ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Ke Maalis 22, 2017 20:22


Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » La Maalis 25, 2017 08:07

Lancer 225 2d kirjoitti:Motonetistä löytyi:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/422025/kidesooda-1kg
Kiitokset! 8)
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Lerssinen
"Aero"
Viestit: 304
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen » La Maalis 25, 2017 08:48

Lancer 225 2d kirjoitti:d, Dodge Lancer '61
Moro vaan sielunveli :D Mulla on -62 Valiantti ihan jollainlailla ajo ja katsastuskuntoisena tallissa. Lähinnä haljennut lohko estää enimmät ajelut kun vesi karkaa ja kyseessä siis pikkulohko 170.
Nissan Terrano 4x4 -04
Nissan Primera -02
Mercedes-Benz 309D -86
Plymouth Valiant -62
Saab 99 -83

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Su Maalis 26, 2017 20:10

On aina hienoa kuulla, että näitä '61-62 Lancereita ja Valiantteja löytyy! Muutaman kesän sillä ajelin, mutta sitten tuli haukattua vähän liian iso pala ja aloitettua perusteellinen kunnostus. No, kyllä tuota vielä jatketaan! Toivottavasti saat oman slantin kuntoon!

Mutta takaisin saabien maailmaan. Kävin nyt noiden edellämainittujen remppojen jälkeen koeajolla, hienosti menevät vaihteet päälle, mittaristo toimii jne. Mutta alusta asti tuossa on vaivannut huono tyhjäkäynti kylmällä koneella, eikä toi kulku oikein siltä tunnu, että 150 kaakkia olisin konepellin alla. Kaasuläppärungolle tulevat alipaineletkut olivat tosi haperoita, pinnaltaan muuttuneet tomuksi, yksi letku oli melkein irtipoikki. Tilalle laitoin Gatesin vähän jämerämpää polttoaine/alipaineletkua. Löysin myös haulla, että usein syynä huonoon tyhjäkäyntiin on jumittava tyhjäkäyntiventtiili. Pesin sen bräkleenin kanssa, ja perään annos CRC:tä. Likaa irtosi ihan kunnolla. Myös tulppien ja johtojen kunto tuli tsekattua, vaikka edellinen omistaja oli ne lähiaikoina vaihtanutkin, kuten myös pyörijän ja virranjakajan kannen. Vielä en ehtinyt koeajaa, saa nähdä miten nämä vaikuttavat koneen toimintaan.

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Ke Huhti 19, 2017 18:48

Päivitetäänpä taas tilannetta...

Huomasin, että kampiakselin asentotunnistimelle menevä johto oli hankautunut osittain rikki. Laitoin johdon poikki vauriokohdasta ja tinasin päät yhteen. Päälle kutistesukkaa, ja toimiva tuli. Myös ilmansuodatin tuli onneksi tsekattua. Suodattimessa oli outo valuvirhe, ulkoreunalla olevassa oranssissa kumissa oli kulmassa sellainen ylimääräinen klöntti, Myös itse suodatinosassa oli tuossa kulmassa reikä, joka oli tukittu jollain vessapaperista tms. tehdyllä kasalla...kaikkea sitä ihminen tekee. Itse olisin palauttanut tuollaisen suodattimen takaisin varaosaliikkeeseen! Eli myös suodatin tuli nyt luonnollisesti uusittua. Kaiken tämän jälkeen oli koeajon vuoro. Nyt saabissa oli taas kylmänä kunnollinen tyhjäkäynti!

Seuraavaksi halusin poistaa tuon kuppaisen vetokoukun. Mulla on ollut vähän sellainen filosofia, että edes osittain harrastestatuksen omaavaan autoon ei koukku kuulu. Ja helppohan tuo on takaisin laittaa, jos tulee katumapäälle.

Samalla, kun takapuskuri tuli irrotettua, halusin tsekata myös tuon takahiekkapellin kunnon. Kevyesti likaisena tuo näytti lähes ruosteettomalta. Pesu paljasti kuitenkin vieri vieressä olevia kupruja maalin alla. Osassa vain sinkki oli "kuohahtanut", suurimmassa osassa alla oli pieni ruostepiste. Sitten noiden puskurin sivukiinnikkeiden luona pintaruostetta oli enemmänkin. Lamelli-, teräsharja-, yms. laikkojen avulla hioin ruosteet pois. Sinne mihin jäi kuoppia, laitoin muhimaan Annitrol / vehnäjauhosekoitus -pinnoitteen kelmun alle. Näin sain hapotettua myös kuopista ruosteet pois.
Kuva
Kuva
Vielä lopuksi vähän teräsharjaa ja päälle sinkkispray. Sinkkispraynä käytin Tuulissuon Rautavarastolta ostettua Zingaa. Pitäisi kuulemma olla vähän parempaa kilikalisinkkiä, jää nähtäväksi. Myös vaalimainoksille tuli tässä maalaillessa järkevää käyttöä...

