9-3 1.8t SC MY08 BioPower stage3

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

9-3 1.8t SC MY08 BioPower stage3

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Terve vaan kaikille tasapuolisesti!

Muutama viikko sitten tein ehkä koko elämän mullistaneen päätöksen ja tuli hankittua elämäni ensimmäinen :saab: .
Kohteeksi valikoitui foorumilta jo aiemminkin tuttu otsikonmukainen laite.

Yhteisiä kilometrejä on nyt takana yli 2000 ja jokainen reissu on ollut nautinto. Tapahtumiakin on matkalle mahtunu. Auto oli ollut viikon itselläni, kun moottoritiellä takakonttiin tuuttasi neljän auton letka. Saab voi kuitenkin tilanteen jälkeen hyvin, eikä pesemättömästä autosta edes erota mitään vaurioita. Pajareissu on kuitenkin edessä lähiaikoina.

Jarrutuksissa alkoi kuulua epäilyttävää kahinaa pari viikkoa sitten. Se paheni pikkuhiljaa ja korvalla kuunnellen paikantui oikeaan takarenkaaseen. Asia vahvistui jo sillä, että kyseisen nurkan vanne oli selkeästi likaisempi kuin muut. Tänään aloitin jarrupalojen ja -levyjen vaihtamisen uusiin. Homma meni oikein mukavasti väärän konsernin työkaluista huolimatta siihen asti kunnes piti laittaa uusi levy paikalleen.

Vanha levy tuli helposti pois jarrusatulan kannaketta irroittamatta, mutta uusi kulumaton levy ei taipunut paikalleen. Satulan kannakkeen kiinnitysruuviin en tarjonnut normaalia kuusiohylsyä, vaan löin jarrun kasaan vanhalla levyllä ja uusilla paloilla. Huomenna kauppaan ostamaan sopiva avain, jotta pääsee irrottamaan satulan kannakkeen ja vaihtamaan myös levyn ja tekemään saman operaation myös toiselle puolelle. Niin ja äänen aiheutti lopussa ollut sisempi jarrupala.

Kuva

Edit 7.5.:
Tähän ei ole mitään isompia muutoksia tarkoitus tehdä (kop kop). Jonkinlaista to do -listaa voin silti yrittää pitää tässä:

(x) xenon-polttimoiden vaihto: tuntuu ettei nykyisillä nää sitäkään mitä entisen auton halogeeneilla
- ei paljoa auttanut

(x) parkki-polttimoiden vaihto vaaleampiin - vasen vaihdettu
- oikea palanut, mutta ei irtoa kannastaan
- vaihdettu molemmat

(x) pitkien polttimoiden vaihto

(x) spacerit taakse - poistettu, täristää - lisätty takaisin kotitekoisen soviterenkaan kanssa

(x) öljynvaihto + tulpat
- vaihdettu monta kertaa

(x) pesu ja vahaus

( ) penkinlämmittimien tutkiminen, kun tuntuu että aika laiskasti lämmittää

(x) klubiin liittyminen
_____________________
(x) vasemman takajarrusatulan vaihto

(x) jarrunesteiden vaihto

(x) jarrutehostimen alipainepumpun vuodon korjaaminen
- tiiviste vaihdettu, vuotaa edelleen
- pumppu vaihdettu, ei vuoda

(x) vasemman käsijarruvaijerin vaihto

(x) vaihteistoöljyjen vaihto

(x) puolien vaihto, rykii joskus kiihdytyksissä

(x) lisäpitkien asennus

----------------------------------------------------------------------
2018 lista

(x) kallistuksen vakaajan pusla taakse
- molemmat vaihdettu: oikea koko oli 19 mm

(x) termostaatti - lämpenee vähän miten sattuu
- vaihdettu tarviketermari: lämpenee vähän alle toivottuun lämpötilaan

(x) KAA - jätti tielle

(x) turbo - syö öljyä, uusi hyrrä on hankittu ja odottaa asennusta
- asennettu

(x) pätkii, rykii, käy kolmella
- odottaa korjaamolle pääsyä
- suuttimien johtosarjassa aivan suuttimen liittimen juuressa katkos

