OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
O.K.
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. » Su Huhti 16, 2017 12:42

Talliin tuli tilaa hankkia ajokuntoinen harrasteauto, kun sain myyytä yhden ikuisuusprojektin kaverilleni. Ensin oli suunnitelmissa eräs BMW-malli, mutta ainoan kiinnostavan yksilön kadotessa myynnistä ja autokuumeen noustessa ajatus mielen sopukoissa kääntyi salakavalasti suomalaisiin autoihin. Tai oikeastaan tähän yhteen korimalliin. Olin joskus aiemminkin tällaista miettinyt, mutta silloin jäi ihan ajatuksen asteelle oikeasti kiinnostavien yksilöiden puuttuessa. Eikä talliin olisi mahtunut toista autoa.

Blocketia selaillessa heräsi tälläkin kertaa mielenkiinto, vaikka Suomen, Ruotsin tai Saksan valikoimista ei tälläkään kertaa löytynyt oikeasti kiinnostavaa yksilöä. Sen sijaan Nettiautosta löytyi Virossa 1,5 vuotta ollut auto, joka herätti mielenkiinnon. Virallisesti tämä auto on Luxemburgin tuonti, koska tätä ei koskaan oltu rekisteröity Viroon. Sen verran täytyy tähän väliin sanoa, että en osta vähän sinne päin olevaa autoa, vaan sen pitää olla juuri sitä, mitä haluan. Esimerkiksi käyttis-BMW:tä 1,5 vuotta sitten etsiessä ei edes Saksasta löytynyt kuin yksi sopiva yksilö, kun ruksasi sopivat värit ja varusteet hakukenttään :lol: . Ja sitten takaisin aiheeseen, eli mikä tässä avossa nimenomaan oli kiinnostavaa
  • 205hp Aero, ei 150hp perusmalli (tarkoitus ainakin toistaiseksi kumminkin pitää vakiona, vaikka biopower houkuttelisi)
  • Tässä 2001 vuosimallissa on Viggenin puskurit, penkit ja nuo 17" vanteet, eli mielestäni perusmalleja paremman näköinen.
  • Sininen väri, ei "väritön" harmaa tai musta, joita sitten olisikin löytynyt enemmän, mutta sen värisiä en halunnut.
  • Manuaali. Automaatti kelpaa käyttikseen, mutta ei tällaiseen harrastepeliin.
  • OG9-3 on vielä tehty Uudessakaupungissa, joten uudemmat jäi suosiolla pois.
  • Ja tärkeimpänä tietysti budjettiin sopiva hinta.
Kuva

Myyjä ei maininnut parista korin ruosteesta ja muutama muukin pikkuvika oli, mutta ostin silti auton. Onhan tämän ikäisissä aina jo hiukan fiksattavaa. Ja 210tkm ajettu tarkoittaa jo tarvetta öljynvaihtoa isommille huolloille, vaikka auto onkin ns. perussiisti. Ensimmäisen kerran sain moottorin vikavalon päälle heti Suomen puolella, kun kiihdytin kunnolla. Siitä selvisin ilmamassamittarin vaihdolla...

Tässä hiukan tehtyjä ja tulevia huoltoja

kesälle 2017
  • Ilmamassamittari antoi vikakoodia täyskaasukiihdytyksessä -> uusittu
  • moottorin ilmansuodatin
  • konepellin tuulihaka ruosteessa eikä pidä -> uusittu
  • Käsijarrun toinen vaijeri jumissa "päällä" -asennossa -> uusittu vaijeri ja kaikki osat rumpujen sisään
  • Eteen kummatkin poikittaiset alatukivarret + koiranluut
  • ruosteinen tankin luukku vaihdettu ruosteettomaan
kesälle 2018
  • moottoripesu (lisäaine öljyjen sekaan) + öljypohjan ja venttiilikopan puhdistus + huohottimen päivitys + uudet öljyt ja suodatin -> oli yllättävän vähän moskaa
  • Uudet sytytystulpat
  • Nesteiden vaihto: jarruneste, jäähdytinneste
  • tupakansytyttimeen ei virtaa -> korjattu johtojen ranetukset
  • Vaihdettu korjattu ilmastoinnin ykiskkö kojelautaan (oli puolet LCD:stä pimeänä)
kesä 2019
  • Nahkapenkkien käsittely Furniture Clinicin tuotteilla
  • Vetarin holkin vaihto ja laatikkoöljyn vaihto -> Oli muuten todella iso vaikutus ajettavuuteen myös pienemmillä nopeuksilla eikä vain maantienopeuksien tutinan poistossa 8O
  • ilmastoinnin täyttö
  • kokeiltu modernimpaa radiota, mutta palattu alkuperäiseen. Rattiadapteri ei toiminut kunnolla eikä myöskään äänen laatu jälkiasennussoittimella päätä huimannut. Koko audiojärjestelmää en halua uusia, koska alkuperäisyys kunniaan tältä osin. Ainakin toistaiseksi.
  • Mun aikana nyt ne 2tkm ajettu :roll:. Tuo holkkiremppa kyllä nosti ja fiilistä ja sitä myöten ajointoa tulevia vuosia ajatellen
kesälle 2020(?)
  • Alipaineletkujen uusintaa varmuuden vuoksi
  • "parkkipaikkapainaumien" suoristus ja myllytys
  • Vois hankkia Saabauxin ehkä seuraavaksi audiosysteemin parannusyritykseksi.
  • ohjauksen clamppi (lisätuki)
  • Parin painonapin polttimoiden vaihto
  • Peilin säätönapin uusinta
  • Suodattimet: raitisilmasuodatin, bensansuodatin
  • Moottoritilan, alustan jne. putsaus viimeisen päälle
Kuva
Viimeksi muokannut O.K., Pe Syys 27, 2019 11:13. Yhteensä muokattu 16 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99

- maaoravia -

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Cona » Su Huhti 16, 2017 17:54

Mielenkiintoinen projekti. Cabben omistajana kiinnostaa erityisesti. 8)

Sen verran tuossa näkyy olevan tekemistä, että hankintahinta on ollut varmasti sopiva. Onneksi ylimaalauksessakin on vähemmän pinta-alaa värjättävänä, kuin kovakattoisessa mallissa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

O.K.
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. » Su Huhti 16, 2017 19:07

Cona kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti. Cabben omistajana kiinnostaa erityisesti. 8)

Sen verran tuossa näkyy olevan tekemistä, että hankintahinta on ollut varmasti sopiva.
No ei tämä mikään eritysen halpa ollut, ennemminkin normaalissa linjassa Nettiauton ja Ruotsin tarjonnan kanssa. Kuten totesin, yleisilme ikäisekseen on hyvä, mutta ei tämän ikäinen auto enää uusi ole. Tällaisenaan kelpaisi varmaan monelle (ja minulle myös alkuun), mutta pitäähän harrasteautoon tekemistä keksiä talven pimeiksi illoiksi. :lol: .

Tuo korjauslista saattaa vaikuttaa pitkältä, mutta esim. maalauksen suhteen puhutaan siitä, että viat ovat luokkaa "muutama pieni parkkipaikkapainauma siellä täällä, takapuskurissa pieni naarmu ja etuovessa tiivisteen hinkkaamaa kulumaa" - eli ihan normaaleja jälkiä, mutta ei siis täydellistä :roll:. Korin 2 ruostekohtaa taas ovat sellaisia, että ihan hyvin voisi myös antaa olla. Tällä meinasin ajella vain aurinkoisina kesäpäivinä, niin tuskin ne pääsevät enää pahenemaan. Mutta parempi laittaa nyt kerralla kuntoon, kun autoa on tarkoitus pitää pidempäänkin. Penkit ovat vähemmän venyneet kuin monessa muussa näkemässäni autossa näillä kilometreillä, mutta kulumien takia väriainetta joutuu joihinkin paikkoihn käyttämään.

Kaiken kaikkiaan ei siis mitään maata mullistavaa vikaa vaan normaala käyttöä, mutta kun täydellistä haluaa, niin tällä linjalla mennään :wink: Esim. jarrujen ilmausruuvit, DP:n pinnapultit, ilmanputsarikotelon hiukan ruostuneet ruuvit jne. uusin siinä yhteydessä, kun niitä tarvitsee availla.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99

- maaoravia -

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5098
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ke Huhti 19, 2017 18:53

Mukava että näitä tulee lisää Suomeen.

Öljypohja vaan ensimmäitteeks auki, varmaan aika pätkäajossa kumminkin ollut. Jakoketjun kiristäjästä vois nähdä että onko aihetta jo jakopääremppaan.
Itsellä T5:sta loppu laahausäänet kun poisti tasapainoketjun, kovasti laahatessaan voi kaivaa öljypumpun seinän puhki.

Edit. Mä oisin halunnu tai haluaisin vieläkin avoni automaatilla. :mrgreen:

Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1467
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja timpetti » To Heinä 18, 2019 10:28

Hieno auto ja mukava huomata että on realistiset lähtökohdat ja hyvä suunnitelma tulevan varalle.

Väri on kyllä paras tuohon OG93-koppaan.
2008 Saab 93 Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 93 Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
Ostetaan 900i 2d, 9000CC/CD tai NG900 turbo

Saabium196
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Saabium196 » To Heinä 18, 2019 13:27

Parasta A-ryhmää: avo, aero, automat😀
Mutta harmaa.
Kerro clampin vaikutus, jos tälle kesää ehdit.
KAA ja IMM uusin kasetin jälkeen. Ostaessa (Virosta) oli 190tkm, nyt 225tkm. Ö-pohja pesty, Fortekäsittely perään heti oston jälkeen 2013/14.
Jarrut läpikäyty, mutta parempaa kaipais, eli Viggenin.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002
Tid -03 (Ng9-3) - saa ostaa! 160tkm moottorilla.
NG9-5 TiD aut. 2010

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5098
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja tetammi » To Heinä 18, 2019 13:50

Saabium196 kirjoitti:
To Heinä 18, 2019 13:27
Jarrut läpikäyty, mutta parempaa kaipais, eli Viggenin.
Eiks femmoista löydy noita isompia jarruja, löytynee helpommin
viewtopic.php?f=13&t=136375&hilit=Vigge ... t&start=30

Saabium196
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Saabium196 » To Heinä 18, 2019 19:51

Aivan, ja satulan kannake pitää vaihtaa, samoin kivisuoja. Hyvä huomio em. ketjussa tuo varapyörä, täytyypä varmistaa.
Oven sisätiiviste lienee kulutusosa, kengän alla. Eipä ollut 3D:sama. Eikä tamperelainen kumikauppakaan tarjonnut vastaavaa profiilia. Olisko vihjeitä?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002
Tid -03 (Ng9-3) - saa ostaa! 160tkm moottorilla.
NG9-5 TiD aut. 2010

Vastaa Viestiin