Kuva

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Ke Touko 31, 2017 05:50

Eipä ole tullut tätä pitkään aikaan päivitettyä, mutta se ei tarkoita, ettei edistystä olisi tapahtunut...

Tuli vihdoin viimein hommattua ihan oma mig-hitsi, 150A valovirta Cebora ja siihen 6kg hiilaripullo. ja kyllähän sitä paikattavaa löytyy. puskurin taustaa laittaessani huomasin pienen ruostekuprun tuossa takakulmassa. No, yllätys, kyseessähän on aina vähän isompi vaurio mitä päällepäin näyttää. Olisikohan antennin vuotamisen takia lähtenyt sisäpuolelta ruostumaan tuo kulma. No, sopiva paikka tuohon puskusaumalla kiinni:

Kuva

Kuva

Kittaus ja pohjamaalaus:

Kuva

Ja lisää hitsattavaa. Noissa pyöränkaaren alareunoissa taitaa melkein kaikissa olla reikä. Kaikki mätä rälläkällä pois:

Kuva

Ja taas mikkiliimalla puskuun paikka päälle:

Kuva

Ei mitään ihan helppoa noiden puskusaumojen hitsaus näin aloittelijalle. Toki aikaisemminkin olen migillä hitsannut, mutta lähinnä räkinyt jotain lattarautoja ja huonekaluputkia yhteen. Paikkapalojen täytyy olla just eikä melkein, jos jää rakoja, niin tulee helposti poltettua vielä vähän isompi rako. Ja tosiaan pienillä hepeillä pikkuhiljaa kun hitsaa, niin hyvä tulee. Tai en nyt hyvästä tiedä, mutta pysyvätpähän ainakin kiinni...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » To Kesä 01, 2017 05:50

Tuli korjattua tuo hanttarin puolen lokarinreuna kokonaisuudessaa. Kaaren yläpäässä näytti olevan vain "pientä pintaruostetta", mutta puhkihan sekin oli. N. 10cm pitkällä paikalla siitä selvittiin. Tuota hitsuuttelua varten tuli irrotettua paloturvallisuuden vuoksi verhoiluja kontin puolelta. Oikealta puolelta tuli ensin vastaan n. lapiollinen kuraa, sitten alla olevan kuvan mukainen näkymä. Huom, ei herkkähermoisille...te jotka luulitte NG ysisatastanne ruosteettomaksi, niin älkää katsoko tuonne:

Kuva

Tuosta kuvasta on jo irrotettu n. 10cm x 10cm pala, joka lähti käsin vetämällä pois. Loput olivat haihtuneet jo aikaisemmin taivaan tuuliin. Nää NG900:set ovat aika pahassa iässä, arvostus on melko pientä ja uskoakseni tällaiset löydöt saavat melko helposti aikaan paalituomion, varsinkin kun kyseessä ei ole mikään ns. erikoismalli. Mutta ei saa luovuttaa. Onneksi tämä on tällainen ns. huoleton ajanviete, jossa on vähän tuota hitsailua tarkoitus opetella vähän paremmin. No nyt saa ainakin sitä puolta toteuttaa. Täytyy jossain vaiheessa irrotella tuo täyttöputki pois tieltä, ja lähteä hahmottelemaan paikkapaloja. Tämä jäi toistaiseksi vähän suunnitteluasteelle.

Mutta tehdään nyt ensin tuo takakontin alareuna kuntoon, kun tuli siihenkin paikkapala sepitettyä:

Kuva

Noinkin pitkässä paikassa loppui usko päittäissauman tekoon, ja tein vekin pellin sovittamiseksi limittäin jäljelle jääneen luukunreunan kanssa. Tämä on helpompi hitsata ja lopputulos on jäykempi. En olisi tuosta nurjan puolen ruostesuojauksestakaan huolissani, sisäpuolelta tuohon limisaumaan saa kyllä ruiskutettua kotelomassaa tai öljyä.

Avatar
aero
-
Viestit: 5959
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja aero » To Kesä 01, 2017 09:15

Lancer 225 2d kirjoitti:Oikealta puolelta tuli ensin vastaan n. lapiollinen kuraa, sitten alla olevan kuvan mukainen näkymä. Huom, ei herkkähermoisille...te jotka luulitte NG ysisatastanne ruosteettomaksi, niin älkää katsoko tuonne:
Kappas perskuta. Käykö NG-satkunkin kanssa se perinteinen, että tankin täyttöputken ja pyöränkotelon pellin väliin kertyy kuraa, joka sitten muhii sen pellin entiseksi. Ainakin näyttäisi olevan putki niin lähellä, että voi hyvinkin olla tuosta efektistä kyse.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1768
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lahti411 » To Kesä 01, 2017 10:00

Sama pätee myös og-kolkkiin. Ainakin kolkissa tankin putki on vielä muotoiltu sellaiseksi litteäksi, että sen taakse ei näe ja että sinne varmasti kertyy sontaa, mikä ei ikinä pääse sieltä pois. Ihme suunnittelua... :roll:
Saab 900 GL 3d Coupe -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

Avatar
aero
-
Viestit: 5959
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja aero » To Kesä 01, 2017 10:17

Perinteitä pitää kunnioittaa - tämä toimintahan esiteltiin jo vuonna 1984 tonnarin myötä :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » La Kesä 03, 2017 20:39

Tuli hitsuuteltua tuota kontin alareunaa. Muutama heppaus sinne tänne välillä jäähdytellen, eikä pelti vääntyillyt. Nostin puskurin väliaikaisesti paikoilleen, jotta näin miten uusi reuna istuu siihen. Pientä naputtelua, ja ainakin minä olen tyytyväinen:

Kuva

Sitten sisäpuolen pellin kimppuun, sieltäkin tuli siivu rälläköityä irti. Tämä oli itse asiassa se mädempi osa. Päällimmäisen pellin alakantin jouduin taivuttamaan useassa pienessä osassa, koska reuna on myös tähän suuntaan kaareva. Noista katkoskohdista sain hepattua nämä kaksi osaa toisiinsa, muuten olisin porannut reiät pisteitä varten. Kantin naputtelin kiinni vasaralla painavaa vastetta vasten. Noihin kaikkiin alareunan kantin kolmeen peltiin suihkutin sinkkimaalin väliin suojaksi. Sisäpeltiin naputtelin myös pitkittäissuunnassa jäykistepokkaukset, koska tuo koko kontin alareuna on mielestäni vähän liian lerppu. Ja taas sauma kiinni heppailemalla ja jäähdyttelemällä aina välillä. Hitsausasento oli vähän huono, kun en viitsinyt konttia irrottaa tätä varten. Tämän takia tuo vielä rälläköimätön sauma ei paljoa tyylipisteitä ansaitse. Pikkuhiljaa kaikki reiät umpeen hitsattuani ja hiottuani sauman, oli lopputulos kuitenkin ihan hyvä.

Kuva

Saumat on siloteltu ja ulkopuolta jo vähän kittailin, vedenpoistoreiät on vielä poraamatta. Noiden limisaumojen takia olisi tarkoitus viimeisen maalikerroksen jälkeen tukkia nuo reiät väliaikaisesti, ja kaataa tuonne alareunan koteloon vaikka hydrauliöljyä ja antaa sen muhia siellä aikansa ennen pois laskemista.

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » To Kesä 22, 2017 20:00

Kittailin kontin alareunan, jonka jälkeen pohjamaali, sitten automaalikaupassa spraypurkkiin värikoodilla 227 sekoitettu väri pintaan. Lopuksi pari kerrosta spraylakkaa. Saa nähdä miten tämän kanssa käy, nuo halvat (esim. motip) spraylakat ainakin ovat halkeilleet edellisissä projekteissa jättäen sellaisen "krakleeratun" pinnan jälkeensä. Maalikaupassa ainakin väittivät tämän samalla ostamani lakan olevan parempaa. Sanoivat lakan halkeilun syyksi tosiaan huonolaatuisen tuotteen sekä sen, että värin tulee kuivua kunnolla ennen lakkausta, etteivät liuottimet puske jälkikäteen läpi. Samalla maalasin tuon oikeanpuoleisen pyöränkaaren ja vasemman takakulman, joista tuli mielestäni erittäin hyvät, hieman häivytystä niin olen varmasti tyytyväinen. Tuossa kontin alareunassa paistaa hieman läpi pari pohjien virhettä, mutta saa kelvata.

