Loppuunajossa 9-5 farkku

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kesäloma alkoi ja tänä kesänä oli Toffen vuoro jäädä vapaalle noin kuukaudeksi. Raitisilmasuodatin tuli vaihdeltua ja suureksi ylläriksi vanha ei ollut edes kovin vanha ja huonokuntoinen, eikä kotelosta löytynyt montaakaan kiloa lehtiä ja roskaa.

Nyt kun :saab: on hallissa, laitetaan sitä käyttökuntoon syksyä ja talvea varten. Takaluukku tosiaan ainakin vaihtuu, lisäksi kunnon pesut ja vahat. Nesteitäkin lienee syytä vaihdella jonkun verran. Projektihuomio keskittyy kyllä enemmän tuohon ysisataseen, joka pitäisi siirrellä noin 100km soppeliksi todetulle hitsauspajalle. Toisen vastaavan purku alkaakin olemaan loppusuoralla ja varaosia on nyt ns. riittävästi, ennestäänkin oli jo olennaisimmat tuplana, joten nyt kolmattakin kierrosta :D Ysisatasesta ehkä sitten oma ketjunsa alulle vielä kesän aikana!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Loma loppui ja työt alkoivat ja Toffe pääsi takaisin liikennöitävien ajoneuvojen joukkoon. Ennen tätä soviteltiin uusi takaluukku paikalleen, kivuton homma kahdelle ihmiselle. Samasta varaosa-autosta jäi myös oikeanvärinen ja lähes ruosteeton bensatankin luukku, mikä tuli vaihdeltua samalla. Suurin huoli koko hommelissa oli se, että pysyvätkö sisustamuovit ehjänä ja saako lukon helposti asennettua niin, että se myös toimii. Pysyivät ja sai. Ulkonäkökin koheni hieman samalla, kun uudessa luukussa on originaali takaspoileri, mikä tuo mukavasti lisää linjakkuutta profiiliin. Pienenä miinuksena takalasin pyyhkijä ei löydä käytettäessä "kotiin asti" eli jää hieman ylös, mutta sitä voi herkistellä myöhemmin tai vaihtaa varmasti toimivaan, jos tuo alkaa liikaa ärsyttämään. Tuskin alkaa.

Kun auto oli saatu liikenteeseen niin kävin myös muutoskatsastamassa sen etanolia käyttäväksi ajoneuvoksi muuntotukieurot silmissä kiiluen. Muutoskatsastus oli lähinnä muodollisuus päästömittauksiensa kanssa (55 euroa) ja sitten kevyet byrokraattiset rituaalit sekä katsastusmiehen toimesta auton papereiksi että omasta toimesta Trafin hakemuksen täyttämiseksi. Sitten odotellaan, että koska tilille kilahtaa tukieuroja vai onko valtion budjetti jo muuntotuettu loppuun.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Tumtum
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 22:34
Paikkakunta: Tuusula

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja Tumtum »

Kyl mul ainakin viel 26. päivä tuli 200e trafilta muuntotuki kahisevaa tililleni :twisted:
Sano trafilta että tilittää kun tulee päätöslappu postiluukusta ni siit päiväyksestä 2 viikon sisään, itel meni 7arkipv päiväyksestä ku tuli rahat.
Ex- Saab 9-5 2.0t -99 Biopower stage 1 By Nappe
Yamaha FZR600 Streetfighter
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kyllähän se Trafi meitäkin muisti muuntotuella eli auto myös tienaa välillä! Ja nyt on tullut työreissuja heiteltyä Toffella, kun perhekuljetin Golf toimii hyvin ja luotettavasti siinä toiminnassa.

Viime viikolla pääkaupungissa kyllä jo vähän säikäytti. Olin lisännyt vajaan puoli litraa kotona öljyä, kun tikussa oli jälki painunut lähelle alarajaa ja suodattimen vinkunakin kiihtyi. Toisaalta tuli viitisen tuhatta täyteen edellisestä öljynvaihdostakin, eli jos olisi aikaa ollut käytettävissä niin samalla olisi laittanut tuoreet öljyt sisään. Auto oli perushelsinkiläisessä ruuhka-ajossa ja sisällä haiskahti jännästi öljy. Tai aika usein siellä öljy tuoksuu, kun pysähdellään. Auto oli jonkun aikaa parkissa ja kun siirsin sen toiseen paikkaan, niin huomasin mojovan lätäkön paikassa, jossa Toffe oli juuri seissyt, sijoittuen keskelle ja hieman etuakselin taakse. Pitihän se todeta, että öljyäpä se. Kävin ratsaamassa auton samantien: ei läikkää alla, tikku näytti mitä kotoakin lähtiessä, ei vuotojälkiä pohjassa (se mitä nyt kurkkimalla näkee).

Tarkistelin vielä myöhemmistäkin parkeista ja ei löytynyt jälkiä enää, joten joko tuo puski jotain litkua ylijäämän ulos tai sitten oli joku muu vuotaja ollut samassa paikassa juuri aiemmin.

Eipä siinä, kovaa ajoa. Vaihdellaan ne öljyt ja suodatin kuitenkin kohta tai ainakin ennen talvisempia kelejä, kilometrejä tulee juuri nyt uhkaavaan tahtiin. SID näyttää tälle tankilliselle kulutukseksi nyt 9.3 etanolilla ja lukema on muilla tankillisilla ollut aika lähellä totuutta. Ajo ollut ”sekalaista maantieajoa” eli 80-100km/h. Kovempaa ei pitkää aikaa uskallakaan ajaa!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttötarinaa Toffesta eli kakkosautona 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mulle joskus katsuri sanoi, että :saab: on rikki, jos se ei vähän vuoda öljyä eli useimmat hikoilee jostain.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Loppuunajossa 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^ Olen kuullut samoin, tosin en sentään katsastusmiehen suusta. Katsastuksessa talouden molemmat Saabit on kyllä mainittu öljyisistä konetiloistaan, mutta tilastoihin asti nämä kommentit eivät ole onneksi päätyneet :)

Muutin projektin luonnetta, kun mieli miettii koko ajan sitä, että yrittäisikö tämän vielä myydä eteenpäin. Myynnistä tulisi mahdollisesti kahdella tavalla paha mieli eli joko auto menisi omasta mielestä ilmaiseksi eteenpäin tai vaihtoehtoisesti Ostajan Murphyn laki realisoituisi, eli jotain hajoaisi Heti, joten pidän karman tyytyväisenä ja auton itsellä.

Siispä projektina on nyt loppuunajo ja projekti päättyy sitten, kun Toffeen tulee sellainen vika, mitä ei kannata enää korjata tai toisaalta sen korjausta ei kannata ennakoida. Viaksi lasketaan myös mahdolliset puutteet lakisääteisen leimapalvelun suuntaan. Laitetaan tähän myös jonkun rahallisen budjetin, olkoon se "ok renkaiden hinta" eli 300e osineen ja töineen. Työkulua tähän tuskin paljoa laitetaan kiinni, eli talkoovoimin laitetaan nippuun (tästä tulee toki omat rajoitteensa). Perushuoltoja tehdään normaalisti. Projektin ohjausryhmä tehnee mielenkiintoisia päätöksiä jatkon suhteen, jos jotain käy. Toisaalta jos ei mitään käy, niin täytyy jo alkaa suunnittelemaan 400k-juhlia :D
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Loppuunajossa 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Viikolla tapahtui sekä kevyt rengasjumppa että syyshuolto, eli alle talvirengasta. Tässä projektissa ei mitään erikoisempaa tapahtunut, paitsi että itselle uudet talvirenkaat tuli alle. Vanne näissä oli NG93/Vectrasta eli ET ei ollut täysin sama kuin Saab-originaleissa, mutta suotuisaan suuntaan väärä eli renkaat istuvat mainiosti auton alle. Tykkään.

Samalla vaivalla sitten pientä syyshuoltoa eli noin 7500 kilometrin öljynvaihto, kun kilometrejä on mittarissa noin 388tkm. Vanha öljy pois ja tilalle Motonetin kamppiksista kesällä mukaan tarttunutta GM-öljyä, tarvikesuodatin vaihtui samalla tarvikesuodattimeen ja hyllystä löytyi vielä sarjoittain Saab-original-tulppia, eli uudelleen brändättyjä NGK BCPR7ES-11. Muutkin nesteet tuli vilkaistua läpi, ei huomauteltavaa siellä. Ehkä tuohon jarrunesteet pitäisi joskus vaihdella, kun sitä on alusta asti miettinyt.

Öljynvaihdon jälkeen kone alkoi jälleen käymään hieman siistimmin, olikin jo rahina alkanut hieman kovenemaan. Eli muistiin itselle, ei liene tarpeellista ajella yli 7500km samoilla (halvoilla) öljyillä.

Pieni vastoinkäyminenkin on matkalle ehtinyt, kun kuskin ikkuna putosi kovan pamauksen siivittämänä kiskoiltaan parkkihalliin mentäessä. Sain kuitenkin ikkunan kiinni ja se odottaa nyt käyttökiellossa motivaatiohetkeä, että availee verhoilut yms. ja laittaa lasin paikoilleen. Noin muuten on vain menty eikä meinattu, eikä loppua näy.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Loppuunajossa 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

390tkm mittarilukema lähestyy uhkaavasti ja taitaapa lähipäivien ajoilla jopa ylittyä! Kuskinoven lasinnostimen korjaus on jäänyt odottamaan lämpimämpiä kelejä (tai hallia) tai tarkemmin ylimääräistä vapaa-aikaa.

Varaosakasoista löytyi sininen ja silikoninen ilmanottoputki, sehän piti laittaa paikoilleen. Kyllä on komiaa! Ja tehojakin tuli varmasti lisää, kun jossain kohtaa piti vähän öljyäkin lisätä.

Pieniä kommelluksiakin on ehtinyt matkaan. Olin aikoinaan Prisman alelaarista ostanut hyvät pyyhkijänsulat tähän ja tuntui siltä, että vaihto olisi ajankohtainen. Puusilmä olikin ostanut viirun sulat ja nehän eivät tähän käy, joten turhaan aloitettu työ. Tukipa vanhat sulat putsattua hyvin kun olivat jo irti, ja siinä pääsi toisen puolen varsi lipsahtamaan kädestä tuulilasille. Iskujälki halkeamathan siitä saatiin aikaiseksi. Muutama hetki tämän jälkeen toinen taloutemme ajokortin haltijoista peruutteli lohkolämmittimen johto autossa kiinni, mutta eipä Toffe senkään jälkeen liian paljon rumemmaksi muuttunut! Arvet tuovat charmia.

Nyt näillekin tapahtumille jaksaa jo nauraa :mrgreen:

Viikonloppu edessä ja perheen muutaman sadan kilometrin ajot päätettiin suorittaa taloutemme ympäristöystävällisemmällä vaihtoehdolla eli Viina-Toffella. Ei ole matkalle vielä jättänyt kaikista käänteistä huolimatta, eikä jätä nytkään!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Loppuunajossa 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Toffe toimi viikonloppuna BandWagonina, vihdoinkin!

Tämä tarkoittaa sitä, että kyydissä 4 ukkoa kaikkine kamoineen ja vielä perässä kevyt kuomillinen kärry. Reissusuunnitelmaan kuului noin 590 kilometrin liikkuminen, eli laskennallisesti täysi tankillinen RE85. Lähtövalmistelut olivat kevyet, tarkistin öljyt ja pakkasnesteen, kumpaakaan ei tarvinnut lisätä eikä pakkasneste ollut jäässä. Rengaspaineet tuli katseltua jo aiemmin viikolla kuntoon. Varasytytyskasetin otin varmuuden vuoksi kyytiin, normaalisti se ei ole mukana kun siirrytään lähiseuduilla. Litrainen varaöljypullo tuli täyteltyä myös, kun vanhasta oli jo 3/4 lisäilty pikkuhiljaa autoon.

Kevyen peräkärryn vetäminen todella liukkaissa liikenneympyröissä osoittautui ikävimmäksi hommaksi matkan varrella, kun parikin kertaa kärry lähti kunnon luisuun pienissä nopeuksissa. Varovaisuudella siitä kuitenkin selvittiin. Noin muuten matka meni joutuisasti, kulutukseksi tuli SID:n mukaan (kaikkine tyhjäkäynteineen ja kylmäkäynnistyksineen) 11,8l/100km (RE85), missä varmasti ainakin yksi vajaan puolen tunnin tyhjäkäyttely näyttää osansa. Ihan ei koko reisua tullut tehtyä samalla tankillisella, vaan poikkesin tankkaamassa jo paluumatkalla ennen pa-valon syttymistä, reilun 500 kilometriä trip-mittarissa (rangea oli tuolloin vielä joku 120km). Nyt tankkiin tuli vuoden tauon jälkeen perusbensaa (98) pakkasjakson kunniaksi, mutta tankki ei tullut 60 litralla vielä täyteen niin kulutusta ei saa laskeskeltua siitä.

