Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Mursuu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 21:52

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Mursuu »

Tsekkasin autosi kuvat galleriasta, on kyllä upea ilmestys! :heart_eyes: Tuossa kirkkaassa lasikeulassa on sitä jotain, oman faceliftatun 268-femman samentuneet muoviumpiot herättävät välillä lähinnä masennusta...
Saab 9-5 2.0t Sedan '03 Linear Stage 1
Opel Astra 1.4T ecoFLEX Wagon '16

Ex: Saab 9-5 2.3T Sedan '04 Vector Stage 3
Ex: Saab 9-5 2.3t Sedan '01 SE
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Nuorempi veli pittää hyvää huolta kamppeista. Jopa Vectra näytti käsissään ihan hyvältä mikä on mielestäni helevetinmoinen kehu ko Opelista on kyse :lol:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kiitokset vaan molemmille kehuista vaikka onhan tuossa pientä närpän puremaa ja kiveniskuilla tikattu keula.

Mut joo, tavoite on pitää auto teknisesti kunnossa ja ajan kanssa fiksailla nuo visuaaliset ilmeet kuosiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uudet lähivalopolttimot. Tällä kertaa kaupan hyllystä lähti Osramin Night breaker laserit, kun vaihtoehtona oli joko peruskamaa tai ne :lol: Ilmeisesti hintalaatusuhteeltaan hyvät Cool blue intenset on muidenkin mieleen, kun niitä oli vain muutama H1-versiona hyllyssä.

Nooh, 39,9€ oli nuo.

Ja piti oikein tarkistaa, 15kk kesti edelliset polttimot lähivaloissa. Kaukovaloissa ja etusumuvaloissa on jo 22kk käytössä olleet 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uusi, mallille oikeilla paineilla oleva, paisuntasäiliön korkki. Gates-valmiste, paikalliselta 12€.

Ja ”matka” tämän korkin hankintaan hipoo jo koomisia piirteitä. En siis ole kevään 2021 syylärin vaihdon jälkeen lisännyt tippaakaan jäähdytysnestettä meidän kinneriin ja eiköhän tuo pirulauta ilmoittanut yksi pakkasaamu haluavansa sitä lisää.

Kurkkasin pellin alle ja joo, alarajan alapuolella oli nesteet joten lisäsin sitä ja taisi reilu pari desiä mennä, kun neste pinta oli alarajalla. Siinä kohtaa ajattelin sitä valuvan jostain ulos ja kaadoin ”vähän” ekstraa. Meni joku päivä ja viikonloppuna päivänvalon aikaan taskulampun ja peilin kanssa kurkin konehuoneen läpi. Missään ei näy nestevuodosta viittaavaa merkkejä, öljyt on öljynväriset, jäähdytysnesteet punaiset, kinneri ei merkkaa reviiriään eli lumi ei sula mistään kohtaa maahan asti kuin lämpösäteilemällä jne. Testilenkillä ei savuta aiempaa enempää, lämpimällä moottorilla voi antaa hanaa ihan huoletta eikä pöläytä mitään ekstraa ja lähtee sekä roikatta että roikasta kaikilla pytyillä käyntiin :?

Ainoa mikä oli, että lämpimällä moottorilla auto sammutettuna paisarinkorkista kuului ääntä mutta auton lämpimäksi käyttäminen tyhjäkäynnillä ei aiheuta kuplia paisariin eli kaiketi sinne ei tule ylimääräistä painetta. Tutkiessa ja hutkiessa huomasin, että korkki on kyllä GM-valmiste mutta väärää mallia, pienemmällä paineella joten siksi hommasin uuden korkin.

Tänään siis tarkistin nestepinnan, vaihdoin korkin ja testimielessä pidän konepellin niin kauan kiinni, että auto itse ilmoittaa nestepinnasta. Jos se siis alunperinkään hävisi mihinkään, tai jos hävisi niin oliko syypää vanha väärillä paineilla ollut korkki vai se klassikko eli lohkolämmitin. Se aihe on kyllä sellainen vedenjakaja joka joidenkin mielestä ei pidä paikkaansa mutta olen kuullut myös pitkän linjan automekaanikoiden suusta, että nesteessä olevat lohkolämmittimet kuluttaa eli keittää nestettä.

Mutta joo, alan tässä kuitenkin pikkuhiljaa keräämään kansipahvin vaihtoon tarvittavan tiivisteet ja muut tarvikkeet, kun samalla kannen ja lohkon väliä tiiraillessa huomasin kannen ja jakopään kopan välistä valuvan jo aika lailla öljyä. Maahan asti sitä ei vielä tule mutta parempi se on laittaa kuntoon. Hieman polttelisi haalia samalla jakopään huoltoon, kun sehän menisi siinä sivussa :lol:

Ensi viikolla olisi muuten aika vaihtaa öljyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja torque »

Se aihe on kyllä sellainen vedenjakaja joka joidenkin mielestä ei pidä paikkaansa mutta olen kuullut myös pitkän linjan automekaanikoiden suusta, että nesteessä olevat lohkolämmittimet kuluttaa eli keittää nestettä.
Tuohon voin kompata, sen glykoolin voi kyllä auton ympärillä haistaa jos lämppäri ollut pitkään kytkettynä.

OT: Tästäkin tuli mieleen, ed. työpaikalla kun oli sähköpistepaikat, ilman kelloa, siinä oli jokin ulkolämpötilaan säätyvä järjestelmä.
Eli, kun laittoi talven keskellä aamulla piuhan kiinni että pääsisi työpäivän päätteeksi myös kotiin. Ja sehän ei ollut siten että koko ajan sähköt vaan hieman annosteli ohjelman ja ajan mukaan. En tiedä kuinka yleistä tuo oli muilla pysäköntipaikoilla.
Viimeksi muokannut torque, Su Tammi 01, 2023 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Olkoonkin, ettei se neste kierrä vapaasti ihan samaa tahtia, niin mun on kyllä tosi vaikea uskoa, että 0,5kW lämpövastus kovin helpolla sitä nestettä keittäisi niin, että tuuppaisi höyrynä pihalle painekorkin kautta. Se neste kuitenkin johtaa lämpöä ihan hyvin (sillä johdetaan moottorista tarvittaessa ulos yli 100kW lämpötehoa!), joten kaikki lämpö ei jää siihen vastukselle.

Tämän järkeilyn ja sen empiirisen kokemuksen, että useimmat kokemani autot eivät ole hukanneet jäähdytysnestettä pitkälläkään lämmityksellä, perusteeella kehtaan väittää, että jos lämmitys hukkaa jäähdytysnestettä, niin lämmittimen liitos ei ole täysin tiivis, vaan siinä esiintyy vuotoa kun lohko alkaa lämpölaajenemaan lämmittimen sijainnin kohdalta ja lämmittimen kiinnitysreiän ympäriltä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eilen tuli hautuumaalla käynnin yhteydessä kokeiltua ylävesiletkua ja uudella korkilla se letku on selvästi kireämpi eli sanoisin vanhan korkin olleen jo ehtoopuolella.

Vanha korkki oli 1,1barin paineella ja uusi speksien mukainen 1,2baria. Ja mitä fillarinrenkaita on tullut puristeltua 29-vuotisen maastopyöräharrastelun aikana niin ei pitäisi näppituntumalla 0,1barin eroa tuntea. Olin myös huomaavinani, että moottori lämpenee hieman hitaammin nyt eli jotain häikkää tuossa korkissa taisi olla koska, edelleen tuo 0,1barin, paine-erolla pitäisi olla rapian 3 asteen vaikutus kiehumispisteeseen.

Hmm, oma kokemus taas on tuon lohkolämmittimen kiehumisen puolella koska jokaisessa omistamassani autossa on kulunut nestettä mutta sitä nestettä on pitänyt lisätä desi tai pari vuodessa ilman selvää vuotoa mistään, siis pieni määrä. Periaatteessahan sen ei pitäisi kiehua eikä myöskään nostaa painetta juuri lainkaan mutta teoreettisesti sehän kiehuu aivan vastuksen pinnalla. Ja ne kerrat, kun nestettä on pitänyt lisätä tiheämmin niin jokaisen kerran takana on ollut selvä vuoto/vika autossa, kerran jopa itse lohkolämmittimessä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Kiehuminenhan ei sinänsä edes riitä siihen että neste katoaa. Siitä pitäisi seurata kaasukuplia jäähdytysnesteeseen ja jotta nestettä katoaisi, sen höyrystyneen jäähdytysnesteen pitäisi päästä höyrynä paisarille ja siitä vielä sen korkin kautta ulos - sen pitäisi kuitenkin olla ainoa yhteys ulkomaailmaan jäähdytysjärjestelmästä. Muutenhan se höyrystynyt jäähdytysneste vain tiivistyy takaisin nesteeksi päästyään tarpeeksi viileäksi ja pysyy kierrossa.

Jos neste vähenee järjestelmässä, niin johonkin se sieltä menee - joko ulos tai toiseen osaan koneistoa (kuten öljyyn tai sylinteriin). Jos se ei haihdu korkin kautta paineventtiilin läpi, niin jossain on aika pitkälti pakko olla vuoto. Jos vuoto on hyvin hyvin pieni, niin sitä ei välttämättä selvästi näe, kun nestettä katoaa niin vähän ja se alkaa haihtuakin viimeistään ajaessa. Ainakin mun järkeen käy tosi hyvin se väite, että lohkolämppärin lämmittäessä nestettä ja siitä kohtaa lohkoa on moottorin lämpiäminen epätasaista ja siksi eriävät lämpölaajenemiset saa pientä vuotoa aukeamaan, mikä myös selittää tosi täsmällisesti sen, jos nestettä katoaa vähitellen lohkolämppäriä käyttäessä.

Uskon siis hyvin, että lohkolämppäri vaikuttaa nesteen katoamiseen ja ehkä jopa siihen, että lämppäri onnistuu aiheuttamaan kiehumista vastuksensa pinnalla. Mutta se, että se neste häviäisi kierrosta tuon kiehumisen ansiosta, ei vaan istu meikäläisen järkeen oikein millään, koska ei sen aineen pitäisi päästä järjestelmästä ulos.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja torque »

^komppaan siihen ettei se neste suljetun sydeemin kautta sieltä kuulu mihinkään livetä.
Vaan eihän se lohkolämmtin aiheuta "kiehumista" vaan juuri nuo lämpötilavaihtelut kyllä aiheuttaa melkoista painetta eri suuntiin.
Nämä biilit kuitenkin aika vanhoja "romuja".
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 590
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Jäähdytysneste on siitä kenkkua että se osaa vuotaa ihan helvetinkin pienistä kolosista tahi liitoksista kylmänä kunnon pakkasilla ja vuoto loppuu kun tullaan lämpimämpään päin, ilman mitään varsinaista vikaa.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Noin 5000km tuli jälleen vähän nopeammin joten 238tkm öljyn vaihto ja uudet tulpat. Valvoline Synpower 5W-40-öljyt oli Prismasta hintaan 32,95 eli ja NGK-tulpat paikallisesta varaosaliikkeestä 18€.

Tietynlainen jännitysmomentti oli, kun yhtä tulppaa kiristäessä tuli hieman löysähkö liike loppuun. En nyt sanoisi, että vedin sitä liian lujaa kiinni mutta se tulppa meni poikki :? Ekaa kertaa eläissäni kävi tällainen itselle. Mutta onneksi tuli kuitenkin ulos avaamalla.

Ja mitä tulee siihen falskaako kansipahvi vettä tai ei niin nyt oli sellainen öljyläiskä moottorin päädyssä/öljypohjassa, että kannentiiviste pitää vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta. Sen verran reilusti oli öljyä altapäin nähtävissä, että reviirin merkkaus alkanee lähiaikoina ja se on fiksattava kuntoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo, ei ollut vika paisarin korkissa. Tänään halusi lisää vettä eli tuli ilmo ”coolant level low” ja lisäsin taas sen 2-3 desiä.

Mut joo, menee hieman ihmeellisesti, kun moottorin lämpötila ei seilaa niin kuin teki esim. 99:ssä, kun kansi oli halki tai jos oikein muistan kuten faijan og-satkussa aikoinaan, kun siitä oli kansipahvi rikki.

Nooh, ostoslistan olen jo tehnyt öljyä vuotavan kansipahvin ja vesipumpun vaihtoa varten. Että tervetuloa ensi vuosi :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

En muista tarviko lisäillä nestettä, eli oliko hiipivää vuotoa jo ennestään mutta sen muistan kun yövuoron jälkeen jostain kumman syystä peruutin femman parkkiin ja autolta poistuessa pysähyin kuuntelemaan mikä lorisee. Vesipumppuhan sielä, ihan lopussa :D . Kannattaa varmaan koettaa kuikuilla jos sielä näkyy kosteutta enemmän niin tietää kiirehtiä vaihtoa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja JGP »

Omasta kokemuksesta voin myöskin suositella vesipumpun vaihtoa, tai vuoto voi pikemminkin johtua pumpun holkin o-renkaiden kovettumisesta, mutta pumppuhan kannattaa samalla vaihtaa.
Omalla kohdalla ei vuotoa näkynyt maassa tai moottoritilassa vaikka vuoto alkoi olla jo pari litraa tuhannelle kilometrille.
Loppujen lopuksi pidin autoa tyhjäkäynnillä 15min parkissa ja vihdoin näkyi yksi punertava nestetippa pohjamuovin reunassa öljynsuodattimen kohdalla.
Pumpun ja o-renkaiden vaihto auttoivat.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Vastaa Viestiin