ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
tetammi
"Saabisti"

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ke Huhti 10, 2019 13:51

Sarjoista en osaa sanoo, tää on yli kolkyt vuotta vanha biltsun sarja. :D

Saab-man
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Saab-man » Ke Huhti 10, 2019 22:30

Mulla on se Bilteman halpa sarja (jotain 30€ tsp.). Hyvin on onnistunut putken päiden teko silläkin. Se Bahcon sarja vaikuttaa ihan samalta tuotteelta, boksin väri erona.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Pe Touko 03, 2019 18:50

Projekti on edistynyt välillä isoinkin harppauksin. Jarruputkien kannakkeiden kohdalle on hitsattu uutta peltiä, ja kuskin puolen lattiakin on maalattu sinne jarruputkien liitoskohdalle asti. Loppujen lopuksi sisustakin tuli purettua lähes kokonaan, että lattian paikat saa kunnolla tehtyä yläpuolelta. Pohjan takaosaan tuli toinen kerros pintamaalia.

Kuva

Seuraavaksi oli vuorossa irrotetun tankin pesu ja klemmareiden uusiminen. Kohtiin, jotka tankista ottavat pohjaan kiinni, liimasin Etran säänkestävää tiivistenauhaa pehmikkeeksi. Uusi polttoainesuodatin paikalleen, siitä upotin ne banjot ensin pariksi päiväksi sitruunahappoon, jotta sain niistä ruosteettomat. Seuraavaksi paikalleen tankin täyttöputki ja taka-akseli. Abs-antureiden johtojen reitityksen olen täysin unohtanut, täytyy soveltaa jotain.

Kuva

Päätin sitten kuitenkin hommata sen Bahcon jarruputkityökalun. Mulle kun on jäänyt joku pinttymä siitä, että Bahco ei tee muuta kuin laatutavaraa. Tämä oletus tosin nykypäivänä voi monen merkkituotteen kohdalla osoittautua vääräksi...Mutta ihan kelpo pallopäät tällä pienen harjoittelun jälkeen syntyi. En ole siis koskaan ennen tehnyt itse jarruputken päitä, joten pakko tämäkin aukko sivistyksessä oli paikata. Kriittistä onnistumisen kannalta tuntui olevan se, että putken tuli olla päästä mahdollisimman suora, sekä se "kartiopuristin" tuli saada puristamaan mahdollisimman suoraan sitä putken päähän asetettavaa nippaa.

Kuva

Lopuksi sain vielä idean maalata putket hyllystä löytyneellä metallihohtosinisellä maalilla, ja taiteilin vielä putket paikalleenkin.

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d » Pe Elo 09, 2019 21:21

Jopa on taas vierähtänyt aikaa viimeisimmästä päivityksestä...
Vähän on heikosti ollut aikaa käytettävissä saab-projektiin, kiitos käyttöauton remontoinnin ja tämän:

Kuva

Eli '89 1,6 kaasari seitenvitonen alfa tuli hommattua jo toukokuussa. Pitkästä aikaa ollut koko kesän harrastepeli ajossa. Mutta tästä lisää alfa-foorumilla...toki jotain on myytykin. 316 BMW lähti uudelle omistajalle, samoin '61 Lancer on kohta lähdössä.

Saabista olen kesän aikana oikeastaan ehtinyt vain kaapimaan äänieristebitumeja jalkatiloista ja maalaamaan sisäpellit Miranolin hopeanvärisellä Metallacilla. Koska tuon 75 Alfan rakentelu on hyvin lähellä tuota aikaisemmin mainitsemaani Mona Lisan restaurointia, niin saabin kanssa voikin nyt toteuttaa itseään oikein kunnolla...jättäkää nyt niitä vikkeneitä yms. turbovehkeitä edes muutama museoon, tuskinpa kukaan jää suremaan viittä vaille paaliin menneen vaparin repimistä osiin...

Saabia on jo kevennetty isolla kädellä, tuskinpa takapenkitkään enää tulevat paikalleen. Ainakin 50 kiloa ylimääräistä painoa on jo lähtenyt. Eli jotain race-henkisempää tästä olen tekemässä. Ja tietysti vaparina! Voisikohan tavoitteena olla vaikka vikkelin/ajettavin ng900 vapari-saab? 35mm madallus, uudet paremmat iskarit, yellowstuff-palat, tuplavakaaja, uretaanit, akku takakontiin ja kaikki mahdollinen paino pois, alemmas tai taaemmas...

Vastaa Viestiin