Auto pelasi juuri niin hyvin kuin oli tarpeen eli koko siirtymä meni ilman ongelmia, ei tullut enää illan pimettyä tarkistettua öljymäärää/pakkasnesteen tasoa, joten siihen ei pysty ottamaan kantaa. Auto näytti täydessä kuormassa (ilman kuskia eli minua) uivan varsinkin takapäästään aika syvällä, mutta ei kuitenkaan renkaat hieroneet lokasuoja missään välissä. Tuommoiset 3-5h istumiset yhden päivän aikana eivät enää palvele itseäni kovin hyvin, kun karvalakki-penkillä on istuttu se lähemmäs 400tkm, eli alkaa olemaan aika löysä. Pari jalkojen puutumishetkeä tuli, niistä pääsi lyhyillä jaloitteluilla yli. Lisäksi matkalla huomasin, että täydellä kuormalla matkanopeudessa (V-vaihde, n. 80km/h, alle 2000rpm) vauhdin pysyminen ylämäissä ei ole parhaimmillaan ja SID:iä vilkuilemalla ylämäissä ilmamassatoteumalla oli pyyntiin eroa. En lähde tästä kuitenkaan huolestumaan sen enempää, koska fiilis on se, että tuo paljon käytetty Mitsuturbo heräilee kunnolla mukaan vasta suuremmilla kierroksilla. Tehoa oli kuitenkin kärryn kanssa matka-ajoon riittävästi eikä ylämäkiin tarvinnut heittää pienempää vaihdetta silmään, vauhtikaan ei lopulta tippunut kuin n. 5km/h.

Ja niin: 391tkm meni rikki. Tässähän täytyy kohta aloittaa öljynvaihdon suunnittelu, mutta ehkä mieluummin vähentää ajoja ja odottelee kevättä ja lämpimämpiä kelejä. Bändireissujakaan ei ole tiedossa. Varmaa on vain se, että seuraavakin Band Road Trip tehdään mieluummin :saab: :lla kuin VAGgineella.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Loppuunajossa 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Se on aina mukavaa, kun kalusto pelaa ja metriä kertyy 8) Samaisen kärryongelman huomasin myös tuossa viikonloppuna. Täydellä kuormalla ei ongelmia, mutta tyhjänä tulee missä sattuu. Aattelin jo talvirenkaiden laittoa kärryyn.
Mutta ei Saabilla ajoa kannata vähentää, kun ajat tänne Huittisiin lämpimään talliin öljynvaihtoon :D
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Loppuunajossa 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Talvirenkaat kyl auttaa kummasti kevyessäki kärrys, itelläki ollu muutamana talvena mut nyt toises ei enää pysy ilma..
Eiks toi ylämäkeen pienil kierroksilla vedättäminen oo just se mistä T7 ei oikein välittäis...
En oo femmaa ajanut reiluun pariin vuoteen mut kierrokset taitaa vitosella kasikympissä olla tosi pienet.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Loppuunajossa 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tetammi kirjoitti:
Ma Tammi 21, 2019 18:18
Eiks toi ylämäkeen pienil kierroksilla vedättäminen oo just se mistä T7 ei oikein välittäis...
En oo femmaa ajanut reiluun pariin vuoteen mut kierrokset taitaa vitosella kasikympissä olla tosi pienet.
Jep, tuskin mikään auto/moottori vedättämisestä nauttii. Perstuntumalla ei ollut vielä liiallista vedätystä ison tien mäissä ainakaan, mutta raja saattoi olla yllättävänkin lähellä. Kierroksia tuossa nopeudessa on joku 1700-1900 rpm, ja alimmillaan käytiin ehkä 1600-1700. Laitetaan laiskuuden piikkiin, kun vakkari päällä oli niin mukava tuupata :mrgreen:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Loppuunajossa 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tämä poistui sähköautokuumeen lievennyksen myötä väliaikaisesti rekisteristä perjantaina ja eilen sunnuntaina ajoin sen kuivaan varastoon Putten vierelle. Liian likaisena tosin, ei pitäisi tuossa kurasuolassa autoa pitkään varastoida, mutta nyt (talviaikaan) ei ole kotona pesumahdollisuutta ja kun auto liikkuu niin kura nousee.

Auton tulevaisuus jatkuu suvussa ja se korvaa saman Saabin, jonka korvasi meille tullessaan.

Kiitos! Hyviä kilometrejä tarjosit meille silloin kun tarjosit. Toivottavasti matka jatkuu vielä pitkään :)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Loppuunajossa 9-5 farkku

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tälle projektille tuli päätös, auto ajettiin loppuun. Mittarissa oli tiettävästi noin 400tkm.

Öljysihdin tarkistamisesta oli puhuttu toki pitkän aikaa, mutta ”myyjähän sanoi hoitaneensa” ja urakalle ei löytynyt aikaa. Jakoketjun katkeaminen kun tuntui todennäköisemmältä. Oli myyjä hoitanut asian tai ei, niin moottorin kohtaloksi kävi kiinni leikkaaminen ja sille juurisyynä ummessa oleva öljysihti. Autolle todettiin purkutuomio, moottorinvaihtourakka tuohon koriin ei olisi ollut järkevää.

Käyttäjälle löydettiin vastaava erittäin käypäisen oloinen kampe klubilaiselta. Ja nyt on iso kasa varaosiakin!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin