9-3 1.8t SC MY08 BioPower stage3

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Tehoihin liittyvä pikkupäivitys ja öljynkulutukseen liittyvä korjaus on nyt toteutettu, kun uusi (vähän entistä isompi) hyrskytin löysi paikkansa Saabin konehuoneesta.

Kuva

Kesärenkaat jäi suunnitelmista poiketen vaihtamatta, koska talvi ei näytäkään väistyvän kevään tieltä. Esipesin auton kuitenkin vaahdon kanssa, jonka jälkeen ajoin reilu 100 km ja pesun hyöty oli poistunut :cry:

Hyvältä se näyttää kaukaa hieman märkänä, vaikkei kuva tarjoakaan näkymää konepellin alle :D

Kuva

Edit. Nyt on reilu tankillinen menty uudella mitsulla ja vaihtotyön voi todeta onnistuneeksi. Jäähdytinneste haisi aluksi, mutta nyt haju on kadonnut eikä nestettä katoa. Kesti vain aikansa ennen kuin kaikki pitkin pakoputkea valuneen jämät olivat palaneet pois.

Tässä parit randomvinkit turbon vaihtoa suunnitteleville:

- WISin ohjeilla pääsee pitkälle, mutta järkeä saa käyttää ja tietyissä paikoissa oikaiseminen on suotavaa
- turbo mahtuu tulemaan pois yläkautta (WIS ohjeistaa ottamaan alakautta)
- pakoputkea ei tarvitse katkaista :lol: eikä lambda-antureita tai niiden johtoja irroittaa (tuli kokeiltua, että ainakaan ensimmäinen lambda ei irtoa
ilman väkivaltaa)
- vesipumpussa on poistotulppa, joka itsellä ei auennut suosiolla (termostaatin vaihto-ohjeissa WIS ei tätä kerro)
- pakopuolen muttereihin kannattaa suihkia etukäteen jotain irrotusöljyä. Itse suihkin sitä muutaman kerran alkaen viikkoa ennen vaihtotyötä ja kaikki kuusi aukesivat suosiolla
- pieni ja tiheähampainen räikkä ja hyvä valikoima jatkovarsia helpottaa hommaa ja säästää hermoja
- suoritin homman siten, että auton keula oli pukkien päällä. Alla mahtui touhuamaan selällään ja päällä polvillaan moottorin päällä
- aikaa meni tuumaillen ja rauhallisesti tehden aika tasan kaksi päivää. Suorittamalla vaihtuisi kyllä päivässäkin.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

On jäänyt vähän vähemmälle ketjun päivittäminen. Kesällä remontin tarve on ollut vähäistä, mitä nyt etupyörän laakeri piti vaihtaa ja polttoainesuunnittimien o-renkaat.

Auto sai myös keulalleen sumuvalot ja näytöllinen icm2-soitin tuli hankittua odottamaan asennusta - tai paremminkin tilaisuutta käyttää auto soittimineen techin päässä.

Yksi kiillottelun jälkeinen kuva kesältä:
Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Projektiketju saa nyt tehdä tilaa uudelle autolle. Syksyllä tuli hyvä tarjous uudemmasta kolkista ja niin nyt koitti se aika, kun vanhempi sai lähteä kohti uusia seikkailuja.

Kuva

Siinä molemmat viimeistä kertaa samassa kuvassa. Uudempi tuli taloon jo ennen lumien tuloa ja siitä löytyy kaikkea kivaa, mitä vanhasta puuttui. Uudessa on mm. 9-5 aeron kytkin, 14T turbo, 3" dp ja 2,5" catback varmistamassa kulkupuolen. Sisältä löytyy puolinahat ja erona vakioon 7" näytöllä varustettu android-soitin. Soitin toimii oikein näppäräst, eikä vakiosoitinta ole osannut kaivata, kun sellaista ei ole koskaan ollut. Valoina on tehtaan xenonit ja näillä näkee paremmin kuin faceliftaamattoman xenoneilla. Leikö vanhemmasta heijastimet ja linssit sen verran tummuneet, että paras valoteho oli menetetty. Omaan makuun pörinäputki on melko äänekäs, mutta kyllä tuolla kehtaa kuitenkin ajella.

Talven pakkasia varten autosta löytyy polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jonka jäljiltä auto ei kuitenkaan starttaa. Täytyy tutkia onko vesikierron putket asennettu väärinpäin ja korjailla mikäli näin on. Talveksi tuli myös hommattua uudet kitkarenkaat ja ainakin toistaiseksi pitoa on riittänyt hyvin joka tilanteeseen.

Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Ainakin minulla on tuossa 2008 mallisessa samaa oiretta lämmityksen jälkeen ei heti käynnisty. Pari minuuttia kun jäähdyttää niin lähtee hyvin käyntiin. Tätä tapahtuu vain kun tankissa on etanolia. Bensalla toimii normaalisti. Ilmeisesti moottorin lämpöanturi on sellaisessa paikassa, että auto luulee konetta lämpimämmäksi kuin oikeasti onkaan.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Onnea uuden Saabin hankinnasta!
Muista tarkistaa että siellä takaluukun sulakerasian REC:in lisäsulake on asennettu.

viewtopic.php?f=15&t=177824

Halpa vakuutus kalliille osalle.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Näyttäis kaverin veljen entiseltä autolta ja kaikki asennukset on kyllä tehty ihan ajatuksella. Pistä viestiä, jos on jotain kysyttävää.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 1.8t SC MY08 BioPower stage4

Viesti Kirjoittaja Di17 »

RECin sulake on ollut välillä aina mielessä, mutta nyt menin ihan varta vasten auton luo tarkastamaan tilanteen. Eihän siellä sulaketta näytä olevan. Seuraavaksi sitten sulakeboksia ja sulaketta ostamaan, jotta saa tuonkin asian pois kuumottelemasta mielestä.

Kuva
G-mies kirjoitti:
Pe Tammi 18, 2019 17:06
Näyttäis kaverin veljen entiseltä autolta ja kaikki asennukset on kyllä tehty ihan ajatuksella. Pistä viestiä, jos on jotain kysyttävää.


Matti
Auton historia on pitkälti Pohjanmaalla eli ainakin sun profiilin paikkakunnan perusteella voisi hyvinkin olla kyse samasta autosta. Hyvin tämä on pelannut lukuunottamatta tuota polttoainelämmitintä. Se lämmittää muutenkin laiskasti eli puolen tunnin lämmitykselläkään moottorin lämpötila ei nouse 50 asteeseen. Toisaalta semmoisiahan nämä tuppaa olemaan, hyviä lämmittimiä silloin harvoin kun sattuvat toimimaan.

Onneksi on omassa pihassa ja työpaikan pihassa lämmitystolppa käytettävissä.
Viimeksi muokannut Di17, Ma Tammi 21, 2019 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 1.8t SC MY08 BioPower stage4

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Juuri kun pääsi kehumasta, niin -20 °C aamupakkasesta auto lähti nätisti käyntiin, paitsi että ASB/ESP hyppäsi pois pelistä ja samoin myös nopeusmittari. Vähän kuumotti ajella aamulla lukkiutuvilla jarruilla ensimmäistä kertaa varmaan viiteen vuoteen.

Onneks vikaan löytyy foorumilta paljon juttua, jos se ei ole iltapäivään mennessä poistunut itsestään.

viewtopic.php?f=15&t=116590

edit. Päivällä toimi taas mallikkaasti ja ABSitkin ruksutti niin kuin kuuluu, kun liukkaalla testasin.

edit2. Kävin pakkasten innoittamana testailemassa lämmitintä. Pistin vajaan viisi tuntia pakkasessa seisseen auton lämmittimen päälle ja tutkin kumpi letkuista lämpenee ensin. Ihan oikeinpäin kierto on eli ensin lämpeni lämmityslaitteen kennolle menevä letku ja jälkimmäisenä kierrossa on moottori.

-----

Vaihdoin myös ketjun otsikon paremmin uutta kuvaavaksi :saab:
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 1.8t SC MY08 BioPower stage3

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Saabbi on viimeisen puolentoista vuoden aikana saanut käytännössä vain ajoa ja pari kertaa uudet öljyt ja tulpat. Tästä syystä ei ole tännekään tullut raportoitua mitään. Lisäksi vaihteistoöljyt tuli vaihdettua viime kesänä. Obd-pistokkeeseen on ilmestynyt esid kertomaan kaikkea mielenkiintoista auton toiminnasta. Hauska laite vaikka jälkiasenteista webastoa ei pääsekään käynnistämään etänä.

Takarenkaita Saab on syönyt melkoisen rivakkaa, joskin joten kuten siedättävää, vauhtia. Pyöränkulmissa taitaa olla hitusen sanomista, mutta toisaalta ainakaan kulutuksen perusteella havaittavaa kasvua ei vierinvastuksessa ole. Toisaalta taka-akselilla on ollut spacerit, jotka ehkä saattaa hieman sotkea kulmia. Renkaista puheenollen kesärenkaatkin vaihtuivat uusiin; tällä kertaa alle valikoitui pykälän verran vakiota isommat 205/55R17 kiinankumit. Noilla mittarivirhe katoaa täysin ja menee itse asiassa hiukan laittoman puolelle. Satasen vauhdissa esid näyttää noin kilometrin vähemmän kuin gps-nopeus.

Op-com on hankintalistalla ja sillä ilmeisesti pääsee rukkailemaan tuota mittarivirhettäkin.

Uusin ongelma on luonnollisesti helteiden alettua ilmastoinnin hajoaminen. Oireena ilmastointi ei puhalla kylmää. Potkuissa tökittiin hyppylankaa releen nastoihin, eikä saatu kompuran magneettikytkintä naksahtamaan. Tämän perusteella magneettikytkin on tiensä päässä tai vähintään prikoilla tapahtuvaa säätöä vaille. Toki vika voi olla myös magneettikytkimen ohjauksessa - jonkin verran näiden johtosarjoissa on kaiketi ollut ongelmia, mihin viittaa myös hyppylangan toimimattomuus. Eli tutkitaan ennen kuin hutkitaan.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 1.8t SC MY08 BioPower stage3

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Taas on vuosi edellisestä ketjun päivityksestä vierähtänyt. Kilometrejä on tullut mukavasti ja edelleen auto herättää omistamisen halua. Tässä hieman korjauksia, joita on vuoden aikana tehty.

Viime kesällä hajonnut ilmastointi korjattiin vasta tämän kesän helteille: lauhduttimen kenno oli vuotanut aineet pihalle, kenno vaihdettiin ja ilmastointi toimi noin päivän ajan. Ilmeisesti kompura oli ottanut vuoden käyttämättömyydestä itseensä, eikä tuottanut painetta enää kuin muutaman hassun baarin verran. Uudella kompuralla homma toimii taas.

Toinen metalliavaimista katkesi siten, että metalliosa irtosi kumilla päällystetystä lenkistä. Onneksi kumpikaan puolikas ei hävinnyt. Hieman myöhemmin kaukosäätimen avaus- ja lukituspainikkeet menivät vuorollaan mykäksi. Viivanappi ja takakontin avaus toimii edelleen, mutta auton ovet saa lukkoon vain kuskin ovesta auton sisältä. Uudet kaukosäätimet on tilattu ja pitäisi saada käyttöön lähipäivinä.

Pakoputki alkoi myös röpöttää ja lopulta katkesi kokonaan vähän ennen takapönttöä. Tämä korjattiin laittamalla panta päälle, mutta pientä vuotoa jäi ja auto meni juuri ja juuri katsastuksen päästöistä läpi. Nyt kesällä pakoputkea uusittiin pidemmältä matkalta mukaan lukien takapönttö. Desibelivaimenninta tuo kovasti kaipaisi, mutta muuten näyttää siistiltä.

Katsastuksessa havaittiin myös katkennut takajousi, joten jouset vaihdettiin molemmille puolille ja samalla laitettiin uudet iskarit.

Uusimpana ongelmana ykkössylinteri putosi pois pelistä ja epäilin katkosta suutinten johtosarjassa. Vika olikin mykäksi mennyt suutin ja suuttimista ainoa tieto on "EV14-700". Päätin laitattaa kaikki suuttimet uusiksi, jotta jokaiseen sylinteriin menee yhtä paljon soppaa. Osaakohan tämmöinen biopower-ohjelmoitu moottori säätää seoksen oikeaksi, jos ohjelmassa olisikin esimerkiksi 720cc (tai 680cc) suuttimien tuottona ja koneessa oikeasti tuo 700cc?

Myös pientä parannusta ulkonäköön saatiin alu28-vanteiden muodossa.
Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Vastaa Viestiin