ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18925
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Ke Heinä 19, 2017 06:48

kysytään vielä että mitä sotkit joukkoon mattamustaa maalia ja ??
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Ke Heinä 19, 2017 11:28

Maali on mustaa alkydimaalia, jota ohensin tinnerillä. Ei toi nyt ihan "virallista" mattamustaa ole, tinnerin määrästä riippuen kiilto on eri. Pohjamaali tietysti tuli tuon alle.

Ensin vähän epäilin tuota ideaa, ja oli pieni pelko että autosta tulee linttamainen ja muutenkin sen näköinen, että alareuna on (hätä)päissään maalattu ensimmäisellä halvalla maalilla jota eteen sattuu...no ehkä tossa on ripaus totuuttakin, mutta tyytyväinen olen nyt tuohon lopputulokseen. Idea tuli muuten siitä Saab-klubin etusivulla aina vuorollaan näkyvästä keltaisesta avosta, jossa musta alaosa. Tän auton kanssa on muutenkin hyvä harjoitella ja kokeilla kaikkea, kun kyseessä ei nyt mikään Mona Lisan restaurointi ole kyseessä...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » To Syys 14, 2017 14:12

Päivitetäänpä taas välillä tätäkin. Nyt myös kuskin puoleinen kylki tehty, eli ensin ruosteiden poisto ja pohjatyöt, ja lopuksi samaa mustaa maalia kylkilistasta alaspäin.

Tuli myös vuokrattua tuollainen Kärcherin tekstiilipesuri. Pesin sillä lattiamaton, penkit sekä plyysiverhoilut ovipahveista. Plyysipenkeistä tuli tosi hyvät, takapenkissä ollut pahan näköinen (rasva?)tahra lähti myös näkymättömiin, kun vähän liotteli ja veti pesurilla useamman kerran yli.

Seuraavaksi pitäisi raivata talliin sen verran tilaa, että sinne mahtuisi 2 autoa (Saab ja Thunderbird) talvehtimaan, sekä niille mahtuisi myös jotain pientä tekemään. Pitäisi varmaan ensin vaihtaa pakosarjan tiivste, on niin rupisen näköinen, että nostajan tikitykseksi epäilemäni ääni voisi myös siitä johtua? Miten näistä ovat pakosarjan pultit yleensä lähteneet irti? Näyttävät aika pahoilta.

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » La Loka 07, 2017 20:33

Tallia on siivoiltu, ja ukkoslintu ja T-bird mahtuvat nyt sinne molemmat.

Ei nyt oikein nappaa tuon takapyöräkotelon ruostemörön korjauskaan, sopivaa terapiaa on välillä keskittyä tekniikkaan. Tuon tikityksen otin ensin työn alle. Lähes samanlainen äänihän voi tulla sekä nostajasta että pakovuodosta. Esim. T-birdissä samantapainen tikitys paljastui pakosarjan ja pakoputken liitoksen vuodoksi kansirempan jäljiltä. Pakosarja :saab: ista lähti irti helposti. Tiiviste oli kyllä sen näköinen, että ei toi ihan tiivis ole voinut olla. Jos ei tällä korjaannu, niin sitten nostajien pariin, toivottavasti ei.

Tää homma tuntuu karkaavan yhä enemmän käsistä. Aina kun jotain rassaa, löytyy pari uutta rassattavaa kohtaa...pakosarjan alta paljastuivat ilmeisesti lämppärille menevät vesiputket. Eivät ne nyt ihan mädiltä vaikuta, mutta taidan kuitenkin irrottaa ja hiekkapuhaltaa nekin mielenrauhan vuoksi. Ja tehostimen pumppukin tuli irrotettua. Huomasin jo kesällä, että pumpun akselilla on vuoto, jätti aina läikän talliin. Nyt autoja talliin sovitellessa alkoi pumppukin ääntää. Litkut olivat vähissä. Päittäisvälystä tuntuisi olevan melkoisesti. Jos jollakin olisi tiedossa se legendaarinen "hyvä ja halpa" käytetty pumppu vapaana, niin saa ilmoittautua. Jossain Paimion ja Turun seudulla voin käydä vaikka itse purkuautosta irrottamassa.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Cona » Su Loka 08, 2017 11:13

Tämä alkaa kuulostaa ihan mun seikkailuilta avon kanssa. :roll: Toki siinä ei ruosteongelmia ole ollut samassa mittakaavassa. Mutta onhan tuollakin jo 22 vuotta ja yli 270tkm takana ja ulkoa ja sisältä on paljon paremmassa kunnossa kuin moni 10-vuotias auto. Tsemppiä rakenteluun! :saab:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Su Loka 22, 2017 20:18

Tuossa putket ja pakosarja ennen hiekkapuhallusta:

Kuva

Ja tuossa kuva lohkon etuosasta, aika lailla oli öljymönjää yms. kertynyt ajan saatossa, mutta nyt on puhdasta:

Kuva

Myös pakosarjan tiivistepinnat tuli siistittyä. Alla kuva puhalletuista ja maalatuista osista. Hommasin myös valmiiksi Länsiautosta tehostinöljyä, tiivisteen jäähdytinnesteputken ja vesipumpun rungon välille. Myös tuon paikallaan olleen haitariletkun tilalle hommasin orkkisylävesiletkun, noi haitariletkut pistää aina vähän silmään...

Kuva

Ja tuossa puhallettu ja sinkkisprayllä maalattu pakosarja. Löysin jostain, että tuo on ihan hyvä "budjettipinnoite":

Kuva

Tuli irrotettua tehostimen säiliökin puhdistusta varten. Vaikka ei tätä oikein puhdistettavaksi ole suunniteltu, suodatin sekä peltikansi eivät mahdu tulemaan pois korkin reiästä. Ei ole tainnut valmistaja ottaa huomioon, että hullu saabisti tuonkin purkaa 300 tkm kohdalla siinä toivossa, että vielä olisi satojatuhansia kilometrejä edessäkin...Huljuttelin säiliössä bensaa muutamaan otteeseen, niin puhdasta tuli:

Kuva

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Ke Marras 15, 2017 20:51

Ei uskoisi, että alunperin oli tarkoitus vain vaihtaa pakosarjan tiiviste, pikkasen karkasi käsistä...

Kuva

Tuli siis koko keula purettua. Hioin syylärin alapuolella olevasta palkista ruosteet pois, oli ilmeisesti viime vuosina siihen vuotaneet öljyt "liottaneet" ruosteita sen verran, että kaikki lähti kuoppia myöten pelkällä teräsharjalaikalla pois? No hyvä että pääsi kerrankin vähän vähemmällä. Maalia vain pintaan.

Irrotin myös siis syylärin flekteineen ja tehostimen putken, joka tuolta alhaalta kiertää. Oli "pikkasen" mätä, hikoili jo hieman öljyä läpi. Vaihtoon menee. Flektin putsasin perusteellisesti ja maalailin moottorin. Tehostimen telineen hiekkapuhalsin ja maalasin. Sitten pientä rakentelua, hitsailin laipan ja putken tuon imuilmanvaimentimen tilalle 70mm rautaputkesta. Tehonlisäys on varmaan huomattava...on tuossa kuvassa laatikon päällä kuivumassa:

Kuva

Nyt on autoa purettu niin paljon, että pääsi jo vaihteeksi kasauspuuhiin. Tehostimen säiliö kiinni uudella paluuputkella (se joka tulee hammastangolta säiliölle) varustettuna. Rautaiset jäähdytinnesteputket lohkon edestä kiinni ja vielä pientä vaihdelaatikon puhdistusta bräkleenin kanssa. Välillä piti myös tehdä ihan jotain muuta kuin tuota konehuonetta. Laitoin vihdoin myös toiselle puolelle kylkilistat paikoilleen, kun sain muutaman uuden kiinnikkeen niihin. Pientä tuningia tuli harrastettua tummien sivuvilkkujen muodossa, sopivat hyvin yhteen mustien kylkien kanssa:

Kuva

Seuraavaksi aloin tuskailla uuden tehostimen pumpun ja paineletkun etsimisen parissa. Näin pienen budjetin kohteessa kun ei tule kuuloonkaan vaan ostella kaikkea uutena, muodostuu vanhasta saabista muuten melko kallis laite. Kiitokset jälleen naapurille, jonka purkusaabista sain lunastettua ainakin kuivan näköisen ja timmimmän oloisen pumpun. Osa oli yllättävän hyvässä maalissa, mutta pitihän sekin silti fiksata:

Kuva

Kukaan muu ei varmaan ole yhtä hullu, että edes suunnittelisi käytettyä letkua/putkea tuohon painepuolelle. Siis sitä joka kiertää puskurin alta. Mutta tuossa purkuautossa myös tuo osa vaikuttaisi olevan tosi hyvässä kunnossa, käyn ensi viikonloppuna purkamassa tuosta keulan ja katson, olisiko putki käyttökelpoinen hiekkapuhalluksen ja maalauksen jälkeen.
Viimeksi muokannut Lancer 225 2d, To Marras 16, 2017 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Cona » To Marras 16, 2017 08:56

Hauska juttu, että sama aihe on juuri käsillä Tetammin topicissa. :D Täytyisi kyllä olla tosi siisti paineputki, että sen uskaltaisin itse laittaa vanhan tilalle. On kuitenkin sen verran ikävä vaihdettava (toki mulla vielä iso Intercooler ahtoletkuineen riesana).
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5099
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi » To Marras 16, 2017 18:26

Aika paljon oot jaksanut hieroo tuollaista peruspeliä, vaikka miellyttävä koneha tuo on ajaa.

Mulla on myös vapari ng ja tidi kolkki purettavana.

Et oo tainnut koskaan potkuista käydä?

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » To Marras 16, 2017 20:20

Joo, eihän tällainen gm-aikakauden vapari ihan arvostuksensa huipulla ole...mutta sen verran mitä tuolla tuli lopputalvesta ajettua, niin kyllä silläkin maisema vaihtuu. Ja jotenkin olen tästä korimallista aina tykännyt. Tallissa odottais tuo T-birdikin pientä laittoa, mutta jollain perverssillä tavalla tän hierominen on vienyt voiton...onko se sitten sitä saabismia vai jotain muuta sairautta...

En oo missään :saab: henkisissä kokoontumisissa käynyt, tää on mun ainoa saab ja se oli melko lyhyen aikaa mulla liikenteessä. Tarkoitus olisi tulevaisuudessa käydä, jahka tämä saadaan vähän edustavampaan kuntoon. Mutta tuon sun avon olen kyllä tossa kesällä bongannut Paimion Tokmannin pihalla, tunnistin kun olen tuota sun projektiketjua seurannut!

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Pe Joulu 22, 2017 12:04

Tuli kaivettua se tehostajan putki siitä purkuautosta. Oli yllättävän hyvässä kunnossa! Ainoastaan siinä pitkällä suoralla pätkällä oli vähän kevyttä pintaruostetta, muuten oli hyvässä maalissa. Tässä kuva putkesta hiekkapuhallettuna:

Kuva

Ja paikallaan autossa:

Kuva

On muuten vaparissa helppo irrottaa tuo putki, edes puskuria ei tarvii irrottaa. Ainoastaan maski ja umpiot irti, niin hässäkkä tulee ihan nätisti pois sieltä välistä. Oli tarkoitus jo laittaa tehostimen pumppukin paikalleen, mutta jostain syystä onnistuin tuhoamaan siitä alumiinituesta sitä pidempää pulttia varten olevat kierteet. Liekö hiekkapuhalluksessa kierteet menneet, en oikein muutakaan syytä keksi?

Nyt kun autoon oli jo saatu muutama osa takaisin paikalleen, piti keksiä uutta purettavaa. Yksi mahdollinen syy koneen tikitykselle voi olla myös voitelun hiipuminen tukkoisen imusihdin takia. Nyt kun putken etuosakin oli valmiiksi irti, niin oli "helppoa" irrottaa öljypohja. Tuolta foorumin ohjeiden mukaan edettiin, tosin mielestäni keksin hieman vaivattomamman konstin moottorin kannatteluun. Apurungon pudotin alemmas ohjeen mukaan, mutta konetta tunkkasin hieman ylös alhaalta pullotunkilla siitä kytkinkopan kohdalta. Yhden ö-pohjan pultin torx-kannan onnistuin tuhoamaan, ja siitä tuli jonkin verran ylimääräistä askaretta. Huoltokirjan mukaiset tiheät öljynvaihdot taitavat pitää paikkaansa, ei ollut sihdissä juuri mitään moskaa:

Kuva

Myös moottori näytti sisältä puhtaalta. Öljypohjassa oli jotain pientä väriä paikoitellen pinnassa. Nuo mustat muruset ovat lähtöisin vanhasta öljypohjan tiivisteliimasta, jotka irtosivat tuossa irrottaessa. Taisivat myös nuo muutamat muruset sihdissä olla samaa tavaraa.

Kuva

Ja sama kuumapesun, liuottimen ja patapadan jälkeen:

Kuva

Sitten vain osat paikalleen, kunhan saan nuo tarvittavat 3 O-rengasta hommattua. Ö-pohjan tiivisteeksi meinasi ostaa sitä CRC:N rigid sealia.

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Pe Joulu 29, 2017 09:22

Tiivisteet ovat nyt paikoillaan ja kaikki on valmista öljypohjan takaisinlaittoa varten. Tuossa alla vielä kuva alakerrasta, mielestäni erittäin puhdas yli 3 satkua ajetuksi koneeksi. On noita likaisiakin tullut avattua, mm. tuossa mun Dodgen 225:ssa venttiilikoppa oli n. 5mm paksun likakerroksen peitossa. Kyllä nämä nykyiset täyssynteettiset öljyt vaan ovat osoitus siitä, että ennen vanhaan ihan kaikki ei ollut paremmin. Kuvasta tuli vähän pimeä, mutta ihmekös se kun niin on kuvaajakin...

Kuva

Viikonloppuna pitäisi laittaa ö-pohja ja apurunko paikoilleen. Jos pääsisi joskus lähitulevaisuudessa käynnistelemään konetta, niin kuulee onko tikitys poistunut. Osapuutteina vielä tuon tehostimen pumpun teline ja joustopätkä pakoputken alkupäähän vanhan rispaantuneen tilalle.

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4238
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Pe Joulu 29, 2017 12:25

Kurkkaa nyt vielä kolmosen runkopukki niin selviää laakereiden kuluma-aste. Kunnon naarmut tai punametalliväri kauttaaltaan johtaa muidenkin laakerien avaukseen. Kiinni 20Nm +70 astetta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » La Joulu 30, 2017 16:32

Eiks tämä oo siis vielä ihan kelpo kunnossa?

Kuva

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4238
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 » La Joulu 30, 2017 22:52

Nimenomaan kelpo. Uutta ei olla tekemässä niin noin maltillisesti kiillottuneet laakerit on hyvä todiste että voitelu on toiminut moottorissa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Vastaa Viestiin