Lisäksi laittelin takakontin pumpun vieressä melko oudossa paikassa olevan klommon / ruosteen kuntoon, liekö joku äksidentti käynyt joskus pumppuja vaihdettaessa? Puskurin takapuolella oikealla olevia pintaruosteita hapotin ja hioin myös kuntoon. Myös takakontin ja kulmien muovipaneelit sekä valot puleerasin kuntoon.

Seuraavaksi pitäisi kasata takapään osat ja aloitella ovien alareunojen kunnostusta. Näyttäisi olevan pelkkää pientä pintaruostetta. Sitten seuraa ehkä se radikaalein muutos saabin ulkonäköön, jota en vielä paljasta...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Su Heinä 16, 2017 08:27

Laittelin tuossa kesäloman loppupuolella konepellin etureunaa kuntoon. Kivenhakkaamia oli useita, myös yksi ihan kunnon klommo. Ruosteet pois, klommoa naputeltu ja lopuksi kittailut yms. pohjatyöt:

Kuva

Ja maalia päälle:

Kuva

Tää oli vähän tällainen kokeilu, miten tuon saisi häivytettyä mahdollisimman näkymättömiin. Yhdessä valkoisessa autossa tämä kerran onnistui tosi hyvin, koska mahdolliset sävyerot yms. häipyvät tuohon konepellin taitteeseen. No, tiedossa oli että metallivärillä tämä on huomattavasti vaikeampaa. Yllättävän hyvä siitä silti tuli, puleeraan vielä jossain välissä koko konepellin, katsotaan tulisiko vielä parempi.

Sitten kylkien kimppuun. kylkilistan alapuolella oli noita pistemäisiä pintaruosteita. On tainnut jo tehtaalla mennä jotain näiden ovien maalauksen kanssa pieleen? Jäänyt jotain epäpuhtauksia? Kivenhakkaamia nämä eivät olleet, pohjan sinkki vain on kuohahtanut ja lopulta lähtenyt ruostumaan. Itse alareunan sauma oli yllättävän hyvässä kunnossa, pienet pintaruosteet pois hiottuna:

Kuva

Kylkilistat irrotettuna ja pohjatyöt (kittaus + hionta n. 300 - 2000 karkeuksilla) tehtynä:

Kuva

Sitte se aikaisemmin luvattu radikaali muutos ulkonäköön:

Kuva

Mattamustaa! Siis kylkilistasta alaspäin. Ainakin omasta mielestä hyvä idea. Onhan näissä vanhemmissa ysisatasissakin ollut näitä mustia alareunoja. Samalla tämä saa aikaan efektin, että kylkilinja olisi hieman matalampi. Maali tuli vedettyä tällä kertaa ihan ruiskulla. Ennestään mulla oli tuollainen vähän parempi pikkuruisku, nyt hommasin sen kaveriksi netin syövereissäkin kehutun Bilteman n. 20e halpisruiskun. Oli kyllä positiivinen yllätys! Vaikuttaa ihan laadukkaasti tehdyltä, ja ainakin tällaisen amatöörin mielestä tolla oli helppo maalata, eikä mun maalaustaidoilla varmaan parempaa jälkeä saisi millään aikaiseksi. Jossain keskusteluissa oli vinkki, että näistä halpisruiskuista löytyy helmiä, ruiskun osien viimeistely kertoo, kuinka hyvä tuote on kyseessä. Muutamia vaihtoehtoja hypisteltyäni tämä vaikutti parhaalta. Maalauksen lopputulokseen olen tyytyväinen:

Kuva

Vielä pitäisi tehdä sama temppu toiselle puolelle, myös naarmuiset puskurit maalaan samalla tyylillä.

Avatar
-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » Ti Heinä 18, 2017 21:06

Mistäs hommasit tuota mattamustaa maalia?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Ke Heinä 19, 2017 05:56

Ihan automaaleja myyvästä liikkeestä tuota hommasin. Joskus aikaisemmin olen vanteita tuolla maalannut, hyvin on kestänyt kulutusta.

Vastaa Viestiin