottelemassa, kiitos taas Teemulle. Tuskailin pitkään tuonkin valinnan kanssa, eli 16 vai 17 tuumaiset vanteet. Painon säästön ja ratagurujen kommenttien perusteella päädyin 16 tuumaisiin. Ja huomattavan kevyetkin nuo vanteet ovat, vaikka ovat Saabin OE vanteet.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jokos tällä tänä kesänä ajellaan? :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Lancer 225 2d kirjoitti:
La Maalis 26, 2022 19:22
Pitkän jahkailun jälkeen päädyin tilaamaan etupäähän Powerflexin Black series -puslat. Reaktiotangon takapuslat tosin täytyy hommata jostain muualata, kun olivat Autoracingiltä loppu.
Itse vaihdoin bumerangien takapuslat, powerflexit pois ja orkkispuslat tilalle. Toimii mielestäni paremmin, ei rajoita joustoliikettä ja on vähintään yhtä jämäkät.

Sen vähän mitä olen radalla ajanut og93 madallusjousilla, koni iskareilla ja 225/45-17 katurenkailla, niin kallistelee jo aika lailla ja renkaan ulkosyrjät kuluu tekstien puoliväliin saakka :D
Varmaankin esim 205/50-16 nankang ns2r kumeilla saa sopivasti pitoja ja menee 6.5x16 vanteille. Leveämmät 225/45-16 vaatis jo mieluiten 7.5x16 vanteet.
Viimeksi muokannut A_K_O, Ti Maalis 29, 2022 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kyllä nyt ainakin yritystä löytyy siihen suuntaan, että mahdollisesti vois vaikka ensi kesänä käydä tätä kehitysversiota konttorilla näyttämässä. Mutta en ota mitään paineita. Toisessa kehitysversiossa voisi tulla ne kaaret, ja mahdollisesti seuraavassa se turbomosa. Mun "vauhdilla" silloin eletään jo varmaan vuotta 2030...

Ja kiitos A_K_O:lle kommenteista ajettavuuteen liittyen. Nämä kokemukset ovat arvokkaita, varsinkin kun itse olen ajanut kunnolla tällä laitteella vain hyvin väsähtäneessä kunnossa parin viikon ajan n. 5 vuotta sitten! Vanteet ovat tosiaan 6,5 x 16. Tavallaanhan ilmeisesti vanteen halkaisija pitäisi olla ratahommissa melko maltillinen, ja leveys sitten maksimaalinen. Riittääköhän tosiaan jo 205 leveys? Leveimmillään noille vanteille menisi ilmeisesti 225 leveät renkaatkin, mutta sitten taas olisi (tukevuuden?) takia parempi, jos rengas olisi kapeammasta päästä mitä tietylle vanteelle sopii?

Ja voisihan tuonne reaktiotangon takapuslaksi koittaa uutta kumipuslaakin. Tuo tuki on helppo irrottaa jälkikäteenkin, jos sinne jostain syystä haluaisi kuitenkin uretaanipuslan. Ja tuon kallistelun vuoksi varmasti hyvä, että tuli tuo paksumpi vakaaja hommattua.Itse asiassa se tuli jo eilen asennettuakin. Paksulle vakaajalle tarkoitettu pusla sopi täydellisesti siihen metallitukeen, mutta jotain 3mm liian korkea se oli. Eli dieselissä nuo raudat ovat erilaiset. No, hioin puslien pohjasta tuon verran pois, nyt istuvat napakasti paikalleen. Jarrulinjat tuli myös pujoteltua eteen. Jostain syystä Motonetin kuskinpuoleisessa putkessa oli päässä kaksoiskartio, kun siinä pitäisi olla pallopää. Eli ei tämäkään heittämällä mennyt paikoilleen, uusi pää siihen piti taiteilla. Tietysti taas jotain alkupään NG:n vitsauksia...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Lancer 225 2d kirjoitti:
Su Maalis 06, 2022 20:08
asensin "racing" lukot konepeltiin. Onko jollain suht varmaa tietoa, saako noiden kanssa orkkis konepellin lukitussysteemin poistaa? Huomasin, että pellin avaus on turhauttavan monimutkainen operaatio, kun molemmat systeemit ovat käytössä. Esim. tulipalotapauksessa voi tulla vähän kiire...
Olen katsastanut auton, jossa on konepellin lukitus sokilla ja orkkis avausmekanismit ja tuulihaka poistettu. Katsuri ei tosin osannut käyttää näitä, piti auttaa :lol:
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Tässä vähän kuvia kunnostetuista osista. Keskellä hammastangon pusla, joka ei ihan heittämällä mennyt paikoilleen, koska reikä oli liian pieni. Tein puslalle tuennan kiinnitysraudan, puristimen ja erinäisten palikoiden avulla, jotta se istui jämäkästi paikallaan, mutta puristin ei kuitenkaan puristanut sitä muodottomaksi. 51mm kuppiterällä sain porattua puslan oikeaan kokoon pylväsporakoneella.

Kuva

Ja tuossa kuva toisesta kunnostetusta pyöräkotelosta:

Kuva

Pyöräkoteloista tuli rälläköityä pois osa puskureiden kiinnikkeistä, samalla poistin toisioilmapumpun aivan liian järeän telineen. Teen siihen tilalle vähän yksinkertaisemman alumiinitelineen. Tekisi mieli heivat koko pumppu putkistoineen mäkeen, mutta kun vehje pitäisi katsastaakin. Jos sen saisi ohjelmoituakin pois toiminnasta, niin nuo härvelit pitäisi silti jättää paikalleen. Turhauttavaa. Taas näitä välimallin ratkaisuja...meidän perhe kuitenkin on jo tehnyt "vihreän siirtymänsä", kun vaimo hommasi meidän talouteen ensimmäisen pistokehybridin, joten pitäisi saada anteeksi yhden pumpun poisto saabista. Pumpulla on lisäksi tuollainen ekologisesti maatuvaa mallia oleva suodatin:

Kuva
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Toisioilmapumpulle tein uuden kevyemmän telineen vanhaa runkoa keventäen, samalla pumppu tuli niin alas kuin mahdollista. Hammastangolle tein myös itse klampin, jos vaikka joskus olisi sen verran tehoja, että tulisi tarpeeseen. Kaupallisesta versiosta poiketen tein siihen jousitolpan päätyyn suuremmalla pinta-alalla varustetun "jalan". Hammastangon pääty sen sijaan on kopioitu tehdastekoisesta.

Kuva

Pyöräkotelojen muovit tuli myös putsattua ja maalattua Temalacilla, kuinkas muuten. Kauhtuneet muoviosat eivät oikein istu viimeisteltyihin pyöräkoteloihin. Raidetangot uusilla päillä tuli myös paikoilleen. Niitä ruuvatessa tuo perän keveys tuli konkreettisesti esille. Koneen päällä maatessa huomasin auton muuttuneen keinulaudaksi, takapään ollessa pyörillä ja etupään ollessa tuettuna helmojen etupäästä. Tai sitten vain keulaan vaikuttava voima oli liian suuri pääsiäisherkkuja ahmineen asentajan muodossa...

Nyt vain odotellaan uusia iskareita, koiranluita, reaktiotangon takapuslia, pyöränlaakereita yms. saapuvaksi tallille. Tämä on rakentelussa ihan mukava (mutta kallis) vaihe, kun saa uusia osia asennella paikalleen. Harmi vain, että kaiken maailman piha- yms. tekemättömät pikkurempat pukkaavat päälle, pakko varmaan paneutua niihin seuraavaksi...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Hyvä että edes joillain projektit etenee.
Kesäksi ajokuntoon, asfaltti on jo kuivaa :)

Tuossa omaa incaria botnialta, 5d sähköpenkeillä varustettu ponttooni keinuu melkoisesti :lol:
https://youtu.be/3Il8kK-nepY
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Hyvän näköistä ajamista! Pääsispä pian ajamaan, muullakin kuin käyttiksellä radalle.

Projekti ei ole nyt viime aikoina oikeastaan edennyt, eikä tule pariin viikkoon etenemäänkään, kiitos vaan kaikille piha- paljuremppa- yms. ajanvietteille.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Tainnut mennä taas ennätyspitkä aika, etten ole mitään päivitellyt. Ehkä siksi, ettei ole hirveästi ollut päivitettävää. Tyttären E36 -projektin deadline lähestyy, teoriakoe on viikolla 8 ja ajotunteja on muutamia takana. No, onneksi baijerilaisen tulisi olla kunnossa vasta paremmilla keleillä. Projekti on karannut niin pahasti lapasesta, että omasta ja tyttären yhteisestä päätöksestä siitä tulee kesäauto, jota tytär ei kuulemma koskaan myy. Tai jos myy, niin minulle. Talviautoksi hänelle tulee ainakin näillä näkymin mun vanha e46.

Kaikki pienetkin ruostealut on kohta korjattu, alustan osia yms. on hiekkapuhallettu, maalattu ja puslitettu uretaanisilla. Pallonivelet vaihdettu, jarrut kohta rakennettu putkia myöten uusiksi, kaikki satulat hiekkapuhallettu ja kunnostettu. Viime kesänä kunnostin ja maalasin kaikki luukut konepeltiä lukuunottamatta. Takaluukun päälle tuli M3 GT -spoileri. Helmapellit uusin kokonaan, toinen puoli on vielä maalaamatta. Takajarrut ja putkisto ovat vielä kesken, vesipumppu ja kaikki nesteet pitäisi vaihtaa yms yms yms...

No jotain ihan pientä edistystä Saabillekin on välillä tapahtunut. Tolpat on kasattu ja paikallaan.

Kuva

Pyöränlaakerit on uusittu, kaikki osat hiekkapuhallettu. Iskareina on og93:sen säädettävät Konit, vieterit Eibachin madallusjouset. Ja OG93 iskarit on tosiaan nyt sovitettu NG900 tolppiin. Oikeastaan ainoa ero on yläpään kiinnityksessä:

Kuva

Vasemmalla NG900:sen vanha iskari, oikealla OG93:n Koni. Sovituksen saa tehtyä lisäämällä paksuutta metalliholkin avulla. Yläpään laakerin rungon päältä pitää hioa rättilaikalla yms. materiaalia pois sen verran, että mutteri menee kierteelle kunnolla:

Kuva

Vasemmalla muokattu versio messinkiholkkeineen, oikealla vielä koskematon NG900 yläpää. Tämä modifiointi oli lähes pakko tehdä, mikäli halusi NG900 tolppiin edes etäisesti sportimmat iskarit, melko hyvin on Bilstein / Koni -tarjonta heikentynyt NG900:seen. Eli nyt siis tolpat ovat paikallaan.

Jarrukilvistä ja niiden pakollisuudesta on ollut vähän kahta koulukuntaa, joidenkin mielestä jos molemmat esim. etuakselilta poistaa, on se ihan fine katsurin mielestä, jos edes koko juttua huomaavat. No, päätin mennä varman päälle, mutta en orkkiskilvillä. Miten lie olisivat 95:sen kilvet sopineetkaan NG900:seen? Painonsäästön nimissä tein uudet alumiinista. Brembon 308mm levyt on sovitettu etupäähän, vähän se tosiaan vaati materiaalin sorvaamista pois noista NG:n navoista.

Jarruletkut tulevat vaihtumaan Black Diamondin teräspunosversioihin, ja saman valmistajan tarjontaa edustavat myös etujarrupalat.

Kuva

Aikaisemmin olen kaatanut järjestelmään Motul rbf600 -nesteet, nyt tuli kokeeksi tilattua toista merkkiä, että sai nettitilauksen rahtivapausrajan täyttymään...

Pientä viimeistelyä ja säätöä vaille olisi, että Saab olisi vaihteeksi jonkinlaisessa ajokunnossa. Periaatteessa tämä olisi pientä helmojen fiksiä, ratakelpoisia renkaita ja kuppipenkkejä vaille katsastus/ratakuntoinen.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Lancer 225 2d kirjoitti:
Ke Helmi 08, 2023 13:55
Jarrukilvistä ja niiden pakollisuudesta on ollut vähän kahta koulukuntaa, joidenkin mielestä jos molemmat esim. etuakselilta poistaa, on se ihan fine katsurin mielestä, jos edes koko juttua huomaavat.
Avainsana molempien poistossa on tuo "jos koko juttua huomaavat". Jos auton jarrusysteemiin kilvet kuuluu, niin ne on siellä oltava. Joten jos tehtaalta on kilvet, niin ainakin vakiojarruissa on kilvet oltava. Mutta entäs jos autoon päivittää (isommat) jarrut, joihin ei ole kilpiä speksattu? Silloin päästään siihen tulkinta-alueelle, joka ei vissiin ole ihan yhtä selkeä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin