Sivu 4/8

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: To Kesä 06, 2019 21:33
Kirjoittaja argi
Välillä alkaa haluta saada jokin kohta valmiiksi, joten kokosin tavaratilan verhoilut. Lattiavanerit olin tehnyt uusiksi ja verhoiluttanut Tapiolan Autoverhoomossa. Ilme koheni mukavasti.

Samassa yhteydessä asensin minun silmääni period-correctin radioantennin.

Viikonloppuna laitoin myös kattoverhoilun paikoilleen. Olin myös verhoiluttanut oopperaikkunoiden ympäristöt kattoverhoilulla, kun niihinkin oli aikanaan laitettu tuota punaista kangasta. (Opperaikkunaverhoilujen rungot ovat ne mitkä löytyivät Teemulta pari vuotta sitten, kiitos vielä!)

Kuva

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: To Kesä 06, 2019 21:40
Kirjoittaja ristos
Hienoa Timo! Kyllä siitä tulee upea auto! Tuossa silmä lepää ja mielikuvat palaavat aikaan, kun tuo tuli markkinoille. Tämän kunnostus on todellinen kulttuuriteko Saabille! :D

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: To Kesä 06, 2019 22:50
Kirjoittaja argi
Kiitos Risto! :)

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: La Kesä 08, 2019 16:14
Kirjoittaja argi
Ajovalojen vika paikallistui vialliseen valokytkimeen kojelaudassa. En saanutkaan vaihto-osaa varaosa-autostani, koska siihen olikin vaihdettu jokin tarvikekytkin.

Olisiko kellään valokytkintä myydä?

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: La Kesä 08, 2019 16:16
Kirjoittaja nalleolut
lehtosel pitäis olla uusia .

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2019 10:26
Kirjoittaja argi
Katinalan Auton Harri Urpinen otti tekniikkaa työn alle. Katsastuksessa huomatun ohjauksen välyksen taustalla ilmeni, että koko hammastanko on antautumassa ja vuotaa..

Olisko kenelläkään tehostetun ohjauksen tankoa ylimääräisenä? 99:n tanko on varmasti eri kuin satkussa.

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2019 19:53
Kirjoittaja tetammi
Toisesta topiikista kopioitu
99Koupe kirjoitti:
Ma Kesä 24, 2019 10:22
Laitoin 99 automatic 77 ohjaustehostimen 99 turboon 78, eipä mene heittämällä. Tulipellin läpivienti on erilainen ja hammastangon kiinnitys koriin ihan eri paikassa. Iso homma tehdä nuo korimuutokset. Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen.

99:n tehostinta on hankala kunnostaa, tiivistesarjaa ei ole tarjolla missään. Triumph Stagin sarjasta saa kyllä monta tärkeää osaa mutta ei kaikkia. Myöskään pumppuun ei saa osia mistään. Niitä piti itse tehdä ja sovittaa standardiosista.
Muuten oisin ehdottanut tehostamatonta tän kesän ajeluihin mut tuon tekstin mukaan ei sovi suoraan.

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2019 21:37
Kirjoittaja argi
tetammi kirjoitti:
Ti Kesä 25, 2019 19:53
Toisesta topiikista kopioitu
99Koupe kirjoitti:
Ma Kesä 24, 2019 10:22
Laitoin 99 automatic 77 ohjaustehostimen 99 turboon 78, eipä mene heittämällä. Tulipellin läpivienti on erilainen ja hammastangon kiinnitys koriin ihan eri paikassa. Iso homma tehdä nuo korimuutokset. Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen.

99:n tehostinta on hankala kunnostaa, tiivistesarjaa ei ole tarjolla missään. Triumph Stagin sarjasta saa kyllä monta tärkeää osaa mutta ei kaikkia. Myöskään pumppuun ei saa osia mistään. Niitä piti itse tehdä ja sovittaa standardiosista.
Muuten oisin ehdottanut tehostamatonta tän kesän ajeluihin mut tuon tekstin mukaan ei sovi suoraan.
Kiitos huomiosta, olisin varmaan kohta alkanut miettiä tuota vaihtoehtoa!

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2019 21:41
Kirjoittaja aero
Toisaalta "Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen." herättää kysymyksen, että onko se ero oikeastaan tehostettu vs. tehostamaton vai manuaali vs. automaatti? Eli millainen se ero on automaatti-99:n tehostetulla ja tehostamattomalla ohjauksella?

Toisaalta, saunanikkunafinkku on siinä määrin herraskainen kulkine, että tehostettu ohjaus sopii olemukseen, jos sen autoon vaan mitenkään kuntoon saa.

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2019 21:45
Kirjoittaja argi
aero kirjoitti:
Ti Kesä 25, 2019 21:41
Toisaalta "Tehostinta ei koskaan saanut manuaalilaatikon kanssa ja korit oli erilaisia automaateissa. Myös ohjauspylväs on erilainen." herättää kysymyksen, että onko se ero oikeastaan tehostettu vs. tehostamaton vai manuaali vs. automaatti? Eli millainen se ero on automaatti-99:n tehostetulla ja tehostamattomalla ohjauksella?

Toisaalta, saunanikkunafinkku on siinä määrin herraskainen kulkine, että tehostettu ohjaus sopii olemukseen, jos sen autoon vaan mitenkään kuntoon saa.
Hyvä huomio! Lisäksi tämä auto on matkan varrella muunnettu automaatista manuaaliksi, mikä tuo vielä oman mausteensa..

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2019 21:48
Kirjoittaja Tobbana
Kysyminenhän ei tunnetusti maksa mitään. -> http://www.turbo-tec.eu/uk/steering-racks/

Ja muitakin lafkoja löytyy ympäri eurooppaa, kun tovin googlailee.

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: Ti Kesä 25, 2019 22:03
Kirjoittaja jus
Jos vuoto olisi ohjausakselin tyvestä, korjaus olisi helppo.

Kerroit kuitenkin välyksistä, joten taitaa vuotaa haitarikumin puolelle?

Muutama 99:n tehostinkuva, joilla photobucket yrittää kiristää minua:
https://s192.photobucket.com/user/jus_s ... ort=3&o=10

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: Ke Kesä 26, 2019 11:09
Kirjoittaja 99Koupe
Vastaan ei ole vuosien mittaan koskaan tullut tehtaalta lähtenyttä automaatti 99:ä, jossa olisi tehostamaton ohjaus. Automaatit oli luxus autoja ja niihin yhdistettiin tehostin. Jos tälläinen löytyy, niin se kyllä lienee jälkikäteen muutettu. Ennen GLE mallia oli näitä LE automatic malleja, muistaakseni 1974 eteenpäin. Omani irrotin aikoinaan vm.1977 LE automatic mallista.

Hammastanko on Pow-A-Rack ja pumppu Hoburn-Eaton.
Näitä ei 900 sarjassa käytetty. Mutta Triumph Stagissa kyllä. Servoventtiili puskee tulipellistä läpi ja hammastanko kiinnittyy vetaritunnelien sivuun. Lisäksi pohjapellitys on avattu tangon kohdalta, että sen saa ulos ilman moottorin irrotusta. Näiltä osin kori siis eroaa manuaaliversioista. Lisäksi ohjausakseli on lyhyempi ja varustettu kaksoisnivelellä.

Tehostettu ohjaus on kyllä ollut vaivan arvoinen. 99 turbon ohjaus on hitaassa ajossa sietämättömän raskas ja sen takia tuli hommaan ruvettua. Yllätys oli iso, kun ei se mennytkään paikalleen vaan piti mennä purkaamolle mittailemaan luovuttaja-autosta oikeita kohtia ja rakenteita.

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: Pe Elo 09, 2019 19:16
Kirjoittaja argi
Leima!

Kesä meni ensin varaosahankinnassa ja sitten Katinalan auton (varmasti ansaitulla) kesälomalla.

Laakerit tulivat loppujen lopuksi kuntoon putsaamalla ja kiristämällä. Ohjausta hoitaa nyt uusi käytetty ohjausvaihde (kiitos Nalleolut) ja erittäin isona bonuksena uuden ohjausvaihteen myötä autoon tuli ohjaustunto! Aiemminhan ohjaus olisi amerikkalaisenkin mielestä ollut höyhenenkevyt.

Re: Saunaikkuna

Lähetetty: Pe Elo 09, 2019 20:06
Kirjoittaja nalleolut
hienoa . thumps up projektin suhteen .