Saab 99 pelastus?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Hery
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 00:46

Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja Hery »

Toivottavasti meni oikeaan kategoriaan :D

Itselle tullut innostus saabin ysiysiin. Tutulta saisi halvalla ruostevaurioiden takia ~10v seisoneen 99 vm 75-82? (Uusinta koria kait). Kunnostaa haluaisin, mutta en tiedä mitä tehdä. Ja jaksaako sitä jos tonnilla saa jo hienomman kulkevan.

Ongelmia aiheuttaa se että olen vasta 17 kesänen (enkä tiedä kaikkea autoilun maailmasta), eikä paikkaakaan kunnostamiseen ole muuta kuin ulkona (ja talli johon mahtuu auto muttei oikeen tekemään) Kuinka suuri projekti olisi tiedossa. Kannattaako lähteä kattomaan vai unohtaa kokonaan ruosteen takia? Entä saako tuommoista edes rekisteriin kaikkien päästömääräyksien tms takia?

Ja miten on siirtokilpien kanssa, saako sellaisia helposti siirtämiseen mökiltä kotti?

Voin iskeä kuvaa/tarkempaa tietoa kun pääsee mökille.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Saa sen rekisteriin, varmaan paperit on olemassa. Kun nyt ei kuitenkaan äärimmäisestä harvinaisuudesta ole kyse, niin ainakin minä hakisin mielummin hyväkuntoisen yksilön, jonka laittaminen ei olisi loputon työleiri. Ja sellaisen, jonka maalipinta on niin hyvä, ettei vaadi kallista maalausta. Tekniikka on yksinkertaista ja loppupään vuosimalleissa kestävää. Aikanaan tuli ysiyseillä ajettua paljonkin ja tavallaan jopa kaipaa sellaista yksinkertaista perusautoa, joka toimii kuin kello eikä ole sähkövikoja.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Riippuu, millaisia ne ruostevauriot oikeasti on. Jonkun mielestä ruostuneet oven alareunat ja vähän hapertuneet lokasuojan kaaret on liikaa, vaikka ovatkin vielä kohtalaisia korjattavia. Saabeissa ruostevauriot voivat vaikuttaa siihen, kannattaako tarrakilvillä lähteä ajelemaan -vaikka ne muuten kyllä autoon saakin. Saabien hankalin ja yksi yleisimmistä ruostepaikoista on keulan tukivarsien kiinnityspisteet ja vetoakselien tunnelit. Nuo kohdat voivat ruostua niin pahoin, että ajaminen ei ole turvalista: etenkin alimmainen tukivarsi voi repeytyä irti!
Itse voisin ottaa projektiksi reilumminkin hapantuneen Ysiysin, jos se olisi luiskaperäinen Combi Coupe tai Turbo.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei muuta ku projekti käyntiin ja virtaa kinttaisiin.

osia saa ja löytyy paljon.

hyvillä hoivapaloilla saa nopeasti ihmeitä aikaan

missäpäin suomea mahdollinen pelastusoperaatio alkamassa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hery
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 00:46

Re: Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja Hery »

nalleolut kirjoitti: missäpäin suomea mahdollinen pelastusoperaatio alkamassa?
Varsinais-suamest mere rannalt

Ja maalipintana on tehtaalta tullut erittäin harvinainen "sammaleen sininen".

Auto on muuten gl 4 vaihteinen.

Ja nyt kun olen uutta sukupolvea niin en tiedä miten nämä foorumit toimii ni vastataan tähän samaan viestiin.

Itseäni ei ruostuneet helmat haittaa. Ja mielummin ajelisin sammaltuneella maalipinnalla kuin uudella. Auto olisi semmoinen halpis millä ei olisi niin paljon väliä. Ellei pitkin töitä tule vahvempi sidos autoon. Mutta kuitenkin olisi ainoa auto minulla...

Edit: mitä suosittelette tekemään ennen jos haluaa käynnistää 10v seisonnan jälkeen, vai jääkö se vasta myöhemmälle?
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja anv »

Tuossa vuosimallihaarukassa on isoja eroja sekä tekniikassa että ruostekäsittelyssä. -80 -luvun puolen autot ruostuivat pahasti ainakin alustasta. -77 muuttui vaihdelaatikon ensiövälitys hammaspyörävetoisesta ketjuvetoiseksi (=kestäväksi). Noi vanhemman enskavälityksen hammaspyörä ja kytkinakseli olivat sitten kalliita kun boorit katos välistä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Hery
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 00:46

Re: Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja Hery »

luulisin olevan 80 luvun mallia, mutta en ole varma ku ei ole tullut katsottua autoa kuin ulkopuolelta (eikä alapuolelta). Ja pohja juuri oli ruostunut ja sen takia jäänyt seisomaan.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja mestari »

saabihan on paksua peltiä joten sen kanssa ei luultavasti tule ongelmia, jos se on seissyt pitkään niin hevosruiskulla kaasariin pensaa sisään, sitä ennen luonnollisesti kurkkutorvi on irroitettu ja sormella nostat tietty mäntää ylöspäin jotta kuuri osuu oikeaan osoitteeseen sitten kone tulille
luonnollisesti olet kehnännyt katkojan kärjet jo siihen tasoon että kipunaa iskee.
lootapuolta tuosta ei rikki saa
tekniikka on pienin murhe näissä
peltityöt vaatii migin ja rälläkän näin ensitöikseen lisäksi millin peltiä mistä loihdit katukiveystä vasten pellinpalasia tai jarrulevyn kulmaa vasten
ja sitten vaan tir tir pam pam rötöötöt tirssk ja uutta paikkaa viereen.
kannataa ajatella laajoilla linjoilla kun tekee peltitöitä, usein paikka on liian pieni vaurioon nähden, reilusti vaan reilulle miehelle.
jos jarru ym osaa sitten tarvitaan niitä löytyy kyllä hyvää kats kuntoista foorumilta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja aero »

Hery kirjoitti:Ja miten on siirtokilpien kanssa, saako sellaisia helposti siirtämiseen mökiltä kotti?
Traileroi suosilla. Se on seissyt 10 vuotta, joten ajoyrityksellä voi tulla ylläreitä ruosteiden lisäksi mm. jarruista.
Hery kirjoitti:Edit: mitä suosittelette tekemään ennen jos haluaa käynnistää 10v seisonnan jälkeen, vai jääkö se vasta myöhemmälle?
Siltä varalta että useille itsestäänselvyys ei jostain syystä tule mieleen eikä kukaan hoksaa sanoa: lyö sisään tuoreet öljyt. Mahdollisesti voisi jopa vähän tuplanreiästä tiputella ölppää männän päälle ja pyöritellä konetta käsin.
Hery kirjoitti:luulisin olevan 80 luvun mallia, mutta en ole varma ku ei ole tullut katsottua autoa kuin ulkopuolelta (eikä alapuolelta).
Muistatko millaiset valot? Etuvilkut ja takavalot paljastavat paljon. Jossainpäin foorumia olisi varmaan Lucan "tunnista 99:n vuosimalli" -kaavio, mutta juuri nyt ei osu meikäläisen hakutuloksiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihan etusivun kautta löytyy linkki

https://www.saabclub.fi/www/images/stor ... lierot.jpg

myös liittymiskuponki klubiin löytyy sieltä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hery
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 00:46

Tilanne nyt

Viesti Kirjoittaja Hery »

Auto lojuu kilometrin päästä mökkiä, jonne auto oli ensin suuniteltu ajettavan/traktorin perässä ja myöhemmin kilvillä kotiin. Ja sekin ainoa kilometri on yksityistietä, vaikka ei se mihinkään vaikutakkaan :D

Isot takavalot siinä on, muuta en muista ei ole tullut otettua kuvaa. Ja juuri tuota öljyen vaihtoa ja jotain sprayta ehdotettiin sylintereihin. Aattelin että jos on jotain muutakin mitä harrastajat tietäis. Entäs jäähdytinneste? Jostain luin että hajoaa ajan myötä mutta nestettä se kumminkin on.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 99 pelastus?

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos jöly eiole kovin tervaa niin kyllä sen mielellään lämpöseksi käyttää ja laskee sit pois niin tulee enempi kerralla :D
nestettä jos heiluu pytyssä riittää alkustartille mutta luulen jotta enempi työtä teettää pensansaanti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin