ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Öljypohja ja apurunko ovat taas paikoillaan. Huomasin auton alla maatessani, että koneen takaosa on todella öljyinen. Irrotin öljyntäyttöputken ja vaihdoin molemmat O-renkaat siitä. Varsinainen syy vuodolle oli ilmeisesti kuitenkin öljynpaineanturi. Koeponnistin sen, ja sieltä se pulputti liittimen juuresta sekä myös siitä muovin ja metallin välistä. Uusi anturi paikalleen ja taas ollaan askeleen edempänä kohti vuodotonta konetta.

Kuva

Öljypohjan alapuolella olevan lämpösuojapellin sekä siinä vauhtipyörän luona olevan puolipyöreän pellin hiekkapuhalsin ja maalasin. Pakoputkessa siinä pakosarjan ja katalysaattorin välissä olevan joustokappaleen laitoin uusiksi, koska vanha oli jo melko rispaantunut.

Kuva

Lopulta sai putken paikoilleen ja pudotettua taas keulan pyörilleen. Muutama alipaineletku ja paisuntasäiliölle menevä paksumpi letku tuli myös uusittua, samoin lämmityslaitteen haljennut säätönuppi.

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Pitkästä aikaa sain oikeastaan kaikki osat puskureita ja ajovaloumpioita lukuun ottamatta nippuun. Piti suorittaa pieni koeajo, hyvin tuntui toimivan. Koneen tikitys oli poissa, liekö syy pakosarjan tiivisteen, vai nyt koneeseen kaadettujen vähän laadukkaampien öljyjen. Myös tehostimeen laitoin nuo orkkis GM-öljyt. Nestevuotoja pelkäsin käynnistyksen jälkeen, mutta ainoastaan alavesiletkun liitoksesta tuli muutama tippa jäähdytinnestettä. Tässä muuten kuva puskurittomasta, mutta muuten nipussa olevasta takaosasta, en huomannut sellaista loppukesästä ottaa:

Kuva

Takaluukussa on pieni sävyero muuhun autoon verrattuna, tuossa kuvassa ja valaistuksessa se jotenkin vielä korostuu.

Kun auto oli taas saatu peruutettua paikoilleen, oli taas aika alkaa purkamaan sitä :D . Irrotin venttiilikopan, koska se oli varsinkin etureunastaan huonossa maalissa. Tarkoitus olisi tehdä kannelle jälkikiristys, koska se hikoilee hieman öljyä tuolta laatikon puoleisesta päädystä. Venttiilikopan pesin kuumapesurilla ja hioin maalit pois. Koska tässä nyt ei enää mitään orkkisasua tavoitella, lähti värikin vaihtoon.

Kuva

Ja taas selityksiä...näyttää kuvan valaistuksessa vaaleamman keltaiselta kuin luonnossa.

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Tässä GM-ysisatkussa taitaa olla KAIKKI näihin liittyvät tyyppiviat, ainakin mitä tulee vuotoihin. Kurkkasin virranjakajan kannen alle, ja yllätys, vuotaa öljyä sen sisälle. Ei muuta kuin jakaja osiksi ja tiivisteitä vaihtamaan. Purkamisessa ei oikeastaan ollut muuta vaikeaa, kuin tuon jakajan "rattaan" irrotus. Viilapenkin välissä lyhyellä terästapilla sain sen lukitustapin painettua ensin vähän matkaa, sitten teräsnaulalla naputellen sain tapin irrotettua. Oli muuten tosi tiukassa. Sitten etrasta 25,2 x 3,0 O-rengas, jolla jakaja tiivistyy kanteen. Tämähän ei vielä ratkaise sitä sisäistä öljyvuotoa, mutta hyvä kuitenkin vaihtaa. Voi olla, että pykälän verran ohuempikin tiiviste olisi riittänyt, mutta kyllä tämänkin sain lopussa paikalleen painettua. Sitten se itse vuodon aiheuttaja, eli 12 x 19 x 5 stefa tuohon akselille. Sen lukitsee paikalleen sellainen hammastettu prikka, joka nostetaan varovasti ensin pois.

Kokoamisessa haastavinta on juuri tuon lukitusprikan saaminen paikoilleen. Yritin naputella sitä varovasti paikalleen, mutta pieni reunus tuosta prikan uran vierestä lohkesi. Parempi tapa on laittaa kierretanko jakajan akselin paikalle, ja sopivan prikan ja mutterin avulla kiristää tuo lukkoprikka paikoilleen. Eipä tuolla lohkeamalla mitään merkitystä ole, lähinnä ruuvaajan itsetunto koki pienen kolauksen.

Seuraavaksi oli vuorossa kannen kiristys. Kansi oli ajan saatossa hikoillut pikkuhiljaa öljyä tuosta laatikon puoleisesta päädystä. Lisäksi tuossa näkyi välillä muutama tippa jäähdytinnestettä. Tiedä sitten, oliko nekin tulleet kannen välistä, vai sitten lämppäriletkun liitoksesta. Tein kiristyksen netistä löytämieni ohjeiden mukaan, vaihdoin kaikki pultit uusiin. Mikään pulteista ei ollut tosi löysässä, mutta vähän liian helpon oloisesti ne kuitenkin aukesivat? Lopuksi venttiilikoppa paikoilleen uudella tiivisteellä ja tiivistesilikonilla noista puolipallon muotoisista kohdista varmistellen. Vähän epäluuloinen olo tästä kiristyksestä jäi, mutta ilmeisesti monilla tämä on onnistunutkin? Koekäyttöä en vielä tehnyt. Odotellaan vähän lämpimämpiä kelejä.

Irrotin myös tuulilasin alareunan muovit nähdäkseni, onko tuolla jonkinlainen raitisilmasuodatin vielä paikoillaan. Ja olihan siellä, kunhan nyt oli siivonnut ympäriltä ensin n. puoli muovikassillista männynneulaisia yms. roskaa. Suodatin täytyy vielä vaihtaa. Voitelin myös pyyhkijänvivuston nivelet ja hioin ja maalasi pyyhkijänvarret.

Yritin liittää tähän muutaman kuvankin, ihan samalla tavalla kuin ennenkin tuolta aijaasta, mutta nyt viesti herjaa ennen lähetystä "Kuvan koon määritteleminen ei onnistunut". En tajua.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5570
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuinka isoja kuvia? Siis pixeleinä?

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kuvan näyttävät olevan 200px x 200px. Samankokoisia nuo ovat näköjään ennenkin olleet. Aijaassa olen aina käynyt kopioimassa sen kuvakoodin kohdasta Foorumille (iso). Tuolta mun viesteistä kun näitden tietoja katsoo, niin koko on 650px x 366px. Mä oon niin kädetön näiden kanssa...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Tuli käytettyä auto pariin kertaan kunnolla lämpimäksi, ja ainakin vielä tuntuisi kansi pitävän nesteet sisällä. Toki eihän se öljyvuoto ennenkään suurta ollut, pieni hikoilu vaan sai ajan myötä melkoisen sotkun aikaiseksi.

Eikä ne vuodot tietenkään tähän lopu. Aikaisemminkin ihmettelin pakkasnestetippoja kannen laatikonpuoleisessa päädyssä. Syylliseksi paljastui termarin kopan tiiviste. Myös alavesiletku tiputtaa tipan silloi tällöin. Laitoin tähän uuden jäähdyttimen (uskokaa tai älkää, sekin vuoti), ja samalla putsasin tuon letkun, koska tehostimen pumppu oli ruiskinut siihen öljyä aika reippaasti. Öljy oli ilmeisesti pehmittänyt/turvottanut letkun, koska oli liian löysä noihin lähtöihin. Epäilin tuon pitävyyttä jo asennusvaiheessa. Katsotaan jos löytyisi vielä lisää vuotopaikkoja, niin viitsisi laskea taas nesteet pois...

Ilmojen lämmittyä tohti jatkaa taas hitsaustalkoita. Kolmella pienemmällä ja yhdellä isolla paikalla hitsasin varapyöräkotelon kuntoon. Pahin paikka oli tuo kotelon takaosa, jossa on 2 peltiä päällekkäin. Satunnaisesti alkoi saada jo vähän parempaa saumaa aikaiseksi, eikä aikaakaan per paikka mennyt enää niin paljoa.

Purin ja putsasin myös keskikonsolin, joka ei ihan päältä pyyhkimällä enää puhtaaksi tullut.

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kun auto oli tullut taas jollain tapaa "nippuun", edettiin tutun kaavan mukaan ja aloitettiin taas purkaminen. Pysyy motivaatio yllä, kun auto on aina välillä kunnossa, eikä pura koko vehjettä kerralla atomeiksi. Irrotin taka-akselin kaikkine hilppeineen irti kunnostusta varten. Hiekkapuhaltaa tuo pitäisi, ja ainakin jarruputket, letkut, jarrupalat ja oikeanpuoleinen satula menevät vaihtoon. Positiivista on se, että takaiskarit ja käsijarrukengät on edellinen omistaja hiljattain uusinut. Mutta kaikki siis puretaa ja laitetaan kuntoon ja maalataan. Samalla on "helppoa" korjata myös nuo takapään loput ruosteet.

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Joko luulitte, että tämä(kin) projekti jäi unholaan? Tai toivoitte...

Koko kesän ja alkusyksyn oli kaikenlaista muuta askaretta, siksi ei ole tullut tätä päivitettyä...mutta nyt ollaan taas "back in business".

Tässä taka-akseli ennen:

Kuva

Ja jälkeen:

Kuva

Tuon jälkeen vedin pintaan pohjavärin. Laakerit ovat kunnossa, samoin käsijarrukengät (oli vasta uusittu), iskarit (vasta uusittu) ja jouset sekä toinen jarrusatula. Kaikki muu onkin sitten vaihtokunnossa...levyt, palat, asennussarjat, toinen satula, toiseen satulaan tiivisteet, jarruputket, letkut, taka-akselin puslat (meinasin laittaa uretaaniset tilalle), jarrukilvet…

Enpä ole törmännyt ennen noin syöpyneeseen jarrusatulaan. Palojen kiinnitystappien päällä oli vain ohut kerros tavaraa jäljellä. Pinta oli siis syvälle syöpynyt, sisemmät kohdat näyttivät silta, että napautus vasaralla saisi puolet satulasta muuttumaan tomuksi. Hyvä että palat olivat pysyneet paikallaan.

Jos jollekin Paimion / Turun suunnalla vaikuttavalle harrastajalle on esim. jäänyt hyväkuntoista (kunnostuskelpoista) oikeanpuoleista jarrusatulaa tai vakaajan tankoa taakse, niin olisin kiinnostunut. Voi laittaa vaikka YV:tä. Tai jos on jäänyt muita yllämainittuja osia uutena "hyllyyn" ja olisi niistä valmis kohtuuhintaan luopumaan. Toki näitä kaupasta saa, mutta nuukana miehenä kaikki säästö on plussaa...

Oli aika käydä myös takapään ruosteiden kimppuun. Rättilaikalla pyyhkäisin pintaruosteita, mutta löytyi sitä hitsaamistakin. Aloitin kuskin puoleisesta pyöräkotelosta. Kotelon sisäpuolen "helma", joka liittyy takakontin pohjapeltiin, tuli tehtyä lähes koko matkalta uusiksi n. 3-4 cm korkeudelta. Myös iskarin kiinnityskohtaan tuli kämmenen kokoinen paikka.

Laatikollinen ruosteisia irto-osia odottelee tuossa myös hiekkapuhallusta. Jos vaikka tällä viikolla saisi aikaiseksi.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5570
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyl on taas vakuuttavaa jälkee.

Tuohonhan on helpohko nyt asentaa kumisetki puslat mut sit tarttis olla alkuperäiset.

Skruvatin uretaanit on avossa nyt, pientä puristusta ne vaati kyllä.
Asennuskuva tuolla projektisivulla viewtopic.php?f=29&t=157120&start=240

Mulla on tuos yks tidi purussa et siitä ehkä vois vakaajan myydä..
Tai on mul ng satkuki josta ite purkaen saa osaa todella halval.. tai koko auton...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Juuri kun meinasin tilata nuo puslat, niin huomasin, että Skruvat on lopettanut toimintansa Suomessa! Kannatti taas lykätä tätäkin hommaa.

Mutta tässä vähän selostusta, mitä on saatu aikaan. Takakontin pohjaa tosiaan hitsailin jo aikaisemmin:

Kuva

Ja lisää hiekkapuhallettuja osia. Tuota laakeria piti vähän suojailla jesarilla:

Kuva

Iskarin kiinnityspiste oli mätä (yllätys):

Kuva

Pyrin poistamaan alustasta kaikki ruosteet hiomalla, hapottamalla ja hitsaamalla. Sitten päälle Zingaa, ja lopuksi joskus aikanaan meinasin vetää pohjan kauttaaltaan mustaksi.

Kuva

Seuraavaksi tuon ison ruostemörön kimppuun, kaikki mätä pois:

Kuva

Seuraavaksi ilmainen vinkki kaikille mig-hitsailijoille. Lattarautaan yms. paksumpaan kamaan olen saanut tuolla Ceboralla nätti jälkeä, mutta en pelteihin. On ollut tuskallista, kun virrat kakkosella tulee reikiä niin pirusti. Ihan lyhyitä pätkiä on saanut aina varovasti hepattua, ja sitten taas paikkaillaan reikiä...ja virrat ykkösellä on vähän liian vähän. Siksi nuo saumat ovat olleet vähän sitä sun tätä...onneksi ne saa rälläköityä sileiksi.


Luin sattumalta jostain Overdriveltä, että kannattaisi kokeilla 0,6mm lankaa. Vanha rulla loppui juuri, ja eikun kokeilemaan. Tietysti vasta seuraavana päivänä tajusin, että myös suutin pitää vaihtaa 0,6 langalle sopivaan. Vihdoin sain langansyötönkin säädettyä oikein, ja tsadaa, saumaa syntyy:

Kuva

Ja tuossakin on siis pellit päittäin, ja osittain niiden välissäkin on rakoa. Ei olisi paksummalla langalla onnistunut noin pitkän sauman vetäminen ilman reikiä!

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5570
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi laikattu reikä on siis tankin täyttöaukon seudulta?
Osuuko iskarin yläpää kans tuohon?

Puslii saa myös https://shop.speedparts.se/en/prod/900- ... -standard/

Pro Car service toimittaa Suomessa.

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Laikattu kohta on joo täyttöaukon kohdalta. Pyöräkotelon ja pyöräkotelossa litteänä kulkevan täyttöputken väliin jää sellainen "kiva" paikka, johon kuraa kertyy ja ruostuminen on enemmän kuin varmaa. Iskarin yläpää on edempänä.

Kävin nyt katsomassa puslia tuolta, näyttäisi muutakin tarpeellista löytyvän. Ilmeisesti osat ostetaan/maksetaan ensin tuolla speedpartsin nettikaupassa, ja Pro Car toimittaa ne?

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5570
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onnistuu niinkin mut klubin jäsenenä kannattaa laittaa Riku Seijarille sähköpostii tai soittaa niin saa hinnoista pois.
Edit. http://www.pro-carservice.com
Mut lomalla loppuvuoden...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Tallilla on taas tullut oltua, tässä jotain mainittavaa edistystä. Ensin paikat tuonne lokarin toiseen, ulompaan puoliskoon. Vieressä valmiina paikkapala tuohon isoon reikään. Tuon palan tekeminen ei ollut ihan helppoa suorasta pellistä, jotta sai sen sopimaan kaikkiin muotoihin ja täyttöputken sopiminen tuonne taakse piti myös huomioida.

Kuva

Alunperinhän tuossa kohtaa täyttöputken takana oli lokarissa etäisesti saman muotoinen pala kiinni pisteillä. Niinpä päätin, että tämäkin saa olla kiinni pisteillä. No, muutama heppaus tuonne reunoillekin tuli varmuuden vuoksi tehtyä.

Kuva

Ja hitsaukset jatkuu...jossain vaiheessa alkoi tämä paikkaaminen jo puuduttaa, mutta loppujen lopuksi tämä on ihan mukavaa hommaa. Päteeköhän tässäkin se viisaus, että matka on tärkeämpi kuin päämäärää...kuvan paikka oikeanpuoleisesta pyöräkotelosta tuosta isosta paikasta hieman eteenpäin.

Kuva

Pitäisi laittaa tuonne sen verran lämpöä puhaltamaan, että saisi paikkakohdat vielä pohjamaaliin. Lopuksi saumoihin pitäisi laittaa vielä pohjamaalin päälle vaikka Sikaflexin 527 AT:tä että saadaan saumat vedenpitäviksi. Tässä kun ei mitään luokkahitsareita olla, niin saattaa muutama huokoinen kohta löytyä...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Takakontin seutu tuli nyt nyt kuntoon, eli aika purkaa taas lisää...irrotin tankin, koska sen kohdalla alustassa on ruostepaikkoja. Mukavampi hitsata ja rälläköidä, kun yli puoli tankillista bensaa ei ole siinä vieressä luomassa jännitystä. Ihan hyvä tuokin oli irrottaa, olisi tippunut joskus itsestään, koska pannat olivat melko haperot. Menivät poikki, kun otti pihdeillä kiinni ja väänsi muutaman kerran edestakaisin tuolta takakiinnityskohdasta. Eiköhän tuollaiset saa uudet pellistä värkättyä, alkuperäinen on ilmeisesti jotain 1,5mm kamaa.

Bensapumpulla on näköjään joskus käyty, koska sen kohdalle oli leikattu siisti luukku. Piti tarkistaa tuolta viestiketjun alkupuolelta, paljonko tuonne oli jäänyt bensaa. Näytti n. 3/4 tankillista. Muoviletkua lappona käyttäen sain tyhjennettyä n.25-30 litraa ennen irrotusta, ettei irtotankin kanssa olisi niin vaikea operoida.

Bensasuodatin banjoineen näytti tosi herkulliselta, olin ihan varma, ettei lähde auki sivistyneesti. Joko ulkonäkö petti täysin tai kahden päivän CRC -liuotus teki tehtävänsä, koska liittimet aukesivat suht helposti. Suodattimen panta ja kuusiokoloruuvi taas olivat yhtä puuta, joten nitkutin koko pannan irti alustasta. Sama se on tehdä sekin tuoreesta tavarasta. Pitää ilmeisesti hommata suodattimelle ainakin orkkistiivisteet missä on kumia, ymmärsin että pitävät varmemmin kuin kuparitiivisteet. Jos oikein pröystäilee, niin kai sen suodattimenkin voi orkkiksena ottaa, kuten myös siistimmät banjojen pultit. Banjoja ilmeisesti ei ole ihan helppo uusia, ainakin merkkiliikkeestä taitaa joutua ostamaan putkineen?

Itse tankkia vasten oleva alusta oli kuin tehtaan jäljiltä, mutta tuolla sivuilla on muutama pahankin näköinen ruostepaikka:

Kuva

No, ruostehan tämän laitteen kanssa ei tule missään kohtaa yllätyksenä. Tuntuu, että näiden maalauksessa on mennyt joskus jotain todella pahasti pieleen, maalin alle on ilmeisesti jäänyt jotain epäpuhtauksia? Tietysti noissa kiinnikekohdissa yms. "kuuluu" olla näillä kilometreillä ruostetta, mutta kun aivan keskellä peltiä ehjän kiveniskumassan alta on monessa kohtaa pukannut ruostetta pintaan. Varsinkin varapyöräkotelon pohjassa oli lukuisia tällaisia paikkoja, kuten myös noiden ovien alareunoissa.

Vastaa Viestiin