( ) aeron etulippa

( ) turbon myötä vahvempi kytkin

(x) kuskin turvavyö ei kelaudu sisään
- herkistely hiomapaperilla

(x) auto jollottaa kuin nastarenkaat alla, vaikka kesärenkaat on jo vaihdettu
- pyöränlaakeri eteen oikealle vaihdettu

(x) tuulilasi on halki
- tuulilasi vaihdettu
Viimeksi muokannut Di17, Ke Maalis 06, 2019 20:11. Yhteensä muokattu 16 kertaa.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Tänään Saab sai sitten uudet jarrut taakse, kun oikeat työkalut oli haettu kaupasta.

Homma meni seuraavasti:
-auton kulma ilmaan ja rengas irti
-jarrusatulan liukupultit irti 7mm kuusiokoloavaimella. Olivat sen verran tiukassa, että bilteman varttituuman räikkä löi läpi
-jarrupalat pois
-jarrulevy irti ja pois paikaltaan
-edelliseltä yrityskerralta opittuani irrotin jarrusatulan kannakeraudan (E18-torx-avain). Tähän meni varmaan tunti, koska räikkää ei ollut käytettävissä ja pitkä nivelväännin mahtui juuri ja juuri kääntymään riittävästi pyörän kotelossa. Lisäksi pultit oli laitettu liiman kanssa kiinni, eivätkä ne pyörineen yhtään ilman väännintä
-jarrulevy paikalleen
-loput osat paikalleen ja sama toiselle puolelle autoa

Sää suosi ulkoilmassa työskentelyä
Kuva

Jarrupalat olivat kuluneet melko epätasaisesti. Vasemmalla uudet, keskellä kuskinpuolen ja oikealla apparin puolen palat. Jälkimmäisissä ei sisemmässä palassa ollut enää yhtään kitkamateriaalia ja sieltä se kahina kuului.
Kuva

Levyistä voi havaita saman. Vasemmalla olleessa on melkein tuplasti paksuutta verrattuna oikealla olleeseen. En mitannut näitä, mutta uusissa paksuutta on 12 mm. Laitetaan nyt levyn halkaisijakin muistiin tähän: 278 mm.
Kuva

Loppuun vielä kuva uutuuttaan kiiltelevästä levystä paikallaan. On se hieno näin ennen ensimmäistä pesua tai vesisadetta!
Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja patu »

Tämä projekti tulee eteen farkkuuni myös, jossain vaiheessa. Katsastusrouva mainitsi silmämääräisesti liian ohuista levyistä. Mittasi sitten työntömitalla ja oli sen jälkeen hiljaa. En kysellyt sen enempää, vaan häivyin vähin äänin pois.
Sun olisi pitänyt roiskaista maalia pintaan! Vaikka pensselillä tasoittuvaa vasaralakkaa.. Toki vieläkään ei myöhäistä..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Onkohan tuohon tehty pielavetinen jarruremppa ja vaihdettu vain toiselle puolelle levyt ja palat aikanaan vai jumittaako satula/männät kun on noin epätasaisesti kulunut?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Huoltokirjasta ei käy ilmi, että olisi tehty vain toispuoleinen jarruremppa aiemmin. Taisi olla vain jumittavan männän aikaansaannosta tuo epätasainen kuluminen. Enemmän kuluneella puolella mäntä liikkui niin liukkaasti, etten ole ikinä missään autossa ennen nähnyt ja toinen puoli oli melko jumissa.

Kävin illalla pienen lenkin heittämässä ja mukavan hiljaisesti se nyt pysähtyy, kun oli jo ehtinyt tottua siihen rahinaan :D
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Viikonloppuna Saab sai uudet öljyt ja moottorin ilmansuodattimen sekä raitisilmasuodattimen. Samalla auto tuli pestyä ja laitettua 20 mm spacerit taakse. Kummasti tuo pari senttiä per puoli tuo ryhtiä takapäähän.

Huoliakin ilmeni, kun etupäästä kuskin puolelta alkoi kuulua jonkinlaista vaimeaa kolinaa suht satunnaisesti. Aluksi ajattelin sen johtuvan repsottavasti roiskeläpästä, jonka kävin nykäisemässä kokonaan irti. Ääni ei kuitenkaan kadonnut toimenpiteestä huolimatta, joten nyt kovaa ajoa ja tutkitaan tilannetta myöhemmin.
Kuva

Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja patu »

Kato kumipuslat, koiranluut, yläpään laakerit ja iskarit. Oman farkun iskareissa ei näkynyt mitään vuotoja jne. ja katsastuksen testerissä ei mitään sanottavaa. Vaihdoin parisen viikkoa sitten ne silti ja kolina loppui..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Kolinat loppui kuin itsestään muutamassa päivässä ja tilalle ilmaantui vedosta riippumaton tärinä, jos oli pahimmillaan 130 km/h mittarinopeudella. Mallikohtaisella foorumilla ihmettelyjen jälkeen vika löytyi huonosti keskittävästä spacerista. Saa nähdä, että pysyykö ne takarenkaat keskitettyinä vai täytyykö spacereista luopua.

Muutenkin autossa on ollut kaikenlaista ongelmaa:

Takajarru laahaa hitusen, mutta ei niin paljoa että kuumenisi riskirajoille. Tänään suoritin herkistelyt, joten josko tuo asettuisi. Varmaan sekin auttaisi, jos muistaisi napata kauppareissulla apteekista injektioruiskun, jotta saisi liian jarrunesteet imaistua pois säiliöstä.

Toiseksi tuulilasinpesunestettä yhtenä iltana lisätessä yhtenä iltana ihmettelin miten kenkä kastui. Auto vuoti osan nesteestä suoraan maahan. En ole vielä tutkinut mistä vuoto johtuu, muttei vuoda jatkuvasti joten tutkin kunhan kerkeän.

Tänään sitten oli penkkien huoltopäivä. Kissasaippuaa tuli aiemmin etsittyä pitkään, kunnes oikea löytyi oikea prisma jonka hyllystä saippuaa löytyi. Pesin penkit ko aineella ja pidin muutaman tunnin tauon ennen suojaamisen aloittamista. Hoitoaineena käytin kehuttua Autoglym Leather Care Balmia. Saab on minulle ensimmäinen nahkapenkillinen kärry, joten en osaa sanoa tuosta aineesta oikein juuta enkä jaata.

Ulkona oli jo vähän pimeää, joten kuva lopputuloksesta on mitä on:
Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
SCombimies
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 15:33

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja SCombimies »

Di17 kirjoitti:Toiseksi tuulilasinpesunestettä yhtenä iltana lisätessä yhtenä iltana ihmettelin miten kenkä kastui. Auto vuoti osan nesteestä suoraan maahan. En ole vielä tutkinut mistä vuoto johtuu, muttei vuoda jatkuvasti joten tutkin kunhan kerkeän.
Jos vuosi vain lisätessä, niin voisi olla niinkin yksinkertainen selitys, että säiliölle menevä ylin putki on vain huonosti paikoillaan tai sen tiivistekumi falskaa. Silloin se vuotaisi vain silloin, kun on täytetty melkein korkkiin saakka. Ko. putkihan lähtee irti nykäisemällä ylöspäin.
Ja näin siis ainakin facelift ng diesel-kolkissa eli suhtaudu neuvoihin varauksella!
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

SCombimies kirjoitti:
Di17 kirjoitti:Toiseksi tuulilasinpesunestettä yhtenä iltana lisätessä yhtenä iltana ihmettelin miten kenkä kastui. Auto vuoti osan nesteestä suoraan maahan. En ole vielä tutkinut mistä vuoto johtuu, muttei vuoda jatkuvasti joten tutkin kunhan kerkeän.
Jos vuosi vain lisätessä, niin voisi olla niinkin yksinkertainen selitys, että säiliölle menevä ylin putki on vain huonosti paikoillaan tai sen tiivistekumi falskaa. Silloin se vuotaisi vain silloin, kun on täytetty melkein korkkiin saakka. Ko. putkihan lähtee irti nykäisemällä ylöspäin.
Ja näin siis ainakin facelift ng diesel-kolkissa eli suhtaudu neuvoihin varauksella!
Jotain tällaista arvelin itsekin ja se täyttöputki tuntuu olevan jotenkin irrallaan. En ole vieläkään tutkinut sen enempää, mutta pistetään tuo joku päivä kuntoon.

Viikonloppuna oli hyvää aikaa puunailla Saabia. Pesin varovasti ensimmäistä kertaa moottoritilaa painepesurilla ja kovasti se ilmettä muutti siistimmäksi, vaikkei siitä mitään näyttelykelpoista tehtykään. Samalla tuli pestyä auto ulkopuolelta muutenkin ja hyvältähän tuo kesäauringossa näyttää 8)

Spacerit nappasin myös pois takaa ja samalla hävisi täristykset moottoritiellä. Täytyy miettiä vaihtoehtoisia ratkaisuja, jos haluaa vannetta lähemmäksi kaarta.
Kuva

Kuva

Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kiva nähdä että meidän vanha :saab: on päässyt hyvään kotiin :D

Hieno auto edelleen!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Sehän se on ja täytyyhän sitä hyvin pidetystä autosta pitää huolta jatkossakin ja pienten teknisten murheiden saattelemana kilometrejäkin on kertynyt reilusti. Matkat taittuu hymyssä suin! 8)

Viikonloppuna askartelin uudet tulpat paikalleen ja tuolla toimenpiteellä katosi joissain kiihdytyksissä aiemmin ilmennyt rykiminen.

Tuli myös matkan varrella bongattua samanlainen kolkki samoilla vanteilla ja värillä. Viereinen parkkiruutukin oli tyhjä, joten ei muuta kuin oma saabbi parkkiin ja yhteisen hetken ikuistaminen jälkipolville.


Kuva

(Myönnettäköön, että pieniä ulkoisia erojakin kaksikosta löytyi: kattokaiteet, vetokoukku ja takaluukun mallimerkintä.)
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Harrastamista :saab: in kanssa riittää :?

Aiemmin esiin tulleen takajarrujen epätasaisen kulumisen takia päätin tarttua härkää sarvista. Ensin ajattelin, että vaihdan satulaan männän tiivisteen ja huollan satulan muutenkin. Aikani asiaa puntaroituani päätin, että koska tiivistesarjakaan ei ole ilmainen, niin vaihdetaan koko satula uuteen. Mars motonettiin ja uusi satula ja jarrunestettä (dot4) kainaloon.

Vaihtotyö oli hyvin suoraviivainen:
1. Liukutapit irti
2. Käsijarruvaijeri irti
3. Puristuspihdit jarruletkuun ja jarruletku irti vanhasta satulasta
4. Uusi satula paikalleen ja letku ja vaijeri kiinni
5. Ilmaus

Paperilla näytti helpolta, mutta kohta 2 aiheutti pari harmaata hiusta, kun vaijerin kiinnityskohta satulaan oli jumittunut paikalleen. Edes edellisenä iltana suihkittu crc ei tuntunut auttavan. Lopulta putkitongit, pieni lämmittäminen ja tuurnalla naputtelu saivat vaijerin irtoamaan. Putkitongit olivat vain sen verran rajut, että holkki mutraantui niin pahasti ettei vaijeri enää liiku omin voimin. Käsijarru jää siis päälle, jos sen vetää ylös. Seuraavaksi saa siis harrastella uuden käsijarruvaijerin paikalleen.

Kuva

Kuva

Samalla vaihtelin jarrunesteet, kun edellisestä vaihdosta ei ollut tietoa. Menetelmänä toimi foorumeilta opittu polkupyörän sisärengas jarrunestesäiliön suulle kiinnitettynä ja nesteiden päästäminen satuloista pois. 35 mm leveä pyörän rengas on juuri sopivan napakka tähän hommaan ja kiinnityksessä toimi nippari. Nesteet valuttelin bilteman vastaventtiilillä varustettuun parin euron pulloon.

Kuva

Löysin myös vaihteiston alta märkää öljyä, jonka alkuperää pohditaan täällä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1166984
Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Taas on kilometrejä kertynyt ja autoa on tullut vähän remontteerattua. Vasen käsijarruvaijeri tuli uusittua jarrusatulan vaihdon yhteydessä rikkoutuneen holkin takia ja alipainepumpun tiiviste uusittiin myös.

WIS:n ohjeiden perusteella käsijarruvaijerin vaihto vaikutti suunnattomalta operaatiolta. Loppujen lopuksi homma oli varsin yksinkertainen:
1. Etupenkkien välistä yksi ruuvi auki, jonka jälkeen irrotettiin kolme muovista peitelevyä.
2. Vaijerin pään vapautus
3. Takapenkin istuinosa irti nykäisemällä ronskisti. Alta löytyi roskien lisäksi myös muutama ruotsin kruunu muistuttaen auton alkuperästä.
4. Lattiamaton alle kaivautuminen. Vaijeri on yhdellä nipparilla kiinni maton alla. Nippari poikki.
5. Takakulma ilmaan, rengas pois ja vaijerin pään vapautus.
6. Vanha vaijeri pois, pikkuisen pujottelua ja uusi tilalle.
7. Nippari paikoilleen maton alle. Kumitulppa läpivientireikään ja vaijerin molemmat päät paikoilleen.
8. Käsinojan laatikon kolikonpidin irti ja takaa löytyvää ruuvia hylsyllä pyörittäen vaijerin esikiristyksen säätö. Esikiristys on sopiva, kun satulassa olevaan stoppariin jää 1mm matkaa käsijarrukahvan ollessa alhaalla.
9. Puretut osat paikoilleen ja kovaa ajoa. Pitää vielä varmaan säätää esikiristystä, kun jarrut taitaa laahata nyt ihan hitusen.

Hommaan meni rauhallisesti tehden vajaa kaksi tuntia.

Jarrutehostimen alipainepumpun tiivisteen vaihto olikin sitten pienempi homma.
1. Pari pulttia auki ja pumpun edessä oleva "jokin" pois tieltä.
2. Alipaineputki irti
3. Rättiä alle, jotta ulos lirahtava öljy saadaan hallitusti talteen.
4. Pumpun kaksi pulttia auki ja pumppu käteen.
5. Vanha tiiviste pois, uusi tilalle ja auto takaisin nippuun.

Tiiviste maksoi ~10e marmorilla, eikä hommaan mennyt kuin ehkä puoli tuntia. Ainoa ongelma on, että vuoto ei lakannut. Täytyy vielä kiristellä pumpun pultit ja kun havaitaan, ettei se riitä niin käyttää vielä pumppua irti. Seuraava vaihe onkin sitten pumppukaupoille siirtyminen.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 2.0T SC 2006 BioPower

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Tänään operaationa oli pitkien polttimoiden vaihto valkoisempiin WhiteVisioneihin ja mukana tulleiden vaaleampien parkkipolttimoiden vaihto. Homma oli varsin kivuton kun muistaa pari asiaa (ja omistaa näppärät sormet).

Kuskin puolelta akun kotelon kansi irralleen ja umpion takaa kumisuojus pois. Polttimo irtoaa kääntämällä lärpäkkeestä vastapäivään. Polttimon kannassa on mukavan pitkät johdot polttimon vaihtoa varten. Kun otin polttimon umpiosta ulos, niin parkkipolttimo tuli mukana eikäs sitä tarvinnut kaivella sen enempää. Uusi parkki paikalleen ja johdoista kiinni pitäen ujutus oikeaan reikään. Vielä kun sormella painoi, niin kas parkki oli paikallaan. Uusi H7 menee paikalleen, kunhan muistaa, että polttimon ollessa paikallaan polttimon kannasta johdot lähtevät auton keskikohdan suuntaan. Tämä pätee molemmilla puolilla. Kumisuojus paikalleen ja sama homma toiselle puolelle.

Apparin puolella parkkipolttimo tuntui istuvan niin lujassa, että luovutin sen suhteen.
Kuva

Alipainepumppu on jatkanut vuotamista edelleen uudesta tiivisteestä huolimatta. Tilasin Autodocista uuden pumpun, jonka pitäisi saapua ensi viikolla. Toivottavasti sen jälkeen autossa ei ole muuta huomauttamista kuin satunnaiset sytytyskatkot.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Vastaa Viestiin