Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaihdoin sen toisen huohottimeen hommaamani letkun ja samalla kummastelin tuota kuplinutta ryppymaalia venttiilikopassa.

Lienee tartuntavika maalissa, kun muutaman kuplan raavin pois ja alla on puhdas alumiinipinta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oli eilen öljynvaihto ja sen alemmin huohottimen letkun vaihto paikallisella pajalla 40€. Valvolinen öljyt Prismasta n. 27€. Suodatin löytyi tallista mallia orkkis (Maptunilta joskus tilattu).

195tkm tosiaan rullaili mittariin ja seuraavalla kerralla tuleekin sit vähän isommalti; ajattelin sellaista et öljypohjan putsaus, kaikki nesteet, suodattimet, tulpat ja ilmastoinnin täyttö.

e: aika tarkennus...
Viimeksi muokannut dimebak, To Loka 11, 2018 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Niin joo, vaihdoin tänään hetken mielijohteesta uudet tulpat. Paikalliselta puljulta hintaan 20€. Ja tulppienvaihdon ajan sulake nro 17 irti.

Yrityksenä siis poistaa tasakaasulla, about 50km/h nopeudessa, esiintyvä nypytys. No, ei poistunut joten seuraavaksi edessä laatikkoon öljynvaihto. Huoltokirjan mukaan edellisestä kerrasta on nyt about 60tkm ja onhan noita suht painavia kärrykuormia ajettua Ekoroskille, ja sitähän ei pirukaan tiedä miten edellinen omistaja on ajanut. Eilen tarkistin, että laatikossa on öljyä ja tasan maksimissa oli. Värissä tosin oli punaisen lisäksi pieni vivahdus tummaa mutta litkut eivät haisseet palaneelle.

Toinen huomaamani asia oli, että sytytyskasetin alla kannen päällä oli ohut kerros öljyä ja sitä näytti valuneen venttiilikopan tiivisteen välistä yhdestä kulmasta vasemmalta. Putsailin ko. liemet pois ja katson jonkin ajan kuluttua onko sitä siellä taas. Ja jos on niin pitänee katsoa mitä sille sitten tekee mutta ensihoitona kiristin kopan sisempiä ruuveja. Toisaalta mistään isosta vuodosta ei ole kyse, kun tuolla Valvolinen 5W-40 öljyä kului alle puolet siitä mitä Mobilin 0W-40 öljyä. No, onhan se tieten vähän jäykempääkin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kurkkasin aamulla sytkäkasetin alle. Ja joo, kopan sisempi tiiviste vuotaa vasemmasta alakulmasta (auto edestä katsottuna). Soitin Auto-Åströmille osan takuuvaihdosta mutta oli sen kuuloista säätöä, että tilasin paikallisen varaosaliikkeen kautta Elringin tarviketiivisteen.

Niin ja painotan, että Auto-Åströmillä ei ole osuutta tähän säätöön vaan Saabin takuuehdot määrää miten osan saa vaihdettua takuuseen. Ja näin toisella paikkakunnalla asuvana on helpompaa ostaa uusi osa kuin hakea takuun kautta uutta :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Joskus on tullut moista ähinää vastaan, minä oon pahimmillani ollut sen verran mulkero, että olen todennut suoraan "Minulle on ihan sama maksaako sen valmistaja, maahantuoja vai te, minä olen teitltä tämän ostanut tai teillä tämän teettänyt, joten minulla on teiltä takuu ja kuluttajansuoja takanani. Minun näkökulmastani siis te korjaatte tämän ongelman ja tappelette kustannuksista sitten niin, että se ei minulle asti pääse."

Vähän on joskus tullut pahaa silmää, mutta etenkin halvoissa osissa ähinä on loppunut joko heti tai kohta ja takuu mennyt asiakkaan kannalta kuten sen pitääkin, eli helposti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kaikenlaista tuli taas tänään tuherrettua auton ympärillä eilisten Motonet-ostojen kera. Ostin siis 5 litraa asian mukaista lootaöljyä, Turtle waxin tuulilasilitkun, Autoglymin Bumber and trim geeliä ja muutaman puukon tuleviin puutavarapuuhasteluihin, hintaa reilu 100€.

Ensimmäinen sarka oli töhriä lähes kaikki mustat muovi/kumiosat Bumper and trim geelillä. Etupuskurin alaritilä, takapuskurin alaosa ja takalasien reunalistat jäi ilman käsittelyä, kun ne näytti omaan silmiin mustilta. Kaikki muut mälväsin, jotkut jopa kahteen kertaan ja lopuksi kuivalla rätillä viimeistelyt eli ylimääräisten pois pyyhintä. Ja jos kelit antaa myöten niin teen käsittelyn vielä toistamiseen joku päivä.

Toinen olikin vähän helpompi (ainakin mun mielestä) ja se oli laatikon öljyjen vaihto. Tai no, niiden mitä sieltä proppu avaamalla tulee eli rapiat 5 litraa. Ohjeena oli em. linkin vinkit, http://saabworld.net/showthread.php?t=474. Tosin sellainen ero tuli tehtyä, että itse laskin ulos sen mitä propun kautta tuli ja täytin askin maksimiin käyttöohjekirjan tarkastusohjeen mukaan. Tällä kurin tuonne laatikkoon vaihtui 4.5 litraa ja vanhaa jäi se 2.5 litraa. En siis alkanut vaihtamaan nesteitä kolmea kertaa kuten linkin kaveri, enkä niin kuin wississä, että otetaan lauhdutin letku irti ja lasketaan vielä se 2 litraa ulos. Syy tähän on se, että seuraavassa huollossa (noin 5tkm päästä, 200tkm) vaihdatan moottoriöljyt suodattimineen, jarrunesteet, ohjaustehostimen nesteet ja vaihdelaatikon nesteet (taas, tai uudelleen) tulppien ja raikkarin lisäksi.

Turtle waxit jäi laittamatta lasiin mutta eiköhän ne huomenna ehdi.

Ja pikainen analyysi lootaöljyn vaihdosta. Vaikutus oli tasan sama kuin edellisellä käyttökinnerillä eli laatikko vaihtaa tasaisemmin, vetää tasaisemmin ja tyhjäkäynnillä auto ryömii eteenpäin. No, olipa yllätys :lol: Toki äänimaisemakin taas muuttui, hiljaisemmaksi. Sigun linkin kautta löytyy pari kuvaa jotka antaa vähän osviittaa miksi oli hyvä vaihtaa öljyt nyt; litkut tosiaan oli lähemmin Guinnessin värisiä, varsinkin kun vertaa uuden öljyn väriin mutta eivät mielestäni haisseet palaneelle.

Että ei muutako kovaa ajoa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja APS »

dimebak kirjoitti:Ensimmäinen sarka oli töhriä lähes kaikki mustat muovi/kumiosat Bumper and trim geelillä. Etupuskurin alaritilä, takapuskurin alaosa ja takalasien reunalistat jäi ilman käsittelyä, kun ne näytti omaan silmiin mustilta. Kaikki muut mälväsin, jotkut jopa kahteen kertaan ja lopuksi kuivalla rätillä viimeistelyt eli ylimääräisten pois pyyhintä. Ja jos kelit antaa myöten niin teen käsittelyn vielä toistamiseen joku päivä.
Tähän hommaan voin suositella tätä: https://www.autonhoitokauppa.fi/gtechni ... orer-15-ml
Toimii ja pysyy.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

APS kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Ensimmäinen sarka oli töhriä lähes kaikki mustat muovi/kumiosat Bumper and trim geelillä. Etupuskurin alaritilä, takapuskurin alaosa ja takalasien reunalistat jäi ilman käsittelyä, kun ne näytti omaan silmiin mustilta. Kaikki muut mälväsin, jotkut jopa kahteen kertaan ja lopuksi kuivalla rätillä viimeistelyt eli ylimääräisten pois pyyhintä. Ja jos kelit antaa myöten niin teen käsittelyn vielä toistamiseen joku päivä.
Tähän hommaan voin suositella tätä: https://www.autonhoitokauppa.fi/gtechni ... orer-15-ml
Toimii ja pysyy.
Taisi olla tämä tai joku Autoduden myymä vastaava mitä kesällä netistä pläräillessä katselin.

Autoglymin aine nyt tarttui käteen Motonetissa, kun öljyhyllyltä kassalle suunnistaessa etsin sitä Turtlewaxin tuulilasilitkua. Toi glymin aine on itselle tuttua niin otin sitä mutta tuossa on, että se pitää uusia kerran pari vuoteen omilla ajokilometreillä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Talvirenkaiden tasapainoitus ja alle laitto sekä Elring-valmisteinen venakopantiiviste että tiivisteliimaa, reipas 100€ meni niihin.

Taidanpa kesärenkaillekin tehdä niin, että pesun jälkeen revin painot ja vanhojen painojen liimajämät vanteista. Sen verta hyvä oli tasapainoitus ja vielä ko. firmassa oli laite millä sai ne ulommat painot puolien taakse piiloon 8)

Viikonloppuna olis tarkoitus vaihtaa tuo kopan tiiviste mutta saas nähdä riittääkö kellossa aika, kun roskiskatoskin pitäis alkaa tekeen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo, nyt on venakopan tiiviste vaihdettu, taas. Tosiaan toi on Elring-valmisteinen tarvike, ihan asiallisen näköinen ja tuntuinen. Asennusapuna käytin Loctiten tiivisteliimaa mutta vain sen verran, että tiiviste pysyy paikoillaan urassaan.

Ja sitten miksi tuo uusi tiiviste oli vuotanut. No, sanotaanko näin, että asentaja (sormi osoittaa tässä kohtaa minuun) oli laittanut kopan paikoilleen tiiviste kopan ja kannen välissä. Sigun linkin takaa löytyy hieno kuva missä näkyy kuinka kopan tiivisteuran sisäreuna on stanssannut tiivisteestä palan irti :oops:

Eli jätän suosiolla reklamoimatta tämän oman tumpeloinnin johdosta tulleen vian :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kävin tilaamassa uuden rekisterikilven eteen, 6.5€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Elring-venttiilikopan tiiviste todettu pitäväksi. Parista kohtaa oli asennuksessa apuliimana ollut tiivisteliima vähän tursunnut ulos.

Ja tälleen akuutisti selkävikaisena voin todeta, että Saabin aero-penkeissä on suht helppo istua vaikka on ristiselkä jumissa ja hiljalleen toipuu välilevypullistumasta. Siis kunhan pääsee autoon sisään :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Valokatkaisijan polttimot, 2kpl ja 12€. Hinnat kohillaan orkkisosissa :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Taisinpa mainita joku päivä sitten, että autossani ei ole mitään vikaa. No, viaksi kai voi senkin laskea, että virtapistokkeen valo oli pimeänä.

Tänään siis pientä sormien jäädytystä ulkona, pientä purkua keskikonsoliin ja polttimo vaihtui ehjään 1.2W lasikantaan. Hintaa tuolle kai ei voi laskea, kun oli joskus ennen muinoin Opeliin ostettu osa. Ja homman ehdottomasti hauskin osuus oli rullata se vihreä silikonikortsu polttimon päälle :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kolmas kerta toden sanoo, vai miten se oli. Otti oman aikansa saada uusi rekisterikilpi eteen mutta minkäs teet jos eka on väärillä numeroilla, toinen on eu-kilpi ja vasta kolmas oikea maatunnukseton normaalikilpi :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin