Välillä alkaa haluta saada jokin kohta valmiiksi, joten kokosin tavaratilan verhoilut. Lattiavanerit olin tehnyt uusiksi ja verhoiluttanut Tapiolan Autoverhoomossa. Ilme koheni mukavasti.
Samassa yhteydessä asensin minun silmääni period-correctin radioantennin.
Viikonloppuna laitoin myös kattoverhoilun paikoilleen. Olin myös verhoiluttanut oopperaikkunoiden ympäristöt kattoverhoilulla, kun niihinkin oli aikanaan laitettu tuota punaista kangasta. (Opperaikkunaverhoilujen rungot ovat ne mitkä löytyivät Teemulta pari vuotta sitten, kiitos vielä!)
Hienoa Timo! Kyllä siitä tulee upea auto! Tuossa silmä lepää ja mielikuvat palaavat aikaan, kun tuo tuli markkinoille. Tämän kunnostus on todellinen kulttuuriteko Saabille!
Ajovalojen vika paikallistui vialliseen valokytkimeen kojelaudassa. En saanutkaan vaihto-osaa varaosa-autostani, koska siihen olikin vaihdettu jokin tarvikekytkin.
Katinalan Auton Harri Urpinen otti tekniikkaa työn alle. Katsastuksessa huomatun ohjauksen välyksen taustalla ilmeni, että koko hammastanko on antautumassa ja vuotaa..
Olisko kenelläkään tehostetun ohjauksen tankoa ylimääräisenä? 99:n tanko on varmasti eri kuin satkussa.
Laitoin 99 automatic 77 ohjaustehostimen 99 turboon 78, eipä mene heittämällä. Tulipellin läpivienti on erilainen ja hammastangon kiinnitys koriin ihan eri paikassa. Iso homma tehdä nuo korimuutokset. Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen.
99:n tehostinta on hankala kunnostaa, tiivistesarjaa ei ole tarjolla missään. Triumph Stagin sarjasta saa kyllä monta tärkeää osaa mutta ei kaikkia. Myöskään pumppuun ei saa osia mistään. Niitä piti itse tehdä ja sovittaa standardiosista.
Muuten oisin ehdottanut tehostamatonta tän kesän ajeluihin mut tuon tekstin mukaan ei sovi suoraan.
Laitoin 99 automatic 77 ohjaustehostimen 99 turboon 78, eipä mene heittämällä. Tulipellin läpivienti on erilainen ja hammastangon kiinnitys koriin ihan eri paikassa. Iso homma tehdä nuo korimuutokset. Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen.
99:n tehostinta on hankala kunnostaa, tiivistesarjaa ei ole tarjolla missään. Triumph Stagin sarjasta saa kyllä monta tärkeää osaa mutta ei kaikkia. Myöskään pumppuun ei saa osia mistään. Niitä piti itse tehdä ja sovittaa standardiosista.
Muuten oisin ehdottanut tehostamatonta tän kesän ajeluihin mut tuon tekstin mukaan ei sovi suoraan.
Kiitos huomiosta, olisin varmaan kohta alkanut miettiä tuota vaihtoehtoa!
Toisaalta "Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen." herättää kysymyksen, että onko se ero oikeastaan tehostettu vs. tehostamaton vai manuaali vs. automaatti? Eli millainen se ero on automaatti-99:n tehostetulla ja tehostamattomalla ohjauksella?
Toisaalta, saunanikkunafinkku on siinä määrin herraskainen kulkine, että tehostettu ohjaus sopii olemukseen, jos sen autoon vaan mitenkään kuntoon saa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Toisaalta "Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen." herättää kysymyksen, että onko se ero oikeastaan tehostettu vs. tehostamaton vai manuaali vs. automaatti? Eli millainen se ero on automaatti-99:n tehostetulla ja tehostamattomalla ohjauksella?
Toisaalta, saunanikkunafinkku on siinä määrin herraskainen kulkine, että tehostettu ohjaus sopii olemukseen, jos sen autoon vaan mitenkään kuntoon saa.
Hyvä huomio! Lisäksi tämä auto on matkan varrella muunnettu automaatista manuaaliksi, mikä tuo vielä oman mausteensa..
Vastaan ei ole vuosien mittaan koskaan tullut tehtaalta lähtenyttä automaatti 99:ä, jossa olisi tehostamaton ohjaus. Automaatit oli luxus autoja ja niihin yhdistettiin tehostin. Jos tälläinen löytyy, niin se kyllä lienee jälkikäteen muutettu. Ennen GLE mallia oli näitä LE automatic malleja, muistaakseni 1974 eteenpäin. Omani irrotin aikoinaan vm.1977 LE automatic mallista.
Hammastanko on Pow-A-Rack ja pumppu Hoburn-Eaton.
Näitä ei 900 sarjassa käytetty. Mutta Triumph Stagissa kyllä. Servoventtiili puskee tulipellistä läpi ja hammastanko kiinnittyy vetaritunnelien sivuun. Lisäksi pohjapellitys on avattu tangon kohdalta, että sen saa ulos ilman moottorin irrotusta. Näiltä osin kori siis eroaa manuaaliversioista. Lisäksi ohjausakseli on lyhyempi ja varustettu kaksoisnivelellä.
Tehostettu ohjaus on kyllä ollut vaivan arvoinen. 99 turbon ohjaus on hitaassa ajossa sietämättömän raskas ja sen takia tuli hommaan ruvettua. Yllätys oli iso, kun ei se mennytkään paikalleen vaan piti mennä purkaamolle mittailemaan luovuttaja-autosta oikeita kohtia ja rakenteita.
Kesä meni ensin varaosahankinnassa ja sitten Katinalan auton (varmasti ansaitulla) kesälomalla.
Laakerit tulivat loppujen lopuksi kuntoon putsaamalla ja kiristämällä. Ohjausta hoitaa nyt uusi käytetty ohjausvaihde (kiitos Nalleolut) ja erittäin isona bonuksena uuden ohjausvaihteen myötä autoon tuli ohjaustunto! Aiemminhan ohjaus olisi amerikkalaisenkin mielestä ollut höyhenenkevyt.