OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Talliin tuli tilaa hankkia ajokuntoinen harrasteauto, kun sain myyytä yhden ikuisuusprojektin kaverilleni. Ensin oli suunnitelmissa eräs BMW-malli, mutta ainoan kiinnostavan yksilön kadotessa myynnistä ja autokuumeen noustessa ajatus mielen sopukoissa kääntyi salakavalasti suomalaisiin autoihin. Tai oikeastaan tähän yhteen korimalliin. Olin joskus aiemminkin tällaista miettinyt, mutta silloin jäi ihan ajatuksen asteelle oikeasti kiinnostavien yksilöiden puuttuessa. Eikä talliin olisi mahtunut toista autoa.

Blocketia selaillessa heräsi tälläkin kertaa mielenkiinto, vaikka Suomen, Ruotsin tai Saksan valikoimista ei tälläkään kertaa löytynyt oikeasti kiinnostavaa yksilöä. Sen sijaan Nettiautosta löytyi Virossa 1,5 vuotta ollut auto, joka herätti mielenkiinnon. Virallisesti tämä auto on Luxemburgin tuonti, koska tätä ei koskaan oltu rekisteröity Viroon. Sen verran täytyy tähän väliin sanoa, että en osta vähän sinne päin olevaa autoa, vaan sen pitää olla juuri sitä, mitä haluan. Esimerkiksi käyttis-BMW:tä 1,5 vuotta sitten etsiessä ei edes Saksasta löytynyt kuin yksi sopiva yksilö, kun ruksasi sopivat värit ja varusteet hakukenttään :lol: . Ja sitten takaisin aiheeseen, eli mikä tässä avossa nimenomaan oli kiinnostavaa
  • 205hp Aero, ei 150hp perusmalli (tarkoitus ainakin toistaiseksi kumminkin pitää vakiona, vaikka biopower houkuttelisi)
  • Tässä 2001 vuosimallissa on Viggenin puskurit, penkit ja nuo 17" vanteet, eli mielestäni perusmalleja paremman näköinen.
  • Sininen väri, ei "väritön" harmaa tai musta, joita sitten olisikin löytynyt enemmän, mutta sen värisiä en halunnut.
  • Manuaali. Automaatti kelpaa käyttikseen, mutta ei tällaiseen harrastepeliin.
  • OG9-3 on vielä tehty Uudessakaupungissa, joten uudemmat jäi suosiolla pois.
  • Ja tärkeimpänä tietysti budjettiin sopiva hinta.
Kuva

Myyjä ei maininnut parista korin ruosteesta ja muutama muukin pikkuvika oli, mutta ostin silti auton. Onhan tämän ikäisissä aina jo hiukan fiksattavaa. Ja 210tkm ajettu tarkoittaa jo tarvetta öljynvaihtoa isommille huolloille, vaikka auto onkin ns. perussiisti. Ensimmäisen kerran sain moottorin vikavalon päälle heti Suomen puolella, kun kiihdytin kunnolla. Siitä selvisin ilmamassamittarin vaihdolla...

Tässä hiukan tehtyjä ja tulevia huoltoja

kesä 2017
  • Ilmamassamittari antoi vikakoodia täyskaasukiihdytyksessä -> uusittu
  • moottorin ilmansuodatin
  • konepellin tuulihaka ruosteessa eikä pidä -> uusittu
  • Käsijarrun toinen vaijeri jumissa "päällä" -asennossa -> uusittu vaijeri ja kaikki osat rumpujen sisään
  • Eteen kummatkin poikittaiset alatukivarret + koiranluut
  • Tankin luukku sisäsaumassa hiukan ruostetta -> vaihdettu ruosteettomaan
kesä 2018
  • moottoripesu (lisäaine öljyjen sekaan) + öljypohjan ja venttiilikopan puhdistus + huohottimen päivitys + uudet öljyt ja suodatin -> oli yllättävän vähän moskaa
  • Uudet sytytystulpat
  • Nesteiden vaihto: jarruneste, jäähdytinneste
  • tupakansytyttimeen ei virtaa -> korjattu johtojen ranetukset
  • Vaihdettu korjattu ilmastoinnin yksikkö kojelautaan (oli puolet LCD:stä pimeänä)
kesä 2019
  • Nahkapenkkien käsittely Furniture Clinicin tuotteilla
  • Vetarin holkin vaihto ja laatikkoöljyn vaihto -> Oli muuten todella iso vaikutus ajettavuuteen myös pienemmillä nopeuksilla eikä vain maantienopeuksien tutinan poistossa 8O
  • ilmastoinnin täyttö
  • kokeiltu modernimpaa radiota, mutta palattu alkuperäiseen. Rattiadapteri ei toiminut kunnolla eikä myöskään äänen laatu jälkiasennussoittimella päätä huimannut. Koko audiojärjestelmää en halua uusia, koska alkuperäisyys kunniaan tältä osin. Ainakin toistaiseksi.
  • Mun aikana nyt ne 2tkm ajettu :roll:. Tuo holkkiremppa kyllä nosti ja fiilistä ja sitä myöten ajointoa tulevia vuosia ajatellen
kesä 2020
  • keväthuoltona vaihdettu öljy, jarruneste, jäähdytinneste ja raitisilmasuodatin
  • Valojen korkeussäätönapin polttimon vaihto. Pieni juttu, mutta nyt kaikissa toimii valot eikä häiritse 1 pimeänä oleva nappi :)
  • Peilin säätönapin uusinta
  • tankin ripustuspantojen uusinta
  • Hirsch 17" vanteiden maalaus + uudet kesärenkaat (225/45 Michelin Pilot Sport 4)
  • Eibach ProKit (-30mm) asennus (autossa olleet Bilstein B6 jäi hyväkuntoisina paikoilleen). Taakse uudet pohjaanlyöntikumit.
  • Etutolppien kunnostus ja samalla uudet raidetangot, jarrut (levy, palat, kilvet), laakerit ja iskarin yläpään osat.
  • Maptun catback + alkuperäinen keskiputki
  • Bensansuodatin + kiinnityspannan ruosteenpoisto + maalaus
  • "parkkipaikkapainaumien" suoristus
  • kampiakselin asentotunnistin (Bosch)
kesä 2021
  • 4kpl katon sylinterien kunnostus Saksassa
  • audiopuolen täysi uusiminen
  • nyt alkaa auto olla riittävän hyvässä kunnossa, että voi keskittyä enempi vain ajelemiseen 8)
kesä 2022 odottamassa
  • keväthuoltona öljyt, jarruneste, jäähdytinneste ja moniturahihna (sis. kiristin ja rulla)
  • myllytys
uustintalistalla
  • ohjauksen clamppi (lisätuki). On tuossa hyllyssä ollut jo pidemmän aikaa odottamassa
Kuva
Viimeksi muokannut O.K., Pe Maalis 04, 2022 12:54. Yhteensä muokattu 36 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mielenkiintoinen projekti. Cabben omistajana kiinnostaa erityisesti. 8)

Sen verran tuossa näkyy olevan tekemistä, että hankintahinta on ollut varmasti sopiva. Onneksi ylimaalauksessakin on vähemmän pinta-alaa värjättävänä, kuin kovakattoisessa mallissa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Cona kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti. Cabben omistajana kiinnostaa erityisesti. 8)

Sen verran tuossa näkyy olevan tekemistä, että hankintahinta on ollut varmasti sopiva.
No ei tämä mikään eritysen halpa ollut, ennemminkin normaalissa linjassa Nettiauton ja Ruotsin tarjonnan kanssa. Kuten totesin, yleisilme ikäisekseen on hyvä, mutta ei tämän ikäinen auto enää uusi ole. Tällaisenaan kelpaisi varmaan monelle (ja minulle myös alkuun), mutta pitäähän harrasteautoon tekemistä keksiä talven pimeiksi illoiksi. :lol: .

Tuo korjauslista saattaa vaikuttaa pitkältä, mutta esim. maalauksen suhteen puhutaan siitä, että viat ovat luokkaa "muutama pieni parkkipaikkapainauma siellä täällä, takapuskurissa pieni naarmu ja etuovessa tiivisteen hinkkaamaa kulumaa" - eli ihan normaaleja jälkiä, mutta ei siis täydellistä :roll:. Korin 2 ruostekohtaa taas ovat sellaisia, että ihan hyvin voisi myös antaa olla. Tällä meinasin ajella vain aurinkoisina kesäpäivinä, niin tuskin ne pääsevät enää pahenemaan. Mutta parempi laittaa nyt kerralla kuntoon, kun autoa on tarkoitus pitää pidempäänkin. Penkit ovat vähemmän venyneet kuin monessa muussa näkemässäni autossa näillä kilometreillä, mutta kulumien takia väriainetta joutuu joihinkin paikkoihn käyttämään.

Kaiken kaikkiaan ei siis mitään maata mullistavaa vikaa vaan normaala käyttöä, mutta kun täydellistä haluaa, niin tällä linjalla mennään :wink: Esim. jarrujen ilmausruuvit, DP:n pinnapultit, ilmanputsarikotelon hiukan ruostuneet ruuvit jne. uusin siinä yhteydessä, kun niitä tarvitsee availla.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mukava että näitä tulee lisää Suomeen.

Öljypohja vaan ensimmäitteeks auki, varmaan aika pätkäajossa kumminkin ollut. Jakoketjun kiristäjästä vois nähdä että onko aihetta jo jakopääremppaan.
Itsellä T5:sta loppu laahausäänet kun poisti tasapainoketjun, kovasti laahatessaan voi kaivaa öljypumpun seinän puhki.

Edit. Mä oisin halunnu tai haluaisin vieläkin avoni automaatilla. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Hieno auto ja mukava huomata että on realistiset lähtökohdat ja hyvä suunnitelma tulevan varalle.

Väri on kyllä paras tuohon OG93-koppaan.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Parasta A-ryhmää: avo, aero, automat😀
Mutta harmaa.
Kerro clampin vaikutus, jos tälle kesää ehdit.
KAA ja IMM uusin kasetin jälkeen. Ostaessa (Virosta) oli 190tkm, nyt 225tkm. Ö-pohja pesty, Fortekäsittely perään heti oston jälkeen 2013/14.
Jarrut läpikäyty, mutta parempaa kaipais, eli Viggenin.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Saabium196 kirjoitti:
To Heinä 18, 2019 13:27
Jarrut läpikäyty, mutta parempaa kaipais, eli Viggenin.
Eiks femmoista löydy noita isompia jarruja, löytynee helpommin
viewtopic.php?f=13&t=136375&hilit=Vigge ... t&start=30
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Aivan, ja satulan kannake pitää vaihtaa, samoin kivisuoja. Hyvä huomio em. ketjussa tuo varapyörä, täytyypä varmistaa.
Oven sisätiiviste lienee kulutusosa, kengän alla. Eipä ollut 3D:sama. Eikä tamperelainen kumikauppakaan tarjonnut vastaavaa profiilia. Olisko vihjeitä?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Pikkuhommia tehty ja esim. toi clamppi edelleen asentamatta. Ei nyt talven aikana oikein saanut mitään aikaiseksi. Kevätaurinko kumminkin herätti taasen harrastusintoa :lol: Joten pääsiäisenä oli vuorossa perushuollot tälle kesää ja sai tän taas ajoon.

Tuossa on hiljalleen talliin kertynyt asennusta odottamaan Maptun cat-back ja Eiback prokit sekä muuta samalla uusittavaa alustahilpettä. Tämä setti olisi tarkoitus laitella kaverin nosturillisessa tallissa alle ehkä jo ensi kuun aikana, kun sopiva yhteinen aika löytyy.

Kivoja vanteitakin olen etsinyt jo toista vuotta ja kun vastaan tuli 17" Hirschit, niin piti ostaa ne pois kuljeksimasta. Vaativat tosin maalauksen, joten nyt pitäisi katsoa mitä värivaihtoehtoja maalaamoissa olisi tarjolla. Pronssi olisi sinisessä autossa kiva, mutta ehkä kumminkin liian "tuning". Joku tumma hopea voisi olla sopiva. Gun metal taas menisi omaan mieleen jo liian tummaksi. Ja nyt voi hankkia myös uudet renkaat 2008 ( :lol: ) paistoleimaisten tilalle, kun tietää minkä kokoiset hankkia. Kun mietinnässä oli tähän asti myös 18" koon vanteita (lähinnä Alu 65).

Sit lopultakin pitäis saada kyseltyä tarjouksia noiden parkkipaikkaklommojen suoristuksesta ilman maalausta. Sekä myllytystarjouksia. Olisi sit kiva ajella ensi kesänä tällä, kun ei taida paljon muuta matkustelua olla luvassa koronan takia.

Kuva
Viimeksi muokannut O.K., Su Huhti 26, 2020 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja aero »

No mutta, eikö noi keltaset vanteet sopisi siniseen ruotsalaismerkkiin kuin nenä päähän :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja VKe »

^ ehdottomasti kyllä!!! Kokeile ainakin miltä näyttää noilla keltaisilla!

Komia on Cab!

Paras lähellä Espoota sijaitseva myllytyspaikka löytyy Konalasta, Autodetailing:
https://m.facebook.com/Autodetailing.fi ... fi%2F&_rdr
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Nykyinen keltainen väri on liian räikeä, mutta toisaalta yleisesti joku ruskea/kulta sävy sopii nätisti siniseen autoon. Joka tapauksessa vanteet on pakko maalata, kun nykyinen maali lohkeillut sen verran pahasti. Maalaamo vastasi jo näin sunnuntaina, että löytyy tilauksesta 50000 sävyä, eli siitä ei jää kiinni :lol:

Vaimo tyrmäsi hopean/harmaan eri sävyt, joten tää päivä nyt googleteltu pronssiin ja kultaiseen pohjautuvia värejä. Tässä nyt päästy lähimmäksi omassa mielessä ollutta väritavoitetta. Eli ruskea/kultainen/pronssi, mutta silti aika vaalea sävy eikä liikaa punertavaa. Jos ei parempaa löydy, niin tällä kuvalla varmaan lähestyn maalaamoa väritoiveesta. Eli Volk Racing Blast Bronze ja sellaisena, että sävy vastaa tätä kuvaa (kun googlella tulee myös hiukan eri sävyjä tästä samasta värinimestä)

Kuva

https://www.systemmotorsports.com/produ ... t-set-of-4
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. »

No toi Volkin vanne onkin anodisoitu, ei perinteisellä tavalla jauheella tai märkämaalilla maalattu. Ei siis ole mitään värikoodia :roll:

No lähimmäs on maailmalla päästy Fiat 750 Marron Volciano -sävyllä, joskin lakkakerros tekee siitä hiukan tumman. https://www.scoobynet.com/members-galle ... paint.html

Muita saman tyyppisiä joidenkin vanteissa käyttämiä sävyjä ovat Mazda Desert Bronze 37P, VW Light Brown LC8Y ja Toyota 4Q9. Huomenna kaverin automaalaamolle katsomaan, miltä näyttävät esimerkkiliuskoissa.

Fiat 750
Kuva

Mazda 37P
Kuva

Toyota 4Q9
Kuva

VW LC8Y
Kuva
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja VKe »

Saabbikos äänestää väriä?

Kyllä se tuo Volkkarin sävy olisi jolle minun ääni menisi. Mutta varmasti vaikeaa valita, kun sitä toivoisi osuvan ekalla maalauskerralla oikeaan :)
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja jus »

Onkohan LC8Y kaukana Saabin 279:stä
viewtopic.php?p=718053#p718053
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin